سایت دکتر شهاب اناری
جهان گردی

جاهای دیدنی قبرس شمالی

سایت ایمن باشی

قبرس شمالی کشوری در شرق دریای مدیترانه است، که در میان سه قاره‌ی آفریقا، اروپا و آسیا قرار دارد. این کشور، که تاریخ و تمدنی با قدمت بسیار بالا دارد، به دلیل موقعیت جغرافیایی، در طی سالیان بسیار، مورد گزند حکمرانان بسیاری از سراسر دنیا قرار گرفت.

بسیاری از جاهای دیدنی قبرس شمالی، آثار به جای مانده از قلعه‌ها و مکان‌هایی است که مردمان قبرسی برای دفاع در برابر تجاوزهای مداوم به این کشور ساختند.

در این مقاله قصد داریم تا مکان‌های دیدنی قبرس شمالی را چه برای گردشگری و چه برای زندگی و مهاجرت به قبرس شمالی ، به شما معرفی کنیم.

معروف ترین جاهای دیدنی قبرس شمالی

آب و هوای قبرس شمالی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، معتدل و مدیترانه‌ای است. به گونه‌ای که بیش از 300 روز در سال در این کشور آفتاب حضور دارد.

تفریحات آبی و ساحلی در سرزمین زیبای قبرس، بسیار معروف است. علاوه بر آن، مکان‌های دیدنی بسیاری نیز گردشگران و جهان گردان را به این جزیره جذب می‌کند.

بسیاری از گردشگران، پس از حضور در این سرزمین و مشاهده‌ی پتانسیل‌های بسیار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … تمایل به خرید ملک در قبرس شمالی پیدا می‌کنند.

اکثر کسانی که برای دیدن جاذبه‌های گردشگری به قبرس شمالی سفر می‌کنند، جاهای دیدنی گیرنه، فاماگوستا و بافرا را از دست نمی‌دهند.

در ادامه برخی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی قبرس شمالی را با هم مرور می‌کنیم:

شهر قدیمی نیکوزیا

نیکوزیا تنها پایتخت دو تکه‌ی جهان است. این شهر که توسط دیوارهای ونیزی‌ای که در قرن 16 میلادی ساخته شده‌اند احاطه شده. به همین دلیل به عنوان شهر محصور شده نیز شناخته می‌شود.

شما می‌توانید در کوچه‌های شهر نیکوزیا، انواع مختلفی از آثار تاریخی را مشاهده کنید. مسجد سلیمیه از معروف‌ترین جاذبه‌های قبرس شمالی در این شهر قرار دارد که در زمان حمله‌ی عثمانی‌ها به قبرس، از کلیسا به مسجد تبدیل شد.

بازار سنتی و موزه‌های بسیار معروفی نیز در این شهر پر جنب و جوش وجود دارد. کافه‌ها و رستوران‌هایی که در این شهر هستند تا پاسی از شب، برپا بوده و میزبان افراد می‌باشند.

شهر گیرنه

شهر زیبای و قدیمی گیرنه، دارای سواحل و قلعه‌های تاریخی بسیاری است که در زمان‌های قدیم، وظیفه‌ی محافظت از شهر را داشتند.

قلعه‌ی گیرنه

در مجاورات سواحل دریای مدیترانه در شهر زیبای گیرنه، قلعه‌ی پر ابهت گیرنه به چشم می‌خورد. قدمت این قلعه به 1500 سال قبل برمی‌گردد.

این قلعه‌ی زیبا در ورودی بندر مهمی به نام بندر گیرنه قرار دارد. این قلعه، دارای 4 برج دیدبانی که به سبک قلعه‌های رومی ساخته شده، است. این قلعه برای بسیاری از باستان شناسان، مهم و جذاب است.

بندر گیرنه

برای دیدن بندر جذاب گیرنه، 2 تا 3 روز زمان لازم است. این بندر زیبا، برای افرادی که به غذا خوردن و کافه‌گردی علاقه دارند، یا پاتوق بسیار جذاب است.

ساعات نزدیک به غروب آفتاب، این بخش از جزیره، مملو از گردشگران می‌شود. بندر گیرنه، جواهر قبرس است. بسیاری از کشتی‌های تفریحی، بندر گیرنه را برای پهلو گرفتن انتخاب می‌کنند.

قلعه‌ی بوفاونتو گیرنه

قلعه‌ی بوفاونتو گیرنه، در 16 کیلومتری شهر گیرنه و در ارتفاع 954 متری قرار دارد. این قلعه، بلندترین قلعه‌ی قبرس شمالی است. به همین دلیل چشم انداز فوق العاده‌ای دارد و از مکان‌های بسیار جذاب قبرس شمالی است.

معماری جذابی که این قلعه دارد، و جزییاتی که در ساخت آن به کار رفته، مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. همچنین افرادی که علاقه به کوهنوردی دارند، با عبور از مسیر 45 دقیقه‌ای برای رسیدن به قلعه، می‌توانند لذت بسیاری ببرند.

قلعه‌ی سنت هیلاریون

قلعه‌ی سنت هیلاریون از جاذبه‌های گردشگری شهر گیرنه است که به قرن 11 میلادی برمی‌گردد. این قلعه در ارتفاع 670 متری و بر فراز کوه‌های گیرنه و مشرف به دریای مدیترانه قرار دارد.

قلعه‌ی سنت هیلاریون 3 طبقه دارد و از آخرین طبقه‌ی آن می‌توانید قبرس شمالی را به صورت پانوراما مشاهده کنید.

به این دلیل اینکه سنت هیلاریون اولین کسی بوده که در این قلعه زندگی کرده، نام آن را برگشرفته از این شخصیت انتخاب کردند.

شهر فاماگوستا

شهر باستانی فاماگوستا از دیگر جاهای دیدنی قبرس شمالی است که برای آن باید انحصارا وقت خود را خالی کنید.

دیوارهای باستانی 2 مایلی در اطراف این شهر، آن را محاصره کرده‌اند. این دیوارها در قرون وسطی ساخته شده و ارتفاع 60 فوت و ضخامت 30 فوت دارند.

شهر فاماگوشتا، مملو از جاهای دیدنی است. یکی از آن‌ها برج و باروهای مارتیننگو است که معماری نظامی آن به قرن 16 در قبرس شمالی بر می‌گردد.

کلیسای بلاپایس

کلیسای بلاپایس در روستای کوچکی در 5 کیلومتری شهر گیرنه قرار دارد.یکی از قدیمی‌ترین مناطق دیدنی قبرس شمالی که قدمت آن به قرن 13 میلادی می‌رسد، کلیسای بلاپایس است.

با وجود اینکه 7 قرن از ساخت آن می‌گذرد، اما بنای اصلی کلیسا همچنان حفظ شده و یکی از معروف‌ترین کلیساهای جهان است.

معماری آن تلفیقی از دو سبگ بیزانس و گوتیک است. یکی از مشخصه‌های کلیسای بلاپایس، پنجره‌های دایره‌ای با شیشه‌های رنگی است که به پنجره گل رز معروف می‌باشد، است.

بویوک هان نیکوزیا

بویوک هان، یک مسافرخانه‌ی قدیمی مربوط به دوره‌ی عثمانی در قبرس شمالی است. بویوک هان بازار سرپوشیده، موزه و تاریخچه‌ی صوفی‌گری دارد که به قرن 16 برمی‌گردد.

موزه بربریت نیکوزیا

در موزه‌ی بربریت عکس‌ها و اسناد دقیقی مرتبط با وقایع سال 1963 وجود دارد. دسترسی به این موزه که در شهر نیکوزیا واقع شده، برای تمامی گردشگران امکان پذیر است.

کاخ وونی

این کاخ باستانی در شمال قبرس شمالی و در نزدیک شهر گوزل یورت واقع شده است. قدمت آن به قرن 5 قبل از میلاد برمی‌گردد و توسط ایرانی‌ها ساخته شده‌ است. این کاخ که اقامتگاه یونانیان و رومیان بوده بر روی تپه‌ای مشرف به دریای مدیترانه واقع شده است.

ساخت کاخ وونی از سنگ آهنکی بوده که همچنان قابل مشاهده است. مساحت آن 2500 متر مربع است.

مسجد لالا مصطفی پاشا

یکی از معروف‌ترین مساجد دوره‌ی عثمانی که قبلا کلیسا بوده و پس از حمله‌ی عثمانی‌ها به مسجد تبدیل شد. نام قبلی مسجد لالا مصطفی پاشا، کلیسای جامع سنت نیکولاس بوده که از شاهکارهای قرن 14 میلادی بوده است.

معماری این کلیسا منحصر به فرد و به سبک معماری قرون وسطی است. بسیاری از گردشگران مجذوب این مماری بی‌نظیر می‌شوند. این مسجد در لیست معروف‌ترین جاهای گردشگری قبرس شمالی در منطقه‌ی فاماگوستا قرار دارد.

منابع دیگر: ویکی پدیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا