سایت دکتر شهاب اناری
دانستنی های سفر

معایب پاسپورت دومینیکا

سایت ایمن باشی

شاید این روزها در مورد کشور دومینیکا چیزهای زیادی شنیده باشید و تصورتان این باشد که این کشور برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی است؛ اما در حقیقت بهتر است که دست نگه دارید. تا زمانی که اطلاعات کافی در مورد آن پیدا نکرده‌اید، دست به انجام این کار نزنید. به هر حال بهتر است که شما واقع‌بینانه عمل کرده و نه تنها در مورد مزایا، بلکه در مورد معایب پاسپورت دومینیکا هم اطلاعات داشته باشید که ما در این مبحث کارتان را راحت کردیم و در مورد معایب پاسپورت این کشور اطلاعاتی را ارائه دادیم تا تصمیم درستی اتخاذ کنید.

دومینیکا دقیقا کجاست؟

قبل از اینکه راجع به معایب پاسپورت دومینیکا صحبت کنیم، اول باید راجع به این منطقه توضیحاتی بدهیم. دومینیکا یکی از کشورهای حوزه دریای کارائیب به حساب می‌آید. جزیره‌ای است که در وسط اقیانوس قرار گرفته و سرمایه‌گذاران زیادی اخیراً به آن توجه می‌کنند. در ابتدا آن را به عنوان یک صنعت گردشگری میشناختند که سواحل زیبا و چشمگیری داشت. کم کم خیلی از سلبریتی‌ها در آنجا زمین، ویلا و خانه خریدند.

دولت کشور دومینیکا هم از این فرصت استفاده کرد تا سرمایه خارجی را جذب کند. زیرساخت کشور را تقویت کند و بتواند آنجا را به یک محل مناسب برای سفر و سرمایه‌گذاری تبدیل نماید. به خاطر همین در سال ۲۰۲۲ ششمین رتبه به عنوان بهترین کشور برای دریافت شهروندی اقتصادی شناخته شد و پاسپورت دومینیکا هم در لیست بهترین و معتبرترین پاسپورت‌های جهان قرار گرفت و در نتیجه خیلی‌ها به سراغ گرفتنِ پاسپورت دومینیکا می‌روند. این پاسپورت‌ مزایای زیادی دارد اما برای اینکه بتوانید واقع‌بین باشید و کارتان را درست و اصولی پیش ببرید، باید در مورد معایب پاسپورت دومینیکا هم اطلاعات کافی داشته باشید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید.

توضیحات کلی در مورد فرهنگ و آب و هوای دومینیکا

مردم دومینیکا از لحاظ فرهنگ بسیار غنی بوده و مردم صمیمی و خونگرمی هستند. خیلی راحت با خارجی‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. آنها به زبان انگلیسی تسلط بالایی دارند و از گردشگران استقبال می‌کنند، زیرا می‌دانند که حضور توریست و گردشگر می‌تواند به درآمد ارزی و سرعت پیشرفت آنها کمک کند. شهر روسو پایتخت دومینیکا یکی از بهترین شهرها از لحاظ فرهنگ و آداب و رسوم است.

واحد پول این کشور دلار کارائیب شرقی است. در مورد آب و هوا هم باید بگوییم که شما باید آب و هوای یک جزیره را انتظار داشته باشید. رطوبت دریا در آن بسیار زیاد است و در بیشتر روزهای سال این رطوبت را احساس می‌کنید. خانه‌ها هم در اکثر مناطق این کشور معمولاً آپارتمانی و کوچک هستند؛ البته در چند سال گذشته تغییرات زیادی به خاطر جذب گردشگر و مقیم در آنها اتفاق افتاده و ویلاهای بزرگ، لوکس و مجلل در آنها ساخته شده‌اند.

معایب پاسپورت دومینیکا

بالاتر هم به شما گفتیم که بهتر است واقع بینانه عمل کرده و بگوییم که معایب این پاسپورت چه چیزهایی است. اگر شما هم می‌خواهید معایب پاسپورت دومینیکا را بدانید، این قسمت را تا انتها مطالعه کنید:

غیر قابل سکونت

زمانی که شما پاسپورت دومینیکا می‌گیرید، میتوانید از مزایای شهروندی آن بهره‌مند باشید و به دیگر کشورها بدون اینکه به اخذ ویزا نیازی باشد، سفر کنید اما نباید انتظار داشته باشید که امکان سکونت راحت در این کشور را به دست بیاورید. اکثریت شما به این هدف مهاجرت میکنید که یک زندگی بدون دغدغه سرشار از ثروت و رفاه را تجربه کنید. دومینیکا یکی از فقیرترین کشورهای حوزه دریای کارائیب به حساب می‌آید و از اولین مواردی که میتوانیم راجع به معایب آن نام ببریم، این است که غیر قابل سکونت است. درست است که بالاتر به شما توضیح دادیم که این کشور آپارتمان‌ها و ویلاهای لوکس و مجلل دارد اما از لحاظ اقتصادی با مشکل روبرو است.

اقتصاد آن وابسته به  کشاورزی است و این کشاورزی مکررا توسط طوفان‌ها دچار ویرانی و خسارت میشود. در نتیجه اگر می‌خواهید در بلند مدت در آنجا اقامت کنید، بدانید که گزینه خوبی را انتخاب نکرده‌اید. اینکه شما پاسپورت دومینیکا می‌گیرید، باید برای این باشد که از ملیت این پاسپورت برای اقامت یا سفر آسان به دیگر کشورهای دنیا استفاده کنید که در غیر این صورت برای پیشرفت اقتصادی گزینه خوبی نیست.

نیاز به وکیل تعیین شده توسط دولت دومینیکا

یکی از دیگر از معایب پاسپورت دومینیکا این است که شما نمی‌توانید به صورت شخصی اقدام به دریافت پاسپورت دومینیکا کنید؛ یعنی باید یک وکیل داشته باشید که این کار را برایتان انجام دهد. این وکیل باید از سمت دولت دومینیکا تایید شود تا مراحل مربوط به دریافت پاسپورت را برای شما به انجام برساند. وکیلی که از سمت دولت تعیین می‌شود؛ مدارک مورد نیاز را از شما گرفته، پرونده برایتان تشکیل می‌دهد و مراحل اصلی اخذ پاسپورت به جریان می‌افتد.

اجباری بودن تست مدیکال

از دیگر معایب پاسپورت دومینیکا که باید به آن اشاره شود، این است که شما اگر بخواهید پاسپورت دومینیکا بگیرید، باید همه تست‌های پزشکی را به انجام برسانید. بعد از این که نتایج این تست مشخص شد، می‌توانید اقدام به دریافت پاسپورت این کشور بکنید که همین کارتان را کمی سخت می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که به هیچ بیماری واگیردارِ خطرناکی نباید مبتلا باشید، در غیر اینصورت هزینه درمانی شما خیلی زیاد خواهد شد.

الزامی بودن چک امنیتی

برنامه شهروندی اقتصادی دومینیکا به گونه‌ای طراحی شده که شما در صورتی پذیرش میشوید که حسن شهرت و حسن شخصیت شما به اثبات رسیده باشد؛ یعنی فقط افرادی که یکسری جایگاه‌های اجتماعی خاصی دارند، می‌توانند پاسپورت را بگیرند. از لحاظ موقعیت و شهروندی باید کاملاً بی عیب و نقص باشید. در واقع دولت دومینیکا آژانس تحقیقاتی خصوصی برجسته‌ای دارد و برای کسانی که بالای ۱۸ سال سن دارند و درخواست پاسپورت دومینیکا کرده‌اند، بررسی‌هایی را انجام می‌دهد. بررسی سوابق شما در ایران و دیگر کشورها مورد تجزیه تحلیل قرار می‌گیرد تا آنها اطمینان حاصل کنند که شما سوء پیشینه و سابقه ندارید.

دوریِ کشور دومینیکا و نداشتنِ پرواز مستقیم

از دیگر معایب پاسپورت دومینیکا این است که خیلی دور بوده و شما با پرواز مستقیم نمی‌توانید به آنجا سفر کنید و همین کارتان را خیلی سخت و طاقت فرسا می‌کند. در واقع شما برای اینکه به این کشور برسید، باید پرواز ۲ یا ۳ استاپ داشته باشید که همین رسیدن به مقصد را خیلی سخت و طولانی خواهد کرد. اولین مقصد شما از ایران به سمت اروپا و بعد از اروپا به سمت دومینیکا است.

پرداخت مضاعف هزینه بعد از گذشت یک سال

دولت دومینیکا تلاش دارد که توسعه ملی را تجربه کند. در نتیجه سعی میکند که بودجه مالی را برای پروژه‌های بخش عمومی کشور تامین کند. به همین دلیل شروع به ساخت استادیوم ورزشی، بیمارستان و مدارس می‌کند. به این صورت افرادی که تقاضا دادند تا پاسپورت دومینیکا بگیرند، باید کمک‌های پولی غیر قابل استرداد را به صندوق مالی دولت پرداخت کنند. متقاضی اصلی باید ۱۰۰ هزار دلار آمریکا بپردازد و به ازای هر فرد وابسته که با خودش به همراه دارد و نسبتی که با او دارد، مبلغ اضافه کاری پرداخت کند.

متقاضی که مجرد است، به طور کل باید ۱۰۰ هزار دلار آمریکا بپردازد. متقاضی با همسر باید ۱۵۰ هزار دلار آمریکا پرداخت کند. متقاضی همراه با همسر و دو فرزند باید ۱۷۵ هزار دلار آمریکا بپردازد. به ازای هر گونه فرد وابسته اضافی باید ۲۵ هزار دلار آمریکا پرداخت شود. برای خواهر و برادر واجد شرایط بین سنین ۱۸ تا ۲۵ سال هم باید برای هر کدام ۵۰ هزار دلار آمریکا پرداخت گردد.

نکته قابل توجه اینجاست که اگر شما به هر دلیلی حتی به خاطر فراموشی در یک سال اول افراد وابسته به خود را برای دریافت پاسپورت از طریق همین برنامه به دولت دومینیکا اعلام نکرده باشید، بعد از اینکه از زمانِ دریافت پاسپورت میگذرد، علاوه بر این که مجدداً باید چک امنیتی انجام دهید، باید مبلغ ۲۵ هزار دلار اضافه‌تر از آنچه که بالاتر گفتیم، به ازای هر فرد پرداخت کنید.

مین اپلیکیت

یکی دیگر از معایب پاسپورت دومینیکا که همیشه به آن اشاره می‌شود و از طریق سرمایه‌گذاری هم بیشتر قابل لمس است، مسئله مهم مین اپلیکیت است؛ یعنی فقط شما به عنوان متقاضی اصلی میتوانید افرادی مانند همسر، فرزندان زیر ۳۰ سال، پدر، مادر، خواهر، برادر دارای واجد شرایط را جزو افراد وابسته به خودتان قرار دهید. اگر هر کدام از این افراد وابسته ازدواج کنند یا به هر دلیل دیگری نتوانند برای فرد دیگر در مرتبه سوم پاسپورت دومینیکا اخذ کنند، باید به عنوان شخصی جدید و تازه وارد برای دریافت پاسپورت دومینیکا اقدام کنند و دوباره همان مراحل را طی کرده و پیش بروند.

مشکلات مربوط به برنامه کمک بلاعوض به صندوق مالی دولت

گاهی اوقات بعضی از افراد تصمیم میگیرند که از طریق برنامه کمک بلاعوض به صندوق مالی دولت پاسپورت دومینیکا بگیرند. در چنین حالتی انگار که شما پاسپورت دومینیکا را خریده‌اید و وجه پرداخت کرده‌اید که وجه هم به شما بر نمی‌گردد.

مشکلات مربوط به برنامه سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

اگر شما تصمیم گرفتید که از طریق سرمایه‌گذاری و خرید ملک اقدام به اخذ پاسپورت دومینیکا کنید، باید بگوییم که دومینیکا جمعیت محدودی دارد و در نتیجه در فروش ملک دچار مشکل می‌شوید و به کل سرمایه‌گذاریتان خیلی سخت‌تر خواهد شد.

جمع‌بندی

اگر تصمیم خود را برای سفر به کشور دومینیکا گرفته‌اید، بدانید که کار اشتباهی نمی‌کنید. دومینیکا می‌تواند برای سفر چند روزه گزینه مناسبی باشد اما اگر تصمیم گرفته‌اید که پاسپورت این کشور را بگیرید و در آنجا اقامت کنید، بهتر است که تجدید نظر داشته باشید. اگر مقاله ما را به طور کامل مطالعه کنید، ما در این مقاله راجع به معایب پاسپورت دومینیکا با شما صحبت کردیم که برای افرادی که قصد اقامت به این کشور را دارند، بسیار مفید و تاثیرگذار خواهد بود.

معایب گرفتن پاسپورت دومینیکا چیست؟

آیا ممکن است دومینیکا به هر دلیلی پاسپورت را ابطال کند؟

قطعاً بله. به دلایلی مانند پنهان‌کاری، کلاهبرداری یا زندانی شدن شخص در کشور دیگر به مدت بیشتر از ۱۲ ماه، پاسپورت آن توسط دولت دومینیکا لغو می‌شود؛ یعنی شما کاملاً بدون تابعیت رها می‌شوید.

در چه صورتی افرادی که پاسپورت دومینیکا دارند، باید مالیات پرداخت کنند؟

از دیگر معایبی که می توانیم به آن اشاره کنیم، این است که شما برای هر دوره ۱۸۳ روزه در طول سال باید مالیات پرداخت کنید که مربوط به مالیات بر درآمد خارج از مالیات محلی است.

اخذ پاسپورت دومینیکا راحت است؟

معمولاً اخذ پاسپورت این کشور مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد. ‌همه شرایط شما از جمله سوابق کیفری و سلامت پزشکی‌تان مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا مورد تایید قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا