سایت دکتر شهاب اناری
دانستنی های سفر

بهترین فرودگاه های ایران

سایت ایمن باشی

نوع فرودگاهی که سفر هوایی خود را از آنجا آغاز می کنید به اندازه بلیط و نوع هواپیما مهم است. شما قبل از پرواز، مدتی از وقت خود را در فرودگاه می ‌گذرانید، کارهای پذیرش خود را انجام می دهد و منتظر  پرواز خود می مانید. بنابراین، فضای فرودگاه، امکانات سالن ها، کیفیت پذیرش مسافر و چمدانها، سرویس‌های اطلاع رسانی و … نقش مهمی در کیفیت سفر هوایی شما خواهد داشت.

مسلما همه فرودگاه های ایران مثل هم نیستند. برخی از فرودگاه ها تنها یک ساختمان ساده با راهروهای طولانی هستند که فضای بی روحی دارند. اما برخی دیگر به گونه‌ای طراحی شده اند که می‌توانند بخشی از تجربه سفر لذت بخش شما شوند. این فرودگاه ها با داشتن شرایط خاص و برخورداری از استانداردهای جهانی به عنوان بهترین فرودگاه های داخلی شناخته می شوند. در این مقاله از هارا گدیم قصد داریم بهترین فرودگاه های ایران را معرفی کنیم. اما ابتدا بهتر است با ویژگی های بهترین فرودگاه ها آشنا شوید.

بهترین فرودگاه های ایران چه ویژگی هایی دارند؟

در حال حاضر 90 فرودگاه فعال یا در دست احداث در کشور داریم. برای تعیین بهترین فرودگاه معیارهای مشخصی وجود دارد. اکثر فرودگاه های کشور از این معیارها برخوردار هستند. با این حال، تعدادی از آنها خدمات باکیفیت تری ارائه می‌دهند و ویژگی هایی دارند که آنها را از سایرین متفاوت کرده است.

یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده، بین المللی بودن فرودگاه است که در کشور ما 13 فرودگاه بین المللی با ویژگی های مختلف وجود دارد. این فرودگاه ها از اهمیت بسیار بالایی برخودار هستند زیرا بحث پروازهای خارجی و خدمت رسانی به مسافران خارجی در میان است.

حضور شرکت های هواپیمایی معروف دنیا در این فرودگاه ها و انجام پروازهای مختلف از کشورهای مختلف به ایران و بلعکس باعث می شود فرودگاه های بین المللی در لیست بهترین فرودگاه های کشور قرار بگیرند. سطح کیفی خدمات در این فرودگاه ها بهتر و بالاتر از سایر فرودگاه ها است و ویژگی های منحصربفردی دارند.

علاوه بر بین المللی بودن و پرتردد بودن فرودگاه، از دیگر شاخص های مهم تعیین کننده بهترین فرودگاه در ایران می توان به مواردی همچون معماری و طراحی فرودگاه، زیبایی ظاهری، نحوه دسترسی به فرودگاه، وضعیت پارکینگ، تنوع و سطح کیفی خدمات و امکانات، میزان راحتی مسافران، سرویس های اطلاع رسانی مناسب، نحوه برخورد کارکنان و پرسنل فرودگاه با مسافران و … اشاره کرد.

همچنین خدمات ویژه ای مانند خدمات مخصوص زنان باردار، مسافران توانخواه، کودکان بدون همراه، مسافرین دارای نوزاد و … در رتبه بندی فرودگاه ها تاثیر بسزایی دارند.

معرفی 7 فرودگاه برتر ایران

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد می توان فرودگاه های زیر را در لیست بهترین فرودگاه های ایران قرار داد. این فرودگاه ها با ویژگی های منحصربفرد و امکانات و خدمات بی نظیر میزبان مسافران زیادی در طول سال هستند و پروازهای داخلی و خارجی گوناگونی انجام می دهند.

فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران

وقتی از بهترین فرودگاه های ایران صحبت می کنیم قطعا فرودگاه های تهران به عنوان پایتخت جزو رتبه های بالا خواهند بود. فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بزرگترین و برترین فرودگاه کشور است که دارای امکانات و خدمات منحصربفرد بوده و مسیر ارتباطی مهمی بین آسیا و اروپا را برای ایران فراهم کرده است. اگر تجربه پرواز خارجی داشته باشید یا به استقبال از مهمانان خود در این فرودگاه رفته باشید، حتما متوجه متفاوت بودن آن با سایر فرودگاه های کشور شده اید.

ساخت این فرودگاه در کیلومتر 30 بزرگراه تهران به قم در سال 1354 شروع شد اما به خاطر جنگ تحمیلی عملیات عمرانی آن متوقف گردید. فرآیند ساخت فرودگاه امام خمینی در سال 1374 از سرگرفته شد و در نهایت در سال 1383 این فرودگاه مجهز و بین المللی فعالیت خود را آغاز کرد.

ارائه پروازهای متعدد به بیش از 30 مقصد متفاوت در سراسر جهان توسط شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی و جابجایی سالانه 8 میلیون مسافر موجب شده فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران به عنوان یکی از مهمترین فرودگاه های خاورمیانه شناخته شود.

این فرودگاه از امکانات ویژه ای در سطح بین المللی برخوردار است و خدمات متنوع و باکیفیتی را ارائه می دهد. سالن های استراحت و تشریفات VIP و CIP این فرودگاه بهترین سالن های استراحت فرودگاهی در کشور محسوب می شوند.

فرودگاه بین المللی مهرآباد

پیش از ساخته شدن فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه مهرآباد رتبه اول را در لیست بهترین فرودگاه های ایران در اختیار داشت. حتما شما هم در سفرهای هوایی به پایتخت با این فرودگاه آشنا شده و از حضور در آن به وجد آمده اید. این فرودگاه در سال 1317 ساخته شده و از گذشته تاکنون میزبان پروازهای داخلی و خارجی متعددی بوده است.

وجود 6 ترمینال با امکانات و خدمات متنوع و درجه یک مانند دفاتر شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی، هتل ها، رستوران ها، سالن ترانزیت، سالن های استراحت و تشریفات ویژه و … از دلایل اصلی انتخاب فرودگاه مهرآباد به عنوان یکی از بهترین فرودگاه های کشور به شمار می رود.

این فرودگاه به خاطر داشتن ظرفیت جابجایی سالانه 13 میلیون مسافر در قالب پروازهای داخلی و خارجی، به عنوان پرترددترین فرودگاه ایران نیز شناخته می شود. یکی از نکات جالب درباره فرودگاه مهرآباد تهران ثبت ترمینال شماره یک آن در لیست آثار ملی ایران به خاطر برخورداری از اهمیت تاریخی و فرهنگی ویژه است.

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

در لیست بهترین فرودگاه های ایران، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مشهد به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور میزبان مسافران داخلی و خارجی زیادی است که بسیاری از آنها با هواپیما به این شهر سفر می کنند. از این رو فرودگاه این شهر با داشتن امکانات و خدمات بی نظیر  مانند تشریفات ویژه، جزو شاخص ترین فرودگاه های کشور است.

این فرودگاه در سال 1330 افتتاح شده و همچنان در حال توسعه است که در حال حاضر امکانات و خدمات بزرگترین فرودگاه شرق کشور در سطح استانداردهای جهانی هستند. فرودگاه مشهد سالانه 8 میلیون مسافر را جابجا می کند و پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه شلوغ و پر تردد کشور محسوب می شود. فرودگاه شهید هاشمی نژاد دارای دو ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی است و بسیاری از شرکت های هواپیمایی بزرگ و مطرح ایرانی و خارجی در آن فعالیت می کنند.

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

شیراز، شهر تاریخ، فرهنگ و هنر که از توریستی ترین شهرهای ایران است. فرودگاه شیراز چهارمین فرودگاه برتر و پرتردد داخلی می باشد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، توصیه می کنیم سفر هوایی را انتخاب کنید و با استفاده از امکانات و خدمات بی نظیر فرودگاه شهید دستغیب لذت سفر به این شهر را چندین برابر کنید.

این فرودگاه در سال 1345 فعالیت خود را آغاز نموده و از نظر وسعت نیز جزو بزرگترین فرودگاه های کشور محسوب می شود. دو ترمینال در فرودگاه شیراز وجود دارد که یکی برای پروازهای داخلی و دیگری برای پروازهای خارجی اختصاص یافته است. در این ترمینال ها برای رفاه حال بیشتر مسافران امکانات و خدمات ویژه ای در سطح بالا فراهم شده است. یکی از نکات جالب درباره فرودگاه شیراز برخورداری این فرودگاه از پیشرفته ترین سیستم راداری جهان است.

فرودگاه بین المللی کیش

اگر شما هم جزیره کیش را به عنوان یک مقصد جذاب برای سفری تفریحی انتخاب کرده اید، جالب است بدانید فرودگاه این جزیره در لیست مدرن ترین فرودگاه های ایران قرار دارد. ظرفیت های گردشگری و امکانات و جاذبه های کیش موجب شده مسافران زیادی در طول سال به این قطب توریستی کشور سفر کنند و فرودگاه آن را به یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه ها تبدیل نمایند.

عملیات ساخت فرودگاه بین المللی جزیره کیش در سال 1351 آغاز و در سال 1356 خاتمه یافت. این فرودگاه در بالاترین قسمت جزیره واقع شده است. ساختمانی فوق العاده مدرن و زیبای آن یکی دیگر از دلایل قرار گرفتن آن در لیست فرودگاه های برتر کشور است. وجود 5 ترمینال با امکانات و خدمات در سطح استانداردها و معیارهای بین المللی مانند سالن های استراحت، تشریفات ویژه CIP و VIP، ایترنت رایگان و پرسرعت، اورژانس، خدمات مخصوص خانم های باردار و مسافرین توانخواه، صرافی، فروشگاه های مختلف، پاویون، رستوران و … موحب شده فرودگاه کیش جزو بهترین فرودگاه های کشور قرار بگیرد.

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

اصفهان به خاطر داشتن آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بی نظیر در دنیا میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. به همین دلیل، باید فرودگاهی معتبر در حد کلاس جهانی داشته باشد. وسعت و پیشرفته بودن فرودگاه شهید بهشتی اصفهان اولین چیزی است که به هنگام ورود به این فرودگاه شما را شگفت زده می کند.

فرودگاه  بین المللی شهید بهشتی در فاصله 30 کیلومتری از شهر اصفهان قرار گرفته است. این فرودگاه یکی از قدیمی ترین و بزرگترین فرودگاه های داخلی است که همچنان در حال توسعه می باشد. شرکت های هواپیمایی مطرح ایرانی و بین المللی مختلفی در طول سال از طریق دو ترمینال داخلی و خارجی این فرودگاه پروازهای متعددی را انجام می دهند و مسافران زیادی را جابجا می کنند.

از آنجایی که اصفهان به نسبت سایر شهرهای توریستی کشور میزبان مسافران خارجی زیادی است، امکانات و خدمات درجه یکی در فرودگاه شهید بهشتی در نظر گرفته شده است.

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

فرودگاه تبریز یکی دیگر از برترین فرودگاه های ایران است. این فرودگاه همچنین بزرگترین و مهمترین فرودگاه در منطقه شمال غرب کشور نیز محسوب می شود. تبریز علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری به عنوان یکی از قطب های اصلی اقتصادی و بازرگانی ایران شناخته می شود و افراد زیادی به آن سفر می کنند. همچنین تبریز در مسیر ارتباطی ایران با اروپا و آسیای مرکزی قرار گرفته است. این دلایل همگی دست به دست هم داده اند تا فرودگاه تبریز از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

فرودگاه شهید مدنی تبریز در سال 1326 فعالیت خود را آغاز کرده است. این فرودگاه سه ترمینال مجزا برای پرواز های داخلی، خارجی و حجاج دارد. سالانه نزدیک به 5 میلیون نفر مسافر از طریق فرودگاه شهید مدنی و توسط هواپیماهای ایرلاین های مختلف ایرانی و خارجی جابجا می شوند.

سخن پایانی

با توجه به پیشرفت های صنعت هوایی و فراهم شدن شرایط، فرودکاه های متعددی در کشور ساخته شده اند و می توان گفت تقریبا در هر استان حداقل یک فرودگاه وجود دارد. برخی از این فرودگاه ها کوچک هستند و تنها برای پروازهای داخلی و ارتباط با شهرهای مهم کشور مانند تهران، مشهد و … مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر وسعت زیادی دارند و با ارائه خدمات باکیفیت و در سطح کلاس جهانی توانسته اند در فهرست بهترین فرودگاه های داخل کشور قرار بگیرند. آشنایی با بهترین فرودگاه های کشور به شما کمک می کند تا بیشتر نیازهای خود را در فضای فرودگاه برطرف کنید. به این ترتیب، در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا