دانستنی های سفر

چرا برخی پروازهای هوایی کنسل می‌شوند؟

کنسل شدن سفر هوایی اتفاق تلخی است که می‌تواند تمامی برنامه ریزی های شما را بهم بریزد. فرض کنید از چندین ماه پیش برای حضور در یک جلسه مهم که در شهر دیگری برگزار می‌شود، برنامه ریزی می‌کنید. و برای راحتی و آسایش بیشتر در طول سفر، هواپیما را انتخاب می‌کنید. اما ایرلاین مربوطه طی یک پیام یا ایمیل به شما اعلام می‌کند که پرواز کنسل شده است. در چنین شرایطی ممکن است تمامی برنامه ریزی‌های از پیش صورت گرفته شما بهم بریزد. و حتی ممکن است به جلسه مهم‌‌تان نتوانید برسید.

برخی از افراد کنسولی و تاخیر در پروازهای هوایی را یک باگ بزرگ در نظر می‌گیرند. اما نگران نباشید، با اطلاع داشتن از دلایل کنسلی پروازهای هوایی این امکان فراهم است تا به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که سفر شما دچار اختلال نشود.

دلایل کنسل شدن پروازهای هوایی

رخ دادن مسائل امنیتی

کوچک‌ترین نشانه‌ها از به خطر افتادن مسائل امنیتی نیز، می‌تواند موجب کنسلی پرواز شما شود. ایرلاین‌ها امنیت مسافران در طول سفرهای هوایی را امری مهم و ضروری تلقی می‌کنند. بنابراین طبیعی است که در شرایطی که پرواز خطرناک است و هیچ تضمینی در قبال جان مسافران وجود ندارد، ایرلاین‌ها تصمیم بگیرند، پرواز را کنسل و به ساعت‌ها یا روزهای دیگری موکول کنند.

فرقی ندارد مسائل امنیتی در مقصد سفر رخ داد یا مبدا، در هر صورت سفر برای حفظ امنیت به آینده موکول می‌گردد.

در چنین شرایطی بهتر است به عنوان مسافر آرامش خوب را حفظ کرده و بدون استرس منتظر زمان موعود باشید.

شرایط آب و هوایی نامناسب

از آنجایی که حفظ امنیت مسافران در شرایط  نامناسب جوی سخت و دشوار است، ایرلاین‌ها با هدف جلوگیری از مشکلات احتمالی، سفر را کنسل می‌کنند. در چنین شرایطی برخی ایرلاین‌ها هزینه‌ای در قبال کنسلی بر اثر اختلال در شرایط آب و هوایی و بارش برف، باران شدید، مه و … پرداخت نمی‌کنند.

بررسی شرایط آب و هوایی مقصد و مبدا قبل از سفر، از جمله اقداماتی است که هر مسافر برای جلوگیری از کنسلی سفر و به هم خوردن برنامه خود می‌تواند انجام دهد.

 چندین روز قبل از خرید بلیط تغییرات آب و هوایی را بررسی کنید. و مطمئن شوید در زمان سفر شما شرایط جوی پایداری برقرار است.

نقص یا وقفه در کار کامپیوتر ها

هواپیماها از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که برای حرکت نیازمند پیگیری و پشتیبانی تکنولوژی و کامپیوترها هستند. بنابراین کوچک‌ترین اختلال در سیستم‌های کامپیوتری وابسته به هواپیما می‌تواند سفر شما را به عقب بیاندازد. در چنین شرایطی صبر نیاز است تا مشکلات پیش آمده رفع و امکان پرواز مجدد فراهم شود.

ناگفته نماند کنسلی‌های صورت گرفته در اثر نقص در فعالیت کامپیوترها بسیار محدود هستند. و کمتر دیده می‌شود که در این سیستم‌های پیشرفته اختلال ایجاد و سفر کنسل گردد.

نقص فنی و نیاز به تعمیر هواپیما

هواپیماها نیز ممکن است مانند سایر وسایل‌های نقلیه مورد استفاده بشر، شاهد نقص فنی و نیاز به تعمیر باشند. در چنین شرایطی طبیعی است که سفر به دلیل تعمیر هواپیما و رفع مشکلات پیش آمده چندین روز بعدتر صورت گیرد.

این مشکلات بیشتر در ایرلاین‌هایی دیده می‌شود که از هواپیماهای قدیمی‌تری برای انجام سفرهای هواپیمایی استفاده می‌کنند.

دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند موجب نقص فنی و نیاز به تعمیر هواپیما شود. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به وجود قطعات معیوب، خرابی موتور اختلال در دولای درب هواپیما، و نشت هیدرولیک اشاره کرد.

کمبود کادر متخصص برای مدیریت پرواز

گاهی نیز دیده می‌شود که طی شرایطی تعداد متخصصان پرواز در یک بازه زمانی کاهش می‌یابد. و ایرلاین برای جبران کمبود متخصص خود و جایگزین کردن متخصصان دیگر، مجبور به کنسل کردن پرواز می‌شود.

در این شرایط مسافر می‌تواند با بررسی دیگر ایرلاین‌ها و صحبت کردن با کادر ایرلاین، پرواز جایگزین بیابد.

گاهی نیز دیده می‌شود که به دلیل ازدیاد مسافران تعداد هواپیماها پاسخگو نیست. و سفر تا زمان فرود آمدن هواپیمایی دیگر و مهیا شدن امکان پرواز کنسل می‌شود. در چنین شرایطی از مسافران خواسته می‌شود تا داوطلبانه سفر خود را با سفرهای دیگر در دسترس جایگزین کنند.

در صورت کنسلی پرواز مسافران چه حقوقی خواهند داشت؟

خبر خوب اینکه در صورت کنسلی پرواز، امکان دریافت هزینه پرداختی فراهم است. مسافر می‌تواند با در دست داشتن کپی بلیط خریداری شده و ارائه آن هزینه خود را دریافت نماید.

بازگشت این هزینه به حساب معمولا تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. بسته به اینکه خرید بلیط شما حضوری رخ داده باشد، یا اینترنتی استرداد هزینه شما متفاوت است. به عنوان مثال اگر بلیط‌‌تان به صورت اینترنتی خریداری شده باشد، پس از گذشت ۷۲ ساعت، هزینه پرداخته شده به حساب کاربری شما واریز می‌گردد.

اگر پرواز قبل از تاریخ مقرر لغو شود، امکان جایگزینی و دریافت هزینه پرداختی فراهم است. در چنین شرایطی بهتر است سفر خود را با سفر دیگری جایگزین کنید، تا باعث به تاخیر افتادن بیشتر سفرتان نشوید.

اگر به هر دلیلی تمایل به ادامه سفر لغو شده نداشتید، امکان دریافت هزینه پرداختی در چنین شرایطی برای شما فراهم است.

همچنین اگر سفر شما با تاخیر بیشتر از دو ساعت انجام گیرد، می‌توانید بدون اینکه هزینه‌ای بابت خسارت بپردازید سفر را لغو کنید. در چنین شرایطی شرکت هواپیمایی موظف است تا امکانت رفاهی لازم برای آسایش شما تا فرا رسیدن زمان پرواز را فراهم کند.

چگونه می‌توان کمتر دچار کنسلی هواپیما شد؟

اگر چه شما نمی‌توانید مانع از کنسلی هواپیما شوید، اما می‌توانید به گونه‌ای پرواز کنید که کنسل شدن پرواز برنامه ریزی‌های شما را بهم نریزد.

به عنوان مثال می‌توانید قبل از سفر به بررسی شرایط آب و هوایی و تغییرات احتمالی بپردازید، تا در شرایط جوی نامطلوب برنامه‌هایتان بهم نریزد. اگر قرار یا جلسه مهمی دارید، بهتر است از چندین روز قبل در شهر یا کشور مقصد حاضر شوید. چرا که در غیر این صورت ممکن است مشکلات احتمالی مانع از دیدار و حضور شما گردد.

 اگر تا حد امکان از سفرهای مستقیم استفاده کنید، کمتر ممکن است شاهد کنسلی پرواز و اختلال در برنامه از پیش تنظیم شده

باشید.

در آخر می‌توان گفت با توجه به نکات بیان شده در این مقاله هارا گدیم شانس بیشتری برای تجربه پروازهایی بدون کنسلی خواهید داشت.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا