دانستنی های سفر

مسیرهای هوایی پرتردد ایران

سفر کردن با هواپیما متقاضیان زیادی دارد. اصلی‌ ترین مزیت سفر هوایی، صرفه جویی در زمان است. به طوری که شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر برسید. شرکت‌ های هواپیمایی و دفاتر مسافرتی فراوانی در کشور تاسیس شده‌ اند که مسئولیت حمل و نقل مسافران هوایی را بر عهده دارند. برای هر سفر مبدا و مقصد مشخصی وجود دارد؛ اما طبق آماری که گرفته می‌ شود ممکن است هواپیما ها به بعضی از شهرها بیشتر از سایر استان‌ ها فرود بیایند به عبارت دیگر می‌ توان گفت که مردم بیشتر با هواپیما به آن نقاط سفر می‌ کنند. در این مقاله از هارا گدیم می‌ خواهیم مسیرهای پرتردد هوایی ایران را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مسیر هوایی

قبل از بررسی مسیرهای هوایی پرتردد ایران، باید ابتدا با مفهوم مسیر هوایی آشنا شویم. مسیر هوایی با نام‌ های دیگری مثل راه هوایی و خط هوایی نیز شناخته می‌ شود. این مسیر یک دالان مشخص است که یک مبدا مشخص را به یک مقصد در فراز آسمان وصل می‌ کند. در واقع مسیر‌های ویژه‌ ای بین فرودگاه‌ های شهر‌های مختلف با مختصات جغرافیایی مشخصی تعیین شده‌ اند که هواپیما طبق همین مسیر‌ها پرواز می‌ کند و به مقصد می‌ رسد. ناگفته نماند که این مسیر‌های هوایی ثابت نیستنند و ممکن است با عواملی مثل دگرگونی شرایط جوی، وزن هواپیما و … تغییر کنند.

بیشترین پروازها از کدام شهر انجام می‌شود؟

تهران دو فرودگاه بین المللی دارد. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی که پرواز های خارجی از طریق آن انجام می‌ شود و فرودگاه بین المللی مهرآباد که برای سفرهای داخلی و حج مورد استفاده قرار می‌ گیرد. طبق آمار گرفته شده مشخص شده است که بیشترین پروازها در کشور از پایتخت ایران یعنی تهران انجام می‌ شود. به عبارت دیگر بیشترین مبدا مسیرهای هوایی پرتردد، کلان شهر تهران است.

مسیر های پرتردد هوایی ایران کدامند؟

بعضی از شهرهای کشور به دلیل داشتن جاذبه‌ های گردشگری، مذهبی و تجاری ممکن است مسافران بیشتری را به خود جذب کنند. طبیعتا پروازهای متعددی نیز از مبداهای گوناگون به مقصد این شهرها صورت می‌ گیرد. در ادامه قصد داریم که به طور کامل به مسیرهای پرتردد هوایی ایران بپردازیم.

مسیر هوایی تهران به مشهد

شهر مقدس مشهد یک شهر مذهبی است که در شمال شرق کشور قرار گرفته. هر ساله تعداد زیادی از هموطنان برای زیارت بارگاه امام رضا (ع) به این کلان شهر سفر می‌ کنند این شهر علاوه بر حرم امام رضا، مکان‌ های تاریخی، بازارها، پارک آبی و مراکز تفریحی زیادی دارد که از جاذبه‌ های گردشگری این شهر محسوب می‌ شوند. فرودگاه بین‌المللی که در این شهر قرار دارد، فرودگاه شهید هاشمی نژاد است که هواپیما به مقصد مشهد در آن فرود می‌ آید. زمان تخمین شده برای رسیدن از تهران به مشهد با هواپیما یک ساعت و ۱۵ دقیقه تخمین زده شده است. مسافرانی که از تهران به مشهد سفر می‌ کنند ممکن است خود پایتخت‌ نشینان باشند یا افراد دیگر شهرها باشند.

مسیر هوایی مشهد به تهران

مسیر هوایی مشهد به تهران نیز یکی دیگر از مسیر های هوایی پرتردد ایران محسوب می‌ شود. این موضوع به این حقیقت برمی‌ گردد که مسافران تهرانی پس از از گذراندن روزهایی در شهر مشهد بخواهند به شهر خود یعنی تهران باز گردند. از طرفی ممکن است که خود مشهدی‌ ها برای اهداف مختلف تفریحی، تجاری و … به پایتخت سفر کنند زیرا همانطور که می‌ دانید تهران مرکز بسیاری از ادارات، سازمان‌ ها، مراکز درمانی و … است. علاوه بر این‌ ها، تهران به دلیل دسترسی راحت می‌ تواند به عنوان مقصد بین راهی توسط مسافران مشهدی برگزیده شود.

مسیر هوایی تهران به کیش

مسیر هوایی تهران به کیش

کیش جزیره‌ای منحصر به فرد در جنوب کشور است که طی سال‌ های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این جزیره به دلیل داشتن هتل‌ های لوکس و لاکچری، مراکز خرید برند، پارک‌ های آبی و ساحل زیبا، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌ کند. یکی از بهترین و به‌ صرفه‌ ترین گزینه‌ های سفر به کیش، رزرو تور است. اکثر تورها هم مسافران را با هواپیما به مقصد کیش می‌ رسانند. همین موضوع می‌‌ تواند دلیل محکمی برای تبدیل کیش به یک مسیر هوایی پرتردد باشد. سالانه مسافران زیادی شهر خود را به مقصد این جزیره زیبا ترک می‌ کنند؛ اما آمار و ارقام نشان می‌ دهند که تعداد مسافران تهرانی به دلیل جمعیت بالای این شهر همیشه بیشتر از استان‌ های دیگر است. همچنین مردم بعضی از شهرهای کشور هم به دلیل نبود پرواز مستقیم از شهرشان به مقصد کیش، مجبورند که مسیر هواییِ تهران به کیش را برای سفر خود در نظر بگیرند.

مسیر هوایی کیش به تهران

طبیعی است که کسانی که به کیش سفر کرده‌ اند، بخواهند پس از گذراندن مدت زمان تور، به شهر خود برگردند. مسافران دیگر شهرها (منظور مسافرانی است که از شهرشان به کیش، پرواز مستقیم وجود ندارد) نیز برای بازگشت به شهر خود مجبورند که ابتدا به تهران بیایند و سپس پس به شهر خود بروند. علاوه بر این‌ ها، شهروندان کیش هم ممکن است به دلیل اهداف مختلفی قصد سفر به تهران را داشته باشند. همه این دلایل باعث شده است که مسیر هوایی کیش به تهران هم جزو مسیرهای هوایی پرتردد ایران شناخته شود.

مسیر هوایی تهران به شیراز

مسیر هوایی تهران به شیراز هم یکی از از مسیرهای هوایی پرتردد ایران به حساب می آید. این شهر از یک طرف به دلیل داشتن بناهای تاریخی متعدد مثل تخت جمشید، ارگ کریم خان، مسجد و بازار وکیل، آرامگاه سعدی و حافظ، نقش رستم، آرامگاه حضرت شاهچراغ و از طرف دیگر به علت داشتن جاذبه‌ های گردشگری و دیدنی مثل باغ ارم، باغ نارنجستان قوام و… سالانه مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌ کند. فرودگاه شهید دستغیب شیراز، فرودگاهی است که هواپیماها به همراه مسافران در آن فرود می‌ آیند. ایده آل‌ترین زمان برای سفر به شیراز، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه است. در این زمان می‌ توانید عطر بهار نارنج را در کوچه پس کوچه‌ های این شهر زیبا حس کنید. طبیعی است که خطوط هوایی این مسیر در ایام گفته شده، شلوغ‌ تر باشد.

مسیر هوایی تهران به بندر عباس

بندرعباس بزرگترین بندر کشور است که در جنوب ایران قرار گرفته است. این بندر نقش بسیار مهمی را در اقتصاد و بازرگانی کشور ایفا می‌ کند و در واقع قطب تجاری ایران و منطقه مهمی در جنوب غرب آسیا محسوب می‌ شود. معمولا افراد زیادی برای کار و انجام ماموریت‌ ها پیوسته به این شهر سفر می‌ کنند.

علاوه بر آن، بندرعباس مکان‌ های تفریحی زیادی مانند معبد هندوها، چشمه‌ های آب گرم، مراکز خرید متنوع و … را در دل خود جای داده است و به همین دلیل هم است که هر ساله مسافران زیادی از شهر های مختلف ایران به سمت این بندر روانه می‌ شوند. یکی دیگر از از اهمیت‌ های بندرعباس، نزدیک بودن آن به قطب‌ های گردشگری مانند جزایر قشم، کیش و هنگام است. مسافران هر ساله از طریق راه‌ های مختلفی خود را به بندر عباس می‌ رسانند تا  از طریق کشتی‌ های مسافرتی این شهر به جزایر همسایه خلیج فارس سفر کنند. همه این موارد موجب شده تا مسیر هوایی تهران به بندرعباس، یکی از از مسیر های هوایی پرتردد کشور باشد. فرودگاه بین المللی بندرعباس در فاصله ۶ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است. شرایط جوی بندرعباس از آبان تا فروردین سال بعد بسیار مطبوع و مناسب است به همین دلیل فرودگاه این شهر، در زمان گفته شده بسیار شلوغ و پر رفت و آمد می‌ شود. اگر قصد سفر از تهران به بندرعباس با هواپیما را دارید؛ بهتر است بدانید که پرواز شما حدود ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه طول خواهد کشید.

پس از مسیر های گفته شده، فرودگاه اهواز، اصفهان، تبریز و قشم را می‌ توان به عنوان شلوغ‌ ترین فرودگاه‌ های کشور در نظر گرفت.

کم تردد‌ترین فرودگاه‌ های کشور متعلق به کدام شهرها است؟

کم تردد‌ترین فرودگاه‌ های کشور متعلق به کدام شهرها است؟

فرودگاه سیری و فرودگاه لارستان خلوت‌ ترین مسیر‌های هوایی کشور هستند. سیری جزء محدود جزایر صاف و مسطح است که در مرکز خلیج فارس واقع شده است. لارستان نیز یکی از شهرستان‌ های استان فارس است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا به طور کامل مسیرهای هوایی پرتردد ایران را بررسی کنیم. همچنین دلایل شلوغ بودن و پر مخاطب بودن این شهرها را برشمردیم. در آخر به پیشنهاد می‌ کنیم که اگر به صورت آنلاین بلیط هواپیما خریداری می‌کنید بهتر است از طریق یک سایت معتبر و مطمئن اقدام نمایید. در ضمن حواستان باشد که خرید بلیط را به تعویق نیندازید چرا که ممکن است به دلیل درخواست زیاد، بلیط‌ ها تمام شود و مجبور شوید سفر را کنسل کنید.

برخی از سوالات متداول

رتبه اول مسیرهای هوایی پرتردد ایران متعلق به کدام شهر است؟

این رتبه مربوط به مسیر هوایی تهران به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد است.

نکته منفی راجع به سفر با هواپیما چیست؟

یکی از نکات منفیِ سفرهای پروازی این است که قیمت سفر با هواپیما از دیگر وسایل نقلیه همچون اتوبوس، قطار و … بیشتر برآورد می‌ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا