سایت دکتر شهاب اناری
استان فارسایران گردیشیراز

بهترین جاهای دیدنی شیراز به همراه عکس و آدرس

سایت ایمن باشی

حتما شما هم خاطرات بسیار شیرینی از تجربیات سفر افراد مختلف به شیراز یا بهتر است بگوییم شهر رمز و راز شنیده‌اید. و دوست دارید یک روز خانه را به قصد بازدید از این شهر مدتی رها کنید. تا بتوانید تجربه گشت و گذار در شهر زیبا و پرآوازه شیراز را نیز در دفتر خاطرات خود ثبت کنید.

شاید هم خود یکی از ساکنان استان فارس هستید و می‌خواهید با بهترین مکان‌های گردشگری شیراز بیشتر آشنا شوید؛ تا اگر روزی مسافری از شما در این باره سوالی پرسید؛ بتوانید به راحتی به او پاسخ دهید. برای شناخت بهترین جاهای دیدنی شیراز با ما در هارا گدیم همراه باشید.

دلایل محبوبیت شیراز از نظر گردشگری

محبوبیت بسیار بالا شیراز در میان گردشگران باعث شده است تا عده‌ای به دنبال یافتن پاسخ این سوال باشند که کدام ویژگی‌های این شهر باعث شده است تا اینگونه قرب و منزلت یابد؟

پاسخ به این سوال ساده است. شیراز در کنار دارا بودن تاریخ و قدمت بسیار و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی، دارای طبیعتی بکر است که می‌تواند حال و هوای هر ناخوشی را خوش کند.

طبیعت چهار فصل، مشاهیر تاریخی و هنری، و مردم خونگرم و مهمان دوست شیراز از دیگر دلایلی است که شوق گردشگران برای بازدید از این شهر را افزایش داده است.

مکان‌ های گردشگری شیراز

اگر به مشاهیر تاریخی ایران بسیار عشق می‌ورزید، بازدید از آرامگاه‌های شیراز می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. تنوع این آرامگاه‌ها به قدری بالا است که دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد.

آرامگاه سعدی، سعدیه

آرامگاه سعدی

این آرامگاه دیدنی که در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی بنا شده است، هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند.

این مکان علاوه بر دارا بودن قدمت تاریخی و هنری در فصول مختلف سال طبیعت دلنشینی را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

اگر علاقه مند به شعر و هنر هستید؛ می‌توانید از آرامگاه شاعر گرانقدر ایرانی یعنی حضرت سعدی بازدید نمایید.

آدرس سعدیه یا آدرس آرامگاه سعدی:

برای اینکه فرصت بازدید از این مکان تاریخی هنری را بیابید تنها لازم است قدم در خیابان بوستان بگذارید؛ به آخرهای خیابان که می‌رسید، آرامگاه در کنار باغ دلگشا دیده می‌شود.

آرامگاه حافظ، حافظیه

آرامگاه حافظ

خدمت‌های بیشمار و هم راستا سعدی و حافظ به علم و هنر باعث شده است که معمولا نام این دو در کنار یکدیگر قرار گیرد. بنابراین امکان ندارد از سعدیه دیدن کنید اما فکر بازدید از حافظیه؛ آرامگاه حافظ بزرگ به سرتان نزند.

این آرامگاه زیبا دیدنی بیشتر به دلیل بهره بردن از طبیعت زیبا و دلنواز مورد پسند واقع می‌شود.

آدرس آرامگاه حافظ یا آدرس حافظیه:

این مکان دیدنی پرطرفدار در میدانی به همین نام یعنی میدان حافظیه قرار گرفته است.

حرم مطهر شاهچراغ

حرم مطهر شاهچراغ

شهر شیراز را در سراسر ایران با نام سومین حرم اهل بیت نیز می‌شناسند. دلیل شهرت این شهر به این نام وجود حرم شاهچراغ می‌باشند. این آرامگاه زیارتی همه روزه حتی در تعطیلات رسمی نیز پذیرا مهمانان و بازدیدکنندگان از سراسر ایران و جهان است.

این مکان تاریخی زیبا با آینه کاری و شیشه کاری‌های زیبا و برجسته خود، هنر معماران ایرانی دوران اتابکان را به نمایش می‌گذارد.

آدرس حرم مطهر شاه چراغ:

در رابطه با آدرس حرم مطهر شاهچراغ بایستی بگوییم که این آرامگاه در میدان احمدی منطقه ۸ شیراز واقع شده است.

مجموعه پاسارگاد یا آرامگاه کوروش

آرامگاه کوروش

آرامگاه کوروش کبیر یکی از محبوب‌ترین مقبره‌‌های واقع شده در اطراف شیراز می‌باشد. هر ساله تاریخ دوستان بسیاری برای بازدید از این بنا عظیم و ماندگار به شیراز سفر می‌کنند.

امکان این واقعه تقریبا صفر است که کسی قصد سفر به شیراز و بازدید از آرامگاه‌ها و مکان‌های تاریخی این شهر را داشته باشد اما سفر به مجموعه پاسارگاد را در برنامه خود قرار ندهد.

آدرس آرامگاه کوروش:

این مجموعه سلطنتی زیبا و مقتدر در ۱۳۰ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است.

آرامگاه باباکوهی

آرامگاه باباکوهی

علی ابوعبدالله ابن باکویه از دیگر شاعران شیرازی است که آرامگاه وی به عنوان یک مکان گردشگری جذاب در شیراز شناخته می‌شود. باباکوهی که در نزدیکی کوه صبوی واقع شده در شمال شیراز به خاک سپرده شده است یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخی قرن چهارم است که خدمت بسیاری به ادبیات و هنر ایران زمین را در بیوگرافی خود ثبت کرده است.

آرامگاه این مرد بزرگ و چهره تاثیرگذار هنری و تاریخی به دلیل دارا بودن درخت‌هایی کهنسال و جوی‌هایی زیبا و روان به عنوان یک مقصد مهم گردشگری در نظر گرفته می‌شود.

آدرس آرامگاه باباکوهی:

علاقه مندان به ادب و ادبیات برای بازدید از این مقبره می‌توانند به سمت چپ دروازه قرآن مراجعه کنند.

آرامگاه شوریده شیرازی

شوریده شیرازی یکی دیگر از شاعران به نام و والا ارزش ایرانی است که اشعارش پس از گذشت سالیان طولانی هنوز هم تاثیرگذار خوانده می‌شود. این شاعر ایرانی با اینکه در هفت سالگی خود وقتی هنوز طفلی بیش نبود، به دلیل بیماری چشمان خود را از دست داد. اما به دلیل نگاهی تازه به دنیا با چشم دل توانست نام خود را تا ابد در دل عاشقان شعر و ادبیات زنده نگه دارد.

آدرس آرامگاه شوریده شیرازی:

برای بازدید از این مقبره در رمز و راز بایستی به شمال شرقی شهر شیراز بروید و وارد بلوار بوستان شوید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی یک شاعر و ادیب کرمانی است که در شهر شیراز مدفون شده است. وجود این آرامگاه در استان فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری شهر شیراز باعث شده است تا جاذبه این شهر و استان دوچندان شود.

این آرامگاه دارای معماری خاص و بی‌نظیر است که توانمندی ایرانیان باستان در هنر و معماری را به رخ می‌کشد. مجموعه نان برده  چندین بار در طول تاریخی مرمت شدن و بازسازی را تجربه کرده تا بتواند ماندگار و زیبا به نظر رسد.

در کنار این آرامگاه یک آبشار مصنوعی و همچنین آسیابی به نام آسیاب خواجو واقع شده است که زیبایی این مقبره تاریخی را صد برابر می‌کند.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی:

اگر هنگام قرارگیری در ابتدای جاده شیراز اصفهان کمی به دروازه قرآن مشرف شوید، در ورودی این مرکز را خواهید دید.

آرامگاه سیبویه

آرامگاه سیبویه مقبره یکی از دانشمندان زبان و ادبیات عربی است که در هنگام سفر به خراسان در مسیر دچار بیماری می‌شود، و جان به جان آفرین می‌سپارد. سرانجام این مرد تاثیرگذار تاریخی در شهر شیراز به مدفون می‌گردد.

امروزه زیبایی و سادگی آرامگاه این زبانشناس مشهور زبانزد خاص و عام است. کاشی کاری‌های سه بعدی انجام شده در این آرامگاه، استفاده از طلاق‌های بلند و سه تایی از ویژگی‌های بارز این آرامگاه باستانی می‌باشد.

آدرس آرامگاه سیبویه:

برای حضور در آرامگاه سیبویه نیاز است تا به محله سنگ سیاه واقع در دروازه کازرون مراجعه کنید.

باغ‌های دیدنی شهر شیراز

اگر دوست دارید تصویری از بهشت را نظاره گر باشید؛ سفر و وقت گذراندن در باغ‌های دیدنی شهر راز می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد. از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین باغ‌های شهر شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

باغ عفیف آباد یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پرطرفدارترین باغ‌های شیرازی ایرانی است. این باغ که در دوران ناصرالدین شاه بنا شده است؛ با وام گیری از معماری زمان ساسانیان و هخامنشی توانسته است جلوه‌ای زیبا و در عین حال متفاوت برای خود رقم زند.

تماشا درخت‌ها و باغ بهشت مانند این مجموعه در کنار درهای چوبی و قدیمی می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی را برای همیشه در ذهن شما هک کند.

ناگفته نماند قسمتی از این مجموعه امروزه به یک موزه بسیار زیبا تبدیل شده است که می‌تواند شما را به اعماق زندگی تاریخی بکشاند.

آدرس باغ عفیف آباد:

برای حضور یافتن در باغ عفیف آباد نیاز است تا در خیابانی به همین نام حاضر شوید. به بلوار ستارخان بروید؛ از بلوار مصلی نژاد بگذرید و وارد خیابان قوام الدین شیرازی شوید.

باغ نارنجستان قوام نمایانگر هنر و معماری دوران قاجار

باغ نارنجستان قوام یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین باغ‌های زیبا و تاریخی به جا مانده از دوران پر ماجرا قاجار می‌باشد که به دلیل وام گیری از معماری ایرانی دوران قاجار توانسته است برای سالیان طولانی ماندگار و پابرجا بماند.

این باغ زیبا همچون بهشتی زیبا هر چشم بینایی را به خود خیره می‌کند. معماری مکان‌های تاریخی واقع شده در این مرکز که عمدا از کاشی کاری، منبت کاری و آجرکاری بهره برده است، بار دیگر هنر ایرانیان را به رخ می‌کشد.

موزه تاریخی باغ نارنجستان که از اشیا یافته شده توسط پروفسور پوپ تشکیل شده است، تجربه‌ای لذت بخش‌تر را برای هر گردشگری رقم می‌زند.

آدرس باغ نارنجستان:

بازدید از این آثار تاریخی دیدنی با حضور در خیابان لطفعلی خان زند و ورود به بلوار زینبیه امکان پذیر می‌باشد.

باغ جهان نما، نمایی از زیبایی جهان

اگر فرصت بازدید از حافظیه را پیدا کردید؛ می‌توانید کمی پیاده روی کنید و به باغ جهان نما برسید. این باغ سرسبز و زیبا که دارای درختان تنومند سرو و کاج است، نمایی از زیبایی‌های جهان را به شما نمایش می‌دهد.

معماری خاص و کم نظیر بنا واقع شده در این باغ به خوبی نشان می‌دهد که چقدر برای ساخت این باغ بهشت مانند وقت و هزینه صرف شده است.

این باغ که در قرن هشتم بنا نهاده شده است؛ بعدها توسط کریم خان زند کمی تغییر و تحول می‌یابد.

 جوی‌های روان شده در این باغ، نمایی که در مرکز باغ واقع شده و امروزه یک موزه پرطرفدار است؛ در کنار گل و گیاهان سرسبز و زیبا متنوع دست به دست هم داده‌اند تا تجربه‌ای جدید از سفر شما به شیراز رقم زنند.

آدرس باغ جهان نما:

برای بازدید از باغ جهان نما بایستی با چهار راه حافظیه بروید؛ وارد خیابان حافظ شوید و به دنبال در ورودی بگردید.

باغ ارم، باغی با شهرت جهانی

ثبت نام این باغ در فهرست جهانی یونسکو باعث شده است تا این مجموعه شهرتی دو چندان بیابد. به واسطه این شناخته شدن افراد زیادی از سراسر جهان رویای قدم زدن در این باغ را دارند.

استخر زیبا و گیاهان سرسبز و دلنواز این مجموعه، در کنار سازه منحصر به فرد آن که از معماری اصیل ایرانی دوران زندیه و صفویه تقلید کرده است؛ کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا این مجموعه را به یکی از مکان‌های گردشگری پرطرفدار شیراز تبدیل کنند.

آدرس باغ جهان نما:

برای بازدید از این بنا بهشت مانند می‌توانید به بلوار ارم شیراز بروید.

باغ موزه نظر یا آرامگاه وکیل

آرامگاه وکیل یکی از باغ‌های تاریخی عجیب و در عین پرطرفدار شیراز است. این باغ نیز یادگاری است از حکومت قاجاریه که آرامگاه کریم خان زند را در خود جای داده است.

درختان سر به فلک کشیده باغ شاهزاده با نظم و ترتیب خاصی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا خوش سلیقه‌ای و هنرمندی ایرانیان را بار دیگر گوشزد کنند.

قرارگیری یک موزه قدیمی و مهم به نام موزه پارس در این باغ باعث شده است تا بازدیدکنندگان امکان سفر به گذشته و داستان‌های قدیمی را داشته باشند.

بنا هشت ضلعی باغ موزه با کمک گرفتن از هنرهای متداول دوران زندیه یعنی کاشی کاری، منبت کاری، شیشه کاری و سرامیک کاری توانسته است زیبایی خود را چندین برابر کند.

آدرس باغ موزه:

بازدید از باغ موزه نظر با حضور در میدان شهدا و گذر از زیر گذر زند فراهم است.

باغ دلگشا، نمایانگر هنر و معماری ایرانیان

باغ دلگشا که در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار گرفته است؛ باغ زیبا و خیره کننده دیگری است که می‌تواند زمینه را برای سفر شما به تاریخ ایران فراهم کند.

گذر گازرن یا آب قنات سعدیه از این باغ باعث می‌شود تا یک فضا رویایی و سرسبز ایجاد شود. اگر در فصل بهار از این باغ دیدن کنید، می‌توانید مدعی تجربه حس و حال قدم زدن در بهشت باشید.

حوض هشت ضلعی باغ دلگشا خود به تنهایی برای به رخ کشیدن هنر ایرانیان از گذشته تا کنون کافی است.

عمارت کلاه فرنگی واقع شده در باغ دلگشا که اولین عمارت کلاه فرنگی واقع شده در ایران محسوب می‌شود و امروزه به موزه تبدیل شده است؛ هوش و ذکاوت ایرانیان در طراحی و معماری را نمایان می‌کند.

آدرس باغ دلگشا:

با حضور در بلوار نارنجستان خیابان هفت تنان شانس بازدید از باغ دلگشا را خواهید داشت.

خانه زینت الملک؛ مکان سکونت یک شاهزاده قجری

یکی دیگر از مکان‌های گردشگری شیراز که از دوران قاجار به یاد مانده است؛ خانه زینت الملک است. این خانه زیبا و تاریخی که با نارنجستان قوام همسایه است به دلیل بهره بردن از طراحی و معماری سنتی و ایرانی توانسته است توجه بسیاری از هنر دوستان را به خود جلب کند.

این خانه باغ تاریخی و زیبا در ابتدا به دستور علی محمدخان قوام الملک دوم شروع به ساخته شدن کرده است. بعدها توسط محمدرضا خان قوام الملک سوم فرایند تکمیل شدن را پشت سر گذاشته است. و به محل سکونت شاهزاده معروف قجری یعنی زینت الملک دختر قوام الملک چهارم تبدیل شده است.

آدرس خانه زینت الملک:

برای بازدید از این خانه باغ زیبا می‌توانید وارد خیابان لطفعلی خان زند شوید؛ بعد از بلوار زینبیه در ورودی سازه نمایان می‌شود.

مجموعه آثار وکیل، به یاد مانده از دوران زند

هنگامی که سخن از مجموعه آثار زیبا و به یاد ماندنی وکیل می‌شود، منظور مسجد، حمام و بازار وکیل است که در فاصله اندکی از یکدیگر واقع شده‌اند تا گردشگران را با رمز و راز دوران زندیه آشنا کنند. 

مسجد وکیل یک اثر هنری معماری است که به دستور شخص کریم خان زند بنا شده است. این مسجد که با نام مسجد سلطانی نیز شناخته می‌شود؛ در طی مدت زمان دو سال ساخته شده است. دو ایوان زیبا و دو شبستان خیره کننده از ویژگی‌های بارز این مسجد می‌باشد.

دارا بودن یک درب بزرگ هشت متری اولین ویژگی است که گردشگر با آن برخورد، می‌کند. ۴۸ ستون زیبا واقع شده در شبستان و طاق مرواریدی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مسجد می‌باشد.

آدرس مسجد وکیل:

این مسجد در خیابان طالقانی، کنار بازار وکیل واقع شده است.

حمام وکیل

حمام وکیل از دیگر یادگارهای تاریخی به جا مانده از دوران زندیه است که در ضلع جنوبی مسجد وکیل واقع شده است. این حمام زیبا و موزه قرار گرفته در آن می‌تواند به عنوان یک مکان گردشگری مهم در شیراز شناخته شود.

کاشی کاری‌ها، نگارگری‌ها و همچنین آهک بری‌های انجام شده بر روی سقف این سازه موجب زیبایی بیش از اندازه آن شده است.

آدرس حمام وکیل:

حمام وکیل در جنوب بازار و مسجد وکیل واقع در خیابان طالقانی شیراز قرار دارد.

بازار وکیل

بازار تاریخی و زیبا وکیل از جمله بناهایی است که در دوران زندیه توسط کریم خان ساخته شده است. تاریخ دانان بر این باورند که ساخت این مرکز فروش نزدیک به بیست سال طول کشیده است. سقف‌ها و گنبدهای زیبا و بلند این مرکز با پخش نور در بازار جلوه‌ای ویژه به این فضا می‌بخشد.

آدرس بازار وکیل:

این مجموعه دارای ورودی‌های متنوعی است. مهم‌ترین ورودی آن در خیابان زند واقع شده است.

دیگر مکان‌های گردشگری شیراز

بهترین مکان‌های گردشگری شیراز تنها به آرامگاه‌ها و باغ‌ها خلاصه نمی‌شوند. مساجد و سازه‌های دیدنی بسیاری وجود دارد که می‌تواند به عنوان یک مقصد خوب برای گردشگری در نظر گرفته شود. برخی از این سازه‌ها به شرح زیرند:

مدرسه خان، یک مکان علم آموزی زیبا

مدرسه خان که متعلق به زمان شاه عباس صفوی است از دیگر بناهای تاریخی واقع شده در شهر راز است که تا کنون بازدید کنندگان بسیاری را در سراسر ایران و جهان برای سفر در اعماق تاریخ صفوی با خود همراه کرده است.

این مدرسه توسط الله وردی‌ خان گرجی ساخته شده است و مشاهیر بزرگی همچون ملاصدرا در این مدرسه تدریس کرده‌اند.

آدرس مدرسه خان:

برای بازدید از این مجموعه علمی تاریخی می‌توان به خیابان لطفعلی خان زند قدم گذارید و نرسیده به خیابانی به نام طالقانی این مرکز علم آموزی را مشاهده کنید.

ارگ کریم خان زند؛ یک ساختمان نظام و مسکونی

شاید دیدن خانه‌ای که در عین مسکونی بودن؛ از ویژگی‌های نظامی نیز بهره برده باشد؛ کمی عجیب و غریب به نظر بیاید.

این خانه برای سکونت یک خانواده سلطنتی والا مقام در دوران زندیه طراحی و ساخته شده است. بنابراین طبیعی است برای حفاظت از جان اعضا خانه از چهار برج بلند برای حضور نگهبانان در چهار جهت خانه استفاده شده باشد.

قرارگیری حمام سنتی ارگ در این مجموعه باعث می‌شود تا علاقه مندان و ماجراجویان بسیاری بازدید از این خانه را در برنامه سفر خود قرار دهند.

آدرس ارگ کریم خان زند:

این خانه نظامی مسکونی در بلوار هجرت واقع شده است.

مسجد نصیر الملک، هم زیبا و هم عرفانی

مسجد نصیر الملک که مسجد صورتی نیز نامیده می‌شود یکی  از آثار تاریخی عرفانی زیبای شهر شیراز است که شرایط عکاسی را برای شما فراهم می‌کند.

شیشه‌هایی رنگی و کاشی‌های مقاوم و زیبا این مسجد از مهم‌ترین نشانه‌های معماری ظریف این مکان عرفانی هستند.

جالب اینکه مسجد صورتی هیچ گنبدی ندارد اما دارای گلدسته و طاق نماهایی است که به خوبی چشم نوازی می‌کنند.

بازدید از این اثر هنری عرفانی می‌تواند یک تجربه لذت بخش و چندین عکس هنری زیبا در این فضا را در دفتر خاطرات تان رقم زند.

آدرس مسجد نصیرالملک:

این مسجد صورتی رنگ و زیبا در ضلع جنوبی خیابان لطفعلی خان زند قبل از بلوار زینبیه واقع شده است.

سخن پایانی

بدون شک مکان‌های گردشگری شیراز بسیار بیشتر از چند موردی است که در این مقاله معرفی کردیم. تعداد بسیار بالا این مکان‌های زیبا، عرفانی، تاریخی و… باعث می‌شود تا به ناچار تنها چندین مورد از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کنیم.

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، می‌توانید از مراکز نام برده در این مقاله بازدید کنید. و تجربه جدیدی را برای خود رقم زنید.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا