دانستنی های سفر

مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی چقدر است؟

مسافران در طول سفرهای هوایی مجاز به حمل مقدار بار مشخصی هستند. اگر میزان بار همراه فرد از این مقدار مشخص بیشتر شود، مسافر موظف به پرداخت هزینه اضافه بار خواهد شد.

از آنجایی که مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی بسته به عوامل مختلفی تغییر می‌یابد، در این مقاله هارا گدیم به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. به عنوان یک مسافر که قصد دارد به تازگی سفر با هواپیما را تجربه کند، آشنایی با قوانین حمل بار در سفرهای هواپیمایی کمک می‌کند، یک پرواز بدون دردسر را تجربه کند.

انواع بار در هواپیما

بارهایی که مسافر در طول سفر با خود به همراه دارد به دو دسته تقسیم بندی می‌شود. دسته اول که بارهای اصلی نامیده می‌شوند، قبل از ورود به کابین توسط کادر هواپیما دریافت می‌شوند و پس از پایان یافتن سفر به شما تحویل داده می‌شود. دسته دیگر را بارهای دستی می‌نامند. مسافر اجازه دارد تا این بارها را با خود به کابین برده و در طول سفر از آن‌ها استفاده کند. البته ناگفته نماند که بارهای دستی باید طبق قوانین حمل بار باشند. در غیر این صورت اجازه استفاده از آن‌ها در طول کابین داده نمی‌شود.

بسته به اینکه سفر شما داخلی است یا خارجی؟ پرواز شما چندین ساعت طول می‌کشد؟ و کلاس پروازی بلیط خریداری شده چیست؟ شما اجازه مقدار مشخصی بار را خواهید داشت که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

به طور کلی میزان بار دستی که می‌توانید با خود به کابین هواپیما ببرید نباید بیشتر از ۷ کیلوگرم وزن و ۵۶ سانتی متر طول داشته باشد. البته گاهی نیز دیده می‌شود که مقدار بار مجاز برای ورود به کابین هواپیما در سفرهای خارجی، طولانی مدت و فرست کلاس تا ۱۵ کیلوگرم نیز افزایش می‌یابد.

پیش‌تر در یک مقاله به بررسی وسایل ممنوعه در سفرهای هوایی پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله نام برده را مطالعه کنید.

عوامل موثر در تعیین میزان بار در هواپیما

عوامل موثر در تعیین میزان بار در هواپیما

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن بسیاری از مسافران را به خود مشغول کرده است این می‌باشد که چه عواملی باعث تعیین میزان دقیق بار در هواپیما برای مسافران می‌‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که داخلی یا خارجی بودن سفر پیش رو، مسیر و مدت زمانی که برای رسیدن به مقصد لازم است طی شود، کلاس پروازی بلیط خریداری شده و همچنین شرکتی که از آن بلیط تهیه کرده‌اید در تعیین میزان بار موثرند.

میزان باری که شما در طول سفر می‌توانید با خود حمل کنید در قسمت baggage weight بلیط نوشته شده است.

اگر وزن باری که با خود حمل می‌کنید، بیشتر از وزن ذکر شده در بلیط باشد، لازم است هزینه‌ای را به گیت پرواز به عنوان ما به تفاوت حمل بار بپردازید.

مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی چقدر است؟

ایرلاین‌های مختلف بسته به شرایط خود مقدار بار مجاز در طی پرواز را مشخص کرده‌اند. بنابراین ممکن است شاهد تفاوت در میزان بار مجاز در پروازهای یکسان با ایرلاین‌های مختلف باشیم.

می‌توان گفت تقریبا تمامی شرکت‌های هواپیمایی معروف ایران همچون ماهان، آسمان، کیش ایر و … حداکثر بار مجاز برای کلاس پروازی اکونومی را ۲۰ کیلوگرم و برای کلاس پروازی بیزینس ۳۰ کیلوگرم در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که میزان بار مجاز برای سفرهای فرست کلاس بیشتر از این مقدار می‌باشد.

برخی از این شرکت‌ها به منظور خدمت رسانی بیشتر به مسافران امکان حمل بار ۱۰ کیلوگرمی را نیز برای کودکان در نظر گرفته‌اند.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی چقدر است؟

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی نیز بسته به ایرلاین مربوطه تعیین می‌گردد. این مقدار ممکن است در برخی ایرلاین‌ها کمتر و در برخی بیشتر باشد.

اکثر این شرکت‌ها امکان حمل بار ۲۰ کیلوگرم یا بیشتر را برای کلاس اکونومی، ۳۰ کیلوگرم یا بیشتر را برای کلاس تجاری و ۴۰ کیلوگرم یا بیشتر را برای کلاس فرست در نظر می‌گیرند.

برخی از این شرکت‌ها محدودیت تعداد چمدان برای مسافران تعیین کرده‌اند. به گونه‌ای که مسافران کلاس اکونومی تنها قادر به حمل یک چمدان، کلاس تجاری دو چمدان و فرست کلاس ۳ چمدان خواهند بود.

افراد همچنین می‌توانند بسته به کلاس پروازی بلیط خریداری شده ۸ تا ۱۲ کیلوگرم بار با خود به کابین هواپیما برد.

مقدار بار مجاز افراد دارای معلولیت

برخی از افراد به دلیل دارا بودن شرایط خاص نیاز دارند تا در طول سفر مقدار بار بیشتری با خود به همراه داشته باشند. به عنوان مثال یک فرد دارای معلولیت یا ناتوان در کنار بار خود نیاز به حمل ویلچر و دیگر وسایل حرکتی خود خواهد داشت. در چنین شرایطی به این فرد اجازه داده می‌شود تا در کنار سایر وسایل سفر خود وسایلی را که برای حرکت کردن به آن نیاز دارد تا وزن ۲۰ کیلوگرم یا خود به همراه داشته باشد.

میزان بار مجاز کودکان در طی سفرهای خارجی

افرادی که در طی سفرهای خارجی  یک همسفر کودک دارند بسته به سن او می‌توانند میزان بار مشخصی را به طور رایگان حمل کنند. اگر کودک زیر ۲ سال سن داشته باشد، میزان باری که می‌توانید به صورت رایگان برای او حمل کنید، ۱۰ کیلوگرم است. اما اگر سن او زیر ۱۲ سال و بالا ۲ سال باشد. شما اجازه دارید تا وزن ۳۰ کیلوگرم بار رایگان برای فرزندتان در نظر بگیرید.

اگر میزان بار مورد نیاز بیشتر از این میزان باشد، شما موظف به پرداخت هزینه جداگانه خواهید شد.

هزینه اضافه بار چقدر است؟

اگر چه هزینه دریافتی، بسته به شرکت هواپیمایی ارائه دهنده خدمات سفر متفاوت است. اما تقریبا هزینه اضافه بار ایرلاین‌های مختلف ایرانی برای هر کیلوگرمی معادل یک درصد هزینه کل خرید بلیط می‌باشد. مثلا اگر بلیط خریداری شده توسط شما دارای قیمت پنج میلیون تومانی باشد، نیاز است برای حمل هر یک کیلوگرم بار اضافه ۵۰ هزار تومان پرداخته شود.

این در حالی است که هزینه اضافه بار ایرلاین‌های خارجی بابت هر کیلوگرم از ۲۰ دلار به بالا است.

کلاس پروازی مناسب افراد دارای بار زیاد

ممکن است دوست داشته باشید در طی سفر لباس های بسیاری به همراه داشته باشید یا حتی سوغاتی‌های زیادی خریداری و برای عزیزانتان هدیه ببرید. در چنین شرایطی خریداری بلیط کلاس اکونومی کار درستی نیست. چرا که میزان بار مجاز برای حمل در این پروازها تقریبا ۲۰ کیلوگرم است.

اگر به هر دلیلی قصد دارید در سفر هوایی خود بار بیشتری را به همراه داشته باشید، بهترین گزینه برای شما خرید بلیط فرست کلاس است. همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم میزان بار مجاز در کلاس‌ پروازی فرست در سفرهای داخلی بالا ۳۰ کیلوگرم و در سفرهای خارجی بالا ۴۰ کیلوگرم می‌باشد.

نتیجه گیری

رعایت قوانین مربوط به حمل بار در سفرهای هوایی و اطلاع از این قوانین می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه گر سفری بدون دردسر باشید. همچنین اطلاع داشتن از مقدار بار مجاز در سفرهای داخلی و خارجی به مسافر کمک می‌کند تا بهتر ایرلاین مناسب به خود را انتخاب کند. این اطلاعات همچنین در انتخاب کلاس پروازی‌های مختلف نیز موثر است.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا