دانستنی های سفر

تهران برای زندگی یا استانبول؟

احتمالاً شما هم این سوال ذهنتان را درگیر کرده باشد که کدام را انتخاب کنیم، تهران برای زندگی یا استانبول؟ در این بخش از مجله گردشگری هارا گدیم در این مورد برایتان توضیحاتی خواهیم داد که بالاخره کدام یک می‌ تواند گزینه بهتری برایتان باشد. پس با ما همراه شوید.

بی شک زمانی که تصمیم می‌ گیرید در یک شهر جدید زندگی کنید، حتماً از تمام جنبه‌ ها آن را بررسی خواهید کرد؛ اما شاید این شهری که برای زندگی انتخاب کرده‌ اید، در خارج از کشور خودتان باشد. در حقیقت یکی از شهرهایی که این روزها خیلی با تهران مقایسه می‌ شود، استانبول است.

چگونه باید به یک انتخاب دقیق بین این دو شهر رسید؟

چگونه باید به یک انتخاب دقیق بین این دو شهر رسید؟

اگر شما هم این سوال در ذهنتان به وجود آمده و بین تهران و استانبول درگیر هستید، باید مقایسه انجام دهید. جنبه‌ های مختلفی هستند که باید بین تهران و استانبول آنها را مقایسه کنید و ببینید کدام یک گزینه بهتری برایتان می‌ باشد. در این مقاله مقایسه جامع و کاملی برایتان خواهیم داشت:

مقایسه از لحاظ مساحت

اینکه بخواهید به پاسخ سوال تهران برای زندگی یا استانبول برسید، باید از لحاظ مساحت آنها را بررسی کنید. شاید برایتان بی‌ اهمیت باشد اما به هر حال باید بدانید که مساحت کل شهر چقدر است و برای رفت و آمد در آن به چقدر زمان نیاز دارید.

طبق آمار هایی که هم اکنون وجود دارد و تخمین‌ هایی که زده شده است، مساحت شهر تهران ۷۳۰ کیلومتر است و مسافت شهر استانبول ۵۳۴۳ کیلومتر است. همانطور که میبینید فاصله خیلی زیاد است و استانبول تقریباً ۶ برابر از لحاظ مساحت از تهران بزرگتر است و وسعت بیشتری دارد.

مقایسه از لحاظ جمعیت

یکی دیگر از مواردی که حتماً باید در مقایسه این دو به آن توجه کرده باشید، مقایسه از لحاظ جمعیت است. اینکه یک شهر جمعیت بیشتری داشته باشد، در بعضی از شرایط مزایا و در بعضی از موارد معایب محسوب می‌ شود.

استانبول از آنجایی که ۶ برابر وسعت بیشتری نسبت به تهران دارد، جمعیتش هم بیشتر است. استانبول ۱۵ میلیون نفر جمعیت و شهر تهران ۹ میلیون جمعیت دارد اما نمی‌ توانید به این عدد اکتفا کنید، زیرا به هر حال جمعیت همواره در حال تغییر و تحول است و اضافه یا کم می‌ شود و هیچ عدد ثابتی در اختیار نداریم و شاید تا چندین سال بعد همه چیز متغیر شود.

مقایسه از لحاظ آب و هوا

یکی دیگر از مواردی که در مبحث تهران برای زندگی یا استانبول باید آن توجه شود و اهمیت بسیار زیادی هم دارد، مقایسه آب و هوا است. آب و هوا یکی از عوامل بسیار مهم است که تعیین می‌ کند شما آنجا را برای زندگی انتخاب کنید یا خیر.

اگر بخواهیم میانگین دمای شهر را در نظر بگیریم، باید بگوییم طبق تحقیقات و بررسی‌ هایی که تابحال انجام شده، میانگین دما برای شهر تهران در طول سال ۱۶ درجه سانتیگراد و در شهر استانبول ۱۸ درجه سانتیگراد است. تهران از استانبول خنک‌ تر است‌.

اگر جزو افرادی هستید که دمای هوا برایتان اولویت بالایی دارد، تهران می‌ تواند گزینه مناسب‌ تری باشد اما اگر سرمایی هستید و سرما آزارتان می‌ دهد، استانبول برای شما گزینه مناسب‌ تری خواهد بود. از لحاظ میزان رطوبت هم باید شرایط را بررسی کنید. شهر استانبول از لحاظ رطوبت ۷۴ درصد است و شهر تهران رطوبت ۴۳ درصد دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که شهر تهران هیچ خط ساحلی ندارد. تنها چیزی که در آن وجود دارد، دریاچه‌ های مختلف است؛ یعنی شما می‌ توانید یک منطقه کوهستانی را همراه با دریاچه زیبا در تهران تجربه کنید اما استانبول خط ساحلی بسیار خوبی از دریای سیاه و مرمره دارد و همین باعث میشود که بخشی از استانبول آب و هوای کاملا متفاوتی داشته باشد.

به هر حال اگر شما جزو افرادی هستید که به شهرهای ساحلی علاقمند می‌ باشید، استانبول گزینه مناسب‌ تری خواهد بود.

مقایسه از لحاظ میانگین درآمد

یکی از مواردی که حتما در مبحث تهران برای زندگی یا استانبول باید به آن اشاره شود، مقایسه درآمد در این شهرها است. زمانی که می‌ خواهید دو کلان شهر یا پایتخت را با یکدیگر  مقایسه کنید، میزان درآمد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌ کند. در مقایسه بین دو شهر بزرگ باید بگوییم که شرایط با هم متفاوت است.

خالص درآمد مردم تهران حدود ۳۲۰ دلار است. این عدد در استانبول بالاتر است و میانگین خالص درآمد مردم شهر استانبول ۵۲۴ دلار است. از طرفی شما باید علاوه بر درآمد، هزینه‌ های زندگی را هم در نظر بگیرید. هزینه زندگی در استانبول در حالت میانگین ۲۰۰۲ دلار و در شرح تهران ۲۴۰۰ دلار است؛ یعنی شما در استانبول درآمد بیشتر با هزینه کمتری دارید.

در صورتی که در تهران همه چیز متفاوت و بالعکس است. همچنین قدرت خرید شما در شهر استانبول بیشتر از تهران است و می‌ تواند در تصمیم‌گیری‌ تان خیلی موثر باشد.

مقایسه از لحاظ نرخ رشد جمعیت

اینکه بدانید جمعیت کدام شهر بیشتر است، یک طرف قضیه است.  از طرف دیگر باید نرخ رشد جمعیت را هم در نظر بگیرید تا بدانید در سال‌ های آینده وضعیت چگونه خواهد شد. نرخ رشد جمعیت استانبول و تهران تقریباً شبیه به هم و یکسان است.

در نتیجه در پاسخ به سوال تهران برای زندگی یا استانبول از لحاظ نرخ رشد جمعیت تفاوت زیادی مشاهده نمی‌ شود. استانبول نرخ جمعیت ۱.۶۸ درصدی و تهران نرخ رشد جمعیتی ۱.۱ درصدی دارد اما به مراتب شهر استانبول خیلی بزرگ تر است و در نتیجه شاید این افزایش جمعیت خیلی به چشم نیاید.

مقایسه از لحاظ قیمت مسکن

مقایسه از لحاظ قیمت مسکن

از لحاظ قیمت مسکن هم اگر قصد این را دارید که در استانبول زندگی کنید، حتماً باید به قیمت خانه دقت کنید، زیرا قیمت یکی از مهم ترین عوامل تعیین‌ کننده برای ادامه زندگی و امرارمعاش شما است.

همانطور که می‌ دانید در شهر تهران در چند سال اخیر قیمت خانه و اجاره مسکن رشد سرسام آوری داشته‌ و در نتیجه هزینه اجاره یا خرید خانه در استانبول از تهران خیلی ارزان‌ تر است. در حقیقت برای خرید یا اجاره خانه با هزینه مشابه، قطعاً در شهر استانبول خانه خیلی بهتری نسبت به تهران گیرتان خواهد آمد.

جمع‌بندی

طبق اطلاعاتی که در مقاله تهران برای زندگی یا استانبول به دست آوردید، متوجه شدید که هر کدام از این شهرها ویژگی‌ های منحصر به فرد خودشان را برای زندگی دارند. در نتیجه باید از هر لحاظی آنها را بررسی کنید و ببینید که کدام یک گزینه مناسب‌ تری هستند و تصمیم بهتر و دقیق‌ تری بگیرید.

اگر قصد سفر یا خرید ملک یا هر نوع مهاجرت را دارید، سایت ما با عنوان هارا گدیم می‌ تواند بهترین منبع برای کسب اطلاعات باشد و برای رزرو بلیط هواپیما و هتل هم بهترین گزینه است.

برخی از سوالات متداول

مراکز خرید در تهران بیشتر است یا استانبول؟

باید بگوییم که هر دو شهر شبیه به یکدیگر هستند اما از لحاظ خرید لباس و پوشاک، شما در استانبول تنوع بیشتری خواهید داشت.

آیا خوراکی و تغذیه در تهران ارزان‌ تر از استانبول است؟

شاید قبلا این چنین بود اما اکنون تفاوت خیلی زیادی ندارند و در بعضی از موارد با توجه به سطح درآمد، استانبول هزینه‌ مناسب‌ تری از لحاظ خورد و خوراک دارد.

از لحاظ بصری، کدام شهر جذابیت‌ های بیشتری دارد؟

قطعا استانبول به خاطر نزدیکی بیشتر به دریا و فضای سبز طراحی شده‌ ای که دارد، از لحاظ بصری جذابیت‌ هایش بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا