سایت دکتر شهاب اناری
استانبولترکیهجهان گردی

چطور از فرودگاه استانبول به مرکز شهر برویم؟

سایت ایمن باشی

اگر بدنبال سفر ارزان هستید این مقاله­ ی از مجله­­ ی خبری هارا گدیم را با دقت مطالعه نمایید، و چنانچه سوالی داشتید، میتوانید انتهای مقاله در بخش پایین سوال خود را به عنوان کامنت مطرح نمایید.

اگر قصد سفر به استانبول زیبا، شهر هزار مسجدها را دارید با دقت این مقاله را بخوانید، زیرا این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنید.

پرهزینه ترین و راحت ترین روش برای رسیدن از فرودگاه به مرکز شهر استفاده از تاکسی های فرودگاه می­باشد، بعد از تحویل چمدان کافیست به سمت در خروجی بروید و سوار تاکسی شوید و به سمت مقصد حرکت کنید.

اگر تعداد شما سه الی چهار نفر است این روش ممکن است برای شما راحتتتر و حتی بصرفه تر باشد، برای مثال اگر شما از فرودگاه استانبول تا تکسیم اگر بخواهید با تاکسی بروید حدود 300 الی 400 لیر هزینه تاکسی خواهد شد.

اما برا مسیرهای طولانی تر مثلا مسیر فرودگاه جدید استانبول تا بخش آسیایی (کارتال، مال تپه یا …) علاوه بر هزینه تاکسی شما باید عوارض عبور از پل را نیز باید پرداخت کنید.

آیا متروی فرودگاه جدید استانبول به مرکز شهر حرکت دارد؟

در حال حاضر تنها گزینه­ی حمل و نقل عمومی از فرودگاه جدید استانبول اتوبوس است. قرار است به زودی خط M11 مترو نیز راه­اندازی شود و فرودگاه را به مرکز شهر وصل نماید. اما در حال حاضر، اتوبوس های شاتل تنها جایگزین هستند، اتوبوس‌های Havaist و IETT به هر گوشه از استانبول سفر می‌کنند.

با تاکسی به مرکز شهر برویم یا اتوبوس؟

پیشنهاد ما به شما این است که اگر تعداد شما سه الی 4 نفر است و مسیرتان کوتاه است با تاکسی به مقصد بروید، ولی اگر یک نفر هستید و یا مسیرتان طولانی است، بهتر است که با اتوبوس بروید.

اتوبوس­های فرودگاه جدید استانبول Istanbul Havalimani (IGA) به کدام مناطق استانبول می­روند؟

اتوبوس­های فرودگاه جدید استانبول در نقاط زیادی از استانبول ایستگاه دارند و شما به راحتی می­توانید سفر درون شهری با این اتوبو­س­ها را تجربه کنید، در زیر لیست مسیرهایی که میتوان با این اتوبوس­ها سفر کرد را ذکر کرده ایم:

از فرودگاه جدید استانبول به:

4 لونت 4.Levent

مترو آجی بادام Acibadem Metro

آکسارای میدان بیازیت Aksaray-Beyazit Meydan

مترو آکسارای Aksaray Metro

آتاکوی بخش 3 Atakoy 3.kisim

محله آتاتورک (آرن پارک)Ataturk Mah. Arenpark

مسجد آوجیلار Avcilar Cami

آیوانسرای Ayvansaray

مرکز باهچه شهیر Bahcesehir Merkez

IDO باکرکوی Bakirkoy IDO

متروکنت باشاک شهیر Basaksehir Metrokent

میدان بشیکتاش Besiktas Meydan

بیلیکدوزو (مارماراپارک)Beylikduzu-Marmarapark

بویوک چکمجه Buyukcekmece

بیمارستان دولت چاتالجا Catal devlet Hastanesi

سیته دمیرجیلر (Mall of)Demirciler Sitesi

گوک تورک Gokturk

گونشپارک اولری Gunespark Evleri

ایستگاه هالکالی Halkali Istasyon

میدان هالکالی Halkali Meydan

حارامی دره (Torium)Haramidere San. Sit

هاسدال Hasdal

ایسپارتا کوله بلوکلری Ispartakule Bloklari

کادیکوی Kadikoy

کاواجیک Kavacik

نورتپه ویادوکNurtepe Viyaduk

ترمینال اسنلر Otogar Esenler

پیاله پاشا Piyalepasa

فرودگاه سبیها Sabihagokcen SAW

سربست بولگه Serbest Bolge

شیرین اولر Sirinevler

تاکسیم Taksim

تپه جیکTepecik

تپه اوستو Tepeustu

تویاپTuyap

اولوباتلی Ulubatli

ینی بوسنا Yenibosna(Kuleli)

ینی ساحرا Yenisahra

متروبوس زینجیرلی کویو Zincirlikuyu Metrobos

از کجا بلیط اتوبوس درون­شهری استانبول را بخریم؟

برای خرید بلیط اتوبوس­های فرودگاه استانبول شما باید پول رایج کشور ترکیه یعنی لیر داشته باشید، و بعد از خروج از در خروجی فرودگاه به سمت اتوبوس­ها حرکت کنید و از کیوسک واقع در سمت اتوبوس­ها میتوانید بلیط تهیه کنید، دقت داشته باشید که شما تنها با داشتن پول نقد (لیر) میتوانید بلیط اتوبوس خریداری نمایید. اگر دلار، یورو دارید میتوانید در صرافی­های فرودگاه پول خود را چنج کنید، البته بهتر است بخشی از پول خود را چنج کنید، زیرا که در فرودگاه­ها به قیمت خوبی از شما دلار و یا یورو را خریداری نخواهند کرد.

هزینه اتوبوس­ های فرودگاه استانبول

هزینه اتوبوس­های فرودگاه بسته به مسافت و مسیر متفاوت است، و حدود 50 الی 80 لیر میباشد.

در لیست زیر قیمت دقیق برخی از مسیرهای بلیط­ اتوبوس فرودگاه استانبول را ذکر کرده ایم (دقت داشته باشید که این هزینه ها برای پاییز سال 2022 می­باشد و برای هر نفر این مبلغ باید پرداخت گردد):

فرودگاه استانبول به تاکسیم: 67 لیر

فرودگاه استانبول به مترو آکسارای: 67 لیر

فرودگاه استانبول به بیلیکدوزو مارماراپارک: 62 لیر

فرودگاه استانبول به میدان بشیکتاش: 57 لیر

فرودگاه استانبول به کادیکوی: 74 لیر

فرودگاه استانبول به میدان هالکالی: 49 لیر

اتوبوس های فرودگاه چه ساعت هایی حرکت دارند؟

اتوبوس فرودگاه جدید استانبول که هاوایست (Havaist) نام دارد بیست چهار ساعته به مسافران و توریست ها خدمات می­دهند و ساعت حرکت آنها حدودا هر یک ساعت یک حرکت می­باشد.

اما در بخش زیر ساعت دقیق حرکت اتوبوس­ها از فرودگاه جدید استانبول به سایر نقاط شهر بزرگ استانبول را لیست کرده­ایم:

ساعت حرکت اتوبوس فرودگاه جدید استانبول به 4 لونت 4.Levent :

فاصله­ی فرودگاه تا لونت 45 کیلومتر می­باشد، و مدت زمان سفر 75 دقیقه و هزینه آن 57 لیر است. زمان حرکت اتوبوس­ها ممکن است کمی بسته به ترافیک تغییر کند، اما ساعت­های اعلام شده توسط شرکت هاوا ایست بدین صورت می­باشد: 00:05 ، 00:35 ، 01:15 ، 02:15 ، 03:15 ، 04:15 ، 05:15 ، 06:00 ، 06:35 ، 08:00 ، 09:00 ، 10:00 ، 11:00 ، 12:00 ، 13:00 ، 14:00 ، 15:00 ، 16:00 ، 17:00 ، 18:00 ، 19:00 ، 20:00 ، 21:00 ، 22:30 ، 23:30

ساعت حرکت اتوبوس فرودگاه جدید استانبول به مترو آجی بادام Acibadem Metro

فاصله­ی فرودگاه تا مترو آجی بادام 75 کیلومتر می­باشد و مدت زمان سفر 120 دقیقه می­باشد و هزینه­ی آن 74 لیر است. ساعت حرکت اتوبوس از فرودگاه را در زیر میتوانید مشاهده نمایید.

ساعت حرکت اتوبوس فروگاه استانبول به آکسارای میدان بیازیت Aksaray-Beyazit Meydan:

مسافت فرودگاه تا آکسارای میدان بیازیت حدود 53 کیلومتر می­باشد و هزینه سفر با اتوبوس 67 لیر برای هر نفر است، مدت زمان سفر 90 دقیقه می­باشد و ساعت دقیق حرکت­ها بدین شرح می­باشد:

مدت زمان، هزینه و ساعت­های حرکت اتوبوس هاوا ایست از فرودگاه استانبول به مترو آکسارای Aksaray Metro :

هزینه سفر با اتوبوس­های فرودگاه جدید استانبول به مترو آکسارای 67 لیر می­باشد، مسافت فرودگاه تا مترو آکسارای 53 کیلومتر و مدت زمان سفر 90 دقیقه است، ساعت های حرکت اتوبوس بدین صورت می­باشد:

پر استفاده ترین مسیرها از فرودگاه استانبول

شما می توانید 4 مسیر پرکاربرد اتوبوس شاتل را که از فرودگاه جدید استانبول به مراکز اصلی شهر متصل می کند را در جدول زیر مشاهده نمایید:

اتوبوس هاوا ایست

اتوبوس های فرودگاه Havaist خدمات ترانسفر با کیفیت بالا و راحتی را از فرودگاه استانبول به 50 نقطه از شهر ارائه می دهد. تقریبا همیشه زمان حرکت منظم و به موقعی را دارد و تاخیری ندارد، همه شاتل های Havaist ظرفیت حمل 46 مسافر را دارند و همه وسایل نقلیه مجهز به صفحه تلویزیون، Wi-Fi و USB برای شارژ تلفن همراهتان را دارا می­باشد.

اگر برایتان مقدور نیست که بصورت نقدی هزینه اتوبوس را پرداخت نمایید، اگر حساب بانکی ترک دارید، از طریق اپلیکیشن Havaist یا با استفاده از کد QR پرداخت کنید. حتی شما می توانید بلیط خود را به صورت آنلاین رزرو کنید، کد QR خود را دریافت کنید و با اسکن کردن آن قبل از سوار شدن به اتوبوس، از آن در هر خط Havaist استفاده کنید.

اگر شما بلیط خود را از قبل رزرو کنید معمولا تخفیف­هایی نیز شامل رزرو آنلاین می­شود، همچنین می‌توانید از استانبول کارت نیز استفاده کنید (استانبول کارت همچنین برای متروبوس، مترو، تراموا، ترامواهای قدیمی درون شهری، کشتی، برخی از سفرهای دریایی بسفر و غیره استفاده می­شود) شما هر استانبول کارت را می‌توانید برای حداکثر پنج نفر استفاده کنید و موجودی آن را می‌توانید به راحتی در هر زمان که به آن نیاز داشتید شارژ نمایید.

اتوبوس های IETT فرودگاه جدید استانبول

اتوبوس های IETT به مناطقی که کمتر توریستی هستند سفر می کنند. شاید شما نیز این موضوع را نمی­دانشتید، زیرا گردشگران و توریست­ها از این اتوبوس­ها استقبال زیادی نمی­کنند، اما گزینه­ی محبوب تری در میان مردم محلی است. اگر دسترسی به اینترنت داشتید، به راحتی می­توانید مکان دقیق خود را روی نقشه جستجو کنید و اتوبوسی را که در نزدیکی شما وجود دارد را پیدا کنید که شما را به مقصدتان ببرد، زیرا 7 خط IETT وجود دارد که مسیر فرودگاه به مرکز استانبول را طی میکند و مسافرها را جابجا می­نماید. همچنین برای راحتی کار و مسیربابی می­توانید از اپلیکیشن Moveit استفاده نمایید، آنگاه متوجه خواهید شد که این اپلیکیشن چقدر مفید و کاربردی است.

هزینه اتوبوس های IETT فرودگاه به مرکز شهر چقدر است؟

بلیط‌های اتوبوس IETT ارزان‌تر از Havaist هستند، اما مدت زمان سفر ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد زیرا این اتوبوس‌ها در بسیاری از ایستگاه‌های مسیر توقف می‌کنند. هزینه سفر از فرودگاه استانبول به مرکز شهر حدود 15 لیر  است.

برای پرداخت بلیط اتوبوس IETT خود، باید استانبول کارت خریداری کنید. در نزدیکی ترمینال اتوبوس، دستگاه های فروش خودکار را خواهید دید. کارت خود را بخرید، آن را شارژ کنید و آماده حرکت شوید، به همین راحتی!

نکته: دقت داشته باشید که بدون داشتن استانبول کارت شما اجازه­ی سوار شدن به اتوبوس­های IETT را نخواهید داشت، زیرا که راننده­های اتوبوس به هیچ عنوان اجازه دریافت پول نقد از شما را ندارند!!

کدام خط اتوبوس IETT فرودگاه را سوار شویم؟

برای اطلاع دقیق­تر از این موضوع شما می­توانید از گوگل مپ یا اپلیکیشن Moveit خود کمک بگیرید، خط H-1 مسیر فرودگاه به مترو محموت­بی، خط H-2 از فرودگاه به مجیدیه کوی و بالعکس، خط H-3 ایستگاه مارمارا هالکالی، خط H-6 آرناواتکوی، یونس امره، خط H-8 به سمت ساریر و مترو حاجی عثمان، خط H-9 نیز به سمت جویزلی باغ حرکت دارد.

توجه داشته باشید که زمان سفر بسته به ترافیک استانبول ممکن است کمی متغییر باشد، بنابراین ممکن است زمان سفر در ساعات شلوغی بیشتر از زمان اعلام شده در جدول بالا باشد.

اتوبوس های مسافرتی بین شهری استانبول از فرودگاه استانبول

استانبول سیهات ترانسفرهای بین شهری استانبول را به چورلو-تکیرداغ متصل می کند. اتوبوس های مسافرتی استانبول که 12 خط در روز انجام می دهند، تقریباً 1.5 ساعت به چورلو و 2.5 ساعت به تکیرداغ می رسند. قیمت بلیط 50 لیر است.

ایستگاه اتوبوس فرودگاه بین المللی استانبول کجاست؟

ایستگاه اتوبوس در طبقه دوم ترمینال فرودگاه استانبول قرار دارد. دسترسی به این ایستگاه از هر دو طبقه مبدأ و ورودی توسط آسانسور و پله برقی امکان پذیر است. تابلوهای متعدد در سرتاسر فرودگاه شما را به سمت ایستگاه اتوبوس راهنمایی خواهد کرد، کافیست مسیر تابلوها را با دقت دنبال کنید تا به ایستگاه اتوبوس­ها برسید.

شما می توانید یکی از اتوبوس های Havaist و اتوبوس های عمومی IETT را انتخاب کنید تا از فرودگاه بین المللی استانبول با اتوبوس به مرکز شهر برسید. اتوبوس‌های Havaist به محبوب‌ترین مقاصد شهر سفر می‌کنند و حجم چمدان‌های بیشتری دارند، شما چمدان خود را موقع سوار شدن تحویل میدهید و چمدان شما در قسمت بار اتوبوس قرار داده خواهد شد و یک شماره دریافت میکنید و زمانی که به مقصد رسیدید آن شماره را به راننده بدهید تا کیف و چمدان­های شما را تحویل دهد، اتوبوس­ها هاوا ایست توقف­های کمتری دارد و در نتیجه کل زمان سفر را به حداقل می‌رساند. از طرفی اتوبوس های IETT مقرون به صرفه تر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا