دانستنی های سفر

حقوق مسافران در سفرهای هوایی

برخورداری از حقوق مشخص در طی سفرهای هوایی را می‌توان یکی از مزایا پرواز دانست. در واقع اگر شما هواپیما را به عنوان وسیله سفر انتخاب کنید، در صورت نارضایتی و نادیده گرفتن برخی حقوق مشخص، امکان شکایت و پیگیری برای شما فراهم است.

در این مقاله از هارا گدیم قصد داریم در رابطه با تمامی حقوق شما به عنوان یک مسافر در سفرهای هواپیمایی صحبت کنیم. اگر قصد تجربه پرواز را دارید، توصیه می‌شود این مقاله را تا انتها مطالعه کنید، چرا که در غیر این صورت ممکن است حق شما ضایع شود.

حقوق در نظر گرفته شده برای مسافران در طی سفرهای داخلی

ممکن است به عنوان یک مسافر یا حتی یک شهروند دوست داشته باشید به پاسخ این سوال دست یابید که مسافران در طی سفرهای داخلی چه حقوقی دارند؟

قانون گذاران یک سری حقوق مشخص را برای مسافران در طی سفرهای داخلی در نظر گرفته‌اند. این قوانین که به صورت مکتوب شده در مجلس موجود است و توسط متخصصان مربوطه امضا و تایید شده است در سه بخش مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مسافران هوایی در حین و بعد از پرواز، در زمان خریداری بلیط و همچنین هنگام پذیرش در فرودگاه دارای یک سری حقوق مشخص هستند که از سال ۹۴ به تمامی شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است. تمامی ایرلاین‌ها موظف هستند به این قوانین پایبند باشند، در غیر این صورت مسافر امکان پیگیری قانونی را خواهد داشت.

حقوق در نظر گرفته شده برای مسافران در هنگام خریداری بلیط

پس از اینکه فرد تصمیم می‌گیرد از هواپیما به جا به جایی به مقصد مدنظر خود کمک بگیرید. اولین قدمی که انجام می‌دهد خریداری و رزرو بلیط است. بنابراین مهم است که قوانین مشخصی برای این مرحله در نظر گرفته شده باشد. و در صورت هر گونه اختلال در این مرحله مسافر حق پیگیری داشته باشد. برخی از این حقوق عبارتند از:

قوانین مربوط به پیش خرید بلیط هواپیما

افرادی که به هزینه‌های ناشی از سفر بسیار اهمیت می‌دهند. و به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های سفر خود هستند. معمولا به سمت خرید بلیط سیستمی از چندین ماه قبل از موعد سفر کشیده می‌شوند. درست است که با این عمل فرد می‌تواند هزینه‌های سفر خود را حتی تا بیشتر از پنجاه درصد کاهش دهد. اما گاهی دیده می‌شود که ایرلاین مربوطه منکر این امر می‌شود. و ادعا می‌کند که فرد نسبت به خریداری بلیط اقدام نکرده است.

گفتنی است که حتی اگر شرکت مربوطه مدعی این امر شود، تحت هر شرایطی مسافر با اثبات این عمل می‌تواند سفر هوایی خود را آغاز کند.

قوانین مربوط به نام و مشخصات فردی مسافر

درج اطلاعات نادرست بر روی بلیط می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد، بنابراین بهترین لازم است نهایت دقت خود را در این مرحله به کار گیرید. و تمامی اطلاعات شخصی خود را بررسی کنید.

متاسفانه اگر نام و زمان سفر شما به درستی درج نشده باشد، ایرلاین منتخب هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد. و اجازه سوار شدن به هواپیما برای شما صادر نمی‌شود.

قوانین مربوط به لغو پرواز

قوانین مربوط به لغو پرواز

گاهی دیده می‌شود که ایرلاین منتخب به هر دلیلی نسبت به لغو پرواز اقدام می‌کند. اگر چه هیچ قانون مکتوب شده‌ای در این زمینه برای سفرهای داخلی وجود ندارد. اما در سفرهای خارجی بسته به مدت زمان لغو بلیط قوانین مختلفی شکل گرفته است.

اگر نسبت به خریداری بلیط خارجی اقدام کرده باشید، ایرلاین موظف است اولین بلیط خود را به شما اختصاص دهد.

در صورتی که لغو پرواز از یک هفته قبل از سفر صورت گیرد، ایرلاین بایستی تمامی وجه پرداختی مسافر جهت خرید بلیط را استرداد کند. اگر این عمل ۶ روز تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز صورت گیرد، شرکت هواپیمایی موظف است علاوه بر استرداد هزینه پرداختی، ۳۰ درصد نرخ پایه بلیط نیز جریمه پرداخت کند.

در صورتی که لغو پرواز در کمتر از ۲۴ ساعت مانده به سفر صورت گیرد، لازم است ایرلاین علاوه بر پرداخت هزینه بلیط به مسافر، ۶۰ درصد نرخ پایه بلیط نیز جریمه بپردازد.

قوانین مربوط به تبعیض میان مسافران

مسافران یک پرواز در طی سفرهای هوایی باید خدمات مشابه‌ای دریافت کنند. در غیر این صورت مسافر می‌تواند نسبت به پیگیری حقوق از دست رفته خود اقدام کند. در چنین شرایطی مهماندار هواپیما موظف به دفاع از خود در رابطه با تبعیض صورت گرفته است.

قوانین مربوط به منع سفر

برخی مواقع دیده می‌شود که مسافر نسبت به خریداری بلیط هواپیما اقدام کرده‌ است. تمامی اعمال لازم برای سوار شدن به هواپیما را انجام داده است. اما اجازه سفر به او داده نمی‌شود. فرقی نمی‌کند دلیل عدم صدور اجازه سفر این فرد چیست. در هر صورت ایرلاین موظف است تمامی هزینه پرداخت شده توسط این فرد برای خریداری بلیط را بپردازد. علاوه بر این یک بلیط رایگان نیز باید برای این فرد در نظر گرفته شود.

چنانچه مسافر پرواز خود را به ایرلاین دیگری انتقال دهد، هیچ هزینه‌ای به او پرداخت نمی‌شود. و بلیط رایگانی نیز به او تعلق نمی‌گیرد.

قوانین مربوط به هزینه بلیط هواپیما

یکی دیگر از حقوق مسافران در طی سفرهای داخلی، شفافیت در هزینه بلیط هواپیما است. ایرلاین‌ها موظفند در زمان خرید بلیط تمامی اطلاعات لازم در رابطه با هزینه بلیط و خدمات ارائه شده را در اختیار مسافر قرار دهند. در غیر این صورت

ایرلاین مربوطه نمی‌تواند پس از خرید بلیط توسط مسافر مدعی دریافت هزینه بیشتر در قبال ارائه خدمات شود‌.

قوانین مربوط به تاخیر در پرواز

قوانین مربوط به تاخیر در پرواز

ممکن است این سوال در ذهن هر فرد شکل گیرد که حقوق مسافر در صورت تاخیر پرواز چیست؟

تاخیر در پرواز می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. چرا که تمامی برنامه ریزی فردی را بهم می‌ریزد. اما متاسفانه باید بگوییم که در پروازهای داخلی، تاخیر در پرواز بسیار عادی است. به گونه‌ای که کمتر پرواز بدون تاخیری دیده می‌شود. از آنجایی که این شرایط ممکن است موجب ناراحتی و نارضایتی بسیاری از مسافران شود، یک سری حقوق برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که از ضایع شدن حق و حقوق آن‌ها جلوگیری می‌کند.

در هنگام تاخیر در پرواز نیاز است تا فردی به نمایندگی از ایرلاین مربوطه در میان مردم حاضر شود و ضمن عذر خواهی و دلجویی کردن از آن‌ها دلایل موجه‌ای را برای تاخیر ارائه دهد تا از نارضایتی افراد کاسته شود.

شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند تا در صورت تاخیر پرواز این موضوع را از راه‌های مختلف به مسافران اطلاع رسانی کند. و نگذارد مسافران به دلیل عدم اطلاع رسانی زمان مفید خود را از دست دهند.

اگر تاخیر رخ داده تا دو ساعت طول بکشد، ایرلاین موظف به پذیرایی کردن با میان وعده از مسافران می‌باشد. اگر این تاخیر بیش از دو ساعت طول بکشد، ایرلاین علاوه بر میان وعده باید امکانات دیگری را نیز چون تماس تلفنی، استرداد بلیط و تغییر مسیر در اختیار مسافر قرار دهد.

در پروازهایی که با تاخیر بالا ۴ ساعت رو به رو هستند، شرکت هواپیمایی موظف است در کنار موارد بالا، امکان استرداد کامل هزینه پرداختی بابت خرید بلیط و خرید بلیطی دیگری با حداکثر ۳۰ درصد تخفیف را فراهم کند.

حقوق افراد توانخواه و معلول در طی سفرهای هوایی

افراد توانخواهی که به هر دلیلی امکان تجربه یک سفر معمولی و مانند دیگران را ندارند، بایستی تا ۴۸ ساعت پیش از پرواز شرایط خود را به طور کامل به ایرلاین منتخب اطلاع رسانی کنند.

گاهی نیز دیده می‌شود که برخی ایرلاین‌ها در طی سفر امکانت خاص و ویژه‌ای برای این دسته از افراد در نظر می‌گیرد. لازم است فرد قبل از سفر و خرید بلیط از ایرلاین مربوطه تمامی قوانین را مطالعه کند. و سپس اقدام به خریداری کند.

قوانین مربوط به تغییر مسیر پرواز

بسیار دیده می‌شود که تیم پرواز به دلیل جلوگیری از خطرات احتمالی مجبور به تغییر مسیر پرواز یا حتی فرود اضطراری هواپیما می‌شوند. ممکن است بپرسید در چنین شرایطی حقوق مسافر چیست؟

هنگامی که مسیر پرواز تغییر می‌یابد، مسافر به مقصد نمی‌رسد. بنابراین طبیعی است که شاهد نارضایتی‌های او باشیم. اما باید بدانید که این عمل برای جلوگیری از خطرات و صدمات احتمالی صورت گرفته است. ایرلاین‌ها برای جلوگیری از نارضایتی مسافران و راضی کردن آن‌ها تمامی هزینه بلیط را به مسافر پرداخت می‌کنند. و به هر طریقی مسافران را به مقصد می‌رسانند. علاوه بر این ممکن است یک سری هزینه در این مسیر برای مسافر ایجاد شود، ایرلاین تمامی این هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد.

قوانین مربوط به گم شدن بار در هواپیما

مسئولیت بار شما پس از تحویل در فرودگاه با ایرلاین است. در صورت گم شدن بار این امکان برای شما فراهم است تا با تهیه لیستی از محتویات چمدان و بار خود، شرکت هواپیمایی را از این اتفاق آگاه کنید.

ایرلاین‌ها در صورت رخ دادن چنین اتفاقی موظف به پیگیری و حل مشکل هستند. اگر پس از گذشت ۲۱ روز بار شما پیدا نشد، امکان شکایت و دریافت خسارت برای شما فراهم است.

مسافران در طی پروازهای خارجی چه حقوقی دارند؟

حقوق مسافران در سفرهای خارجی شباهت بسیاری با حقوق در نظر گرفته شده در پروازهای داخلی دارد. با این تفاوت که در پروازهای خارجی به جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

این حقوق که در سال ۱۹۲۹ توسط کنوانسیون ورشو وضع شده است، شرکت‌های هواپیمایی جهان را در طی سفرهای خارج از مرزی موظف به رعایت یک سری موارد کرده است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

حقوق مسافران خارجی در صورت لغو بلیط

از آنجایی که لغو بلیط در سفرهای برون مرزی ممکن است خسارت‌های بیشتری را برای فرد به دنبال داشته باشد. و برنامه ریزی‌های فرد را به طور کامل مختل کند، قوانین متفاوتی برای

مسافران در نظر گرفته شده است.

با توجه به این قوانین اگر لغوی بلیط تا ۱۴ روز قبل از موعد پرواز اطلاع رسانی شود، ایرلاین موظف به استرداد کامل هزینه پرداختی بابت خرید بلیط است. اگر این اتفاق از ۱۴ تا ۴۸ ساعت قبل از سفر اطلاع رسانی شود، ایرلاین علاوه بر استرداد کامل هزینه بلیط بایستی تخفیف ۲۰ درصدی نیز برای خرید بلیط جدید در نظر گرفته شود.

اگر خبر لغو و ابطال بلیط ۴۸ ساعت قبل از پرواز صورت گیرد، شرکت هواپیمایی بایستی هزینه بلیط را پرداخت کند و تخفیف ۳۰ درصدی برای خرید بلیط جدید در نظر بگیرد.

حقوق مسافران در طی پرواز در سفرهای خارجی

تیم پرواز موظف به برخورد مناسب با مسافران هستند. مسافر در صورت مشاهده هر گونه رفتار اشتباه و به دور از ادب و انسانیت می‌تواند به مراجعه به تیم قضایی و انتظامی شرکت هواپیمایی نسبت به پیگیری رفتار مشاهده شده اقدام کند.

در صورتی که در طی پرواز به دلیل ملیت شما یا هر موضوع دیگری شاهد تبعیض و رفتارهای قهرآمیز شدید، نگران نباشید به راحتی امکان پیگیری برای شما فراهم است.

حقوق مسافران خارجی در صورت تاخیر پرواز

اگر چه در پروازهای داخلی تاخیر بیشتری دیده می‌شود. اما این به معنی عدم تاخیر در پروازهای خارجی نیست. در موارد بسیاری دیده شده است که پروازهای خارجی نیز دچار تاخیر می‌شوند. بنابراین به عنوان مسافر نیاز است تا آگاهی لازم از این شرایط داشته باشید و در صورت بروز تاخیر در سفرهای خارجی حق و حقوق خود را بدانید.

اگر پرواز شما با تاخیر ۲ تا ۳ ساعته انجام می‌شود، ایرلاین موظف به پذیرایی از شما است. اگر این تاخیر تا حتی ۵ ساعت نیز طول می‌کشد، مسافر می‌تواند هزینه پرداختی خود را دریافت کند. در چنین شرایطی امکانت خاصی چون تماس تلفنی، پذیرایی با غذا کامل و فراهم بودن امکان تغییر مسیر پرواز در اختیار مسافر قرار داده می‌شود.

اگر این تاخیر بالای ۵ ساعت طول بکشد، شرکت هواپیمایی علاوه بر ارائه خدمات مربوطه بایستی ۲۰ درصد هزینه پرواز را نیز به مسافران بازگرداند.

فرقی ندارد دلیل تاخیر پرواز چیست. در هر صورت موارد ذکر شده باید در اختیار مسافر قرار داده شود.

نتیجه گیری

در این مقاله از هارا گدیم سعی کردیم در رابطه با حقوق مسافران در طی پرواز صحبت کنیم. و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. موارد ذکر شده در این مقاله همگی جز

اطلاعاتی هستند که نیاز است یک مسافر قبل از پرواز بداند. چرا که ممکن است در صورت عدم اطلاع از این حق و حقوق، شاهد ضرر و زیان‌های اقتصادی بسیاری باشد.

به عنوان یک مسافر در سفرهای داخلی و خارجی در صورت مشاهده مواردی خلاف آنچه در این مقاله بیان شده است، امکان پیگیری قانونی برای شما فراهم است.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا