سایت دکتر شهاب اناری
دانستنی های سفر

منظور از بوم گردی چیست

سایت ایمن باشی

بوم گردی یا اکوتوریسم، سفر مسئولانه ای است که بیش از هرچیز دیگه‌ای، به طبیعت و محیط اون توجه می‌کند. به زبون دیگه، بوم گردی، بازدید از زیست‌بوم یک منطقه است. به‌ طوری که به هیچ یک از ویژگی‌های محیطی، طبیعی، فرهنگی و اجتماعی اصیل آن منطقه وارد نشود.

قزوین یکی از استان‌هایی است که دارای اقامتگاه‌های بوم گردی فراوانی است. در ادامه، یکسری توضیحات مربوط به بوم گردی را به شما ارائه خواهیم کرد و بعد از آن، به معرفی بهترین اقامتگاه بوم گردی در قزوین می‌پردازیم.

بوم گرد کیست

بوم گرد یا اکوتوریست، گردشگری است که به بازدید از یک منطقه طبیعی و جاذبه‌های آن میپردازد. اما در این سفر، کمترین اثر منفی را بر ساختار محیط زیست می‌گذارد. فرد بوم گرد، خود را نسبت به محیط زیست مسئول می‌داند و تلاش دارد تا الگوی زیستی و فرهنگی منطقه را حفظ کند.

بوم گردی بعد از سفر به منطقه مورد نظر، باید به دنبال یک اقامتگاه بوم گردی باشد. خب، قبل از رفتن به یک اقامتگاه بوم گردی، باید بداند اقامتگاه بوم گردی چیست و نکات مربوط به آن را بداند.

اقامتگاه بوم گردی چیست

بعد از اینکه متوجه شدیم، معنی بوم گردی چیست، باید به سراغ اقامتگاه بوم گردی برویم.

مسافران علاقه مند به بوم گردی باید به دنبال یک اقامتگاه بوم گردی باشند تا بتوانند برای اقامت خود، در آنجا بمانند. اقامتگاه های بوم گردی، باید به حفظ ویژگی‌های محیط زیست کمک کنند. البته باید بگوییم که اقامتگاهی می‌تواند، به عنوان بهترین اقامتگاه معرفی شود که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند و تا حدود زیادی مهمان را با فرهنگ جامعه میزبان آشنا کند.

اقامتگاه بوم گردی برای پذیرایی آن دسته از افراد و مسافرانی طراحی شده است که به محیط زیست و سبک زندگی بومی علاقه بسیاری دارند.

اقامتگاه‌های بوم گردی برخلاف هتل‌های چند ستاره، به گونه ای هستند که شما می‌توانید فضای قدیمی آن مکان را در آنجا احساس کنید.

معمولا در بخش مدیریت یک اقامتگاه باید از افراد محلی نیز کمک گرفته شود. زیرا به این صورت، انتقال ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار آسان تر خواهد شد. ساختار و تزئین اقامتگاه‌های بوم گردی نیز باید بگونه‌ای باشد که درخور ویژگی‌‌های همان منطقه باشد. علاوه برآن، غذاهای سرو شده در اقامتگاه باید از میان غذاهای محلی آن منطقه انتخاب شوند.

به طور معمول و سنتی، اقامتگاه‌های بوم گردی به دلیل موقعیت مکانی آنها در جنگل‌ها یا مناطق سبز قرار گرفته اند. اقامتگاه‌های بوم گردی برخلاف بسیاری از هتل‌های سبز، در مناطق طبیعی وجود دارند.

معمولا، اقامتگاه‌های بوم گردی باید موارد زیر را برای خود داشته باشند.

  • وجود وابستگی به محیط زیست
  • داشتن پایداری اکولوژیکی
  • ارائه برنامه‎‌های آموزشی
  • انجام ملاحظات فرهنگی

در ادامه به برخی از ویژگی‌های اقامتگاه بوم گردی اشاره می‌کنیم و بعد از آن به معرفی یک اقامتگاه بوم گردی میپردازیم که در یک منطقه خنک قرار گرفته است.

همانطور که گفتیم، اقامتگاه بوم گردی در قزوین به دلیل شرایط جغرافیایی، باید همه این ویژگی‌ها را داشته باشد. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • طراحی بومی
  • وجود میزبانان
  • توجه به خوراکی‌های محلی
  • توجه به محیط زیست
  • توجه به مصرف آب
  • دکوراسیون

اقامتگاه بوم گردی در قزوین

قزوین به عنوان یک شهر تاریخی شناخته می‌شود. اما این شهر تاریخی، در یک دشت خنک واقع شده است. در اطراف این شهر، کوه های زیادی وجود دارند. به همین دلیل، شما می‌توانید انواع تجربه یک آب و هوای خنک را در روستاهای اطراف این شهر داشته باشید.

الولک یکی از همین روستاهای اطراف استان است که از یک آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است.

روستای الولک که در زبان محلی الگ گفته می شود، نام روستایی است در شهرستان قزوین. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۱۹ نفر بوده است. الولک بزرگترین روستای کوهپایه قزوین بوده و همچنین دارای آثار تاریخی همچون سلطان قیس یا سلطان اویس می باشد. مردم روستای الولک به زبان تاتی سخن می گویند.

اقامتگاه بوم گردی اله بوم در این روستا واقع شده است. و شما می‌توانید برای تعطیلات بوم گردی به آنجا بروید.

اقامتگاه بوم گردی اله بوم

اقامتگاه بوم گردی اَله بوم قزوین با معماری و فضایی بومی و روستایی در روستای الولک در۱۳ کیلومتری شمال قزوین و در منطقه ای کوهستانی و در دامنه کوه کافر میدان واقع شده است. پیرامون روستا را باغ‌های سنتی با محصولاتی مانند بادام و گردو و گیلاس و آلبالو فرا گرفته است.

این اقامتگاه بوم گردی دارای چهار واحد است. برخی اتاق های این مجموعه دارای تخت و برخی فاقد تخت می باشند. همچنین برای نفرات اضافه در هر اتاق، سرویس کف خواب فراهم شده است. دو اتاق از اتاق های این اقامتگاه، فاقد سرویس بهداشتی اختصاصی داخل اتاق هستند و سرویس بهداشتی مشترک و مخصوص این دو اتاق در بیرون از اتاق قرار دارد. سرویس بهداشتی سایر اتاق ها اختصاصی و داخل اتاق می باشد و سرویس بهداشتی تمامی واحدها شامل حمام و توالت فرنگی است. سیستم گرمایش اتاق شوفاژ است و به دلیل آب و هوای ییلاقی منطقه نیازی به سیستم سرمایش ندارند، اما در صورت درخواست مهمان، پنکه در اختیار ایشان قرار می گیرد.

اله بوم یکی از اقامتگاه های بوم گردی در قزوین است که شما‌ می‌توانید برای داشتن یک تجربه بسیار خوب و خنک در در تابستان به آنجا بروید.

خدمات رفاهی اله بوم

خدمات رفاهی در اله بوم

اقامتگاه بوم گردی اله بوم، دارای چایخانه، راهنمای گردشگری، پرسنل مجهز به زبان انگلیسی، فضای پارک خودرو جلو در ورودی اقامتگاه(مجهز به دوربین مدار بسته)، یخچال در هر اتاق و اینترنت رایگاه از جمله امکانات رفاهی اقامتگاه بوم گردی اله بوم هستند که همه مهمانان می‌توانند از آن استفاده کنند. بوم گردان خارجی نیز می‌توانند با خیال راحت از این اقامتگاه دیدن کنند.

بوم گردان در صورت تمایل، می‌توانند از رستوران و غذاهای سنتی مجموعه مانند قیمه‌نثار، بادمجان، کپه قل، جوجه کباب، دیزی، شیش انداز و رشته پلو را با هماهنگی قبلی سفارش دهید و از طمغ لذیذ این غذاهای سنتی لذت کافی را ببرید. علاوه بر این امکانات، اقامتگاه بوم گردی اله بوم در قسمت زیرزمین خود دارای اتاق سینما (زاغه) و اتاق بازی با انواع بازی های فکری و تخته ای می باشد. این اتاق ها به صورت سانسی در اختیار مهمانان قرار می گیرد.

رزرو اتاق اله بوم

برای رزرو اتاق‌های اله بوم باید حتما از یک روز قبل با کارمندان این اقامتگاه تماس بگیرید.

پیشنهاد ما به شما برای رزرو اتاق، اتاق قتره است. اتاق قتره مناسب برای 3 نفر است و شما می‌توانید برای هر مدت که می‌خواهید در این اتاق بهترین تجربه بوم گردی را داشته باشید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این اتاق بیشتر آشنا شویم.

اتاق قتره اله بوم

رزرو اتاق قتره اله بوم

ظرفيت : ٢ نفر
ظرفيت اضافه : ۱ نفر
شرايط و امكانات اتاق : سيستم گرمايشى(رادياتور)، سيستم سرمايشى(پنكه) ،تلفن،يخچال،سشوار، چاى ساز،جالباسى،۱ عدد تخت دبل(خوشخواب)، سرويس بهداشتى داخل اتاق.

قوانین و مقررات
  • زمان خروج ساعت ۱۲:۰۰
  • پذیرش ۲۴ ساعته مهمان
  • نفرات اضافه ممکن نیست.
  • همراه داشتن مدارک محرمیت الزامی می‌باشد.
  • همراه داشتن کارت ملی الزامی می باشد
  • استعمال دخانیات مجاز نمی‌باشد
  • ورود حیوانات خانگی مجاز نمی باشد
  • امکان پذیرش گروه‌های مجردی فراهم نمی‌باشد
نکات
  • تمام طول مسیر تا اقامتگاه آسفالت می‌باشد و تنها ۵ دقیقه جاده سنگفرش می باشد.
  • اقامت برای کودکان کمتر از ۲ سال رایگان است

سخن آخر

در مقاله بالا سعی کردیم به شما، در مورد بوم گردی و اقامتگاه بوم گردی توضیحات کافی را ارائه کنیم. بعد از آن در مورد یک اقامتگاه بوم گردی در قزوین صحبت کردیم و از مزایا و شرایط آنجا گفتیم.

به طور کلی باید به شما بگوییم که برای حفاظت از محیط زیست، دانستن اطلاعات محیطی می‌تواند بسیار خوب عمل کند. برای دانستن اطلاعات محیطی، صحبت با افراد بومی آن محل، بهترین گزینه است. به همین دلیل، بوم گردی می‌تواند یک راه حل منطقی باشد.

الولک یکی از روستاهای  معروف اطراف استان قزوین است که شما می‌توانید برای داشتن یک تجربه بوم گردی خوب به آنجا بروید.

آدرس سایت اله بوم: alleboom.ir

شماره تماس: 09108393902 & 02833447530

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا