سایت دکتر شهاب اناری
دانستنی های سفر

همه شرکت های هواپیمایی ایران

سایت ایمن باشی

سفری ایمن و راحت مهم‌ترین دغدغه اکثر ما در سفر با هواپیما است. با این حال، فاکتورهای مختلف دیگری هم وجود دارند که سفر هوایی را برای ما دلپذیرتر می‌کنند. مواردی مانند قیمت بلیط، کیفیت پرواز، نحوه پذیرایی، میزبانی خوب، عدم تاخیر و پشتیبانی قوی. به همین دلیل است که به هنگام رزرو بلیط، انتخاب شرکت هواپیمایی دومین موضوعی است که بعد از تعیین زمان و مقصد سفر به آن اهمیت می‌دهیم.

شرکت های هواپیمایی مختلفی در ایران وجود دارند که هر کدام خدمات پروازی متفاوتی را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند.  اگر زیاد با هواپیما سفر می‌کنید، احتمالا تجربه سفر با بیشتر این شرکت های هوایی را داشته اید. با این حال، در این مطلب از هارا گدیم قصد داریم ضمن معرفی همه شرکت های هواپیمایی ایرانی، اطلاعات کاملتری را در رابطه با تاریخچه و نوع خدمات آنها در اختیارتان بگذاریم. مطمئنا بعد از خواندن این مقاله، سفر هوایی بعدیتان متفاوت خواهد بود.

فهرست شرکت های هواپیمایی ایران

شرکت های هواپیمایی ایران از سال 1345 فعالیت خود را در کشور آغاز کرده‌اند. این شرکت های هواپیمایی به صورت دولتی، خصوصی، نیمه خصوصی و نظامی فعالیت دارند. پروازهای داخلی و خارجی زیادی توسط این ایرلاین ها انجام می شود و مسافران و بارهای زیادی توسط هواپیماهای گوناگون این شرکت ها جابجا می شوند. در ادامه تمام شرکت های هواپیمایی ایران از ابتدا تا کنون را به شما معرفی می‌کنیم.

1- شرکت هواپیمایی ایران ایر

قدیمی ترین و محبوب ترینشرکت هواپیمایی کشور، ایران ایر است که در گذشته با نام «هما» شناخته می شد. شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال 1340 با ادغام دو شرکت هواپیمایی ایران ایرویز و پرشین ایرویز فعالیت خود را آغاز کرد.

ایران ایر به عنوان اصلی ترین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پروازهای متعددی به مقاصد داخلی و خارجی انجام می دهد و هواپیماهای مختلفی دارد. از مهمترین مقاصد داخلی ایرلاین ایران ایر(هما) می توان به تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قشم، کیش، بندرعباس، رشت و … اشاره کرد. استانبول، رم، فرانکفورتف هامبورگ، تاشکند، دبی، نجف، دوحه، آمستردام، آنکارا، لندن، مسکو، میلان و … نیز از شاخص ترین مقاصد خارجی این هواپیمایی به شمار می روند.

2- شرکت هواپیمایی ماهان  بهترین خدمات

اگر می‌خواهید پروازی با بهترین خدمات را تجربه کنید، ، با شرکت هواپیمایی ماهان سفر کنید. احتمالا هواپیماهای این شرکت را با آرم و لوگوی سبز رنگ دیده باشید که در اکثر فرودگاه ها وجود دارند.

شرکت هواپیمایی ماهان در سال 1371 به عنوان اولین ایرلاین خصوصی ایران فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون توانسته موفقیت های بسیاری را بدست آورد.  ماهان بیش از 40 فروند هواپیمای مختلف مانند ایرباس ای 310، بوئینگ دارد. پروازهای این شرکت به 32 مقصد داخلی مانند تهران، مشهد، اصفهان، کرمانشاه، تبریز، زابل، بیرجند، زاهدان، عسلویه، ساری، شیراز و … و 25 مقصد بین المللی مانند دبی، بیروت، نجف، میلان، مسکو، گوانگجو، کوالالامپور، کابل، دوسلدورف، بانکوک، آنکارا، مونیخ، بارسلون، پاریس و … انجام می شود.

3- شرکت هواپیمایی آسمان

برای شما که از پرواز در آسمان آبی لذت می برید، قطعا نام شرکت هواپیمایی آسمان آشنا است. آسمان به عنوان یکی از مهمترین و شناخته شده ترین شرکت های هواپیمایی ایرانی است که در سال 1359 با ادغام چهار شرکت هواپیمایی کوچک تاسیس شد.

 این شرکت هواپیمایی در ابتدا بیشتر از هواپیماهای کوچک روسی به نام فوکر 100 استفاده می کرد. اما در سالهای اخیر فعالیت های خود  را فزایش داد و به منظور  بالا بردن سطح امکانات و خدمات، هواپیماهای مشهوری همچون ایرباس ای 320 و بوئینگ 737 را به ناوگان خود اضافه کرد.

شرکت هواپیمایی آسمان در حال حاضر با داشتن بیش از 25 فروند هواپیمای مختلف پروازهای متعددی به مقاصد داخلی و خارجی انجام می دهد. از مهمترین مقاصد این ایرلاین می توان به تهران، مشهد، تبریز، شیراز، ارومیه، آبادان، چابهار، کیش، قشم، بجنورد، سبزوار، رامسر، یاسوج، ایروان، استانبول، مسقط، دبی، دوشنبه و … اشاره کرد.

4- شرکت هواپیمایی قشم ایر  مدرن و جذاب ترین هواپیماها

اگر از علاقمندان به جنوب کشور و جزایر زیبای آن هستید، حتما در سفر هوایی به جزیره شگفت انگیز قشم از هواپیماهای این شرکت استفاده نمودید و یا حداقل نام آن را شنیده اید. شرکت هواپیمایی قشم ایر یکی از معدود ایر لاین های داخلی است که از هواپیماهای جذاب استفاده می کند. این شرکت درسال 1372 تاسیس شد. شرکت هواپیمایی قشم ایر ابتدا تحت عنوان “فراز قشم” و تنها با  2 هواپیما فعالیت خود را آغاز کرد. سپس در سال 1379 تعداد هواپیماهای ناوگان خود را 7 فروند افزایش داد.

در سال 1393 شرکت هواپیمایی فراز قشم به وزارت نفت واگذار گردید و به عنوان یک ایرلاین دولتی به «قشم ایر» تغییر نام داد. در حال حاضر قشم ایر به عنوان یکی از محبوب ترین شرکت های هواپیمایی ایران از دیدگاه مسافران شناخته می شود و پروازهای مختلفی به بیش از 25 مقصد داخلی و 12 مقصد بین المللی انجام می دهد.

5- شرکت هواپیمایی تابان

شرکت هواپیمایی تابان یکی دیگر از ایرلاین های ایرانی است که در سال 1384 با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس تاسیس شد و از سال 1385 به طور رسمی شروع به کار کرد. ایرلاین تابان به عنوان یکی از جدیدترین شرکت های هواپیمایی کشور بیش از 9 فروند هواپیمای مختلف دارد که به مقاصد داخلی و خارجی گوناگونی مانند تهران، مشهد، اصفهان، کیش، قشم، آبادان، نجف، دوحه و … پرواز می کنند.

6- شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

ایران ایرتور نیز همانند ایرلاین ایران ایر یا همان هما یکی از قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی ایران است که در سال 1351 تاسیس شد. اگر می خواهید یک پرواز آرام و خاطره انگیز به مشهد مقدس داشته باشید می توانید هواپیماهای این شرکت را انتخاب کنید. زیرا قطب اصلی فعالیت ایران ایرتور فرودگاه بین المللی هاشمی نزاد مشهد است و بیشترین پرواز ها از شهرهای مختلف کشور به مشهد مقدس توسط شرکت ایران ایرتور انجام می شوند.

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور هواپیماهای مختلفی همچون ایرباس ای 320، ایرباس ای 300، مک دانل داگلاس 83 و …دارد. این شرکت همچنین، علاوه بر پرواز مشهد، پروازهای دیگری به مقاصد داخلی و خارجی و به ویژه پروازهای حج عمره و حج تمتع را انجام می دهد. ایران ایرتور در سال 1396 به عنوان کم تاخیرترین شرکت هواپیمایی ایران معرفی شد.

7- شرکت هواپیمایی کاسپین

کاسپین به عنوان یکی از فعال ترین شرکت های هواپیمایی خصوصی کشور شناخته می شود که در سال 1371 تاسیس شد. شرکت هواپیمایی کاسپین با نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران همکاری دارد و از هواپیماهای باکیفیتی همچون بوئینگ MD و بوئینگ 737 استفاده می کند.

اگر قصد سفر به شهرهای مختلف داخلی و خارجی مانند تهران، مشهد، اصفهان، عسلویه، تبریز، کرمانشاه، قشم، استانبول، ازمیر، اربیل، بغداد، نجف، دبی و … را دارید می توانید از پروازهای ایرلاین کاسپین استفاده کنید.

8- شرکت هواپیمایی کیش ایر

اگر جزء آندسته از گردشگرانی هستید که علاقه زیادی به جزیره زیبای کیش دارید و زیاد به این قطب گردشگری ایران سفر می کنید، بدون شک تجربه سفر با شرکت هواپیمایی کیش ایر را داشته اید. ایرلاین کیش ایر در سال 1370 شد. هدف از تاسیس این شرکت هواپیمایی متصل کردن جزیره کیش به مراکز استان ها و سایر شهرهای کشور بود.

در حال حاضر این ایرلاین بیش از 14 فروند هواپیماهای مختلف مانند ایرباس 321، ایرباس ای 320، فوکر 100، مک دانل داگلاس و … دارد. همچنین، پروازهای متعددی به 20 مقصد داخلی و 7 مقصد خارجی ارائه می دهد. علاوه بر پروازهای رفت و برگشت از شهرهای گوناگون به جزیره کیش، از مهمترین پروازهای شرکت کیش ایر می توان به پروازهای بین المللی دبی، مسقط، نجف و تفلیس اشاره کرد.

9- شرکت هواپیمایی زاگرس

ایرلاین زاگرس یکی از جدیدترین شرکت های هواپیمایی ایران است که در سال 1384 و با دو فروند هواپیما فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت  هواپیمایی زاگرس در ناوگان هوایی خود از هواپیماهای مشهوری همچون ایرباس ای 320، ایرباس ای 319، ایرباس ای 321 و مک دانل داگلاس استفاده می کند و پروازهای مختلفی به مقاصد داخلی و خارجی ایان دارد.

شرکت زاگرس به عنوان روبه رشدترین ایرلاین کشور از استاندارهای معتبر و نیروهای حرفه ای برخوردار بوده و به خاطر خدمات باکیفیت و قابل قبول در بین مسافران طرفداران زیادی دارد.

10- شرکت هواپیمایی معراج  خوش قول ترین

اگر بخاطر شغل‌تان مجبور هستید دائما با هواپیما سفر کنید و سر وقت رسیدن برایتان خیلی اهمیت دارد، با هواپیماهای معراج سفر کنید!  شرکت هواپیمایی معراج به عنوان خوش قول ترین ایر لاین داخلی در بین مسافران شناخته می شود. . این شرکت هواپیمایی توانسته با انجام پروازهای خود در زمان دقیق و راس ساعت رضایت مسافران زیادی را جلب کند.

 هواپیمایی معراج یک شرکت خصوصی است و در سال 1389 تاسیس شد. پروازهای این شرکت عمدتا از نوع  مسافربری عادی و پروازهای دولتی می باشد. ناوگان هوایی معراج هواپیماهای مختلفی مانند بوئینگ 737، ایرباس ای 320 و ایرباس ای 300 دارد و در حال حاضر به 17 مقصد بین المللی و 10 مقصد داخلی پرواز می کند.

از مهمترین پروازهای شرکت هواپیمایی معراج می توان به تهران، مشهد، اصفهان، کیش، بندر عباس، شیراز، استانبول، ازمیر، نجف و … اشاره کرد.

11- شرکت هواپیمایی آتا

شاید شما هم در هنگام سفرهای هوایی و در فرودگاه های مختلف کشور هواپیماهای سفید و قرمز زیبایی را دیده باشید. این هواپیماها که بیشتر آنها مک دانل داگلاس هستند متعلق به ایرلاین آتا می باشند که در سال 1387 تاسیس شده است.

اولین پرواز این شرکت مسیر تبریز به مشهد بود و در حال حاضر پروازهای متعددی به مقاصد داخلی و خارجی توسط این ایرلاین انجام می شود. اگر قصد دارید به شهرهای غربی و شمال غربی کشور سفر کنید، پیشنهاد می کنیم هواپیماهای اتا را انتخاب نمایید. پروازهای تهران، مشهد، تبریز، ارومیه، کیش، استانبول، باکو، نجف و … از مهمترین پروازهای شرکت هواپیمایی آتا به شمار می روند.

12- شرکت هواپیمایی ساها

ایرلاین ساها یکی دیگر از قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی ایران به است که در سال 1369 توسط نیروی هوایی ارتش تاسیس شد. این ناوگان هوایی ابتدا وظیفه جابجایی پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت اما در سالهای اخیر فعالیت مسافربری خود را آغاز کرده است.

ایرلاین ساها که مخفف عبارت «سرویس ارتباط هوایی ارتش» است هواپیماهای مختلفی همچون بوئینگ 737 دارد که به مقاصد داخلی همچون تهران، مشهد، قشم، کیش، چابهار، شیراز و … پرواز می کنند.

13- شرکت هواپیمایی کارون

شرکت هواپیمایی کارون به عنوان یکی از باسابقه ترین ایرلاین های ایرانی شناخته می شود که در گذشته با نام شرکت هواپیمایی نفت فعالیت می کرد. این ایرلاین که تحت مالکیت شرکت نفت ایران است در سال 1396 به شرکت هواپیمایی کارون تغییر نام داد.

اگر از سفرهای هواپیمایی و پرواز به خاطر احتمال بروز مشکلات مختلف و یا سقوط ترس دارید، پیشنهاد می کنیم پرواز با هواپیماهای ایرلاین کارون را تجربه کنید. این شرکت به عنوان امن ترین شرکت هواپیمایی خاورمیانه شهرت فراوانی دارد. زیرا مسافران این ایرلاین خوشبختانه تاکنون هیچگونه سانحه هوایی را تجربه نکرده اند. اصفهان، اهواز، بندعباس، خارک، کیش، دزفول، لاوان، ماهشهر، شیراز، مشهد، بوشهر، تهران، ایروان، دبی و … مهمترین مقاصد پروازهای شرکت هواپیمایی کارون یا همان نفت سابق هستند.

14- شرکت هواپیمایی تفتان

یکی دیگر از جدیدترین شرکت های هواپیمایی ایران که به منظور بهبود، رشد و توسعه صنعت گردشگری استان سیستان و بلوچستان تاسیس شد، شرکت تفتان است. شرکت هواپیمایی تفتان در سال 1381 در منطقه آزاد چابهار با دو فروند هواپیمای فوکر 50 کار خود را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر تعداد هواپیماهای خود را افزایش داده است و به شهرهای مختلفی از کشور پرواز می کند.

از مهمترین پروازهای ایرلاین تفتان می توان به مسیرهای رفت و برگشت زاهدان-مشهد و زاهدان- تهران اشاره کرد. نکته‌ جالب در مورد این شرکت استفاده از لباس‌های محلی مردم سیستان و بلوچستان به عنوان پوشش مهمانداران می باشد که با استقبال زیادی روبرو شده است.

15- شرکت هواپیمایی اترک

ایرلاین اترک جزو شرکت های هواپیمایی نوپا در کشور است که مدت زمان زیادی از تاسیس آن نمی گذرد. این ایرلاین در حال حاضر پروازهای داخلی کمی را با هواپیماهای ایرباس ای 320 انجام می دهد. نام این شرکت از رودخانه مهم شرق کشور یعنی اترک گرفته شده و مرکز اصلی فعالیت آن فرودگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است.

علاوه بر پرواز های رفت و برگشت بجنورد-تهران که سهم زیادی از فعالیت های این ایرلاین را شامل می شوند، پروازهای دیگری به مقاصد داخلی مانند مشهد، بوشهر، اهواز، اصفهان، کرمانشاه، آبادان، کیش، تبریز، قشم و … توسط شرکت هواپیمایی اترک انجام می شوند.

16- شرکت هواپیمایی سپهران

شرکت هواپیمایی سپهران در سال 1395 با هدف ارتباط بیشتر با شهرهای جنوبی کشور در شیراز تاسیس شد. این ایرلاین دارای هواپیماهای مختلفی همچون بوئینگ 737 سری 300 و 500 و جت درنیر است که از کیفیت بسیار خوب و خدمات قابل قبولی برخوردار می باشند.

تهران، مشهد، شیراز، کیش، بندعباس، عسلویه، قشم و … از مهمترین مقاصد داخلی ایرلاین سپهران به شمار می روند.

17- شرکت هواپیمایی وارش

اگر می خواهید یک سفر هوایی خاطره انگیز را به شمال کشور و استان مازندران تجربه کنید، شرکت هواپیمایی وارش انتخابی ایده آل است. این شرکت هواپیمایی جدید در سال 1396 به منظور تقویت شبکه پروازی استان مازندران تاسیس شد.

پروازهای ایرلاین وارش داخلی بوده و از مهمترین آنها می توان به پرواز های رفت برگشت ساری به شهرهایی همچون تهران، مشهد، کیش، رشت، اصفهان، اهواز، بندعباس و … اشاره کرد.

سخن پایانی

سفر با هواپیما یکی از راحتترین و سریع ترین انواع سفر است که طرفداران زیادی دارد، از این رو ایرلاین های متعددی در کشور به مسافران خدمات ارائه می دهند که هر کدام از ویژگی هایی برخوردار می باشند. در این مطلب از هارا گدیم سعی کردیم با معرفی همه شرکت های هواپیمایی ایران به شما عزیزان برای انتخاب پروازی امن، دلنشین و راحت جهت لذت بردن دوچندان از سفر کمک کنیم. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید واقع شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا