دانستنی های سفر

آموزش تغییر و لغو (استرداد) بلیط هواپیما

گاهی برنامه ریزی‌ها برای سفر آنگونه که باید پیش نمی‌رود. اگر چه این اتفاق کمی تلخ است. و هیچ کس دوست ندارد سفر خود را لغو کند. اما برخی مواقع شرایط پیش می‌اید که فرد سفر خود را به زمان دیگری موکول می‌کند.

در این مقاله از هارا گدیم می‌خواهیم در رابطه با تغییر و تعویض بلیط هواپیما صحبت کنیم. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید، بلیط هواپیما خریداری شده را لغو یا تعویض کنید، آشنایی با قوانین استرداد به شما کمک خواهد کرد.

یکی از حقوقی که مسافران در طی سفرهای هوایی دارند، حق استرداد بلیط است. قوانین مختلفی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به بررسی این قوانین خواهیم پرداخت.

لغو بلیط هواپیما و قوانین استرداد

هنگامی که مسافر نسبت به لغو بلیط هواپیما اقدام می‌کند، ضرر و زبان‌های اقتصادی زیادی متحمل می‌شود. ایرلاین‌های مختلف برای کاهش این زیان‌ها امکان استرداد بلیط و دریافت بخشی از هزینه پرداختی را در شرایطی برای مسافر فراهم می‌کند.

بسته به اینکه از کدام ایرلاین بلیط خریداری کرده‌اید، چه زمانی بلیط را کنسل و کلاس پروازی شما کدام است، هزینه استرداد شما متفاوت خواهد بود.

لازم به ذکر است که امکان استرداد هزینه بلیط هواپیما چارتری وجود ندارد. اگر مقاله‌های پیشین ما در رابطه با انواع بلیط هواپیما را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که بلیط‌های چارتر شده نسبت به بلیط‌های دیگر هزینه مناسب‌تری دارند‌. اما در صورت لغو سفر از جانب شما هیچ هزینه‌ای به شما استرداد نخواهد شد. این ویژگی را می‌توان یکی از باگ‌های بلیط‌های چارتری دانست.

در عوض اگر شما برای سفر خود از پیش برنامه ریزی کرده و بلیط سیستمی برای خود خریده باشید، در صورتی که شرایط برای سفر مهیا نباشد امکان استرداد هزینه و کاهش زیان‌ها برای شما فراهم است.

اگر قصدتان خرید بلیط است، بهتر است این کار را به صورت اینترنتی انجام دهید. و در هنگام خرید بلیط مدنظر قوانین استرداد بلیط را نیز مطالعه کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که قوانین در نظر گرفته شده برای لغو و تغییر بلیط در پروازهای داخلی و خارجی با یکدیگر متفاوت است.

لغو و تغییر بلیط هواپیما در سفرهای خارج از کشور

تغییر بلیط هواپیما

برنامه ریزی برای سفرهای خارج از کشور معمولا دقیق‌تر از سفرهای داخلی انجام می‌گیرد. به همین دلیل کمتر شاهد لغو و تغییر سفرهای خارجی هستیم.

در هنگام خریداری بلیط از ایرلاین‌های مختلف معمولا امکان مطالعه قوانین در اختیار شما قرار داده می‌شود. بهترین کار این است تا این اطلاعات را با نهایت دقت و توجه به یاد سپارید. چرا که ممکن است بعدها نیاز به استفاده از این قوانین باشد.

پس از اینکه بلیط دلخواه خود را برای سفر به خارج از کشور خریداری کردید، معمولا به مدت دو شبانه روز امکان لغو و تغییر پرواز برای شما فراهم است. در غیر این صورت ممکن است در فرایند استرداد بلیط شما اختلال ایجاد شود. و نتوانید ضررهای صورت گرفته را به طور قابل توجه‌ای کاهش دهید.

گاهی برخی از افراد برای کاهش هزینه بلیط اقدام به خریداری بلیط‌های رفت و برگشت می‌کنند. اگر به هر دلیل فرد خریدار بلیط خود را لغو کند، هزینه استرداد بلیط با توجه به مسیر یک طرفه محاسبه می‌گردد.

لغو و تغییر بلیط هواپیما در سفرهای داخلی

لغو و تغییر بلیط هواپیما برای مسافران سفرهای داخلی راحت‌تر است. اگر چه ایرلاین‌های مختلف شرایط متمایزی را برای لغو و استرداد بلیط در نظر گرفته‌اند. اما امکان دریافت بخشی از هزینه پرداختی بلیط لغو شده به راحتی فراهم است.

معمولا پس از گذشت ۲۴ ساعت هزینه استرداد بلیط یه حساب فرد خریدار واریز خواهد شد.

شرکت‌های هواپیمایی به منظور کمک به مسافران در وب سایت‌های خود قوانین مربوط به بلیط هواپیما را قرار داده‌اند. بنابراین مسافر به راحتی و با لمس چندین صفحه می‌تواند به وب سایت شرکت دلخواه مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کند.

قوانین استرداد بلیط در کلاس پروازی‌ های مختلف

همان گونه که در ابتدا مقاله نیز اشاره کردیم، کلاس پروازی بلیط خریداری شده شما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در استرداد بلیط هواپیما داشته باشد. به همین دلیل در ادامه به معرفی قوانین در نظر گرفته شده برای استرداد و لغو بلیط با توجه به کلاس پروازی‌ها خواهیم پرداخت.

در کلاس پروازی نرخ N مسافر به هیچ وجه نمی‌تواند از شرکت هواپیمایی هزینه‌ای بابت لغو و استرداد بلیط هواپیما دریافت کند. اگر بلیط خریداری شده شما کلاس نرخ M و کلاس نرخ Q باشد، مسافر اگر تا ساعت ۱۲ روز قبل از سفر نسبت به استرداد بلیط اقدام کند، ۳۰ درصد هزینه پرداختی کسر و مابقی به حساب فرد واریز می‌گردد. اما اگر این اقدام بعد از ساعت ۱۲ ظهر صورت گیرد، کسری هزینه توسط شرکت هواپیمایی ۶۰ درصد خواهد بود.

کلاس نرخی‌های V، Y، C، J دارای شرایط مختلفی برای استرداد بلیط هستند. بدین صورت که اگر شما تا ساعت ۱۲ یک روز قبل از سفر نسبت به لغو بلیط خریداری شده اقدام کنید، کسری صورت گرفته از هزینه پرداختی شما ۲۰ درصد و در غیر این صورت ۴۰ درصد خواهد بود.

تعویض بلیط هواپیما

ممکن است به هر دلیلی بخواهید زمان پرواز خود را تغییر دهید. در چنین شرایطی لازم است در ابتدا بلیط خریداری شده خود را کنسل، هزینه استرداد بلیط را دریافت کنید. و سپس نسبت به دریافت بلیط جدید اقدام کنید.

از آنجایی که در چنین شرایطی احتمال ضرر کردن شما وجود دارد، بهتر است نهایت دقت خود را به کار گیرید تا شرایط تغییر و تعویض بلیط هواپیما برای شما پیش نیاید.

یکی دیگر از سوالاتی که در ذهن مسافران پیش می‌آید این است که آیا می‌شود، فرد دیگری را به جای خود راهی سفر هوایی کرد؟

در این باره باید بگوییم با بلیط خریداری شده شما هیچ کس به جز خودتان قادر به سفر نخواهد بود. اگر به هر دلیلی قصد دارید فرد دیگری را به جای خود به سفر بفرستید، لازم است ابتدا بلیط شما لغو، هزینه آن استرداد و سپس نسبت به خریداری بلیط جدید به نام فرد متقاضی اقدام شود.

سخن پایانی

نکات گفته شده در این مقاله برای کنسلی بلیط بزرگسالان کاربردی است. از آنجایی که در طول سفرهای هوایی صندلی جداگانه‌ای به نوزاد اختصاص نمی‌یابد، در صورت لغو بلیط امکان دریافت تمامی هزینه پرداخته شده برای خرید بلیط نوزاد فراهم است.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا