سایت دکتر شهاب اناری
دانستنی های سفر

آشنایی با نوشته های روی بلیط هواپیما

سایت ایمن باشی

تا به حال به نوشته های روی بلیط هواپیما دقت کرده اید؟ بیشتر افراد فقط مشخصات خود و زمان پرواز را چک می کنند. اما اطلاعات مفید دیگری هم روی بلیط هواپیما وجود دارند که باعث می شوند سفر آرام و بی دردسری را تجربه کنیم. در واقع، با خواندن اطلاعاتی که روی بلیط درج شده، مطمئن می‌ شویم که همه چیز درست پیش رفته و از اشتباهات احتمالی جلوگیری می کنیم. در پروازهای داخلی، اطلاعات روی بلیط به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته می شوند و فهمیدن آنها کار چندان سختی نیست. اما در ایرلاین های خارجی ، اطلاعات پرواز با حروف اختصاری لاتین بر روی بلیط نشان داده می شوند که در نگاه اول ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسند. به همین دلیل در این مقاله از هارا گدیم می خواهیم شما را با نوشته های روی بلیط آشنا کنیم و به شما توضیح دهیم که نوشته های بلیط هواپیما را چطور بخوانید.

به طور کلی، نوشته های روی بلیط  هواپیما به دو قسمت اطلاعات پاسپورت و اطلاعات بلیط دسته بندی می شوند. این اطلاعات جای مشخصی روی بلیط ندارند و محل قرار گرفتن آنها در بلیط های مختلف، فرق می کند.

اطلاعات پاسپورت

Name/Passengers

اطلاعات پاسپورت همان نام و نام خانوادگی مسافر است که در قسمت بالای بلیط نوشته می شود. همانطور که در بالا اشاره شد، در پروازهای داخلی مشخصات مسافر به زبان فارسی و لاتین تایپ می شود. اما در پروازهای خارجی، این اطلاعات به زبان انگلیسی است و باید کاملا با پاسپورت مطابقت داشته باشد. بنابراین، بعد از دریافت بلیط، حتما مشخصات خود را با دقت بررسی کنید. اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، از آژانس هواپیمایی خود بخواهید آن را اصلاح کند تا در زمان پرواز به مشکل نخورید.

نکته مهم دیگری که بد نیست بدانید این است روی بلیط هواپیما مسافر بزرگسال آقا را با MR و مسافر بزرگسال خانم را با MRS مشخص می کنند. برای مسافر کودک از کد CHD و مسافر نوزاد کد INF استفاده می شود.

اطلاعات بلیط

به غیر از مشخصات مسافر، یکسری حروف اختصاری و اعداد نیز روی بلیط هواپیما وجود دارند که احتمالا معنی آنها را نمی دانید. این نوشته ها همان اطلاعات بلیط یا اطلاعات پرواز هستند که در ادامه آنها را به صورت کامل توضیح می دهیم.

ایرلاین Airline

این قسمت نام شرکت هواپیمایی یا همان ایرلاینی که قرار است پرواز شما با آن انجام شود، تایپ شده است. از معروف ترین ایرلاین های داخلی و خارجی می توان به ماهان، ایران ایر، آسمان، ترکیش، قطرایرویز و … اشاره کرد.

مدل هواپیما Airplane Model

اگر برایتان اهمیت دارد که با چه مدل هواپیمایی پرواز می کنید، حتما به این قسمت توجه کنید. هواپیماها انواع مختلفی دارند مانند بویینگ 747، بوئینگ MD، ایرباس 320 و … که از نظر ظرفیت، اندازه، تعداد صندلی، قدرت موتور و … با یکدیگر فرق دارند.

کلاس پروازی Cabin Class

هواپیما قسمت های مختلفی دارد و هر قسمت از نظر نوع صندلی و خدماتی که به مسافر ارائه می دهند، متفاوت است. اگر دوست دارید بر روی صندلی های راحتتر در فضایی دلبازتر بنشینید و از شما به صورت عالی پذیرایی شود، توصیه می کنیم بخش فرست کلاس (First Class) را انتخاب کنید. بیزینس کلاس (Business Class) و اکونومی کلاس (Economy Class) کلاس های پروازی دیگر هواپیما هستند که به نسبت فرست کلاس، خدمات کمتری در اختیار شما قرار می دهند. همچنین، قیمت بلیط این قسمت ها از فرست کلاس ارزان تر است.

شماره بلیط Ticket NO

در این قسمت یک عدد چند رقمی می بینید که شماره بلیط شما می باشد. شماره بلیط برای هر نفر به صورت جداگانه صادر می گردد و شماره پرواز شما با شماره پرواز همسفرانتان فرق دارد.

بار مجاز Allowed Loggage

اگر از آندسته از افرادی هستید که همیشه لباس و لوازم زیادی با خود به سفر می برید یا از یک سفر تفریحی باز می گردید و کلی سوغاتی در چمدان های خود جای داده اید، حتما به این قسمت بلیط توجه داشته باشید. نوشته های این قسمت مربوط مقدار بار مجازی که هر مسافر می تواند با خود حمل کند را نشان می دهد. مقدار و اندازه بار با توجه به نوع پرواز، نوع کلاس پروازی، مقررات ایرلاین و … در هر پرواز متفاوت است.

شماره پرواز Flight NO

هر پروازی دارای شماره مخصوصی است. زمانیکه شماره پرواز خود را بدانید، دیگر در فرودگاه سرگردان نمی شوید. شماره پرواز بر روی تابلوهای اعلانات فرودگاه نمایش داده می شود. به هنگام ورود به فرودگاه، با چک کردن اطلاعات پرواز بر روی تابلو اعلانات می توانید به راحتی گیت مخصوص شرکت هواپیمایی صادرکننده بلیط را پیدا و کارت پرواز خود را دریافت کنید.

تاریخ پرواز Flight Date

در این قسمت روز و ساعت دقیق حرکت هواپیما با استفاده از دو عدد و سه حرف انگلیسی مانند 21MAY نوشته شده است.

ساعت پرواز Flight Time

یکی از موارد مهم درباره نوشته های روی بلیط این است که ساعت پرواز به صورت سیستم 24 ساعته در این قسمت بلیط نوشته می شود. به عنوان مثال، اگر ساعت پرواز شما 6 بعد از ظهر است به صورت 18:00 بر روی بلیط درج می شود.

مبدا و مقصد From – To

در این قسمت شهر مبدا به صورت کد سه حرفی در جلویِ کلمه From و شهر مقصد به صورت کد سه حرفی در جلویِ کلمه To نوشته می شود. در صورتیکه پرواز شما یک توقف در شهری بین مبدا و مقصد داشته باشد، اسم آن شهر نیز در این قسمت تایپ می شود.

قیمت Price

مبلغی که برای خرید بلیط هواپیما پرداخت کرده اید، در جلوی این قسمت نوشته شده است.

مالیات Tax

بلیط هواپیما نیز مانند بسیاری از اقلام و کالاها مشمول قانون مالیات است. عدد نوشته شده در این قسمت مالیات بلیط را نشان می دهد.

ساعت رسیدن Arrival Time

همانطور که حدس می زنید، این قسمت ساعت رسیدن شما به مقصد را نشان می دهد.

فرودگاه مبدا و فرودگاه مقصد Departure Airport – Arrival Airport

اکثر ما فرودگاههای داخل کشور را می شناسیم. اما اگر پرواز خارجی باشد و یا داخل یک کشور از پروازهای داخلی آن استفاده می کنید، می توانید از این قسمت نام فرودگاه مبدا و مقصد را مشاهده کنید.

پایانه Terminal

هر فرودگاه دارای یک یا چند پایانه یا ترمینال است. چنانچه شماره ترمینال پرواز خود را بدانید، خیلی راحت و سریع می توانید محل دریافت کارت پرواز و سوار شدن خود به هواپیما را پیدا کنید.

ثبت نام مسافر PNR

این قسمت مخفف عبارت “”Passenger Name Record است. در اینجا نام مسافر به صورت کامل و دقیق مطابق با کارت ملی یا پاسپورت می شود. این قسمت را حتما چک کنید تا اشتباهی صورت نگرفته باشد وگرنه ممکن است پرواز شما با مشکل روبرو شود.

حال که با نوشته های روی بلیط هواپیما بیشتر آشنا شدید، بدون شک بلیط های بعدی خود را با دقت بیشتری بررسی می کنید و پرواز متفاوت تری خواهید داشت. امیدواریم توضیحات ما برای شما مفید بوده باشد و به شما کمک کند تا سفر پروازی دلنشین تر و لذت بخش تری را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا