دانستنی های سفر

انواع هواپیما مسافربری در ایران و جهان

به عنوان یک مسافر سفرهای هوایی نیاز است با انواع هواپیما مسافربری ایران و جهان آشنا شوید. ممکن است این سوال پیش بیاید که شناخت این هواپیماها چه مزایایی دارد؟

یکی از عواملی که به طور مستقیم بر کیفیت پرواز و در نتیجه سفر شما تاثیر می‌گذارد، نوع هواپیما و بلیط هواپیما است. به همین دلیل برای تجربه سفری لذت بخش‌تر نیاز است تا با تفاوت‌ها و شباهت‌های انواع هواپیماهای مسافربری جهانی آشنا شوید.

انواع هواپیما های مسافربری جهانی کدامند؟

در ابتدا نیاز است تا با تقسیم بندی این هواپیماها آشنا شوید. و بدانید چرا و به چه علت هواپیما مذکور مورد توجه قرار گرفته است. اگر بخواهیم لیستی از انواع هواپیماهای مسافربری مورد استفاده در پرواز تهیه کنیم، این لیست به شرح زیر خواهد بود:

انواع هواپیما بر اساس شکل ظاهری

اگر معیار تقسیم بندی هواپیماها را شکل ظاهری و تعداد مسافران آن‌ها در نظر بگیریم، شاهد پدید آمدن چهار دسته بندی مختلف خواهیم بود.

دسته اول مسافربری‌هایی هستند که حداکثر می‌توانند ۳۰ مسافر را از مبدا به مقصد مشخص برسانند. این جت‌ها یا هواپیماهای شخصی را هواپیما سبک می‌نامند.

دسته دوم هواپیماهایی هستند که برای جابه‌جایی مسافران در سفرهای درون شهری و درون استانی یا به عبارت دیگر سفرهایی که فاصله مبدا و مقصد زیاد نیست مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مسافربری‌ها که تنها ۱۰۰ مسافر را می‌توانند با خود حمل کنند را هواپیماهای کوچک می‌نامند.

دسته سوم هواپیماهایی هستند که از ظاهر پهنی برخوردارند و توانایی جابه‌جایی حداکثر ۳۰۰ مسافر در هر سفر را دارند. این مسافربری‌ها که هواپیماهای پهن پیکر نامیده می‌شوند، برای سفرهایی با مسافت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دسته آخر هواپیماهایی با ظاهری باریک می‌باشند که باریک پیکر نامگذاری می‌شوند. باریک پیکرها می‌توانند حداکثر ۲۴۰ مسافر را در سفرهایی هوایی با خود همراه کنند.

انواع هواپیما بر اساس شرکت سازنده

اگر بخواهیم هواپیماها را بر اساس شرکت سازنده آن‌ها تقسیم بندی کنیم، شاهد چهار گروه مختلف هستیم. این گروه‌ها که با نام‌های ایرباس، بوئینگ، مک دانل داگلاس و فوکر شناخته می‌شوند، خود دارای زیر گروه‌هایی هستند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی این هواپیماها، زیر گروه‌های آن‌ها و همچنین ویژگی‌های برجسته و متمایز کننده‌شان خواهیم پرداخت.

هواپیما های ایرباس

ایرباس یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه ساخت هواپیما می‌باشد که با ساخت چندین هواپیما مختلف توانسته است نام خود را تا ابد در تاریخ به ثبت رساند. هواپیماهای ایرباس امروزه در خطوط مختلف هوایی به پرواز در می‌آیند و خاطرات زیبایی را برای مسافران رقم می‌زنند.

ایرباس A300

این هواپیما یکی از ایرباس‌های پهن پیکر که بر فراز آسمان کشورهایی مانند ایران، آمریکا و آلمان بیشترین پروازها را تجربه می‌کند. این هواپیما که بیشتر در سفرهای طولانی استفاده می‌شود دارای طول ۵۳٫۶۱ متری می‌باشد. و از سرعت ۸۹۵ بر ساعت استفاده می‌کند.

ایرباس A310

این هواپیما شباهت بسیار زیادی به ایرباس A300 دارد. اما از نظر اندازه کمی کوچک‌تر است. این هواپیما نیز بیشتر در سفرهایی با مسافت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. و دارای طول ۴۶٫۶۶ است.

ایرباس A319

یکی از هواپیماهای باریک پیکر مورد استفاده در کشورمان است که می‌تواند تا ۱۶۰ مسافر در هر پرواز را حمل کند‌. این هواپیما از طول ۳۳.۸۴ برخوردار است.

ایرباس A320

از پرطرفدارترین هواپیماهای مورد استفاده در ایران هستند که می‌توانند در هر سفر ۱۵۰ مسافر را با خود به همراه ببرند. و از طول ۳۷.۵۷ برخوردارند‌. این ایرباس خود دارای چندین زیر مجموعه است که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

ایرباس A321

اولین و بزرگ‌ترین زیر گروه ایرباس A320 است که می‌تواند تا 220 مسافر را در هر پرواز جا به جا کند‌. این هواپیما دارای یک راهرو واحد است و تا کنون توانسته است سفرهای بسیاری را با موفقیت به پایان رساند.

ایرباس A320 نئو

یکی از پرطرفدارترین و در عین حال کم مصرف‌ترین هواپیماهایی است که بر فراز آسمان ایران به پرواز در می‌آید. این هواپیما از ۳۵.۵۷ طول است و ظرفیت 165 نفری مسافران در طی سفر را در خود جای می‌دهد.

ایرباس A330 نئو

مصرف کم و سرعت زیاد این هواپیماها را به پرطرفدارترین هواپیماهای موجود در بازار تبدیل کرده است. از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها می‌توان به ظرفیت مسافر بری بالا و همچنین خلاقیت طراحی آن‌ها اشاره کرد.

ایرباس A350

پهن پیکرترین هواپیما ایرباس موجود در بازار است که حتی می‌تواند تا 440 مسافر را در سفرهای هوایی حمل کند. این هواپیما به دلیل سرعت بالا از محبوبیت خاصی برخوردار است.

ایرباس A380

این هواپیما بزرگ و پهن در سفرهای بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسبت به سایر رقبا کمتر سوخت مصرف می‌کند. و گاهی حتی تا ۸۵۰ مسافر را نیز می‌تواند در سفرهای هوایی حمل کند.

ایرباس A340-600

از دیگر ایرباس‌های پرطرفدار مورد استفاده در ایران است که می‌تواند تا ۳۰۸ مسافر را با خود حمل کند. و دارای طول ۶۳.۴ است.

ایرباس A310-300

این هواپیما از نظر اندازه کمی کوچک‌تر از A300 است. شباهت بسیاری با هواپیما A300 دارد. و می‌تواند تا ۱۹۳ نفر را طی پرواز جا به جا کند.

ایرباس A300-600

هواپیمایی پهن پیکر و فرانسوی است که در سراسر جهان از محبوبیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند حتی تا ۲۷۳ مسافر را جا به جا کرده و به مقصد دلخواه رساند.

ایرباس A340-300

این هواپیما مسافربری از دیگر خانواده ایرباس است که به دلیل حمل مسافران زیاد در طی هر پرواز توانسته است نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد.

انواع هواپیما مک دانل داگلاس

مک دانل داگلاس یکی از شرکت‌های موفق آمریکایی در زمینه ساخت هواپیما است که به واسطه ساخت مسافربری‌هایی بی‌نظیر توانسته است به شهرت بسیاری دست یابد.

خانواده مسافربری‌های مک دانل داگلاس دارای چندین عضو هستند که از ویژگی‌های مختلفی برخوردارند.

مک دانل داگلاس ام- دی ۸۰

این هواپیما یکی از مسافربری‌های میان برد و باریک پیکر است که در طی هر سفر توانایی جا به جایی ۱۶۰ مسافر را دارا است.

مک دانل داگلاس ام- دی ۸۲

این هواپیما نیز یکی دیگر از هواپیماهای کوتاه تا میان برد موجود در بازار است که از پیکر باریکی برخوردار است و ظرفیت ۱۵۵ مسافر را دارا است.

مک دانل داگلاس ام- دی ۸۳

این هواپیما شباهت بسیار زیادی به دو گزینه پیشین دارد. کوتاه برد تا میان برد است و پیکر باریکی دارد. اما نسبت به دو نمونه قبلی از ظرفیت بالاتری برخوردار است. می‌تواند در هر سفر ۱۷۷ مسافر را حمل کند.

مک دانل داگلاس ام- دی ۸۸

این هواپیما آخرین هواپیما ساخته شده توسط مک دائل است که شباهت بسیاری به مک دانل داگلاس ام- دی ۸۳ دارد. و از ظرفیت مشابهی برخوردار است.

بی‌ای‌ئی ۱۴۶

هواپیمایی کوتاه برد و چهار موتوره است که در هر سفر می‌تواند ۱۱۲ مسافر را حمل و با سرعت ۲۹۰۰ حرکت کند.

ای‌تی‌آر ۷۲

یکی از هواپیماهای میان برد موجود در بازار است که تنها می‌تواند در هر سفر ۷۸ مسافر را حمل کند. این محصول مشترک فرانسه و ایتالیا دارای سرعت ۵۰۹ بر کیلومتر است.

هواپیما های بوئینگ

هواپیماهای مسافربری بوئینگ از دیگر مسافربری‌های پرطرفداری هستند که بر فراز آسمان ملیت‌های مختلف به پرواز در می‌آیند. و برای مسافران خاطره سازی می‌کنند. هواپیماهای بوئینگ خود دارای چندین زیر گروه هستند که هر یک ویژگی خاص به خود را دارد و با سایر هواپیماهای موجود در بازار رقابت می‌کند.

بوئینگ ۷۲۷

این هواپیما یکی از مسافربری‌هایی است که توسط آمریکا طراحی و به بازار عرضه شده است. این مسافربری قادر است تا ۱۸۹ مسافر را در سفرهای منطقه‌ای و بین المللی جا به جا کند. طول ۴۶٫۷ و سرعت ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت از ویژگی‌های بارز بوئینگ ۷۲۷ است.

بوئینگ ۷۳۷

این مسافربری از دیگر هواپیماهای برتر موجود در بازار است که کاوش‌ها برای افزایش مزایا و ویژگی‌های متمایز کننده آن هنوز هم ادامه دارد. از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به طول  ۳۶٫۵ متری و ظرفیت ۱۸۹ نفری اشاره کرد.

بوئینگ ۷۵۷

یکی از مسافربری‌های بزرگ است که از دو موتور و یک راهرو برخوردار است.

بوئینگ ۷۷۷

مسافربری است که حتی تا ۵۵۰ مسافر را در برخی پروازهای خود حمل می‌کند. و از طول ۷۳٫۸۶ برخوردار است.

بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷

این مسافربری پهن پیکر قادر به حمل ۵۵۰ مسافر در طی پرواز است و از طولی ۷۰٫۶۶ متری بهره مند است.

بوئینگ ۷۳۷ NG

یکی از جدیدترین مسافربری‌های بازار با طول ۳۱ تا ۴۲ متری است که از موتور جدیدی به نام LEAP-1B برخوردار است.

بوئینگ ۷۳۷ MAX

از مسافربری‌های توسعه یافته موجود در بازار است که به دلیل هزینه ساخت ارزان‌تر از سایر رقبا توانسته است نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد.

هواپیما فوکر

فوکر از هواپیماهای هلندی مورد استفاده در سراسر جهان است که محبوبیت بالایی دارد و به دلیل ویژگی‌های مثبت بسیار نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد.

یکی از مهم‌ترین هواپیماهای فوکر، فوکر ۱۰۰ است که یکی از بهترین مسافربری‌های بازار است. این هواپیما دو موتوره و میان برد قادر است در هر پرواز ۱۱۲ مسافر را حمل کند. دارای طول ۳۵.۵۳ است و سرعت ۸۴۵ کیلومتر بر ساعت را دارا است.

هواپیماهای فوکر نهایت سال‌ها تلاش شبانه روزی برای ساخت و طراحی مسافربری‌هایی با امکانات ویژه است.

نتیجه گیری

در این مقاله از هارا گدیم در رابطه با انواع هواپیما صحبت کردیم، ظرفیت و سرعت حرکت آن‌ها را به شما گفتیم. حال دیگر تصمیم گیری برایتان آسان است. می‌توانید به ایرلاین‌های مختلف مراجعه و بلیط خود را خریداری کنید.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا