دانستنی های سفر

مزایا و معایب سفرهای هوایی

یکی از روش‌هایی که هر فرد می‌تواند برای فرار از مشکلات شخصی و دستیابی به آرامش بیشتر، اجرایی کند، سفر است. برنامه ریزی برای یک سفر به همراه عزیزان می‌تواند علاوه بر ثبت خاطرات بیشتر در ذهن فرد، میزان آدرنالین ترشح شده توسط بدن فرد را افزایش و موجب شادی بیشتر فرد گردد.

افزایش بیش از اندازه استقبال افراد از سفرهای هوایی باعث شده تا این سوال در ذهن افراد شکل گیرد که چه عواملی موجب محبوبیت سفرهای هوایی شده است؟ در واقع این افراد به دنبال یافتن مزایا و معایب سفرهای هوایی هستند. در این مقاله از هارا گدیم قصد داریم به طور تخصصی به بحث در رابطه با دلایل محبوبیت سفر با هواپیما و مزایا و معایب این دسته سفرها خواهیم پرداخت.

اگر قصد دارید برای سفر خود برنامه ریزی کنید، اما نمی‌دانید سفر با هواپیما برای شما گزینه مناسبی است، یا خیر؟ بهتر است این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه کنید. و با توجه به نکاتی که در این مقاله ارائه می‌شود، تصمیم بگیرید که آیا برای سفر خود از هواپیما استفاده کنید، یا دیگر وسایل نقلیه.

مزایا سفر با هواپیما

مزایا سفر با هواپیما

در طی هر 24 ساعت هواپیماهای بسیاری در سراسر جهان برای رسیدن به مقاصد از قبل تعیین شده به پرواز بر فراز آسمان‌ها در می‌آیند. شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند، و خدمات گسترده‌تری را به مسافران ارائه می‌دهند.

 افزایش قابل توجه افراد علاقه مندان به سفرهای هواپیمایی گواه آن است که هواپیماها در خدمت رسانی نسبت به اتوبوس‌ها و قطارها پیشروتر هستند. و توانسته‌اند رضایت مسافران بیشتری را با خود همراه کنند.

برخی از مهم‌ترین مزایا سفرهای هوایی به شرح زیرند:

امنیت بالا

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که پرواز کردن بر فراز آسمان‌ها ممکن است خطرناک باشد. در صورتی که احتمال خطر در سفرهای زمینی بسیار بیشتر از سفرهای هوایی است. آمارها نشان داده است که بیش از سی درصد افراد به دلیل تصادفات جاده‌ای در سالیان اخیر جان باخته‌اند. این در حالی است که تعداد هواپیماهایی که سقوط را تجربه می‌کنند بسیار کمتر است.

علاوه بر این تدابیر امنیتی به گونه‌ای تنظیم شده است که احتمال ربوده شدن هواپیما بسیار کمتر از اتوبوس و قطار باشد.

صرفه جویی در زمان

از مزایا سفر با هواپیما می‌توان به صرفه جویی در زمان اشاره کرد. زمان یکی از بزرگ‌ترین و گرانبهاترین سرمایه‌های در دست بشر است. به همین دلیل تدابیر زیادی برای جلوگیری از به هدر رفتن این سرمایه صورت گرفته است. یکی از این تدابیر اختراع هواپیما برای سرعت بخشیدن به سفر است.

زمانی که برای رسیدن به مقصد در سفر پیموده می‌شود، جز زمان‌های از دست رفته فرد محسوب می‌شود. بنابراین افراد زیادی علاقه مند هستند تا با کمک گرفتن از سفرهای هوایی این زمان را به حداقل ممکن برسانند.

هر فرد با کمک گرفتن از هواپیما می‌تواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن حتی به دورترین کشورهای جهان نیز صفر کند. این ویژگی است که در کمتر وسیله نقلیه‌ای مشاهده می‌شود.

کیفیت غذاها

کیفیت غذاهایی که در طول سفرهای هوایی در اختیار مسافران قرار داده می‌شود، اصلا قابل قیاس با غذاهای ارائه شده در سفرهای زمینی نیست.

پذیرایی درجه یک صورت گرفته در این دسته سفرها یکی از مهم‌ترین دلایل ترغیب افراد برای پیوستن به علاقه مندان است. این موضوع تنها به غذا محدود نمی‌شود. امکانات رفاهی بسیاری در طول سفر با هواپیما در اختیار مسافر قرار داده می‌شود که در سفر با دیگر وسایل نقلیه قابل مشاهده نیست.

رعایت بهداشت

اهمیت بیشتر به رعایت بهداشت در طی سفرهای هوایی باعث شده است تا مسافران زیادی استفاده از هواپیما را نسبت به دیگر وسایل نقلیه ارجحیت دهند. سرویس بهداشتی تمیزتر در سفرهای هوایی به خوبی نشان می‌دهد که فرد با استفاده از هواپیما به عنوان وسیله سفر می‌تواند خود را از ابتلا به بیماری‌های بسیاری نجات دهد.

نیروهای خدماتی به طور مداوم بهداشت هواپیما را در حد معقول نگه می‌دارند تا از این طریق موجب رضایت مسافران بسیاری شوند.

بلیط‌ های مختلف

در هنگام خریداری بلیط هواپیما گزینه‌های بسیاری پیش روی مسافر قرار می‌گیرد. او می‌تواند بسته به میزان بودجه در نظر گرفته برای سفر و همچنین امکانت رفاهی که دوست دارد در طول سفر تجربه کند، بلیط مدنظر خود را تهیه کند.

این موضوع باعث شده است تا افرادی که از بودجه‌های محدودتری نیز برخوردار هستند، امکان تجربه سفرهای هوایی را داشته باشند.

هزینه اندک سفر کودکان

افرادی که در طی سفر، همسفری زیر 12 سال دارند، در هنگام خریداری بلیط‌های سیستمی هزینه کمتری را برای خرید بلیط کودک خواهند پرداخت. این هزینه برای افراد بالا 2 سال نصف هزینه بلیط بزرگسالان و برای افراد زیر 2 سال 20 تا 30 درصد بزرگسالان در نظر گرفته شده است.

این ویژگی باعث شده است افرادی که در طی سفر همسفران کوچکی را با خود به همراه دارند، هواپیما را به عنوان وسیله نقلیه منتخب خود انتخاب کنند.

ناگفته نماند که کودکان در طی سفرهای هوایی به دلیل کاهش ساعت سفر، کمتر دچار کلافگی می‌شوند.

راحتی در طول سفر

صندلی‌های هواپیما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مسافر در طول سفر راحتی فراوانی را تجربه کند. این ویژگی در کمتر وسیله نقلیه مسافرتی قابل مشاهده است.

اگر چه زمان رسیدن به مقصد در سفرهای هوایی کمتر از سفرهای زمینی است اما گاهی دیده می‌شود که به دلیل فاصله زیاد بین مقصد و مبدا مسافر ناچار است چندین ساعت را در هواپیما طی کند. در چنین شرایطی زمانی برای راه رفتن و رفع خستگی ناشی از نشستن بر روی صندلی برای مسافران در نظر گرفته می‌شود تا مسافران بتوانند در طول سفر تجربه گر راحتی بیشتری باشند.

تنوع در مسیر های مسافرتی

فرقی ندارد قصد داشته باشید به یکی دیگر از استان‌های کشور سفر کنید یا به یکی از کشورهای همسایه یا حتی کشوری در قاره‌ای دورتر. در هر حال امکان استفاده از هواپیما برای رسیدن به مقصد فراهم است.

هنگامی که مسافت مقصد و مبدا مورد نظر بسیار زیاد می‌شود، بهترین راهکار استفاده از هواپیما برای سفر است. چرا که در چنین شرایطی هیچ یک از وسیله‌های نقلیه نمی‌توانند شما را به مقصد مورد نظرتان برسانند. فرض کنید قصد دارید از ایران به یکی از کشورهای واقع شده در قاره استرالیا سفر کنید، در چنین شرایطی امکان استفاده از قطار، کشتی و اتوبوس برای رسیدن به مقصد وجود ندارد. تنها گزینه پیشرو هواپیما و تجربه سفر هوایی است.

معایب سفر های هواپیمایی

معایب سفر های هواپیمایی

حالا که در رابطه با مزایا سفرهای هواپیمایی صحبت کردیم، خوب است نیم نگاهی نیز به معایب این دسته سفرها داشته باشیم.

هواپیما نیز مانند سایر وسایل نقلیه در کنار دارا بودن مزایا بسیار، معایبی نیز دارد که نباید از آن غافل شد. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین معایب سفرهای هواپیمایی خواهیم پرداخت.

هزینه بالا خرید بلیط هواپیما

مقایسه هزینه خرید بلیط‌های هوایی و زمینی نشان می‌دهد که برای تجربه سفرهای هواپیمایی نیاز است، پول بیشتری خرج کنید.

بالاتر بودن هزینه سفرهای هوایی نسبت به زمینی باعث می‌شود تا مسافران هواپیما در طول سفر از امکانات رفاهی بسیار بیشتری برخوردار باشند. و با استفاده از هواپیما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با آسایش و رفاه بسیار به مقصد برسند.

فاصله زیاد فرودگاه با مراکز شهر

از آنجایی که فرودگاه‌ها در خارج از شهر واقع شده است، افراد ساکن در مراکز شهرها برای تجربه سفرهای هوایی باید چندین ساعت را در جاده سپری کنند تا در نهایت بتوانند به فرودگاه مقصد برسند.

این ویژگی به عنوان یکی از معایب سفر با هواپیما شناخته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا شما برای رسیدن به مقصد نیاز باشد از چندین ساعت قبل از پرواز، منزل را ترک کنید.

خطر سقوط هواپیما

اگر چه در هنگام سفر با هواپیما استرس ناشی از تصادفات جاده‌ای و مرگ از این طریق کاهش می‌یابد. اما خطر سقوط هواپیما فراهم است.

اتفاقات و حوادثی ناگوار هوایی در سالیان اخیر باعث شده است تا عده‌ای به دلیل ترس از سقوط به سمت استفاده از دیگر وسایل نقلیه برای تجربه سفر جدید خود کشیده شوند. در رابطه با این موضوع باید بگوییم از چندین هزار پروازی که در طول روز در سراسر جهان صورت می‌گیرد، تنها چند مورد از آن‌ها سقوط و خطر سقوط را تجربه می‌کنند. علاوه بر این ایرلاین‌ها تمامی جوانب را می‌سنجند تا در شرایطی که امنیت مسافر در خطر است و ممکن است سفر با سقوط خاتمه یابد، پرواز را به تاخیر بیندازند.

استرس در طی سفر

تحقیقات انجام شده نشان داده است که از هر پنج انسان، دست کم یک یا دو تن از ارتفاع می‌ترسند. و همواره در استرس ترس از مکان‌های مرتفع به سر می‌برند. برخی از افراد به دلایل مختلفی ممکن است ترس از ارتفاع داشته باشند. تجربه سفر با هواپیما برای این دسته از افراد ممکن است آنگونه که باید خوشایند نباشند. این افراد در طی سفر همواره در فکر ترس از سقوط هستند. و امکان لذت بردن از این تجربه را از دست خواهند داد.

اتلاف زمان در فرودگاه

آن دسته از افرادی که سفرهای هوایی را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که نیاز است از دو یا سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. این زمان به بررسی بارها، تحویل چمدان، دریافت کارت پرواز و بررسی مشخصات فردی شما اختصاص می‌یابد.

این زمان‌های دو یا سه ساعته جز زمان‌های اتلافی شما در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که در سفر با قطار، اتوبوس و کشتی نیاز به صرف چنین رمان‌هایی قبل از پرواز نیست.

معطلی افراد در فرودگاه قبل از پرواز را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایلی دانست که برخی از افراد به سمت سفرهای زمینی کشیده می‌شوند.

تاخیر و کنسلی پرواز

اگرچه تاخیر و کنسلی پروازها بیشتر به دلیل حفظ امنیت مسافران انجام می‌گیرد اما باز هم می‌تواند کلافه کننده باشد.

رخ دادن چنین اتفاقی می‌تواند برنامه ریزی های انجام شده شما را به طور کامل بهم بریزد. قبل‌تر در یک مقاله به بررسی دلایل کنسلی پروازها و اقداماتی که نیاز است انجام دهید تا تجربه گر کنسلی سفرهای هوایی نباشید، صحبت کرده‌ایم.

فرقی ندارد دلیل تاخیر و کنسلی پرواز چه چیزی باشد، در هر صورت رخ دادن این اتفاق برای عده‌ای از افراد ناخوشایند است. و به عنوان معایب سفرهای هوایی در نظر گرفته می‌شود.

حمل بار محدود

محدودیت‌های ایجاد شده در حمل بار طی مسافرت‌های هوایی باعث شده است تا مسافران برای به همراه داشتن بیش از بیست تا سی کیلوگرم بار نیاز داشته باشند تا هزینه جداگانه‌ای را برای حمل بار پرداخت کنند. این در حالی است که قانون حمل بار در دیگر وسایل نقلیه مورد استفاده برای سفر کمتر در نظر گرفته می‌شود.

ناگفته نماند به همراه داشتن یک سری وسایل در طی پروازهای هوایی محدودیت دارد. و شما نمی‌توانید در طی سفر از این دسته وسایل و ابزارها استفاده کنید. البته وسایل ممنوعه در طی سفرهای هوایی از آن دسته وسایلی هستند که در طی سفر نیازی به استفاده از آن‌ها احساس نمی‌شود.

محدودیت حمل مایعات در طی سفر

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شما در هنگام سفرهای هوایی اجازه حمل مایعات بیشتر از مقدار مشخصی را نخواهید داشت. ممکن است به هر دلیلی دوست داشته باشید، بیشتر از مقدار مشخص شده با خود مایعات حمل کنید. در چنین شرایطی باید با مسئولان مربوطه مشورت و پس از تایید نهایی آن‌ها اجازه حمل مایعات دلخواه خود را خواهید داشت.

توجه داشته باشید که حمل لوازم آرایشی مایع نیز از حجم مشخصی نباید بیشتر باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از هارا گدیم سعی کردیم در رابطه با مزایا و معایب سفرهای هوایی صحبت کنیم. و اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

این روزها که امکان سفر به تمامی نقاط جهان فراهم شده است، هواپیما به عنوان یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه سریع در جهان برای رسیدن به مقاصد دور در نظر گرفته می‌شود.

حالا که زمان تصمیم گیری برای استفاده از هواپیما در سفرهای پیشرو است، باید با قرار دادن معایب و مزایای سفر با هواپیما به یک پاسخ منطقی در این باره دست یابید.

با یک بررسی ساده متوجه خواهید شد که امکانات و مزایا سفر با هواپیما به قدری بالا است که امکان چشم پوشی از معایب این وسیله را فراهم می‌کند.

امروزه امکان خریداری بلیط به صورت غیر حضوری و اینترنتی و دریافت امکانت ویژه در طی سفر، امکان کاهش معایب سفر با هواپیما و افزایش مزایا پرواز را فراهم کرده است.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا