سایت دکتر شهاب اناری
کسب و کار

آموزش زبان ترکی استانبولی

سایت ایمن باشی

امروزه بسیاری از مردم جهان دوست دارند که به شهر زیبای استانبول مهاجرت کنند. یکی از الزامات مهاجرت، آشنایی با زبان آن کشور است. در حقیقت اگر در یک شهر غریب مسلط به زبان آن‌ها باشید، کار شما بسیار راحت‌تر خواهد شد؛ زیرا می‌توانید به آسانی با بومیان ارتباط برقرار کرده و کارهای خود را هم پیش ببرید. در حقیقت زبان ترکی یکی از متداول‌ترین زبان‌های ترکی به حساب می‌آید که یادگیری آن نیازمند تمایل و تلاش خاصی است. برای آشنایی بیشتر با آموزش زبان ترکی استانبولی بهتر است تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

زبان ترکی استانبولی چیست؟

زبان ترکی استانبولی

 زبان ترکی استانبولی یکی از زیرمجموعه‌های زبان‌های اورال آلتایی است که جزء زبان ترکی جدید طبقه بندی می‌شود. ترکی استانبولی یکی از اعضای معروف خانواده زبان‌های آغوز به شمار می‌رود که بیشتر مورد استفاده مردم ترکیه، اروپای شرقی و برخی از مناطق جنوب آسیا است. این زبان یکی از زبان‌های مطرح در دنیا است که کشورهای زیادی آن را به عنوان زبان اول و دوم خود می‌دانند.

جالب است بدانید زبان ترکی استانبولی نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا از دیگر زبان‌ها تاثیر پذیرفته‌اند؛ برای مثال در این زبان کلماتی از زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسوی، یونانی و عربی وارد شده‌اند که بیشتر در حوزه مد، پزشکی، سیاسی و اعتقادی هستند. گاهی در زبان ترکی استانبولی، چشمتان به واژه‌های فرانسوی می‌خورد که جای تعجبی ندارد؛ شایان توجه است که این واژه‌ها بیشتر به موضوعات مالی مربوط هستند.

چرا بهره‌گیری از آموزش زبان ترکی استانبولی طرفداران زیادی دارد؟

بسیاری از مردم به دنبال یاد گرفتن یک زبان جدید هستند. در حقیقت آموزش دیدن یک زبان جدید، یکی از مهارت‌های به روز محسوب می‌شود که کار هر کسی نیست! زبان ترکی زبانی است که بیش از ۷۰ میلیون نفر از انسان‌های دنیا با آن تکلم می‌کنند. شاید در نگاه اول فکر کنید که ترکی استانبولی یا آناتولی تنها در استانبول استفاده می‌شود؛ اما باید بدانید که بسیاری از مردم حتی در یونان، قبرس، آلمان و بسیاری از کشورهای حاشیه ترکیه از این زبان برای سخن گفتن بهره می‌برند. اگر این دلایل، شما را برای فراگرفتن زبان ترکی استانبولی قانع نکرد، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید:

 تجارت

یکی از دلایل مهم مردم برای یادگیری ترکی استانبولی، موفق بودن در زمینه کسب و کار است. در حقیقت کسانی که مشغول به تجارت با شرکت‌های ترکیه هستند، باید برای کاهش هزینه‌ها و ارتباط بیشتر با مخاطب، این زبان را آموزش ببینند تا بتوانند با یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان به طور موثری ارتباط برقرار نمایند.

 مهاجرت

در دنیای امروز بسیاری از مردم جهان علاقه‌مند به مهاجرت به ترکیه هستند. همانطور که می‌دانید یکی از بهترین شهرهای این کشور، استانبول است که بخشی از آن در اروپا و قسمتی دیگرش در آسیا قرار گرفته است. چنانچه بخواهید در یک کشور اقامت دائم داشته باشید، باید به زبان آن نیز تسلط یابید تا بتوانید کارهای خود را پیش ببرید و نیازهایتان را برطرف نمایید.

 مسافرت

 استانبول یکی از مقاصد مهم توریستی برای مردم در تمام دنیا است. مردم کشور ما نیز به دلیل همسایگی با این کشور معمولاً سفر به آن را در برنامه تعطیلات خود قرار می‌دهند. این کشور با داشتن جاهای دیدنی بی‌نظیر، سواحل شگفت انگیز، فرهنگ غنی، مراکز خرید برند و … همواره مورد توجه گردشگران است. اگر در هنگام سفر، زبان ترکی استانبولی را بلد باشید می‌توانید تعامل لذت‌بخش‌تری را با مردمان آنجا به عمل آورید؛ به این ترتیب سفر شما به یک تجربه خاطره انگیز تبدیل خواهد شد.

سرمایه گذاری

طی دهه‌های اخیر کشور ترکیه با دادن پیشنهادهای وسوسه کننده به غیربومیان، افراد در سراسر دنیا را ترغیب به خرید ملک یا خانه در استانبول و دیگر شهرها می‌کند. این مسئله موجب روی آوردن تعداد زیادی از هموطنان برای سرمایه گذاری در این کشور شده است. طبیعتا اگر شما به عنوان یک سرمایه گذار به زبان ترکی استانبولی مسلط باشید، راحت‌تر می‌توانید مراحل مربوط به سرمایه گذاری خود را در شهر غریب پیش ببرید.

علاقه به فرهنگ ترکیه

بسیاری از جوانان کشور ما به فرهنگ ترکیه علاقه مند هستند. سالانه آثار فراوانی از این کشور مانند فیلم، سریال، موسیقی و … انتشار می‌یابد که طرفداران خاص خود را دارد. اگر کسی مایل به استفاده از فرهنگ این شهر آسیایی و اروپایی باشد، باید این زبان را فرا بگیرد.

در کل افراد با اهداف مختلفی ممکن است از آموزش زبان ترکی استانبولی استفاده کنند. باید بدانند که این زبان از زبان‌های سخت دنیا نیست؛ اما برای فراگیری آن باید سعی و تلاش زیادی بکنید.

چگونه می‌توان از آموزش زبان ترکی استانبولی بهره مند شد؟

چگونه زبان ترکی استانبولی را یاد بگیریم؟

 در بخش قبل دلایل مهم و عمده یادگیری زبان ترکی استانبولی را برشمردیم. حال نوبت آن است که با روش‌های یادگیری این زبان پرطرفدار آشنا شوید تا بتوانید با در نظر گرفتن جوانب بهترین روش یادگیری خود را انتخاب نمایید:

 رفتن به آموزشگاه

یکی از راه‌های متداول و سنتی که برای یادگیری زبان ترکی استانبولی، ثبت‌نام در کلاس‌های درس این زبان مطرح است. همانند آموزشگاه‌های متعدد آموزش دهنده زبان انگلیسی در سطح شهر، برای یادگیری این زبان نیز مراکز متعددی با حضور اساتید بنام وجود دارند که امکان شرکت در آن‌ها موجود است. شما در این کلاس‌ها می‌توانید در کنار هم‌کلاسی‌های خود نشسته و تعامل مفیدی با آن‌ها برای تثبیت آموزش داشته باشید.

 آموزش خصوصی

یکی دیگر از روش‌های یادگیری، بهره‌مندی از آموزش خصوصی است. ممکن است شما به عنوان یک علاقه‌مند، زمانی کافی یا حوصله برای شرکت در کلاس‌های عمومی نداشته باشید. در چنین موقعیتی به شما بهره مندی از آموزش خصوصی پیشنهاد می‌شود. معلمان و استادان خوبی در کشور وجود دارند که به آموزش زبان ترکی استانبولی می‌پردازند؛ به این ترتیب شما می‌توانید هر چند روز یکبار در مکان مورد نظرتان کلاس خصوصی را همراه با استاد خود برگزار نمایید.

شرکت در کلاس‌های غیرحضوری

 کلاس‌های آنلاین به همه ثابت می‌کنند که بدون زحمت و پرداخت هزینه‌ای بابت رفت و آمد نیز می‌توان به یادگیری پرداخت! خوشبختانه با پیشرفت علم، تکنولوژی به کلاس‌های آموزش زبان ترکی استانبولی نیز انتقال یافت؛ به‌طوری که زبان‌آموزان می‌توانند به صورت آنلاین و خیلی راحت در هر کجا که هستند در کلاس‌های آنلاین حود شرکت نمایند. البته باید توجه داشته باشید که شما با شرکت در کلاس‌های آنلاین، ممکن  است تعامل کمتری با اساتید و دیگر دانشجویان داشته باشید؛ اما نباید از راحتی و هزینه کمتر این دوره‌ها غافل شوید.

استفاده از فیلم‌های آموزشی

 اگر نتوانید در زمان مقرری آنلاین شوید تا در کلاس مجازی حضور یابید، می‌توانید محتواهای چندرسانه‌ای مراکز معتبر را برای یادگیری تهیه کنید؛ به این ترتیب در هر کجا که باشید، می‌توانید به صورت غیر آنلاین به گوش دادن و مشاهده فیلم‌های آموزشی خود اقدام کنید. خبر خوب اینکه قیمت این دوره‌ها بسیار مناسب است و هر کسی قادر است آن‌ها را تهیه کند.

سطوح آموزش زبان ترکی استانبولی

سطح زبان ترکی استانبولی

یک استاد مسلط به زبان ترکی برای اینکه بتواند به دانشجویانش به طور موثری دروس را آموزش دهد، باید سطوح مختلفی را بگذراند. در حقیقت در هر مرحله این آموزش، مهارت‌های مختلفی به زبان آموزان آموزش داده می‌شوند که قرار است هر کدام را شرح دهیم:

دوره ابتدایی

سطح ابتدایی همان دوره‌ای است که افراد ناآشنا با زبان ترکی استانبولی، از طریق آن زبان گفته شده را شروع می‌کنند. در واقع بیس یا پایه زبان ترکی در این سطح آموزش داده می‌شود. پس از پایان سطح مقدماتی از دانشجو انتظار می‌رود که بتواند از پس محاوره‌های پیش ‌پاافتاده‌ بر بیاید؛ برای مثال بتواند در صورت مراجعه به یک مرکز خرید بتوانند نیاز خود را به فروشنده ابراز نماید. لازم به ذکر است که برای آنکه بتوانید این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید زمانی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ ساعت را اختصاص به مطالعه دهید.

دوره متوسط

 سطح متوسط، دوره پس از سطح مقدماتی یا پایه است. پس از گذراندن این سطح دانش آموز یاد می‌گیرد که به زبان ترکی سخن بگوید و حداقل آن را درک کند؛ به این ترتیب افراد می‌توانند سریال‌ها، کتاب‌ها و مطالب ترکی را استفاده کنند و توانایی درک مطالب آن‌ها را داشته باشد. در این دوره از زبان آموز انتظار می‌رود که با تعداد کلمات بیشتری از جممله قیدها، انواع فعل‌ها با زمان‌های متفاوت، ضمیرها و … آشنا شده باشد. همانطور که توقع اساتید از زبان آموزان در این مرحله بیشتر است، برای آن فرصت بیشتری به اندازه ۴۵۰ تا ۴۹۰ ساعت مطالعه نیاز است. در این مرحله گوش دادن به موسیقی ترکی، خواندن کتاب‌های ترکی کودکانه و صحبت کردن به زبان ترکی پیشنهاد می‌شود.

سطح پیشرفته

سطح پیشرفته مخصوص افرادی است که دوره‌های قبلی را با موفقیت پشت سر گذرانده‌اند. در این سطح، زبان آموز به مهارت بسیار زیادی رسیده است؛ برای مثال افراد می‌توانند به طرز ماهرانه‌ای ترکی صحبت کنند و از تمام مسائل اعم از اخبارها، فرهنگ، علم و … سر دربیاورند. برخلاف مرحله اول که تنها انتظار از زبان آموز ارتباط ساده و رفع نیاز بود، در سطح پیشرفته از دانشجو انتظار می‌رود که در شرایط پیچیده بتواند از پس خود بر بیاید. جالب است بدانید در این مرحله شما به یک مهارتی خواهید رسید که می‌توانید به راحتی کتاب‌های تخصصی‌تر را بخوانید.

چند نکته جهت آموزش زبان ترکی استانبولی

نکات یادگیری زبان ترکی استانبولی

یادگیری زبان ترکی استانبولی کار سختی نیست. در واقع زبان‌آموزان با توجه به چند نکته می‌توانند این زبان را فرا بگیرند. چنانچه مایل هستید، پیشنهاد می‌شود که نکات اولیه آموزش زبان ترکی استانبولی را به دقت مطالعه نمایید:

 یاد گرفتن الفبای ترکی

قدم اول در آموزش زبان ترکی استانبولی، آشنایی با الفبا یا بیس آن است. به بیانی برای یادگیری هر زبانی، آشنایی با الفبای آن ارجحیت دارد. جالب است بدانید الفبای ترکی بسیار شبیه به الفبای انگلیسی است. در حقیقت می‌توان گفت که ترک‌ها برای نوشتن از همان حروف انگلیسی استفاده می‌کنند. از تفاوت‌های این دو الفبا می‌توان به آن اشاره کرد که الفبای ترکی استانبولی 29 حرف دارد که ۲۱ تای آن‌ها صامت و هشت حروف آن صدادار است. Q، X، W در زبان ترکی استانبولی حذف شده‌اند و شش حرف اضافی به آن‌ها اضافه شده است. پس یادتان باشد که قبل از هر چیزی الفبای ترکی را خوب بیاموزید و از اختلاف آن با الفبای انگلیسی با خبر باشید.

 آشنایی با تلفظ واژه‌ها

زبان ترکی استانبولی یک زبان نوشتاری آوایی محسوب می‌شود؛ پس بهتر است در گام دوم تا حدودی با تلفظ کلمات آشنا شوید. برخلاف زبان انگلیسی که صامت‌های دوتایی مانند Kh یا Sh به وفور دیده می‌شوند، در زبان ترکی هر حرف دارای یک صدا است البته یکسری از آواها این حقیقت را نقض می‌کنند. پس از اینکه حروف الفبای ترکی استانبولی و تلفظ کلمات و قوانین آوایی را یاد گرفتید، در این صورت تا حدودی می‌توانید کلمات ترکی را با دانش خود بخوانید.

 یادگیری و تمرین لغات به صورت پیوسته

یادگیری زبان ترکی نیاز به تمرین و تلاش زیادی دارد. حتی بعد از آن که توانستید واژه‌ها و عبارات ترکی را بخوانید، نباید از تاثیر گسترده کردن دایره لغات غافل شوید. برای این کار باید ابتدا از واژه‌هایی یادگیری را شروع کنید که ساده و رایج هستند؛ برای مثال نباید در همان ابتدای کار به سراغ کلمات تخصصی و سخت بروید. نکته جالبی که در این حین به آن برخورد خواهید کرد، کلمات مشترک ترکی با زبان‌های مختلف است.

گاهی ممکن است واژه‌های ترکی آمده از زبان عربی را با کلماتی که املای مشابهی دارند اشتباه بگیرید. برای این کار، معمولا ترک‌ها دست به دامان اکسان‌های متمایز مانند â، î، و û  می‌شوند تا تشخیص آن‌ها از یکدیگر آسان شود. استفاده از فلش کارت‌ها نیز برای بخاطر سپردن کلمات جدید بسیار مفید هستند به خصوص سعی کنید بیشتر به سراغ واژه‌های مورد نیازتان در مکالمه‌های روزانه بروید. همانطور که می‌دانید بیشتر زبان‌ها فرار هستند و در صورت عدم تمرین و یاد نگرفتن لغات ممکن است است آن‌ها را فراموش کنید و همه زحمت‌هایتان هدر رود! پس بهتر است روزانه کلمات جدیدی را به خاطر بسپارید و کلمات قبلی را مرور نمایید.

 یادگیری گرامر ترکی استانبولی

پس از آشنایی با کلمات و رسیدن به یک مهارت نسبی در خواندن عبارات، بهتر است به دنبال یادگیری گرامر و قواعد این زبان باشید. مانند هر زبانی ممکن است به احتمال زیاد، در ابتدای یادگیری این قواعد برایتان سخت به نظر برسد؛ اما پس از مدتی با تمرین می‌توانید این گرامرها را یاد بگیرید. تعدادی از نکات گرامی زبان ترکی استانبولی در ادامه آورده شده‌اند:

عدم استفاده از فعل” بودن”

 ترک‌ها معمولاً از فعل بودن استفاده نمی‌کنند و به جای آن‌ها، پسوندها این مسئولیت را به عهده دارند. ۵ پسوند که شامل اول شخص مفرد، اول شخص جمع، دوم شخص مفرد، دوم شخص جمع و سوم شخص جمع از جمله این پسوندها هستند. برای مثال در جمله ” من یک مادر هستم” به جای تغییر فعل به هستم، هستید، هستند، هست و …، ضمیرها تغییر می‌کنند و فعل به همان صورت قبلی باقی می‌ماند. این مسئله شاید در ابتدا برای زبان آموزان سخت باشد؛ اما در ادامه و با کمی تمرین به راحتی می‌توانید با آن‌ها جمله بسازید.

عدم استفاده از ضمیر مقدم

 به یاد داشته باشید که حتما لازم نیست ضمیر اصلی را در ابتدای جمله بیاورید؛ بلکه بهتر است ضمیر ابتدایی را حذف کنید. با حذف ضمیر، نگرانی بابت هویت جمله وجود ندارد؛ چراکه هر فعل با داشتن پسوند خاص خودش، حق مطلب را ادا می‌کند. برای مثال همواره لازم نیست بگویید “من یک مادر هستم” بلکه به دلیل وجود یک پسوند خاص برای هر ضمیر، می‌توانید تنها فعل را به کار ببرید. شایان توجه است این کار برای ممانعت به عمل آوردن از تکرار در جمله به کار گرفته می‌شود.

اضافه کردن پسوندها

 در زبان ترکی می‌توان با اضافه کردن یک یا چند پسوند به یک ریشه، ویژگی‌های دستوری آن‌ها را تغییر داد.

جایگاه کلمات در جمله

 در زبان ترکی استانبولی همانند زبان فارسی جایگاه فعل در انتهای یک جمله است و همواره باید ترتیب فاعل- مفعول و فعل را در جملات و عبارات رعایت شود.

استفاده مداوم از زبان ترکی استانبولی

زبان ترکی یک زبان فرار است که باید همواره مطالبی که از طریق آموزش زبان ترکی استانبولی را به دست آورده‌اید، به کار بگیرید و یک جورایی تداوم یادگیری این زبان را ارجح بدانید. گزینه‌های زیر به شما در تثبیت یادگیری کمک خواهند کرد:

گوش فرا دادن به موسیقی‌های ترکی قادر است درک شما را از تلفظ‌های این زبان بهتر کند. معمولا در آهنگ‌های ترکی، مصوت‌های هماهنگ زیاد به گوش می‌خورند؛ به همین دلیل میزان آهنگین بودن این زبان بسیار زیاد است. در حقیقت با این کار می‌توانید علاوه بر لذت بردن از موسیقی‌های زیبای ترکی، روی مهارت زبانی‌تان نیز کار کنید.

مطالعه کتاب‌های ترکیه‌ای

چنانچه می‌خواهید مهارت خواندن یا ریدینگتان را تقویت کنید، بهتر است به سراغ کتاب‌های ترکی بروید. اگر می‌گوییم کتاب‌های ترکی کودکان را بخوانید، به این دلیل است که این کتاب‌ها برای مبتدیان نوشته شده‌اند؛ بنابراین سادگی جملات و عبارات به چشم می‌خورند که این می‌تواند برای شما به عنوان یک زبان آموز مبتدی بسیار کمک کننده باشد.

در واقع هر چه قدر کتاب بیشتری بخوانید و با دقت و تمرکز کلمات را مورد بررسی قرار دهید، بیشتر در این زمینه ماهر خواهید شد. بسیاری از داستان‌های زیبا که شما از اسطوره‌ها و داستان آن‌ها باخبر هستید، در قالب کتاب‌های ترکیه‌ای با متنی روان نگاشته شده‌اند که مخصوص شما مبتدیان عزیز هستند.

خواندن اخبار جهانی به زبان ترکی

همه ما عاشق شنیدن اخبار روز در جهان هستیم. اطلاع یافتن از وقایع جهان برای خیلی‌ها ممکن است  هیجان‌انگیز باشد. شما به عنوان کسی که در حال یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید، برای با خبر شدن از اخبار و اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد، بهتر است اخبار جهانی را به زبان ترکی بخوانید. این مسئله علاوه بر اطلاع یافتن از امور اجتماعی و سیاسی مختلف، یک راهکار مناسب برای تقویت زبان شما به حساب می‌آید؛ برای مثال برای باخبر شدن از اینکه کدام باشگاه ورزشی در مسابقه فوتبال دیشب برنده شده؟ بهتر است به جای دنبال کردن این خبر به زبان فارسی، از این مطلب به زبان ترکی آگاهی کسب نمایید.

 سرچ کردن در وب سایت‌های ترکیه

وب سایت‌های ترکیه‌ای فراوانی وجود دارند که به انتشار انواع مطالب در زمینه‌های مختلف می‌پردازند. در حقیقت می‌توانید با سرچ کردن مطالب مختلف به زبان ترکی و خواندن آن‌ها، مهارت خواندن خود را تقویت کنید؛ برای مثال در وب سایت‌های ترکی موضوعات مختلفی که دغدغه‌تان شده است را مورد بررسی قرار دهید.

دنبال کردن رسانه‌های اجتماعی ترکیه‌ای

 کانال‌های اجتماعی مختلفی در سوشال مدیاهای گوناگون وجود دارند که به زبان ترکی فعالیت می‌کنند. در حقیقت افراد با هر نژاد و از هر کشوری با عضویت در این گروه‌ها می‌توانند با یکدیگر به صحبت کردن بپردازند و علاوه بر حرف زدن با یکدیگر، دوستانی نیز برای خود بیابند. به عبارتی در این گروه‌ها کاربران تنها باید به زبان ترکی تکلم کنند.

این مسئله علاوه بر این که یک سرگرمی برای شما به حساب می‌آید، می‌تواند تا حد زیادی موجب تقویت مهارت گفتاری‌تان و یک گام در زمینه بهره مندی شما از آموزش زبان ترکی استانبولی باشد؛ البته باید توجه کنید که برای خود با دیگر افراد حریم شخصی قائل شوید و اطلاعات شخصی خود را به آنها ندهید؛ زیرا به هر حال شما این افراد را تا به حال ندیده‌اید؛ بنابراین اعتماد کردن به آن‌ها کار عاقلانه‌ای نیست.

ساختار کلمات در زبان ترکی استانبولی چگونه است؟

 یکی از نکات در آموزش زبان ترکی استانبولی، یاد گرفتن ساختار زبانی است. در حقیقت این زبان دارای یکسری مشخصه‌های دستوری است که توجه و رعایت به آن‌ها از الزامات محسوب می‌شود. تعدادی از این نکات به شرح زیر هستند:

 جنسیت

برخی از زبان‌ها مانند زبان عربی و انگلیسی دارای ضمیرهای متفاوتی برای زن و مرد هستند؛ برای مثال در انگلیسی ضمیر He متعلق به مردان و ضمیر She متعلق به خانم‌ها است؛ اما زبان ترکیه همچون زبان فارسی فاقد جنسیت است؛ یعنی برای سوم شخص مفرد مونث و مذکر دارای ضمیر یکسانی است و هیچ تفاوتی باهم ندارند.

 حالات دستوری

 در زبان ترکی استانبولی کلمات شش حالت دستوری دارند. این حالات عبارتند از حالات اسمی، مفعولی مستقیم، مفعولی غیر مستقیم، ملکی، مفعول به و مکانی. برای اینکه یک کلمه را با حالت دستوری خاصی بسازید، باید پسوند مناسب را به ریشه آن کلمه اتصال دهید؛ به این ترتیب کلمه شما با ویژگی دستوری خاص ساخته می‌شود.

 چگونگی صرف فعل

 برای اینکه در زبان ترکی استانبولی یک فعل بسازید، باید به ریشه فعل، نشانه زمان ساز را به همراه پسوند فاعلی اضافه کنید. به عبارت دیگر افعال باید با فاعل خود تناسب داشته باشند. این تناسب با استفاده از پسوند فاعلی و نشانه زمان ساز درست ایجاد خواهد شد.

جای کلمات در جمله

اگر بخواهید یک جمله صحیح را بسازید، باید به جایگاه کلمات در آن توجه کنید. همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، در زبان ترکی استانبولی ترتیب جملات به صورت فاعل، مفعول و فعل در نظر گرفته می‌شود. باید حتماً فعل در انتهای جمله قرار بگیرد؛ البته اگر اسامی حالت‌های دستوری مختلفی داشته باشند، امکان تغییر جایگاه کلمات نیز وجود دارد.

 چگونگی منفی کردن جملات

یکی از از نکاتی که در هنگام یادگیری یک زبان باید به آن توجه شود، چگونگی منفی کردن جملات است. در زبان ترکی استانبولی فعل کمکی değil می‌تواند جملات اسنادی را منفی کند. değil یک فعل کمکی است که جایگاه آن بعد از مستند است؛ اما برای منفی کردن جملاتی که همراه با فعل اصلی هستند، باید به انتهای فعلشان پسوند me افزوده شود.

 چگونگی سوالی کردن جملات

 نکته مورد توجه دیگر، چگونگی سوالی کردن جملات است. اضافه کردن پسوند me به انتهای فعل موجب تبدیل شدن جمله به سوالاتی می‌شود که جواب آن‌ها بله یا خیر است؛ اما برای آنکه بتوانید یک جمله را به سوال تبدیل کنید، باید از واژه‌های پرسشی بهره بگیرید. واژه‌های پرسشی مانند چرا، چگونه، چطور و … هستند. برای اینکار ابتدا باید بخشی از جمله که مربوط به پاسخ است را حذف کرده و در جایگاه آن، واژه پرسشی قرار دهید.

فعل‌ها در زبان ترکی استانبولی

افعال بخشی در جملات هستند که یادگیری آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همانطور که اشاره کردیم افعال در این زبان با ضمیر تناسب دارند. در کل برای اینکه یک فعل ساخته شود باید نشانه زمانی را به همراه پسوند فاعلی به ریشه فعل اضافه نمایید. در دستور زبان ترکی شش شخص وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • اول شخص مفرد
  • دوم شخص مفرد
  • سوم شخص مفرد
  • اول شخص جمع
  • دوم شخص جمع
  • سوم شخص جمع

البته این افعال به طور یکسانی برای مرد و زن استفاده می‌شوند و طرز استفاده خاصی برای آن‌ها وجود ندارد.

همچنین در زبان ترکی افعال ممکن است دارای جهت‌های فعلی متفاوتی از جمله معلوم و مجهول، دوسویه، انعکاسی و سببی باشند. هر کدام از این افعال در این زبان قاعده و قانون خاص خود را دارند. در زبان ترکی استانبولی مواردی مانند فاعل، مفعول و فعل چینش خاصی دارند. همانطور که گفتیم اصولاً جایگاه افعال در پایان جمله است و جایگاه صفت و مضاف الیه پیش از اسم توصیفی است. حروف اضافه نیز به صورت پسوند پس از اسامی می‌آیند. درست برخلاف آنچه در زبان فارسی رایج است؛ برای مثال در فارسی کلمات اضافه همچون “برای” یا “از” قبل از از اسم می‌آیند؛ اما در زبان ترکی استانبولی این حروف اضافه به دنبال اسامی به کار گرفته می‌شوند. همچنین توجه داشته باشید که در زبان ترکی استانبولی همانند زبان فارسی، زمان‌های متفاوتی برای بیان فعل‌ها وجود دارند که توجه به آن‌ها از ملزومات به شمار می‌رود. این زبان‌ها عبارتند از:

  • حال ساده
  • حال استمراری
  • گذشته ساده
  • گذشته در گذشته
  • گذشته کامل
  • آینده
  • آینده در گذشته

 نحوه استفاده از قید در زبان ترکی استانبولی

قیدها نیز بخشی از جملات هستند که کارشان ارائه توضیحات راجع به بخش‌های مختلف جمله است. در حقیقت این قسمت‌ها می‌خواهند فعل را به طور دقیق‌تری توصیف کنند. در زبان انگلیسی قیدها به وسیله افزودن ly به صفت‌ها ساخته می‌شوند؛ اما برای آن که در زبان ترکی استانبولی یک قید بسازید، باید پسوند ce به صفت‌ها اضافه کنید. برای مثال:

Fast+ ly = fastly    (به تندی)

Hızlıca  ce=+Hızlı   (به تندی)

اعداد به زبان ترکی استانبولی

از گام‌های مهم یادگیری یک زبان جدید، آشنایی با اعداد است. شما به عنوان یک فرد متقاضی باید بتوانید اعداد را بشمارید و به طور موثری از آن‌ها استفاده کنید. به طور کلی اعداد ترکی استانبولی شامل دو بخش اعداد اصلی و ترتیبی می‌شوند. البته همه اعداد چه اصلی باشند و چه ترتیبی، دارای قوانین خاصی هستند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. به هر حال اعداد بخش ویژه‌ای از مکالمات روزانه هستند؛ بنابراین واجب است که تا حدودی با آن‌ها آشنا شوید. بهتر است پس از یادگیری اولیه، این اعداد را به خوبی به خاطر بسپارید و روزانه آن‌ها را تمرین نمایید تا به طور کامل در آن مهارت کسب نمایید. اعداد اصلی به زبان ترکی استانبولی به شرح زیر هستند:

اعداد اعداد به زبان فارسی اعداد به ترکی اعداد به انگلیسی
0 صفر sifir zero
1 یک bir one
2 دو iki two
3 سه Üç three
4 چهار Dört four
5 پنچ Beş five
6 شش alti six
7 هفت yedi seven
8 هشت sekiz eight
9 نه dokuz nine
10 ده on ten

البته تنها یادگیری اعداد اصلی کافی نیست؛ بلکه باید با اعداد بزرگتر از ۱۰ نیز آشنا شوید. اگر قصدتان از مهاجرت و یادگیری زبان ترکی استانبولی، خرید و فروش و تجارت است. باید حتماً نسبت به یادگیری اعداد بزرگتر اقدام نمایید. تصور کنید که قرار است شما به عنوان تاجر یا سرمایه گذار به استانبول سفر کنید، آیا می‌توانید تاثیر و کارایی اعداد در مکالماتتان را کتمان کنید؟ خیر؛ زیرا تاجران و سرمایه گذاران برای بستن قرارداد و ارتباط با افراد مختلف، نیازمند بلد بودن اعداد هستند.

جمع بندی

زبان ترکی یکی از زبان‌های محبوب بین مردم سراسر دنیا است که یادگیری آن ممکن است با اهداف گوناگونی انجام شود. همچنین روش‌های متداولی نیز وجود دارند که از طریق آن‌ها اساتید مجربی به آموزش زبان ترکی استانبولی می‌پردازند. در این مطلب به نکاتی در این مورد پرداختیم تا گامی در جهت تسهیل یادگیری شما عزیزان برداشته باشیم.

برخی از سوالات متداول زبان ترکی

در ابتدای بهره مندی از آموزش زبان ترکی استانبولی، باید به سراغ چه نوع کلماتی برویم؟

همواره توصیه می‌شود که مبتدیان به سراغ کلمات راحت‌تر بروند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند مکالمات ساده روزمره خود را شکل دهند.

چه چیزی می‌تواند مطالعه عبارات و جمله‌های ترکی را برای شما آسان‌تر کند؟

 بعد از آن که با الفبای زبان ترکی استانبولی آشنا شدید، باید سیستم آوایی را نیز یاد بگیرید. در این صورت خیلی راحت امکان مطالعه کتاب ‌های ترکی کودکانه برای شما فراهم خواهد شد. یعنی دقیقا چیزی که در انتهای سطح متوسط از شما انتظار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا