سایت دکتر شهاب اناری
دانستنی های سفر

با انواع بلیط هواپیما آشنا شوید!

سایت ایمن باشی

پیشرفت‌های رخ داده در عرصه تکنولوژی‌های هوایی باعث شده است تا شاهد رشد روز افزون تقاضا برای سفرهای هواپیمایی باشیم. در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع بلیط هواپیما صحبت کنیم. و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

از آنجایی که تجربه سفر با هواپیما ممکن است برای هر فردی حداقل یکبار در طول زندگی‌اش اتفاق بیفتد؛ داشتن اطلاعات در این زمینه می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

هنگامی که به عنوان یک فرد خواهان سفر هواپیمایی به فرودگاه یا آژانس‌های مسافربری مراجعه می‌کنید، اولین سوالی که از شما پرسیده می‌شود این است که قصد خرید چه نوع بلیطی را دارید؟ اینجا است که اگر اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است دچار اشتباه شوید. برای آشنایی کامل با همه بلیط های هواپیما با ما در هارا گدیم همراه باشید.

بلیط‌ های هواپیما به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

بلیط_ های هواپیما به چند دسته تقسیم می_شوند؟

بلیط‌های هواپیمایی بر اساس یک سری معیارها به چندین دسته کلی تقسیم می‌شوند. شناخت انواع بلیط‌های هواپیما و شرایط آن‌ها باعث می‌شود تا فرصت خرید بلیط با هزینه‌ ارزان‌تر را بیابید. و بنا بر شرایط خود بهترین بلیط را انتخاب و خریداری کنید.

بلیط‌ سیستمی

بلیط‌های سیستمی از جمله پرطرفدارترین بلیط‌هایی هستند که به طور مستقیم توسط خود شرکت‌های هواپیمایی فروخته می‌شوند. یافتن بلیط‌های سیستمی هیچ محدودیت زمانی نخواهد داشت. علاوه بر این امکان رزرو بلیط برای شما از مدت‌ها قبل فراهم است. اگر قصد صرفه جویی در هزینه‌های سفر را دارید، خرید بلیط از چندین ماه قبل می‌تواند گزینه مناسبی باشد. چرا که در بلیط‌های سیستمی هر چه به موعد پرواز نزدیک شویم، میزان هزینه لازم برای خرید بلیط افزایش پیدا می‌کند.

از مزایا این دسته بلیط‌ها می‌توان به تفاوت هزینه بر اساس سن افراد و استرداد شدن هزینه خرید بلیط در صورت لغو یا جا مانده از سفر اشاره کرد.

بلیط چارتری

بلیط چارتری

بلیط‌های چارتری از نظر امکاناتی که در طول سفر در اختیار مسافر قرار داده می‌شود؛ هیچ تفاوتی با بلیط سیستمی ندارد. اما از نظر هزینه ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی می‌باشند.

این دسته بلیط‌ها زمانی تهیه می‌شوند که بخشی از صندلی‌ها یا حتی تمام آن‌ها توسط یک شرکت مسافربری یا عده خاصی کرایه می‌شود.

متاسفانه یکی از باگ‌های بلیط‌های چارتر این است که هیچ تفاوتی میان هزینه بلیط افراد بر اساس میزان سن قائل نمی‌شود. علاوه بر این در صورت لغو سفر توسط شما هزینه پرداختی شده استرداد نمی‌گردد.

بلیط‌ های یک طرفه

بلیط‌های یک طرفه مختص پروازهایی هستند که از یک مبدا مشخص به یک مقصد مشخص صورت می‌گیرد. به عنوان مثال فردی که قصد دارد چند مدتی را در شهر اهواز بگذراند، می‌تواند بلیط یک طرفه تهران به اهواز خریداری کند.

بلیط‌ های توقف اجباری

بلیط‌های توقف اجباری یا Lay Over معمولا زمانی عرضه می‌شود که برای رسیدن به مقصد بایستی فاصله طولانی پیموده شود. به عنوان مثال فردی اگر بخواهد از شیراز به زاهدان برود، بایستی یک توقف اجباری هواپیما را تجربه کند.

ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که این توقف به چه منظوری صورت می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این توقف معمولا برای اقداماتی چون تعویض هواپیما یا سوختگیری کردن انجام می‌گیرد.

بلیط‌ های توقف برنامه ریزی شده

از دیگر انواع بلیط‌های هواپیما می‌توان به بلیط‌های دارای توقف برنامه ریزی شده اشاره کرد. این پروازها در شرایط صورت می‌گیرد که مسافر از قبل تصمیم گرفته است توقفی ۲۴ ساعته داشته باشد. معمولا تعداد افرادی که از این دسته بلیط‌ها استفاده می‌کنند، بسیار کم است. دلیل این امر نیز چیزی نیست جز شناخت کم افراد از این دسته بلیط‌ها.

بلیط‌های رفت و برگشت دارای مقصد ثابت

این دسته بلیط‌ها که Return Ticket نامیده می‌شوند، مختص افرادی هستند که قصد دارند از یک مبدا مشخص به یک مقصد مشخص سفر کنند و پس از گذراندن چندین روز بازگردند. به عنوان مثال فردی که قصد دارد از شیراز به مشهد رود و پس از گذراندن پنج روز مجدد بازگردد، می‌تواند از این دسته بلیط‌ها استفاده کند.

بلیط‌های رفت و برگشت دارای مقصد متغیر

اگر فرد پس از مسافرت به یک شهر، به یکی از شهرهای اطراف برود و با استفاده از پرواز از شهر دوم به مکانی که حرکت کرده است بازگردد، گفته می‌شود که وی از بلیط رفت و بازگشت دارای مقصد متغیر استفاده کرده است.

فرض کنید فردی از تهران به شیراز سفر می‌کند. از مرودشت استان فارس به مبدا خود یعنی تهران باز می‌گردد. در چنین شرایطی او با پرداخت هزینه‌‌ای کمتر بلیط رفت و برگشتی متغیر تهیه کرده است.

ناگفته نماند این دسته بلیط‌ها از جمله بلیط‌های محبوب میان تورهای گردشگری و آژانس‌های مسافربری می‌باشند.

بلیط‌ های دارای چندین توقف

بیشتر خریداران بلیط‌های دارای چندین توقف آژانس‌های گردشگری و مسافربری هستند. این دسته بلیط‌ها نیز معمولا نسبت به سایرین از هزینه مناسب‌تری برخوردار است.

در طول مسیری که باید از مبدا اولیه به مقصد نهایی طی کند چندین بار توقف می‌کند تا به شما امکان سفر به چندین شهر یا استان طی یک سفر را دهد.

بلیط‌های دارای چندین توقف معمولا به صورت بلیط‌های سه مقصدی و دو مقصدی صادر می‌شوند.

بلیط رفت و برگشت دو مقصدی

از محبوب‌ترین انواع بلیط‌های هواپیمایی که با هزینه‌ای مناسب به مسافران عرضه می‌گردد، می‌توان به بلیط‌های دو مقصدی اشاره کرد.

خریداران این بلیط‌ها با خرید یک باره بلیط با هزینه پایین می‌توانند سفر کردن به دو مقصد متفاوت را با در دست داشتن تنها یک کارت بلیط تجربه کنند.

بلیط‌ های رفت و برگشت دارای سه مقصد متنوع

بلیط‌های رفت و برگشت دارای سه مقصد متنوع شباهت بسیار زیادی به بلیط‌های رفت و برگشت دو مقصدی دارند. یعنی فرد مسافر با خرید یک کارت بلیط با هزینه اندک امکان سه سفر مجزا را خواهد داشت. این دسته بلیط‌ها به دلیل هزینه مناسبی که دارند، معمولا بسیار مورد توجه گردشگران و عاشقان سفر قرار می‌گیرند.

بلیط‌ های هواپیمایی ایرپس

بلیط‌های هواپیمایی ایرپس یکی از خالص‌ترین بلیط‌هایی هستند که به تعداد محدودی صادر و استفاده می‌شوند. هزینه این بلیط‌ها بسیار بالا است اما در عوض خریداران این امکان را پیدا خواهند که در هر بازه زمانی که بخواهند در چندین فرودگاه مشخص سفر کردن را با بهترین کیفیت ممکن تجربه کنند.

انواع بلیط‌ های هواپیما بر اساس کلاس پروازی

از دیگر معیارهایی که موجب تقسیم بندی بلیط‌های هواپیمایی و در نتیجه تفاوت قیمت در هزینه بلیط هواپیما می‌شود، کلاس پروازی یا به عبارتی امکانات در نظر گرفته شده برای هر صندلی در هواپیما می‌باشد. بر اساس این معیار شاهد پدید آمدن چندین نوع بلیط هواپیما می‌باشید.

بلیط‌ های کلاس پروازی فرست

این دسته بلیط‌ها به دلیل دارا بودن هزینه بالاتر نسبت به سایرین معمولا خریداران کمتری را به خود اختصاص می‌دهد. افرادی که نسبت به خریداری بلیط‌های کلاس پروازی F یا فرست اقدام می‌کنند؛ در طول سفر امکانات بیشتر و بهتری را تجربه خواهند کرد. غذا ارائه شده به آن‌ها در طول سفر از کیفیت بالاتری برخوردار است. صندلی راحت‌تری را در طول سفر در اختیار خواهند داشت. هیچ گاه معطل شدن در فرودگاه را تجربه نخواهند کرد.

بلیط هواپیما کلاس تجاری

بلیط C یا کلاس تجاری با هزینه‌ای کمی ارزان‌تر از بلیط‌های کلاس فرست به فروش می‌رسند. اما دارای امکانات رفاهی بالایی چون غذا با کیفیت، صندلی‌های بزرگ‌تر از حد معمول می‌باشند.

بلیط هواپیما کلاس اقتصادی

این دسته بلیط جزو ارزان‌ترین بلیط‌های موجود محسوب می‌شوند. کسانی که نسبت به خریداری بلیط‌های کلاس اقتصادی اقدام می‌کنند در طول سفر بایستی روی صندلی‌هایی بسیار نزدیک به هم بنشینند، غذاهایی با کیفیت عادی و تنوع کم را مصرف کنند.

بلیط‌ های کلاس ترکیبی

بلیط‌های کلاس ترکیبی همان گونه که از نامشان نیز پیدا است از کلاس‌های متنوعی برخوردار هستند. یعنی فرد در طول سفر هوایی خود می‌تواند کیفیت و خدمات مختلف و متنوعی را دریافت کند‌. خدمات ارائه شده در این پروازها شامل طیف بسیاری از با کیفیت‌ترین خدمات تا معمولی‌ترین‌ها هستند.

هزینه انواع بلیط هواپیما چقدر است؟

هزینه انواع بلیط هواپیما چقدر است؟

پیش‌تر با تقسیم بندی انواع بلیط‌های هواپیما و معیارهای در نظر گرفته برای این تقسیم بندی آشنا شدید. حال زمان پاسخ دادن به یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که در این زمینه مطرح می‌شود.

افراد زیادی خواهان دست یافتن به پاسخ این سوال هستند که کدام بلیط‌های هواپیمایی از هزینه مناسب‌تری برخوردار هستند تا هر چه سریع‌تر نسبت به خریداری این بلیط‌ها اقدام کنند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بسته به کیفیت خدمات ارائه

شده، زمان خرید بلیط و تعداد بلیط‌های خریداری شده هزینه متفاوتی از شما دریافت خواهد شد.

به طور مثال اگر شما در ایام عید و دیگر تعطیلات بخواهید نسبت به خریداری بلیط هواپیما اقدام کنید، قطعا هزینه بالاتری باید پرداخت کنید. خرید بلیط‌های سیستمی از چندین ماه یا هفته قبل از سفر و خرید بلیط‌های چارتری در روزهایی که کمتر فردی به سفر می‌رود می‌تواند به شما کمک کند تا با پرداخت هزینه اندک بلیطی با ارزش خریداری کنید.

علاوه بر این خریداری بلیط‌های چند مقصدی و همچنین بلیط‌هایی که کیفیت خدمات کمتری دارند، هزینه کمتری در پی خواهد داشت.

اگر قصد سفر رفتن و خرید بلیط را دارید بهترین کار این است که از چندین هفته قبل برنامه ریزی کنید تا بتوانید بلیط‌های ارزان قیمت را خریداری کنید. یا به عبارتی امکان یافتن فرصت‌های ویژه خرید بلیط با هزینه‌های بسیار پایین‌تر از هزینه معمول را خواهید داشت.

چنانچه بدون برنامه ریزی قبلی اقدام به سفر کرده‌اید، یافتن بلیط‌های چارتر یا حتی بلیط‌های لحظه آخری می‌توانید نقش بسیاری در کاهش هزینه‌های سفر شما داشته باشد.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا