سایت دکتر شهاب اناری
جهان گردی

جاهای دیدنی نجف

جاهای دیدنی نجف

سایت ایمن باشی

اگر از عاشقان اهل بیت باشید، حتما می دانید که مدفن امام اول شیعان حضرت علی (ع) در شهر نجف عراق قرار دارد. با اینکه بارگاه مقدس امیرالمومنین (ع) مهمترین جاذبه نجف محسوب می شود اما اماکن مذهبی و تاریخی دیگری نیز وجود دارند که در لیست دیدنی های نجف قرار می گیرند. برای تجربه یک سفر زیارتی و سیاحتی خاطره انگیز به نجف بهتر است با جاهای دیدنی این شهر مقدس آشنا شوید. در این مطلب از هارا گدیم قصد داریم جاهای دیدنی نجف را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم فرصت مطالعه این مقاله را از دست ندهید و تا انتها همراه ما باشید.

مهمترین جاذبه های نجف کدامند؟

شهر نجف به خاطر حضور حرم مطهر امام علی (ع) و مراکز آموزش دینی به عنوان یکی از مهمترین شهرهای دنیای اسلام به ویژه برای شیعیان محسوب می شود. بدون شک اصلی ترین جای دیدنی نجف بارگاه امام اول شیعیان است و هرساله زائران زیادی برای زیارت به نجف سفر می کنند.

علاوه بر حرم حضرت علی (ع) اماکن مذهبی و مقدس دیگری نیز در نجف وجود دارند که از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. همچنین نمی توان دیدنی های نجف را به اماکن مذهبی محدود کرد و در این شهر برای علاقمندان به تاریخ نیز جاذبه هایی وجود دارد. شما می توانید پس از زیارت و به جا آوردن مناسک مذهبی از این جاذبه ها بازدید کنید و سفری به یادماندنی برای خود رقم بزنید.

دیدنی های نجف، اماکن مذهبی و زیارتی

حرم حضرت علی (ع)

پربازدیدترین و اصلی ترین جاذبه شهر نجف حرم حضرت علی (ع) است. سالانه زائران زیادی برای زیارت حرم ایشان به نجف سفر می کنند. شهر نجف تا قبل از قرن دوم هجری روستایی در حومه شهر کوفه بود اما با پیدا شدن مدفن امیرالمونین در سال 171 قمری و ساخته شدن مقبره و آرامگاه برای ایشان، به مکانی مهم برای شیعیان تبدیل شد.

حرم مطهر امام اول شیعیان در مرکز نجف قرار گرفته و خیابان های شهر به شکل ستاره به این مکان می رسند. از گذشته تاکنون حرم امام علی (ع) دستخوش تغییراتی گشته و مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است. در این حرم چندین درب، صحن، ایوان، رواق و بخش های مختلف وجود دارد.

درب های اصلی حرم عبارتند از: باب الطوسی، باب الذهب، باب سلطانی و باب قبله. ایوان های میزان الذهب (ناودان طلا)، ایوان طلا، ایوان جنوبی (ایوان الکبیر)، ایوان شمالی و ایوان العلماء مهمترین ایوان های حرم محسوب می شوند. قبر حضرت علی (ع) درون صندوقی از خاتم قرار گرفته که متعلق به دوران شاه اسماعیل صفوی است. همچنین بسیاری از افراد مشهور مانند بزرگان دینی، سیاسی، اجتماعی و … نیز در قسمت های مختلفی از حرم دفن شده اند.

قبرستان وادی السلام

قبرستان وادی السلام نجف با بیش از 5 میلیون قبر و قدمتی تاریخی یکی از بزرگترین قبرستان های دنیا است. این قبرستان که جزو دیدنی های نجف عراق به شمار می رود، به خاطر وجود روایاتی درباره فضیلت آن از اهمیت مذهبی بسیاری مخصوصا برای شیعیان برخوردار است. همچنین واقع شدن وادی السلام در نزدیکی حرم مطهر امام علی (ع) و دفن شدن بزرگان و افراد سرشناس از دیگر دلایل شهرت این قبرستان محسوب می گردند.

طبق روایات حضرت محمد (ص) در شب معراج به همراه جبرئیل برای خواندن نماز به این مکان آمده است. همچنین در روایتی دیگر این قبرستان را محل عبادت و نمازگاه پیامبران دیگر مانند حضرت آدم در نظر می گیرند. از دیگر دلایل اهمیت و فضیلت قبرستان وادی السلام نجف روایتی از امام علی (ع) است که درباره این قبرستان فرمودند: «هیچ مومنی در جایی از زمین نمیرد، مگر آنکه به روح او فرمان دهند که به وادی السلام آید. این جا نقطه ای از بهشت است».

در این قبرستان مقبره ها و اماکن مهمی از نظر تاریخی، معماری، و مذهبی مانند مقبره هود و صالح، مقام امام مهدی (ع) و امام صادق (ع)، مقام امام سجاد (ع) و قبور بزرگانی همچون سید جمال الدین گلپایگانی، سید محمدباقر صدر، سید جمال الدین افجه ای، سید علی قاضی طباطبایی، رئیس علی دلواری، محمدرضا تنکابنی و سید محمد باقر حکیم وجود دارد.

 مسجد حنانه

یکی از معروف ترین اماکن مذهبی و دیدنی های نجف مسجد حنانه است. براساس روایت ها پس از واقعه کربلا زمانی که سر بریده امام حسین (ع) را در این مکان قرار دادند صدایی شبیه ناله بچه شتر (حنانه) از زمین شنیده می شود. به همین دلیل این مسجد را حنانه نام گذاری کردند.

آرامگاه کمیل

از دیگر اماکن مذهبی نجف می توان به آرامگاه کمیل بن زیاد نخعی اشاره کرد که از یاران خاص حضرت علی (ع) بود. دعای کمیل که از ادعیه مهم شیعیان است درواقع دعای خضر است که امیرالمونین به کمیل آموخت. کمیل پس از شهادت امام اول شیعیان به خدمت امام حسین (ع) درآمد و پس از شهادت این امام بزرگوار نیز در کنار مختار ثففی به خونخواهی امام حسین (ع) قیام کرد و در سال 83 قمری به درجه رفیع شهادت رسید.

مسجد سهله

اگر می خواهید در سفر به عراق از دیدنی های نجف بازدید کنید، به سراغ مسجد سهله نیز بروید. این مسجد در محل زندگی حضرت ابراهیم (ع) و حضرت ادریس (ع) ساخته شده است. همچنین براساس روایتی از امام صادق (ع) امام زمان پس از ظهور این مسجد را برای سکونت انتخاب خواهند کرد.

از دیگر روایاتی که درباره مسجد سهله نقل شده و بر اهمیت مذهبی آن افزوده است، می توان به این اشاره کرد که در روز قیامت صور اسرافیل در این مکان دمیده خواهد شد. همچنین روایتی از امام باقر (ع) نیز وجود دارد که تمام پیامبران پس از مبعوث شدن برای بجا آوردن نماز به این مکان رفتند.

حوزه علمیه نجف

حوزه علمیه نجف بعد از حوزه علمیه قم مهمترین مرکز آموزش دینی و ترویج و تعلیم علوم شیعه در جهان است. حوزه علمیه به عنوان یکی از دیدنی های نجف در قرن پنجم هجری توسط شیخ طوسی تاسیس شده است. علما و فقهای بزرگ و معروفی همچون امام خمینی، شیخ طوسی، علامه حلی، شیخ انصاری و آیت الله سیستانی در این حوزه علمیه تحصیل نموده یا تدریس کرده اند.

قبر حضرت آدم و نوح

محل دفن حضرت آدم و نوح یکی دیگر از دیدنی های نجف است که می توانید در سفر خود برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید. روایتی از امام صادق (ع) وجود دارد که ایشان می فرمایند: «کوفه باغی از باغ های بهشت است، قبر حضرت نوح و قبر حضرت ابراهیم و قبر سیصد و هفتاد پیغمبر دیگر و قبر حضرت علی (ع) در آن قرار دارد».

جاهای دیدنی نجف، اماکن تاریخی

مقبره ذی الکفل

در جاده نجف به حله و در مجاورت نهر فرات آرامگاهی مربوط به یکی از پیامبران قرار گرفته است. مقبره ذی الکفل که کفیل قوم یهود بودند از نظر تاریخی ارزش بالایی دارد. مدفن این پیامبر در قلعه ای آجری و کوچک واقع شده و پشت آن مسجدی وجود دارد که دختر ذی الکفل و چهار نفر از حواریون حضرت عیسی (ع) در آن دفن شده اند.

برج نمرود

اگر از علاقمندان به تاریخ هستید، حتما در سفر به نجف از برج باستانی نمرود بازدید کنید. این برج تاریخی که بخش های زیادی از آن در طول زمان تخریب و فرسوده شده است، جزو آثار شهر باستانی بابل نیز شناخته می شود. براساس داستان ها روایت شده حضرت ابراهیم (ع) را از این برج به داخل آتش انداخته اند.

قلعه خورنق

از دیگر دیدنی های نجف قلعه ای تاریخی به نام خورنق است. این قلعه توسط یکی از پادشاهان قبیله لخم برای اقامت یزدگرد در دوران ساسانیان ساخته شده است و از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار می باشد. طبق اشعار و داستان ها احداث قله نجف 30 سال طول کشیده است. البته امروزه اثر زیادی از این مکان به جای نمانده و بیشتر قسمت های آن در اثر عوامل مختلف در طول زمان تخریب شده اند.

در نجف از کجاها دیدن کنیم؟

اگر قصد سفر به نجف را دارید می توانید علاوه بر زیارت حرم امام علی (ع) برای بازدید از دیدنی های نجف نیز برنامه ریزی کنید. اماکن مختلفی در نجف وجود دارند که دارای جایگاه و ارزش مذهبی و تاریخی هستند. شما می توانید با توجه به مدت زمان سفر و علاقه خود از این جاذبه ها دیدن کنید و سفری به یادماندنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا