دانستنی های سفر

مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما

بی‌ شک راحت‌ ترین وسیله نقلیه برای سفر، هواپیما است. صرفه جویی در زمان مهم‌ ترین دلیل استفاده مردم از مسیر های هوایی است. مسلما برای سفر با هواپیما باید از قبل بلیط آن را تهیه کنید. اولین قدم برای تهیه بلیط، آماده کردن مدارک مورد نیاز است. به عبارتی شما چه در خرید حضوری در فرودگاه و چه در خرید آنلاین از طریق سایت، باید مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما را مهیا کرده باشید. همچنین حتماً بلیط و مدارک دیگر را در روز پرواز همراه خود به فرودگاه بیاورید. طبیعی است که در صورت فراموش کردن مدارک، از سفر جا می‌مانید و بلیط خود را از دست می‌دهید. در این در این مقاله در سایت هارا گدیم قصد داریم تا شما را با مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما آشنا کنیم.

مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما چیست؟

در هر جای دنیا برای سوار شدن به هر وسیله نقلیه‌ ای داشتن بلیط الزامی است. هواپیما ها نیز ماشین پرنده‌ هایی هستند که برای سفر با آن‌ها حتماً باید بلیط تهیه کرد! مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما برای پرواز های داخلی و خارجی کمی متفاوت است که در ادامه آن‌ ها را شرح خواهیم داد.

مدارک لازم برای خرید بلیط پرواز‌های داخلی

اگر شما قصد سفر به یکی از شهر های داخل کشور را دارید، باید از پرواز های داخلی استفاده کنید. شرکت‌ های هواپیمایی مختلفی در کشور وجود دارند که از این نوع پرواز‌ ها پشتیبانی می‌ کنند. در سفر های داخلی خرید بلیط کار ساده‌ ای است و سختی خاصی ندارد. شما می‌ توانید به صورت آنلاین از سایت‌ های معتبر یا با مراجعه به فرودگاه به صورت حضوری این کار را انجام دهید. چه در خرید حضوری و چه در خرید آنلاین، مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما شماره ملی شماست. در واقع شما تنها با وارد کردن کد ملی خود می‌ توانید بلیط شهر مقصد را دریافت نمایید.

مدارک خرید بلیط پروازهای خارجی

مدارک خرید بلیط پروازهای خارجی

سفر کردن به خارج با سفر های داخلی متفاوت است؛ زیرا شما برای سفر به خارج، از کشور خود خارج می‌ شوید و قصد دارید که به یک کشور دیگر وارد شوید و مسلما هم باید از قوانین آن‌ ها به درستی پیروی کنید. در واقع شما قرار است که به عنوان یک شخص غریبه وارد کشوری به غیر از کشور خودتان بشوید؛ بنابراین باید از تمام قوانین و مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما آگاه شوید.

مرحله اول در خرید بلیط در سفر های خارجی، داشتن پاسپورت است؛ اما داشتن پاسپورت کافی نیست بلکه باید از اعتبار آن نیز باخبر شوید. برای خرید بلیط هواپیما، پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد در غیر این صورت لازم است که نسبت به گرفتن پاسپورت جدید اقدام نمایید.

در قدم بعدی شما لازم است که ویزای کشور مقصد خود را تهیه کرده باشید. برای این کار باید از طریق سفارتخانه آن کشور پیگیری کرده و ویزا را دریافت کنید. در زمان خرید بلیط هواپیما لازم است که ویزا را از قبل دریافت کرده باشید. یکی دیگر از مدارک مهم در سفر های خارجی، خرید بلیت به صورت دو طرفه است. به این معنا که لازم است هم بلیط رفت و هم بلیط برگشت را بخرید. این کار جزو قوانین مهم کشور ها است؛ زیرا کشور مقصد می‌ خواهد مطمئن شود که مسافر پس از مدت زمان تعیین شده به کشور خود باز می‌ گردد. این قضیه در مسائل مهاجرتی بسیار پر اهمیت است؛ پس بی‌ تفاوتی نسبت به آن، کار عاقلانه‌ ای نیست.

مدارک خرید بلیط پروازهای ترانزیتی

بسیاری از مردم از نشستن زیاد در طی سفر های خارجی با مسافت طولانی شکایت می‌ کنند. پرواز‌ های ترانزیتی مشکل این افراد را حل می‌ کند. در واقع در طی یک پرواز ترانزیتی، هواپیما در چندین مکان توقف می‌ کند. در طول این توقف‌ ها، مسافران می‌ توانند از هواپیما پیاده شوند و نفسی تازه کنند. تفاوت مهمی که این نوع پرواز با پرواز خارجی ساده دارد، این است که در پرواز‌ های ترانزیتی ویزای آن کشوری که هواپیما در آن توقف می‌کند هم لازم است؛ پس اگر دوست دارید که سفر ترانزیتی را تجربه کنید باید ویزای خود را از قبل گرفته باشید.

مدارک لازم در هنگام پرواز

پس از آماده کردن مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما، ضروری است که با مدارک مورد نیاز در هنگام پرواز هم آشنا شوید. فراموش نکنید که حتما باید آن‌ ها را در روز پرواز با خودتان به فرودگاه بیاورید. این مدارک برای سفر های داخلی و خارجی متفاوت است که توضیح خواهیم داد.

مدارک لازم موقع پرواز داخلی

مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما برای سفر های خارجی را توضیح دادیم. حال فرض می‌ کنیم که روز پرواز فرا رسیده است، چه مدارکی را باید با خود به فرودگاه ببریم!!

ارائه بلیط

مسلما یکی از مهم‌ ترین مدارکی که باید در فرودگاه به همراه داشته باشید و آن را به مسئولان مرتبط نشان دهید، بلیط است. در واقع شما باید بلیطی را که چند وقت قبل به صورت آنلاین یا حضوری خریداری کرده‌ اید، در روز پرواز همراه داشته باشید.

اصل کارت شناسایی

برای صدور کارت پرواز شما، کارت شناسایی معتبر لازم است. این کارت شناسایی می‌تواند کارت ملی یا شناسنامه باشد. یادتان باشد که کپی این موارد اصلا به درد نمیخورد و حتماً باید اصل مدارک خود را بیاورید.

مجوز پزشکی

همانطور که می‌دانید یک سری افراد مثل بیماران و خانم‌ های باردار برای سوار شدن به هواپیما محدودیت‌ هایی دارند؛ زیرا ممکن است که به دلیل شرایطی که دارند، در طول دچار مشکل شوند. اگر بیمار هستید یا خانم بارداری همراه شماست، باید از قبل مجوز پزشکی را از پزشک خود دریافت کرده باشید. این مجوز به مدت  ۴۸ساعت معتبر است.

 مدارک لازم در هنگام پرواز خارجی

طبیعی است که خروج از کشور با دشواری‌ های بیشتری روبرو باشد و مدارک خاصی بخواهد که برخی از این مدارک عبارتند از:

کارت پرواز و بلیط

دریافت کارت پرواز و خریدن بلیط همانند پرواز های داخلی، از مدارک مورد نیاز برای پرواز خارجی نیز محسوب می‌ شود.

پاسپورت

در صورتی که می‌ خواهید به خارج از کشور سفر کنید و بلیط شما برای خارج از کشور است، باید به جای آوردن کارت شناسایی و شناسنامه، پاسپورت یا گذرنامه خود را به مسئولان مربوطه تحویل بدهید. لازم به ذکر است که پاسپورت شما باید بیش از ۶ ماه اعتبار داشته باشد؛ در غیر این صورت برای فرودگاه قابل قبول نیست.

ارائه فیش پرداختی عوارض خروج از کشور

ارائه فیش پرداختی عوارض خروج از کشور

همانطور که می‌دانید برای خروج از کشور لازم است که پولی را به عنوان عوارض به دولت بپردازید. شما می‌ توانید همان روز پرواز هم این عوارض را در شعب بانکی موجود در فرودگاه پرداخت کنید؛ اما به دلیل شلوغی این شعب، به شما پیشنهاد می‌کنیم که چند روز قبل و در کمال خونسردی نسبت به پرداخت آن اقدام کنید و فیش پرداختی را با خود بیاورید.

جمع بندی

در این مقاله از هارا گدیم سعی کردیم که به موضوع مهم مدارک لازم برای خرید بلیط هواپیما و پرواز به همراه جزئیات بپردازیم. این مدارک از چنان اهمیتی برخوردار هستند که در صورت نبود هر یک از آن‌ ها، دچار چالش خواهید شد. حتی گاهی ممکن است که چند میلیون پول بابت خرید بلیط هواپیما پرداخت کرده باشید؛ اما درست روز پرواز یکی از از مدارک لازم را فراموش ‌کنید؛ در این صورت به احتمال زیاد، باید قید آن سفر را بزنید. پس با آماده کردن مدارک لازم اضطراب خود و عزیزانتان را به حداقل برسانید.

برخی از سوالات متداول

هزینه عوارض خروج از کشور چقدر است؟

نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱، برای یک مسافر عادی و کسی که برای اولین بار به آن کشور سفر می‌کند، ۴۰۰ هزار تومان و برای بار دوم و سوم به ترتیب ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

میزان بار مجاز در سفر با هواپیما معمولاً چقدر است؟

میزان بار مجاز در سفر با هواپیما معمولاً حدود ۳۰ کیلوگرم  است که مسافران بیشتر از آن مجاز به حمل نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا