سایت دکتر شهاب اناری
ایران گردی

مناطق دیدنی اهواز

سایت ایمن باشی

خوزستان به خاطر آب و هوای گرم و نزدیکی به دریا و داشتن جاذبه های گردشگری مختلف یکی از مقاصد مهم سفر در روزهای سرد زمستان محسوب می شود. سفر به خوزستان و بازدید از مناطق دیدنی اهواز که تنوع بالایی دارند، می تواند به یکی از بهترین سفرهای عمرتان تبدیل شود. تماشای آثار با ارزش گذشته ها، گشت و گذار در بازارهای سنتی، استراحت در ساحل بزرگترین رودخانه ایران و تماشای مناظر و چشم اندازهای فوق العاده زیبای ساحل رود کارون و … همگی دست به دست یکدیگر می دهند تا لحظاتی خوش، اوقاتی لذت بخش و خاطراتی فراموش نشدنی برایتان رقم بزنند.

اگر قصد سفر به اهواز را دارید پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر و بهتر با جاهای دیدنی و جاذبه های شگفت انگیز این شهر جنوبی دوست داشتنی، تا انتهای این مقاله همراه هارا گدیم باشید. این مطلب یک چک لیست کامل از مناطق دیدنی اهواز است.

مناطق دیدنی اهواز و گشت و گذاری در تاریخ

برای سفر به دل تاریخ و آشنایی با گذشته اهواز باید به سراغ جاذبه ها و اماکنی بروید که از دوران های مختلف به یادگار باقی مانده اند. جاذبه های تاریخی از مهمترین مناطق دیدنی اهواز به شمار می ورند که تعداد آنها کم نیست. اهواز از شهرهای مهم ایران از گذشته تا کنون محسوب می شود و به همین دلیل نشانه هایی از سال های دور در این شهر برای تماشا وجود دارند.

در سفر به اهواز می توانید از خانه ها و عمارت های باشکوه، کاروانسراهای منحصربفرد، بناهایی با معماری باشکوه و … بازدید کنید و گشت و گذاری در تاریخ داشته باشید.

خانه ماپار

خانه ماپار که متعلق به دوران پهلوی است، به عنوان یکی از معروفترین جاذبه های تاریخی و مناطق دیدنی اهواز شناخته می شود. این عمارت تاریخی با مساحت بیش از 500 مترمربع از معماری فوق العاده زیبایی برخوردار است. نمای آجری، درب های چوبی، پنجره های رنگی و دیگر تزئینات و زیبایی های خانه ماپار می تواند شما را مبهوت خود کند.

کلیسای سورت مسروپ

اگر از علاقمندان به بناهای تاریخی خاص مانند کلیساها هستید، پیشنهاد می کنیم در سفر به اهواز از کلیسای سورت مسروپ حتما بازدید کنید. قدمت این کلیسای کوچک اما زیبا و منحصربفرد به دوران پهلوی باز می گردد. کلیسای سورت مسروپ در حال حاضر، به عنوان یک مرکز دینی فعال بوده و تعدادی از ارامنه اهواز برای انجام مناسک و مراسم خود به این کلیسا می روند.

سرای معین التجار

سرای معین التجار یکی از یادگاری های به جای مانده از دوران قاجار در اهواز است. این بنای تاریخی و ارزشمند که در بافت قدیم شهر قرار دارد، متعلق به بازرگانی سرشناس به نام حاج محمد تقی معین التجار بوده است. در دوران ناصرالدین شاه قاجار این بازرگان معروف برای استفاده از امتیازاتی که شاه به اهواز یا همان بندر ناصری قدیم اعطا کرده بود و همچنین رونق منطقه از بوشهر به اهواز می آید.

 او در این شهر که تازه کشتیرانی در کارون آغاز شده بود، مشغول به تجارت می شود. سرای معین التجار اهواز در واقع مکانی برای داد و ستد و ترخیص کالا در آن زمان بوده است. این بنا به دستور معین التجار توسط معماری مشهور به نام سعد الدوله ساخته شده است.

پس از رونق اقتصادی اهواز و ورود مسافران و بازرگانان زیاد به این شهر، معین التجار تصمیم می گیرد این مکان را با ساخت بناهای دیگری همچون حمام، مسجد، بازار و … گسترش داده و به عنوان یک کاروانسرا از آن استفاده کند. به تدریج این منطقه تبدیل به قلب شهر اهواز شده و خانه های زیادی اطراف سرای معین التجار ساخته شدند.

علاوه بر قدمت تاریخی، معماری باشکوه و زیبایی خاص، یکی از دلایل اهمیت و ارزش فراوان سرای معین التجار و نیز تاثیر زیاد آن بر شکل گیری شهر اهواز می باشد. این بنا توانست اهواز را که در زمان قاجار دچار بی مهری شده بود را دوباره زنده کند و آن را به یکی از مهمترین شهرهای جنوبی کشور تبدیل نماید.

دانشکده سه گوش

از دیگر مناطق دیدنی اهواز می توان به دانشکده سه گوش اشاره کرد که ساختمانی متفاوت و معماری منحصربفردی دارد. طراحی دانشکده سه گوش اهواز توسط یک معمار فرانسوی انجام شده و از زیبایی هایی همچون آجرکاری، کاشی کاری دوره اسلامی، قوس های دایره ای، حیاط سرسبز و باصفا و … برخوردار است.

این بنا که قدمت آن به 90 سال پیش باز می گردد، دستخوش اتفاقات و فراز و نشیب های مختلفی در طول سال ها بوده است. دانشکده سه گوش اهواز در ابتدا ساختمان بانک ملی مرکزی اهواز بود. سپس این ساختمان مثلثی شکل به مقری برای اداره حکومتی ولایت تبدیل شد. همزمان با جنگ جهانی دوم در سال 1321 به تصرف متفقین درآمد و به عنوان پایگاه نظامی و سیاسی آنها مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال های 1345 تا 1350 به محل دانشسرای عالی تربیت دبیر و مرکز علوم پایه دانشگاه جندی شاپور اهواز تبدیل شد. در سال 1350 این ساختمان را که از آن زمان به دانشکده سه گوش نامگذاری کردند، به دانشکده ادبیات وزبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور تغییر کرد. در نهایت در سال 1389 این دانشکده قدیمی تخلیه شد تا مورد بازسازی و مرمت قرار بگیرد.

خانه دادرس

اهواز از قدمت و پیشینه بالایی برخوردار است. به همین دلیل می توانید امروزه در این شهر خانه ها و عمارت هایی تاریخی بسیاری را مشاهده کنید که یادگاری های باارزشی از دوران های گذشته هستند. خانه دادرس یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و مناطق دیدنی اهواز است که متعلق به دوره قاجار می باشد.

این خانه‌ی دو طبقه از معماریِ باشکوهی برخوردار است. اگر از علاقمندان به تاریخ و عمارت های جذاب و منحصربفرد قدیمی باشید، قطعا با تماشای این خانه به وجد خواهید آمد. طبقه اول خانه دادرس دارای پنج اتاق و طبقه دوم دارای سه اتاق است. درب و پنجره های چوبی، حجاری های هنرمندانه، آجرچینی های چشم نواز و تزئینات ظریف زیبایی این خانه را دوچندان نمودند.

سرای عجم

از دیگر بناهای به جای مانده از دوران قاجار در اهواز می توان به سرای عجم اشاره کرد. با اینکه تاریخ دقیق ساخت این عمارت مشخص نیست اما براساس نوع معماری و بررسی های کارشناسان حدس بر این است که سرای عجم از کاروانسراهای مهم دوران رونق و شکوفایی اهواز در زمان ناصرالدین شاه می باشد.

این بنای قدیمی و زیبا با حجره های متعدد، از ستون های حجاری شده و آجرچینی های خاصی برخوردار می باشد. این کاروانسرا متعلق به شیخ خزعل ملقب به معزالسلطنه از بزرگان خوزستان و رئیس قبیله بنی کعب بوده است. پس از فوت شیخ خزعل و با روی کار آمدن رضا شاه، این مکان نیز به تصاحب شخصی به نام حسن عجم، پدر ناصر عجم از نزدیکان شاه درآمد و به سرای عجم معروف شد.

مناطق دیدنی اهواز و تجربه خریدی لذت بخش در بازارهای جذاب

خرید یکی از اصلی ترین و لذت بخش ترین قسمتهای یک سفر است. سفر به خوزستان و بازدید از مناطق دیدنی اهواز با خرید از بازارهای جذاب و پر شور و حال جنوبی تکمیل می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما یک بازارگردی هیجان انگیز را در برنامه سفر خود در نظر بگیرید تا لحظاتی خوش و خاطراتی به یادماندنی برایتان رقم بخورد.

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید یکی از قدیمی ترین بازارهای اهواز است که در زمان قاجار رونق فراوانی داشت. افراد ثروتمند آن دوران خریدهای خود را از این بازار انجام می دادند و به نوعی این منطقه پاتوق آنها محسوب می شد. خانه دادرس نیز در بازار عبدالحمید واقع شده است که نشان دهنده اهمیت آن در گذشته است.

سبک ساخت بازار عبدالحمید اهواز سنتی بوده و از معماری زیبایی برخوردار است. با قدم زدن در بازار عبدالحمید متوجه حال و هوای دلنشین و زنده بودن محیط آن می شوید و می توانید با تاریخ، هویت، فرهنگ و سنت مردم بومی آشنا گردید. وجود غرفه های مختلف و همچنین حضور دستفروشان محلی در بازار عبدالحمید نوید خریدی لذت بخش را به شما می دهند. این بازار در خیابان نظامی یا نظری پور و بین خیابان های نادری و امام خمینی قرار دارد.

بازار کاوه

بازار کاوه به عنوان یکی دیگر از مناطق دیدنی اهواز شناخته می شود که در دوره پهلوی احداث شده است. اگر به دنبال شکم گردی و خوردن خوراکی های متنوع و خوشمزه هستید، قطعا باید به سراغ بازار کاوه اهواز بروید. این مکان جذاب محل عرضه انواع کلوچه، خرما، رطب، حلوا ارده، شیره خرما، ادویه های خوش عطر، میوه های تازه، ماهی و میگو، سوغاتی های اهواز و … است.

بازار کاوه در خیابان طالقانی و ضلع غربی خیابان کاوه واقع شده است و دسترسی به آن راحت می باشد. لذت سفر خود به اهواز را با گشت و گذار در این بازار کامل کنید.

بازار لشکرآباد

یکی از لذت های سفر به اهواز تجربه طعم واقعی فلافل است. اگر می خواهید بهترین فلافل عمرتان را میل کنید، حتما سری به بازار لشکرآباد بزنید. این راسته بازار که در خیابان انوشه اهواز قرار دارد، از مهمترین مناطق عرب نشین و قدیمی شهر محسوب می شود.

وجود مغازه ها و غرفه های متعدد عرضه کننده فلافل موجب شده بازار لشکرآباد به بازار فلافل اهواز نیز شهرت پیدا کند. شما می توانید علاوه بر خوردن فلافل های جنوبی و عربی باکیفیت و خوش طعم، باقلواهای عربی معروف را نیز در این بازار امتحان کنید.

خیابان نادری

اگر بخواهیم مهمترین خیابان اهواز را نام ببریم، باید خیابان نادری را معرفی کنیم. این خیابان از قدیمی ترین و معروفترین خیابان های اهواز است که حال و هوای خاصی دارد. قدم زدن در خیابان نادری و خرید از مغازه ها و دست فروش های آن می تواند لحظات به یادماندنی برایتان به ارمغان آورد.

این خیابان سنگ فرش شده از محبوبیت زیادی در بین ساکنین اهواز و گردشگران برخوردار است. می توانید پس از گشت و گذار در آن برای رفع خستکی و نوش جان یک وعده غذای دلچسب، به سراغ رستوران ها و اغذیه فروشی های مختلف بروید. خوردن یک فلافل ناب، سمبوسه محلی یا پیراشکی داغ می تواند لذت بازارگردی شما را چند برابر کند.

کارون و پل های شگفت انگیزش از مهمترین مناطق دیدنی اهواز

از نظر بسیاری از مسافران و گردشگران، رودخانه کارون را می توان یکی از اصلی ترین مناطق دیدنی اهواز دانست. اصلا نمی شود درباره جاذبه های اهواز صحبت کرد و از کارون و دیدنی های آن حرفی نزد! کارون به عنوان بزرگترین و طولانی ترین رودخانه کشور با دسترسی به آب های بین المللی و امکان کشتیرانی شناخته می شود.

برای عبور از این رودخانه مهم که در بین مردم اهواز نیز محبوبیت فراوانی دارد، پل های شگفت انگیزی ساخته شده است. در حال حاضر 9 پل بر روی کارون وجود دارد که برخی از آنها از ویژگی های منحصربفرد و جذابیت خاصی برخوردارند.

پل سفید

پل سفید اهواز را می توان نماد این شهر در نظر گرفت که بخش های غربی و شرقی شهر را به یکدیگر متصل می کند. پل سفید که با نام پل معلق نیز شناخته می شود، یکی از قدیمی ترین پل های اهواز بر روی رودخانه کارون است. این پل با طول 500 متر و ارتفاع 13 متر در سال 1315 هجری شمسی ساخته شده است.

پل سفید سازه ای تمام فلزی با پایه های بتنی است که استحکام بی نظیری دارد و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. عبور از روی این پل و تماشای منظره زیبای کارون و شهر اهواز یا استراحت در اطراف کارون و تماشای ابهت و شکوه پل سفید، از لذت بخش ترین بخش های سفر به اهواز محسوب می شوند.

پل سیاه

در سال 1308 پلی با بنده و پایه های سیاه رنگ جهت عبور ریل راه آهن و قطار بر روی کارون ساخته شد. پل سیاه تقریبا در محل پل قدیمی اهواز که در زمان ساسانیان وجود داشته، احداث شده است و به عنوان یکی از مهمترین راه های ارتباطی ریلی جنوب کشور شناخته می شود.

در زمان جنگ جهانی دوم پل سیاه تاثیر زیادی در پیروزی متفقین داشت؛ زیرا ارتش آنها آذوقه، مهمات و نیروهای خود را با استفاده از قطار از طریق این پل جابجا می کردند. از این رو به آن لقب پل پیروزی نیز داده اند. پل سیاه با طول 1050 متر و عرض 6 متر یکی از مناطق دیدنی اهواز می باشد که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

پل طبیعت کیانپارس

یکی از زیباترین مناطق دیدنی اهواز، پل طبیعت کیانپارس است که پیاده روی بر روی آن می تواند به یکی از لحظات خاطره انگیز شما در سفر به اهواز تبدیل شود. این پل شگفت انگیز با طراحی جذاب دو پارک مهم شهر اهواز یعنی پارک لاله و پارک ساحلی را به یکدیگر متصل می کند.

پل هفتم

پل هفتم اهواز را می توان یکی از جالب ترین و خاص ترین پل های ساخته شده بر روی کارون در نظر گرفت. این پل به خاطر وجود بزرگترین آبشار مصنوعی خاورمیانه از شهرت فراوانی برخوردار است. پل هفتم از پل های تازه تاسیس اهواز محسوب می شود و طراحی آن به گونه ای است که از بالای آن آب به صورت عرضی و به شکل آبشاری حیرت انگیز به داخل رودخانه می ریزد.

اگر می خواهید سفر شما به اهواز به یادماندنی تر شود پیشنهاد می کنیم فرصت بازدید از پل هفتم و آبشار مصنوعی آن را از دست ندهید. مخصوصا در شب ها به خاطر نورپردازی خلاقانه، این پل منظره ای فوق العاده دارد. می توانید در رستوران ها و کافه های نزدیک پل هفتم به استراحت و تماشای زیبایی های آن بنشینید.

مناطق دیدنی اهواز و تفرجگاه های دوست داشتنی

مناطق دیدنی اهواز به اماکن تاریخی و بازارها محدود نمی شود. جاذبه های طبیعی، پارک ها و تفرجگاه ها نیز جزو مهمترین جذابیت های اهواز به شمار می روند. در سفر به اهواز می توانید لحظاتی را به تفریح و استراحت اختصاص داده و از آرامشی که بدست می آورید نهایت لذت را ببرید.

پارک ساحلی

پارک ساحلی اهواز یکی از اصلی ترین تفرجگاه های این شهر به شمار می رود که به صورت یک نواری طولانی در امتداد رودخانه کارون کشیده شده است. محیط دلنشین و وجود امکانات و تفریحات از دلایل مهم محبوبیت این پارک در نزد ساکنین اهواز و گردشگران محسوب می شود.

پیاده روی در فضایی زیبا و آرام و تماشای منظره رودخانه کارون و پل های شگفت انگیز آن را فقط در پارک ساحلی اهواز تجربه خواهید کرد. اگر از پیاده روی خسته شدید می توانید به سراغ کشتی های تفریحی بروید که درواقع رستوران های جذابی هستند که با سرو انواع غذاهای باکیفیت و اجرای موسیقی زنده محیطی نشاط آور را خلق کرده اند.

لذت قایق سواری در پارک ساحلی اهواز را شاید در جای دیگری نتوانید تجربه کنید. پس حتما در سفر خود برای گشت و گذار در کارون با قایق های تفریحی برنامه ریزی کنید. اگر به دنبال تفریحات هیجان انگیزتری هستید می توانید دوچرخه سواری، ماهیگیری، بازی های دسته جمعی، والیبال و … را در کنار دوستان و خانواده در پارک ساحلی اهواز تجربه کنید.

پارک کوهساران

پارک کوهساران که به نام بام اهواز نیز شناخته می شود یکی دیگر از تفرجگاه های مهم این شهر به شمار می رود. پارک کوهساران به عنوان یکی از مناطق دیدنی اهواز بر روی تپه هایی باستانی ساخته شده و می توانید از این مکان منظره ای تماشایی از شهر را به ویژه در شب ها ببینید.

با رفتن به این پارک سرسبز علاوه بر اینکه اهواز زیر پاهای شما است و چشم اندازهای جذاب نگاهتان را مجذوب می کند، می توانید از هوای پاک و مطبوع آن نیز نهایت لذت را ببرید. اگر به پارک کوهساران رفتید حتما لحظاتی را بر روی نیمکت ها بنشینید و همزمان با تماشای شهر به صدای باد و پرندگان گوش دهید تا آرامشی وصف ناپذیر را تجربه کنید.

بام اهواز جذابیت های دیگری نیز دارد که می توان به بقایای به جای مانده از شهر باستانی هرمز اردشیر دوره ساسانیان اشاره کرد. در تپه باستانی آسیه آباد مجاور پارک کوهساران می توانید قبرهایی تاریخی را مشاهده کنید که نشان دهنده قدمت بالای این منطقه هستند.

 در سفر به شهر زیبای اهواز دیدن مناطق زیبا و جذاب را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید و از تماشای آنها لذت ببرید. برای سفر به این شهر زیبای جنوبی پیشنهاد می کنیم بلیط هواپیمای تهران اهواز را از سایت هارا گدیم با قیمت مناسب خریداری کنید و تجربه سفر خاطرانگیزی را از شهر اهواز برای خود وهمراهانتان بوجود آورید.

پاسخ به سوالات متداول

1-بهترین زمان سفر به اهواز کدام فصل است؟

فصل بهار، پاییز و حتی زمستان بهترین زمان ها برای سفر به شهر دیدنی اهواز است. در این ایام آب و هوای اهواز بسیار دلپذیر و رویایی می شود.

2-پل های دیدنی اهواز کدامند؟

پل طبیعت، پل سفید، پل سیاه و پل هفتم از دیدنی ترین پل های این شهر هستند.

3-سوغات شهر اهواز چیست؟

انواع خرما، حلوا ارده، شیره، مگو و ماهی از سوغات مهم شهر اهواز هستند که به راحتی در بازارهای محلی این شهر یافت می شوند.

4-بهترین مراکز خرید اهواز کدامند؟

مغازه های خیابان نادری و بازار عبدالحمید جزء بهترین مراکز خرید قیمت مناسب اهواز می باشند.

5-بهترین جاهای دیدنی اهواز برای شب گردی کدامند؟

پارک ساحلی، بام اهواز، پل هفتم و پل طبیعت با منظره نورانی که در شب دارند، بهترین محل ها برای شبگردی در اهواز هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا