سایت دکتر شهاب اناری
دکوراسیون

نقشه خانه ویلایی 100 و 200 متری

سایت ایمن باشی

زمانی که قصد خرید یک خانه را دارید، قطعاً بیش از هر چیزی به نقشه آن دقت می‌کنید. در حقیقت اگر نقشه را بپسندید، شاید موضوعاتی مانند محله دیگر اهمیتِ قبلی را نداشته باشد، زیرا در آن خانه احساس راحتی کرده و خیالتان راحت است که از فضا استفاده درست شده، به اندازه کافی نور دریافت می‌کنید و میتوانید بدون احساس خستگی و کسلی در آن خانه زندگی خود را پیش ببرید. به خاطر همین نقشه خانه اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید کار را به افراد متخصص بسپارید. در مورد نقشه خانه ویلایی ۱۰۰ و ۲۰۰ متری هم این موضوع اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. زیرا باید از این فضا استفاده بسیار درستی بشود. در این مقاله راجع به نکات طراحی این خانه‌های ویلایی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

نکاتی برای طرح نقشه ویلایی خانه های ۱۰۰ متری

وقتی که می‌خواهید نقشه خانه ویلایی ۱۰۰ و ۲۰۰ متری را طراحی کنید، نکاتی هستند که اگر آنها را در نظر بگیرید، طراحی شما بهتر از آب در می‌آید. برخی از نکاتی که باید رعایت کنید، شامل موارد زیر است که احتمالا پیش از این، خیلی از آن‌ها اطلاع نداشته‌اید:

تجزیه تحلیل خاک

نوع خاکِ زمینی که قرار است در آن ویلاسازی کنید، بستگی به موقعیت جغرافیایی دارد که انواع مختلفی را شامل می‌شود. پس باید خاک را آنالیز و تجزیه تحلیل کنید و یکسری آزمایشات انجام دهید تا متوجه شوید ظرفیت باربری خاک چقدر است که اهمیت زیادی در نتیجه نهایی خواهد داشت.

بعد از آن می‌توانید به سراغ طراحی ویلا و سازه و فونداسیون بروید تا متوجه شوید که متناسب با ظرفیت خاک، باید چگونه استحکام و طول عمر سازه را به حداکثر برسانید.

دقت به کاربردی بودن فضا

در نقشه خانه ویلای ۱۰۰ و ۲۰۰ متری باید حواستان باشد که فضا به اندازه کافی زیبا باشد اما از طرفی هم کاربرد را فراموش نکنید. یک تفاوت اصلی و اساسی بین سازه مسکونی و تجاری وجود دارد و آن هم این است که کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. در طراحی پلان خانه حتما باید به کاربرد  و سبک زندگی دقت ویژه‌ای داشته باشید. نقشه را به گونه‌ای طراحی کنید که نیاز افراد خانواده برآورده شود؛ مثلاً اگر خیلی اهل مطالعه هستید، باید یکی از اتاق‌های خانه را بعنوان اتاق مطالعه در نظر گرفته و کتابخانه‌های سرتاسری بزنید یا اگر والدین شما سن بالایی دارند، حتماً یک اتاق جداگانه برای تماشای تلویزیون در نظر گرفته شود. همه اینها نکاتی هستند که به کاربردی شدن فضا کمک می‌کنند.

طراحی فرم خانه با دقت بالا

طراحی فرم خانه

فرم مهم‌ترین نکته‌ای است که در طراحی نقشه خانه ویلایی ۱۰۰ و ۲۰۰ متری باید به آن توجه کنید. حواستان باشد که چیدمان یا نمای بیرونی خانه اولین موردی است که به چشم دیگران میخورد. پس باید درست و اصولی طراحی شده باشد. حتما باید به سبک و طراحی خیلی دقت کنید. آیا دوست دارید خانه شما مدرن به نظر برسد یا به دنبال سبک کلاسیک و سنتی هستید؟ آیا می‌خواهید سقف خانه حالت شیبدار داشته باشد یا سقف صاف را می‌پسندید؟ آیا می‌خواهید برای خانه حیاط خلوت در نظر بگیرید یا به دنبال تراس یا حیاط جلویی خانه هستید؟ همه اینها مواردی هستند که فرم خانه را تشکیل می‌دهند که قبل از اقدام به ساخت و ساز حتما باید در مورد آنها تصمیم قاطعانه گرفته شود.

توجه به تعداد طبقات

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این است که تعداد طبقات را در نظر بگیرید. در حقیقت طبقاتِ داخل ویلا یکی از مهمترین تصمیماتی است که باید در مرحله تهیه نقشه آن را بررسی کرده باشید که البته تا حد زیادی به فضا و متراژِ ویلا هم بستگی دارد. شاید خیلی از شما ساختمان دوبلکس را ترجیح بدهید یا اینکه بخواهید کلاً دو طبقه مجزا و جدا از هم داشته باشید، پس از قبل تعداد طبقات را مشخص کنید که در حین کار امکانِ تغییر سخت خواهد بود.

در نظر گرفتن جزئیات

شاید خیلی از شما فکر کنید که برای طراحی نقشه خانه ویلایی ۱۰۰ و ۲۰۰ متری، جزئیات طراحی و زیباسازی خیلی اهمیتی ندارد؛ در صورتی که کاملا اشتباه می‌کنید. در واقع اگر بخواهید یک سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشید و در آینده ویلا را راحت‌تر بفروشید، توجه به جزئیات اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. در واقع شما با یکسری ریزه‌کاری‌ها می‌توانید زیبایی طراحی خود را ارتقا دهید و برای فروش ویلا سود خوبی بکنید که به افزایش سرمایه‌تان کمک خواهد کرد، زیرا این جزئیات کار است که قیمت خانه‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

توجه به نور و تهویه مناسب

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که حواستان به تهویه یعنی گردش هوای داخل خانه و روشنایی باشد. خانه ویلایی‌ای جذاب است که نور طبیعی و هوای تازه در آن جریان داشته باشد. باید متناسب با موقعیت و اندازه در و پنجره، این طراحی را انجام دهید که همه چیز به چیدمان ساختمان و اضلاع آن هم بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که پهنای پنجره‌ها را عریض‌تر در نظر بگیرید که در چنین حالتی هم نور بیشتری به داخل ویلا وارد می‌شود و هم تهویه بهتر خواهد بود.

رعایت دستورالعمل‌های ضوابط ساخت

زمانی که می‌خواهید اقدام به ساخت و ساز کنید، درست است که نقشه خانه ویلای ۱۰۰ و ۲۰۰ متری مهمترین چیزی است که باید در ذهن داشته باشید اما دستورالعمل‌هایی هستند که باید آنها را هم بدانید که جزو قوانین ساخت و ساز به حساب می‌آیند و در طراحی و اجرای سازه باید پیاده‌سازی شوند. پس بهتر است که اول آنها را بدانید و مد نظر قرار دهید تا هنگام اخذ تاییدیه و پایان کار دچار مشکل نشوید و نیاز به تغییر و تحول نداشته باشید.

دقت به ایمنی و امنیت خانه

نقشه زیبا و کاربردی بسیار حائز اهمیت است؛ اما ایمنی و امنیت خانه را نباید فدای زیبایی و جذابیت کرد. در هیچ شرایطی از امنیت خانه کم نکنید. قوانین و دستورالعمل‌های ایجاد امنیت در سازه را حتماً باید اجرا کنید. اگر میخواهید یک ویلا در خارج از شهر بسازید و نیاز به نگهبانی یا سرایداری دارید، حتماً در مرحله طراحی، حواستان به اتاقک نگهبانی یا خانه سرایدار باشد یا اگر فرزند کوچک دارید، حواستان باشد که به تراس یا بالکن دسترسی کامل نداشته باشد و … . در کل تمامی موارد را برای افزایش سطح ایمنی خانه اجرایی نمایید.

سوالات متداول در رابطه با نقشه خانه

آیا ارتفاع سازه برای خانه‌های ویلایی هم اهمیت دارد؟

ارتفاع و نمایِ خانه ویلایی به اندازه طراحی داخلی برای زیبا شدن ویلا مورد اهمیت است؛ زیرا در نگاه اول همه ارتفاع و نمایِ خانه را می‌بینند، در نتیجه در طراحی نقشه باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. حواستان باشد که در این مورد خیلی به دنبال مد نروید و کاربرد را هم در نظر بگیرید.

برای طراحی آشپزخانه خانه ویلایی باید به چه مواردی دقت کرد؟

نقشه آشپزخانه هم اهمیت زیادی در خانه‌های ویلایی دارد. اول تصمیم بگیرید که میخواهید آشپزخانه‌ای باز یا بسته داشته باشید. اندازه آشپزخانه را تعیین کنید و سعی کنید که از فضا به اندازه کافی استفاده کنید و در بالا و پایین آشپزخانه حتما طراحی کمد و کابینت را داشته باشید.

آیا هزینه شهرداری برای ساخت خانه ویلایی بالاست؟

این امر بستگی به این دارد که می‌خواهید در چه زمینی با چه نوع کاربری، ویلا بسازید اما به طور کل در بهترین حالت هم باید مبلغ قابل توجهی را برای مالیات شهرداری در نظر بگیرید.

جمع‌بندی

طراحی نقشه خانه ویلایی ۱۰۰ و ۲۰۰ متری جزو مهمترین مراحل ساخت و ساز به حساب می‌آید که هرگز نباید دست کم گرفته شود. در حقیقت؛ درست است که همه شما طراح نیستید و خودتان نمی‌خواهید این کار را انجام دهید اما به هر حال باید بدانید که چه مواردی را باید در نظر بگیرید و حواستان به مراحل طراحی نقشه باشد و اصطلاحا سرتان کلاه نرود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا