سایت دکتر شهاب اناری
دانستنی های سفر

بهترین شهر ایران برای زندگی

سایت ایمن باشی

بدون شک خیلی از شما دوست دارید که در کشور خودمان ایران کوچ کرده و شهرهای مختلف را تجربه کنید تا ببینید که زندگی در کدام یک میتواند برایتان بهتر باشد. قطعاً نمی‌ت وانید این همه شهر را بگردید و مدت زمانی در آنجا زندگی کنید تا متوجه شوید بهترین شهر ایران برای زندگی کدام است.

به خاطر همین باید در این‌ باره تحقیق داشته باشید و جنبه‌ های مختلف و ویژگی‌ های شهرها را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام یک از شهرها از چه لحاظ برای شما بهترین است. ما در این بخش از مجله گردشگری هارا گدیم کارتان را راحت کردیم و به معرفی این شهرها پرداخته‌ ایم. پس با ما همراه باشید.

آیا میتوان یک شهر را برای همه مردم، به عنوان بهترین شهر معرفی کرد؟

خیر. قطعاً شما باید شرایط زندگی خودتان را بسنجید و بعد متوجه شوید که بهترین شهر ایران برای زندگی کدام است. شاید خیلی از شما بخواهید از لحاظ کسب و کار، محل زندگی‌ تان را انتخاب کنید، خیلی‌ ها از لحاظ آب و هوا و خیلی‌ های دیگر از لحاظ رتبه‌ های جهانی. پس جوانبِ متعدد و زیادی هستند و باید ببینید که کدام یک از چه لحاظی می‌ تواند برای شما بهترین باشد.

بهترین شهر ایران از لحاظ اقتصاد و کسبِ درآمد

بهترین شهر ایران از لحاظ اقتصاد و کسبِ درآمد

اولین و مهم‌ ترین نکته‌ ای که در مورد پیدا کردن بهترین شهر یا حتی بهترین کشور به آن اشاره می‌ شود، از لحاظ کسب و کار است. خیلی از شما می‌ خواهید درآمد بالایی داشته باشید و یک شغل پیدا کنید تا بتوانید در آن به موفقیت‌ های مالی زیادی برسید. قطعاً بهترین شهر ایران برای زندگی از لحاظ کسب و کار تهران است.

پایتخت یک کشور همیشه می‌ تواند بهترین گزینه از لحاظ پیشرفت و موقعیت شغلی باشد، زیرا خیلی از تولیدات صنعتی داخل شهر تهران اتفاق می‌ افتد. این شهر جمعیت بسیار زیادی دارد و وسعت آن هم بسیار زیاد است. به خاطر همین از لحاظ سیاسی، اقتصادی و صنعتی همیشه بهترین گزینه به حساب می‌ آید. پس اگر می‌ خواهید امکانات شغلی زیادی داشته باشید و شانستان برای پیدا کردن شغل مورد علاقه به حداکثر برسد و در کسب و کارتان هم موفق شوید، شهر تهران را انتخاب کنید.

بهترین شهر ایران از نظر اقلیم هوایی

یکی دیگر از مواردی که خیلی از افراد به آن توجه کرده تا بهترین شهر ایران برای زندگی را انتخاب کنند، از لحاظ آب و هوایی است. ایران کشور چهار فصل است و شما می‌ توانید در تمام شهر های آن آب و هوای خوبی را تجربه کنید اما چه بهتر به سراغ شهری بروید که در اکثر اوقات آب و هوای مطلوبی دارد.

شمال کشور اقلیم مرطوب و هوای بسیار مطبوع و طبیعت سرسبزی که دارد که می‌ تواند بهترین گزینه باشد اما شاید خیلی از شما به دنبال آب و هوای گرم باشید که قطعاً در مرکز کشور، اقلیم بیابانی و هوای بسیار گرم گزینه مناسب‌ تری است. غرب کشور ایران هم اقلیم کوهستانی و هوای سرد و تقریباً یخبندان دارد.

شرق کشور هم اقلیم خشک، شب‌ های سرد و روز های گرم دارد که اختلاف دمایی در آن به شدت تجربه می‌ شود. حال اول بررسی کنید و ببینید که کدام یک از این آب و هوا ها ترجیح شما است. در حقیقت سلیقه‌ ها متفاوت است و هر کسی به فصل‌ و آب و هوای متفاوتی علاقه دارد. اما در کل طبق مقیاس‌ ها و تحقیقات مختلف، بهترین شهر ایران برای زندگی از لحاظ آب و هوا، همدان شناخته می‌ شود.

همدان در شرق زاگرس قرار گرفته و جزو مناطق کوهستانی دسته‌ بندی می‌ شود. زمستان‌ های آن سرد و نسبتاً طولانی هستند اما تابستان‌ های آفتابی با هوای معتدل و دلپذیری دارد؛ یعنی شما گرمای خیلی شدید در تابستان تجربه نمی‌ کنید و همیشه آب و هوای مطبوعی خواهید داشت.

به اندازه کافی هم در فصل بهار و زمستان بارندگی را تجربه می‌ کنید. کشاورزی در همدان رونق بسیار خوبی دارد و همین نشان می‌ دهد که آب و هوا در آنجا مناسب است. بعد از آن شهر رشت و بعد قزوین بهترین گزینه از لحاظ آب و هوایی هستند.

بهترین شهر ایران از لحاظ هزینه زندگی

هزینه زندگی جزو موارد بسیار مهمی است که در انتخاب بهترین شهر ایران برای زندگی باید به آن توجه داشته باشید. هزینه زندگی در شهر های مختلف به عوامل متفاوتی بستگی دارد. شما باید هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش، امکانات شهری و حمل و نقل را در نظر بگیرید که هزینه مسکن و خوراک جزء مهم ترین‌ها است.

عوامل مختلفی هستند که می‌ توانند روی هزینه مسکن هم تأثیرگذار باشند؛ مثلاً قیمت زمین، معاملات و موقعیت‌ های شغلی در هر شهر متفاوت خواهد بود اما به طور کل هزینه مسکن در گران ترین شهرها حدود ۶۰ درصد درآمد افراد و در ارزان ترین شهرها ۲۰ درصد درآمد آنها را به خود اختصاص می‌ دهد.

اما طبق آخرین تحقیقاتی که انجام شده، ارزان ترین استان‌ ها از لحاظ قیمت مسکن به ترتیب استان کهگیلویه و بویر احمد و بعد استان یزد است و از لحاظ دیگر هزینه‌ های زندگی به غیر از مسکن، هزینه این شهرها با تهران و دیگر شهرهای گران خیلی تفاوتی ندارد.

اگر می‌ خواهید ارزان ترین شهر ایران برای زندگی را انتخاب کنید، به سراغ قم بروید که از لحاظ خرید اجناس و لوازم مختلف، قیمت‌ های پایین‌ تری را شاهد خواهید بود. از طرفی کمترین نرخ تورم سالانه مربوط به استان قم است و به خاطر همین جمعیت این شهر در دو سال اخیر رشد زیادی داشته است.

ا‌ز طرفی موقعیت بین راهی، نزدیک بودن به پایتخت، حرم حضرت معصومه (س)، بزرگترین حوزه‌ های علمیه در سطح جهان و شهرک‌ های صنعتی از دیگر مزیت‌ های این شهر است. قم در واقع به عنوان یک شهر توریستی مذهبی شناخته می‌ شود که از لحاظ کسب و کار هم گزینه مناسبی است. از دیگر استان‌ های ارزان بعد از قم از لحاظ خرج و مخارج، پوشاک و دیگر هزینه‌ ها باید به استان مرکزی و استان مازندران اشاره کرد.

بهترین شهر ایران از لحاظ امکانات

بهترین شهر ایران از لحاظ امکانات

قطعاً در مقاله بهترین شهر ایران برای زندگی باید امکانات را هم بررسی کنیم. شاید خیلی از شما جواب این سوال را بدانید؛ بهترین شهر از لحاظ امکانات در ایران شهر تهران است. بهترین بیمارستان‌ ها، خدمات درمانی، دانشگاه‌ ها، مراکز خرید و تجاری، شرکت‌ های بین المللی و خدمات حمل و نقل در شهر تهران قرار گرفته است. زیرا به هرحال پایتخت هست و در هر جای دنیا همیشه پایتخت پیشرفته‌ ترین شهر آن کشور است.

از طرفی شما مکان‌ های تفریحی و دیدنی‌ های زیادی را در آن تجربه خواهید کرد. کاخ، پارک، باغ وحش، برج میلاد، برج آزادی، پیست اسکی، رودخانه، رود های پرآب، موزه، باغ‌ های تاریخی، پارک‌ های جنگلی و مراکز خرید بزرگ جزو مکان‌ های دیدنی تهران به حساب می‌ آیند. به خاطر همین از لحاظ اقتصادی و امکانات هم همیشه گزینه مناسب‌ تری است.

بهترین شهر ایران از نظر یونسکو

جالب است بدانید که بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر یونسکو تبریز معرفی شده است. تبریز در آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور قرار گرفته و قدمت چهار هزار ساله دارد؛ همچنین جزو بزرگ ترین قطب اقتصادی، ارتباطی، بازرگانی، آموزشی، فرهنگی، صنعتی و نظامی دنیا شناخته می‌ شود.

صنایعی مثل ریخته‌ گری و اتومبیل‌ سازی داخل این شهر قرار گرفته‌ اند. تبریز شهر بسیار تمیزی است. فرهنگ مردم در این شهر قدیمی است و به صنایع مختلف از جمله کبریت‌ سازی شهرت دارد. اولین داروخانه، مخابرات و شهرداری در تبریز ساخته شده است. طبق تحقیقاتی که سازمان ملل انجام داده، طبیعت زیبا، آب و هوای خوب، فرودگاه، آثار تاریخی فراوان، مساجد خیلی زیبا، ساختمان‌ های مدرن و تمیز در این شهر باعث شده تا یونسکو، تبریز را بهترین شهر ایران برای زندگی معرفی کند.

آیا می‌ توان برای بهترین شهرهای ایران یک ترتیب کلی در نظر گرفت؟

اگر بخواهیم یک رتبه‌ بندی و ترتیب کلی داشته باشیم، ماجرا کمی متفاوت خواهد شد زیرا استاندارد ها با یکدیگر فرق دارند. طبق تحقیقاتی که انجام شده، از لحاظ رتبه‌ بندی، شهرهای متفاوتی نام برده میشوند که در ادامه شش موردِ اولِ آن‌ ها را برایتان معرفی خواهیم کرد:

تبریز

همانطور که گفته شد؛ طبق استاندارد های بین المللی، تبریز به عنوان اولین و بهترین شهر ایران شناخته می‌ شود.

تهران

تهران بعد از تبریز مقام دوم را به خودش اختصاص داده که جزو پیشرفته‌ ترین شهرهای ایران است.

اصفهان

اصفهان به خاطر بناهای تاریخی، به عنوان پایتخت فرهنگی و یک شهر باستانی رتبه سوم را به خود اختصاص می‌ دهد.

مشهد

شهر مشهد هم از لحاظ امکاناتِ رفاهی رتبه بالایی دارد و جزو امن‌ ترین شهر های ایران است که آمار جرم و جنایت در آن بسیار پایین است.

قم

قم در جنوب تهران با توجه به استانداردهای زندگی که در آن بررسی شده، رتبه پنجم را دارد.

ارومیه

ارومیه دومین شهر پرجمعیت شمال غرب ایران است که در غرب دریاچه ارومیه قرار گرفته است. از لحاظ زیبایی، آب و هوا و امکانات یکی از بهترین شهرها است و رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

کلام آخر

اگر شما هم به دنبال بهترین شهر ایران برای زندگی هستید، در این مقاله به طور کامل برایتان توضیح دادیم و جوانب مختلف را بررسی کردیم. شما با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که کدام شهر از چه لحاظ می‌ تواند بهترین باشد؛ همچنین در نهایت هم یک رتبه‌ بندی کلی به شما گفتیم که راحت‌ تر بتوانید تصمیم خود را بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا