دانستنی های سفر

مقدار بار مجاز هواپیما چقدر است؟

بدون شک سفر کردن برای هر کسی بسیار جذاب است؛ زیرا نقل مکان کردن به محلی جدید برای مدت زمانی کوتاه شگفتی‌ های زیادی را برایشان به ارمغان می‌ آورد که باعث حال خوبشان می‌شود؛ اما ناگفته نماند که در سفر تنها مقصد مهم نیست؛ وسیله‌ ای که با آن قصد سفر داریم نیز می‌تواند سفر را برایمان دلچسب و خاطره‌ انگیز کند.

امروزه افراد با قطار، خودرو، هواپیما و کشتی به مسافرت می‌روند که هر کدام خدمات ویژه خود را ارائه می‌دهند و سفر را به شیوه خودشان برای مسافران لذت‌بخش می‌کنند اما در میان آن‌ ها هواپیما بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا نه تنها رفاه بیشتری را برای مسافران فراهم کرده است بلکه در مدت زمانی کوتاه آن‌ها را به مقصد مورد نظرشان می‌رساند. اما با این حال هواپیما نیز محدودیت‌هایی همانند مقدار بار مجاز برای هر مسافر تعیین کرده است که اگر رعایت نشود باید جریمه‌ای توسط مسافر پرداخت شود. ما در این مقاله از مجله سفر و گردشگری هارا گدیم قصد داریم مقدار بار مجاز هواپیما و جریمه بار غیرمجاز را بیان کنیم تا هنگام سفر با هواپیما مجبور به پرداخت خسارت نشوید.

میزان بار مجاز هواپیما چقدر است؟

همانطور که گفته شد یکی از محدودیت‌ های سفر با هواپیما که به یکی از دغدغه‌ های اصلی مسافران تبدیل شده میزان باری است که هر مسافر می‌تواند با خود به همراه داشته باشد. اگر شما فردی هستید که اغلب با هواپیما مسافرت می‌کنید؛ بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید زیرا با بیان میزان بار مجاز هر شرکت هواپیمایی شما می‌توانید هزینه اضافه بار را محاسبه کرده و از پرداخت آن جلوگیری کنید.

میزان بار مجاز هواپیما در پرواز های داخلی

میزان بار مجاز هواپیما در پروازهای داخلی

هر شرکت هواپیمایی دارای سه کلاس است که متناسب با آن میزان بار مجاز هواپیما را برای هر مسافر تعیین می‌کند و  به دو صورت وزن و یا تعداد بسته‌ها محاسبه می‌کنند که اغلب وزن را ملاک قرار می‌دهند؛ زیرا به راحتی قابل محاسبه بوده و دقیق‌تر است. اکنون می‌خواهیم تعدادی از معروف‌ ترین ایرلاین‌ های داخلی را نام برده و حداکثر بار مجاز هواپیما در هر کدام را بیان کنیم تا شما بدانید کدام شرکت هواپیمایی برای سفر داخلی به‌ صرفه‌تر است.

ایران جز کشور هایی به حساب می‌ آید که نزدیک به یک قرن است از حمل‌ و نقل هواپیمایی استفاده می‌ کند و به همین دلیل دارای چندین شرکت هواپیمایی خصوصی و دولتی مانند ایرلاین ایران ایر، ایرلاین زاگرس، ایرلاین آتا، ایرلاین ماهان، ایرلاین آسمان، ایرلاین قشم ایر، ایرلاین کاسپین، ایرلاین تابان و ایرلاین کیش ایر است.

تمامی شرکت‌ های هواپیمایی داخلی نام برده شده مقدار بار مجاز هواپیما برای هر مسافر را بر اساس سن مسافر، نوع صندلی و کلاس هواپیما مشخص می‌ کنند و به همین خاطر در کل حداکثر بار مجاز برای هر کودک 10 کلیوگرم و برای هر بزرگسال در کلاس اکونومی یا اقتصادی 20 کیلوگرم و در کلاس بیزینس 30 یا تجاری کیلوگرم در نظر گرفته‌اند؛ این به آن معنا است که تحویل بار بیشتر از این میزان شامل هزینه اضافه بار می‌شود.

میزان بار مجاز در پرواز های خارجی

اکنون که میزان محدودیت حمل بار در پرواز های داخلی را می‌دانید؛ بهتر است اطلاعاتی درباره میزان محدودیت بار در پرواز های خارجی نیز داشته باشید؛ زیرا معمولا در سفرهای خارجی فرد بار بیشتری با خود به همراه دارد و به دلیل آن که هزینه زیادی را صرف خرید بلیط می‌ کند، نمی‌ خواهد جریمه‌ ای را نیز برای میزان بار غیرمجازی که همراه دارد، بپردازد.

در پرواز های خارجی، شرکت‌ های هواپیمایی میزان محدودیت بار را علاوه بر کلاس هواپیما بر اساس مقصد نیز تعیین می‌کنند و این موضوع بدان معنا است که میزان بار مجاز هواپیما در خاورمیانه با سفر به قاره‌ای دیگر متفاوت است؛ بنابراین برای آگاهی از میزان بار مجاز هر شرکت هواپیمایی برای سفرهای خارجی در این قسمت با ما همراه باشید.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

ایرلاین لوفت هانزا نیز همانند دیگر ایرلاین‌ های داخلی برای مسافران خود محدودیت بار تعیین کرده است. در این شرکت هواپیمایی محدودیت بار علاوه بر کلاس، بر اساس وزن و تعداد بسته‌ها مشخص می‌شود و به همین خاطر حداکثر بار مجاز در این ایرلاین در اکونومی؛ یک ساک بزرگِ 23 کیلوگرمی است و در کلاس پریمیوم اکونومی به اندازه 2 ساک بزرگ یا چمدانِ 23 کیلوگرمی است.

KLM شرکت هواپیمایی

یکی از معروف‌ ترین شرکت‌ های هواپیمایی برای سفر های خارجی که متقاضیان زیادی هم دارد، شرکت هواپیمایی KML است؛ زیرا جزو ایرلاین‌ هایی به حساب می‌آید که بیشترین میزان بار مجاز هواپیما را برای مسافران خود در نظر گرفته است. این شرکت هواپیمایی میزان بار مجاز را در کلاس اکونومی 23 کیلوگرم و در کلاس بیزینس یا تجاری 2 چمدان که در مجموع 32 کیلوگرم وزن دارند و در فرست کلاس 3 چمدان با حداکثر وزن 32 کیلوگرم تعیین کرده است.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر یکی از شرکت‌ های ایرانی است که از قوانین شرکت‌ های هواپیمایی دولتی ایران پیروی می‌کند؛ بنابراین همانند پرواز های داخلی میزان بار مجاز هواپیما را در کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و در کلاس بیزینس 30 کیلوگرم بیان کرده است.

شرکت هواپیمایی قطر و امارات و متحده عربی

شرکت هواپیمایی قطر و امارات و متحده عربی بیشترین مقدار بار مجاز را برای مسافران خود در نظر گرفته است تا با خیال آسوده سفر داشته باشند. این شرکت محدودیتی از لحاظ تعداد بسته‌ها بیان نکرده است؛ اما در در کلاس اکونومی بسته به درجه آن حداکثر میزان بار مجاز بین 25 الی 30 کیلوگرم بوده و در بیزینس 40 کیلو و در فرست کلاس 50 کیلو در نظر گرفته شده است.

اگر شما هم قصد دارید که مطمئن شوید تا چه میزان می‌توانید بار مجاز با خود به همراه داشته باشید به قسمت baggage weight بروید و از میزان باری که شرکت هواپیمایی برایتان مجاز کرده است؛ آگاه شوید.

میزان بار دستی مجاز در پرواز های داخلی

در شرکت‌های هواپیمایی مانند ایران ایر یا ماهان علاوه بر آن که میزان بار مشخصی برای کلاس‌های مختلف بیان کرده‌اند، میزان بار دستی که فرد با خود می‌تواند به داخل کابین حمل کند را نیز مشخص کرده‌اند. حداکثر بار دستی مجاز برای هر مسافر در کلاس اکونومی 5 کیلوگرم و در کلاس بیزینس 7 کیلوگرم است.

میزان بار دستی مجاز در پرواز های خارجی

در پروازهای خارجی نیز افراد می‌توانند مقداری از وسایل مورد نیاز خود را در کابین به همراه داشته باشند اما همانطور که انتظار می‌رود، اندازه آن از میزان بار دستی پرواز های داخلی بیشتر است زیرا مدت زمان پرواز طولانی‌ تر بوده و فرد به وسایل بیشتری در سفر نیاز دارد.

در شرکت‌ های هواپیمایی ترکیش ایر یا لوفت هانزا میزان بار مجاز دستی به داخل کابین 8 کیلوگرم است؛ در حالی که در شرکت هواپیمایی قطر و امارات میزان بار دستی در کلاس اکونومی 7 کیلوگرم، در کلاس بیزینس و فرست کلاس 15 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

هزینه اضافه بار چقدر است؟

هزینه اضافه بار چقدر است؟

بیش از بیان هر چیزی ابتدا باید گفت هزینه اضافه بار چیست و فرد در چه مواقعی باید آن را بپردازد. همانطور که گفته شد در هر پرواز مسافران هر کدام بسته به نوع کلاسی که انتخاب کرده‌اند مجاز به حمل میزان معینی بار هستند؛ اما گاهی مسافر میزان باری که به همراه دارد بیش از محدودیتی است که شرکت هواپیمایی اعلام کرده است؛ در چنین شرایطی مسافر باید حداقل 2 یا 3 ساعت قبل از پرواز به فرودگاه رفته و میزان بار اضافی را محاسبه کند و هزینه آن را بپردازد تا به موقع به پرواز برسد.

هزینه اضافه بار در پرواز های داخلی

هزینه بار اضافه به عوامل گوناگونی همچون قیمت بلیط، طول پرواز، کلاس پرواز، وزن و تعداد بسته‌ ها بستگی دارد به همین خاطر هر شرکت هواپیمایی با در نظر گرفتن تمامی این عوامل مبلغ هزینه بار اضافه را به صورت یک درصد قیمت بلیط به ازای هر کیلوگرم بار اضافی مشخص می‌کنند تا محاسبه هزینه بار اضافه آسان‌ تر شود؛ البته ناگفته نماند که گاهی این درصد تغییر می‌ کند؛ مانند شرکت هواپیمایی تابان که 1.5 درصد بلیط را به ازای هر کیلوگرم بار اضافی دریافت می‌ کند.

هزینه اضافه بار در پرواز های خارجی

در پروازهای خارجی نیز همانند پروازهای داخلی عواملی مانند میزان بار، تعداد بسته‌ها، طول پرواز، قیمت بلیط و کلاس پرواز در هزینه میزان بار مجاز هواپیما دخیل هستند.

شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین

همانطور که گفته شد شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین بیشترین مقدار بار مجاز را برای مسافران در نظر گرفته است؛ اما هستند مسافرانی که بیش از آن بار دارند و به همین خاطر این ایرلاین مصوبه‌ ای تهیه کرده که به شرح زیر است:

  • هزینه اضافه بار از ایران به شورای همکاری خلیج فارس، خاور نزدیک و قطر به ازای هر کیلوگرم اضافه 20 دلار آمریکا است.
  • هزینه اضافه بار از ایران به جنوب و شرق آسیا، اروپا و شبه قاره هند به ازای هر کیلوگرم اضافه 30 دلار آمریکا است.
  • هزینه اضافه بار از ایران به آسیای مرکزی به ازای هر کیلوگرم اضافه 40 دلار آمریکا است.
  • هزینه اضافه بار از ایران به ژاپن و کره به ازای هر کیلوگرم اضافه، 45 دلار آمریکا است.
  • هزینه اضافه بار از ایران به استرالزی به ازای هر کیلوگرم اضافه 50 دلار آمریکا است.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

ترکیش ایر یکی دیگر از شرکت‌ های هواپیمایی است که نسبت به دیگر شرکت‌ های هواپیمایی مبلغ کمتری را دریافت می‌کند، این شرکت به ازای هر بسته 23 تا 32 کیلوگرمی 80 دلار آمریکا در نظر گرفته است.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا مختص پرواز های خارجی است. فرمول یا مبلغ خاصی را برای هزینه اضافه بار مشخص نکرده است؛ زیرا با توجه به مبدا و مقصد و میزان بار مجاز هواپیما متفاوت است.

با دانستن هزینه‌ های اضافه بار شما می‌توانید در انتخاب شرکت هواپیمایی خود دقت کنید تا اگر بار اضافه‌ ای داشتید؛ بتوانید در هزینه‌ هایتان صرفه‌ جویی کرده و جریمه پرداخت نکنید.

جمع‌ بندی

اکنون که در این مقاله از مجله سفر و گردشگری هارا گدیم متوجه میزان بار مجاز هواپیما در هر شرکت هواپیمایی و هزینه بار اضافی که در نظر گرفته‌ اند، شدید می‌توانید با تهیه یک چک لیست از لوازم ضروریتان به اندازه میزان بار مجاز وسایل با خودتان حمل کنید تا هم در سفر به مشکلی بر نخورید و هم هزینه‌ ای را برای اضافه بار پرداخت نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا