سایت دکتر شهاب اناری
ایران گردی

آشنایی با باغ گیاه شناسی در شهر مشهد و روش های دسترسی به آن

سایت ایمن باشی

قبل از هر توضیحی پیشنهاد می‌کنم باتوجه‌به هزینه‌های زیاد سفر و زمان محدودی که این روزها برای سفر به دلیل مشغله زیاد در نظر می‌گیرند، سفر به شهرهایی مثل مشهد را با تور تجربه کنید.

به‌عنوان‌مثال تصمیم دارید همراه تور مشهد از تهران به این شهر سفر کنید، اینجاست که از نظر اقامت، خوراک و امنیت سفر خیالتان راحت است. ازآنجایی‌که تورهای مسافرتی از تمام مکان‌های دیدنی مشهد باخبر هستند، مطمئن باشید در پایان سفر جایی از قلم نمی‌افتد.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم به معرفی باغ گیاه‌شناسی در مشهد بپردازیم تا بیشتر این پارک را هم به‌عنوان یکی از پربازدیدترین پارک‌های این شهر در لیست خود بنویسید.

باغ گیاه‌شناسی مشهد کجاست؟

 باغ  گیاه‌شناسی مشهد در سال 1392 به همت صدها نفر در مشهد به‌عنوان پارکی دومنظوره احداث شد. هدف از ساخت این پارک 29 هکتاری علاوه بر تحقیقات بر روی انواع گیاهان دارویی و ثبت شناسنامه برای تک‌تک گیاهان موجود در پارک، ایجاد فضایی دلنشین و مجهز برای گردشگران علاقه‌مند به  گل‌وگیاه بود.

این باغ در بلوار جمهوری مشهد – حدفاصل چهارراه مقدم و پل غدیر قرار دارد.

چگونه به باغ گیاه‌شناسی مشهد برویم؟

برای رسیدن به باغ گیاه‌شناسی مشهد مسیرهای مختلفی را  پیشرو دارید. البته انتخاب مسیر بستگی دارد چقدر با مشهد آشنایی داشته باشید. شاید هم با تور به مشهد سفرکرده باشید که در این صورت دغدغه مسیریابی و وسیله نقلیه را ندارید.

بسیار خب. اگر می‌خواهید به باغ گیاه‌شناسی بروید، درصورتی‌که با وسیله شخصی‌تان هستید، به آدرسی که نوشتم بروید در این میان از گوگل‌مپ هم می‌توانید کمک بگیرید.

اما اگر می‌خواهید با وسایل حمل‌ونقل عمومی خودتان را به پارک برسانید کمی داستان متفاوت است. سوار مترو خط 1 یا همان وکیل‌آباد به فرودگاه شوید و در ایستگاه غدیر پیاده شوید. از ایستگاه مترو غدیر تا باغ گیاه‌شناسی باید کمی در خیابان بسیج پیاده‌روی کنید.

بخش‌های مختلف باغ گیاه‌شناسی

بعد از طی مسیری طولانی به باغ گیاه‌شناسی مشهد می‌رسید؛ اما واقعاً ارزشش را دارد. چراکه باغی با 11 کلکسیون گیاهی در انتظار شماست.

معرفی بخش‌های مختلف باغ گیاه‌شناسی

گیاهان دارویی و معطر باغ گیاه‌شناسی

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین اهداف احداث این باغ، جمع‌آوری و پرورش گیاهان دارویی کشور بوده است. در باغ گیاه‌شناسی مشهد زمینی به ابعاد 1.5 هکتار را فقط برای جمع‌آوری 400 نمونه ژنتیکی در نظر گرفته‌اند. این 400 نمونه شامل 180 گونه گیاهی معطر از 180 راسته گیاهی است.

باغ رز گیاه‌شناسی مشهد

نمی‌شود کلکسیونی از گیاهان را داشته باشی؛ اما گل رز در میان آنها نباشد. به همین خاطر این باغ مساحتی 1 هکتاری را برای 30 گونه در 120 نوع از گل رز را در خود جای‌داده است.

باغ میوه‌های بومی ایران در باغ گیاه‌شناسی مشهد

علاقه‌مندان به  گیاهان می‌دانند که درخت میوه‌ای برای اینکه به ثمر بنشیند، باید در آب‌وهوای مخصوص خودش کاشته شود؛ بنابراین با خواندن این تیتر انتظار درختان میوه، دارای میوه را در باغ گیاه‌شناسی نداشته باشید. چراکه کاشت 140 درخت میوه و 30 گونه درخت غیر مثمر، جنبه علمی از لحاظ حفظ ژنوم و شبیه‌سازی از کوچه‌باغ‌های قدیمی ایرانی را دارد.

نهالستان و گلخانه‌های تولیدی در باغ گیاه‌شناسی مشهد

از دیگر مهم‌ترین بخش‌های باغ گیاه‌شناسی، کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی هستند که با عنوان بستر اولیه کاشت و ذخیره ژنتیک گیاهی وارد باغ شده‌اند. در این  بخش هم بیش از 40 گونه زینتی و تحقیقاتی در حال تکثیر است.

باغ صخره‌ای در باغ گیاه‌شناسی مشهد

برای دیدن گیاهان پیازی، فصلی و صخره‌ای باید به باغ صخره‌ای باغ مشهد بروید تا از زیبایی منحصر به فردش بهره ببرید.

جشنواره دائمی گل‌های داوودی در باغ گیاه‌شناسی مشهد

اگر می‌خواهید جشنواره گل‌های داوودی باغ گیاه‌شناسی مشهد لذت ببرید، فصل پاییز را انتخاب کنید که زیبایی چندبرابری دارد. طراحان این باغ مساحتی 1 هکتاری را برای پرورش 700 نمونه جمع‌آوری‌شده این گل از سرتاسر کشور در نظر گرفته‌اند.

خاستگاه اصلی این گل در شرق آسیا و کشورچین است. گل داوودی را به عنوان گیاهی دائمی در طراحی فضای سبز انتخاب می کنند.

گل داوودی علاوه براین که جنبه زیبایی دارد، از گل های خشک آن هم برای درمان سرماخوردگی، تقویت بینایی و افزایش تمرکز استفاده می کنند. در کنار این موارد در چین دم کرده سرگل های این گیاه به عنوان دم نوشی سنتی یا حشره کش مورد استفاده قرا می گیرد.

امکانات مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

امکانات مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

در باغ گیاه شناسی این قرار نیست فقط گل‌وگیاه ببینید. به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان و حفظ تنوع در  تحهیزات، می توانید از سایر امکانات تفریحی و گردشگری این پارک بهره ببرید.

آّبشارها و برکه‌ها

همیشه گل‌وگیاه در کنار آب و آبشار زیبایی چندبرابری دارد. به همین دلیل داخل این پارک علاوه بر تنوع گیاهان مختلف سه آبشار هم تعبیه شده است که در کنار حفظ فضای طبیعی، هوای مجموعه را هم مرطوب و هم مناسب برای رشد این کلکسیونی گیاهی نگه دارد. اما خب این پایان ماجرا نیست. این پارک دو برکه جذاب هم دارد:

  • برکه ماهی‌های زینتی
  • برکه ماهیگیری

پارک دایناسورها

پارک دایناسورها یا همان پارک ژوراسیک از نظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ژوراسیک در خاورمیانه است. در این پارک دایناسورها قرن‌ها پیشروی کره زمین زندگی می‌کردند را در ابعاد واقعی و متحرک شبیه‌سازی کردند. ضمن اینکه کارشناسانی درباره زندگی آن‌ها توضیحاتی به گردشگران ارائه می‌دهند.

باغ ماجراجویی کودکان و نوجوانان

ممکن است کودکان و نوجوانان علاقه‌ای به شناخت گیاهان نداشته و حوصله خواندن و گوش‌دادن به اتفاقات تاریخی هم نداشته باشند. ازآنجایی‌که هدف از تفریح و گردش تجربه اوقاتی خوش برای تمام افراد خانواده است، می‌توانید کوکانتان را در باغ ماجراجویی کودکان و نوجوانان به مربیان آموزش‌دیده بسپارید تا همه اعضای خانواده زمان خوشی را سپری کنند.

خانه روستایی

زندگی شهری باعث شده مردم درکی از زندگی روستایی ساده با هوایی پاک و صمیمیتی دلنشین نداشته باشند. پس با بازدید از خانه روستایی به‌عنوان نمونه‌ای تک در شهر مشهد، حس خوب زندگی روستایی را تجربه کنید.

دهکده صنایع‌دستی

هنرمندان صنایع‌دستی هم غرفه‌ای را در باغ گیاه‌شناسی مشهد دارند تا شما را بیشتر با محصولاتشان آشنا کنند.

دهکده اقوام و روستاها

هدف از ساخت این قسمت آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با زندگی سایر اقوام ایرانی است. به همین دلیل کپر سنگی سیستانی، کپر کرمانی، سیاه‌چادر لری و عربی و سازه‌های اقوام ترک و لر را در خود جای‌داده است. علاوه بر این گردشگران می‌توانند غذاهای مختلف ایرانی را هم در اینجا صرف کنند.

پیست پارک و اسکیت

بعد از گشت‌وگذار و استشمام عطر گل‌های مختلف و همین‌طور جمع‌آوری اطلاعات، نوبت به کمی افزایش آدرنالین دارید. پس به این قسمت از پارک بروید و سوار بر ماشین‌های سه‌چرخ شوید.

کافی شاپ و دمنوش

گفتیم بسیاری از گیاهانی در این پارک کاشته می‌شوند، خاصیت دارویی دارند. پس حیف است اگر بدون خوردن دم‌نوش‌های گیاهی پارک را ترک کنید!

رستوران بوتانیک

پیاده‌روی در پارکی به وسعت 29 هکتار باعث می‌شود مقدار زیادی کالری مصرف کنید ضمن اینکه زمان زیادی هم از شما می‌گیرد. پس احساس گرسنگی کاملاً طبیعی است. پیشنهاد می‌کنیم به رستوران بوتانیک بروید تا علاوه بر سرو غذا از امکانات سمعی و بصری لذت ببرید.

ساعت کاری باغ گیاه‌شناسی مشهد

برای رفتن به باغ گیاه‌شناسی مشهد می‌توانید هر روز از هفته را که فرصت داشتید را انتخاب کنید. ساعت کاری این باغ از ساعت 8 تا 12 شب است. اما چون گاهی ممکن است در تعطیلات رسمی ساعت کاری تغییر کند، به‌تراست برای اطمینان خاطر با کارشناسان تماس بگیرید.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی باغ گیاه‌شناسی مشهد پرداختیم. از امکانات، گل‌ها و گیاهان، موقعیت جغرافیایی و مسیرهای منتهی به این باغ گفتیم تا به‌راحتی بتوانید ضمن یک سفر علمی، از امکانات این مجموعه بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا