سایت دکتر شهاب اناری
ترکیهجهان گردی

شباهت فرهنگ ایران با ترکیه

سایت ایمن باشی

کشور ترکیه با آن که در گذشته بخشی از خاک ایران بوده و امروزه همسایه شمال‌ غربی آن به حساب می‌ آید اما جزو کشورهای فراقاره‌ ای محسوب می‌ شود؛ زیرا بخش عمده‌ ای از آن در غرب آسیا یعنی آناتولی و بخشی دیگر آن در اروپای جنوب شرقی یعنی بالکان قرار دارد.

کشور ترکیه با آن که اکنون به عنوان یک کشور اروپایی شناخته می‌ شود اما رفت ‌و آمد های زیاد ایرانیان به شهرهای این کشور چه در گذشته و چه در زمان حال باعث شده بتوان سنت و فرهنگ ایرانی اسلامی را در رفتار مردمانش دید. ما در این مقاله از هاراگدیم قصد داریم شباهت فرهنگ ایران با ترکیه را بیان کنیم تا هم شناخت بیشتری نسبت به ترکیه داشته باشید و هم بتوانید هنگام سفر به راحتی ارتباط برقرار کرده و دچار مشکلی نشوید.

شباهت فرهنگ ایران با ترکیه

همانطور که گفته شد ترکیه از جمله کشورهایی است که فرهنگ و آداب ‌و رسوم ایران در آن نهادینه شده است زیرا در گذشته جز خاک ایران محسوب می شده و ایرانیان زیادی به آنجا سفر کرده یا حتی در آنجا زندگی می‌ کردند. ما در این قسمت از مقاله قصد داریم برخی از شباهت‌ های فرهنگی ایران با ترکیه را بیان کنیم تا شما به میزان شباهت این دو کشور پی ببرید.

فرهنگ پخت غذا در ترکیه

اگر به ترکیه سفر کرده و غذا های ویژه این کشور را خورده باشید، متوجه می‌ شوید که به چه میزان با ذائقه ایرانیان سازگاری دارد و مورد پسندشان واقع می‌ شود. در ترکیه نیز همانند ایران به دلیل وجود قومیت‌ های مختلف، غذاهای متنوع و سنتی زیادی طبخ می‌ شود؛ به گونه‌ ای که باعث شگفت‌ انگیزی گردشگران شده و آن‌ ها را هیجان زده می‌ کند.

در ترکیه نه تنها طبخ غذا بلکه تهیه مواد اولیه نیز شبیه به ایران است به طوری که حتی از گوشت‌ های حلال که ذبح اسلامی داشته‌ اند هم استفاده می‌ کنند و از مصرف دیگر گوشت‌ ها خودداری می‌ کنند.

هدیه دادن به یکدیگر در ترکیه

هدیه دادن به یکدیگر در ترکیه

یکی دیگر از خصوصیاتی که شباهت فرهنگ ایران با ترکیه را نشان می‌ دهد، هدیه دادن است زیرا آن‌ ها نیز به دلیل آن که از دریافت هدیه خوشحال می‌ شوند، سعی می‌ کنند از طریق هدیه دادن احساسات شان را بروز می‌ دهند. ترک‌ ها در خرید کادو بسیار دقت کرده و همانند ایرانیان سعی می‌ کنند هدیه‌ ای که ارزش بیشتری دارد و برای فرد جذاب است را تهیه کنند تا مورد پسندش واقع شود؛ زیرا معتقدند که هر چه هدیه نفیس‌ تر و باارزش‌ تر باشد میزان ارادت آن‌ ها را به شخص مقابل نشان می‌ دهد.

سوغاتی دادن نوع دیگری از هدیه دادن است که در ترکیه نیز همچون ایران رواج دارد؛ زیرا با خرید سوغاتی از شهری دیگر مهر و محبت خود را به عزیزانشان نشان می‌ دهند، این سنت زیبا به قدری برای مردمان ایران و ترکی اهمیت دارد که تا کنون به آن پایبند بوده و آن را پابرجا نگه داشته‌ اند.

موسیقی در فرهنگ ترکیه

موسیقی در کشور ترکیه علاقه‌ مندان زیادی دارد به گونه‌ ای که در تمامی مراسماتشان و در مکان‌ های مختلف شهر افرادی به نواختن ساز های گوناگون می‌ پردازند تا حس خوبی را به رهگذران منتقل کنند.

این کشور همانند ایران ساز های بومی و موسیقی سنتی منحصر به ‌فردی داشته است، اما امروزه به دلیل بی‌ توجهی افراد و استقبال زیادشان از سبک‌ های اروپایی و مدرن موسیقی سنتی این کشور شنونده کمتری دارد.

رفت ‌و آمد های خانوادگی در فرهنگ ترکیه

یکی دیگر از وجه اشتراک های فرهنگ ایران با ترکیه صله‌ رحم یا رفت ‌و آمد با اقوام و خویشاوندان است که ایرانی‌ ها و ترک‌ ها اهمیت زیادی برای آن قائل هستند؛ به طوری که به مناسبت‌ های مختلف سعی دارند به دیدار یکدیگر رفته و از حال هم با خبر شوند.

مهمانوازی یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی مشترک میان ایرانیان و ترک‌ ها است که برای مردمان دیگر کشورها بسیار جذاب است؛ زیرا آن‌ ها با احوالپرسی از فرد غایب در مهمانی یا پذیرایی مفصل از مهمانان باعث ایجاد محبت هر چه بیشتر میان خود و مهمان می‌ شوند.

آداب عزاداری در ترکیه

یکی دیگر از سنت‌ های مشترک ایران و ترکیه که نشان ‌دهنده شباهت فرهنگ ایران با ترکیه است، نحوه برگزاری مراسمات عزاداری است. در مراسمات عزاداری ترکیه نیز همانند ایران، حلوا پخته می‌ شود. معمولا در این کشور پس از فوت فردی تا یک مدت زمان مشخصی آشنایان غذا برای خانواده داغدار طبخ می‌ کنند و می‌ برند تا از این طریق به آن‌ ها نشان دهند که در این غم با آن‌ ها شریک هستند، ایرانیان نیز در این مواقع با حضور در مراسمات سعی دارند باعث تغییر حال افراد داغ دیده شوند و تسلی خاطر باشند.

رسم ازدواج در ترکیه و ایران

در ترکیه نیز همچون ایران ازدواج سنتی بسیار مرسوم بود؛ اما امروزه با گذشت زمان این شباهت فرهنگی میان دو کشور از بین رفته و دختر و پسرها خودشان همسر مورد علاقه خود را که تفاهم زیادی با یکدیگر دارند انتخاب کرده و سپس با خانواده در میان می‌ گذارند و ازدواج رسمی می‌ کنند.

چانه‌ زنی در ترکیه

جالب است بدانید که تخفیف گرفتن یا چانه‌ زنی نه تنها  یک امر عادی برای ایرانیان به حساب می‌ آید بلکه در ترکیه نیز برای معاملات کوچک و بزرگ تخفیف گرفتن صورت می‌ گیرد؛ زیرا معتقدند که یک بخش از معامله چانه‌ زنی است.

آداب بازدید از مساجد در ترکیه

آداب بازدید از مساجد در ترکیه

در ترکیه نیز همانند ایران مساجد بزرگ و زیبایی مانند مسجد سلطانیه و سلطان احمد وجود دارد که باعث جذب گردشگران می‌ شوند؛ اما برای بازدید از مساجد باید قوانینی را رعایت کرد.

این قوانین که شامل پوشاندن دست‌ ها و پا ها تا مچ و موی سر، آرام صحبت کردن در محیط مسجد و حرکت نکردن در جلوی فردی که نماز می‌ خواند است در ایران نیز وجود دارد و افرادی که وارد مسجد می‌ شوند باید آن‌ ها را رعایت کنند.

سایر شباهت های فرهنگی ایران و ترکیه

  • از دیگر فرهنگ‌ های مشترک ایران با ترکیه می‌ توان به ممنوع بودن استعمال دخانیات در اماکن عمومی مانند فضا های فرهنگی، هنری و ورزشی، ممنوع بودن پارک خودرو در جلوی درب پارکینگ‌ ها، احترام به پرچم و سرود ملی و حس میهن‌ پرستی اشاره کرد.
  • در کشور ترکیه نیز خواندن نماز جمعه برای مردم بسیار اهمیت دارد و به همین خاطر روز های جمعه زمان مناسبی برای بازدید از مساجد نیست؛ زیرا افراد زیادی به مسجد مراجعه کرده و نمی‌ توان به خوبی از محیط لذت برد.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد یکی از دلایل مهمی که باعث شده سالانه ایرانیان زیادی به ترکیه سفر کنند، شباهت فرهنگ ایران با ترکیه است اما این به آن معنا نیست که آداب و ‌رسوم این دو کشور کاملا یکسان است و تفاوتی وجود ندارد؛ بلکه ما به عنوان مسافر باید بیش از پیش به تفاوت‌ ها احترام گذاشته و قوانین را رعایت کنیم تا به مشکل نخوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا