سایت دکتر شهاب اناری
استان کرمانایران گردیکرمان

بهترین مکان‌ های گردشگری کرمان کدامند؟

سایت ایمن باشی

در این مقاله هارا گدیم قصد داریم در رابطه با یکی از محبوب‌ترین شهرهای ایران یعنی کرمان صحبت کنیم. شهر کرمان به عنوان مرکز استان کرمان یکی از بهترین مقاصدی است که هر گردشگر برای گذراندن اوقات فراغت و آشنایی با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی انتخاب کند. به دلیل ازدیاد مکان‌های گردشگری این شهر، ناچاریم تنها به برخی از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها بپردازیم. مهم‌ترین مکان‌های گردشگری شهر کرمان که توصیه می‌شود حتما از آن‌ها بازدید کنید، در ادامه معرفی خواهند شد.

مکان‌ های گردشگری تاریخی کرمان

اگر عاشق تاریخ هستید و می‌خواهید با رمز و رازهای تاریخی کشورمان ایران آشنا شوید، بازدید از مکان‌های گردشگری تاریخی کرمان بهترین تصمیمی است که می‌توانید برای خود بگیرید. بهترین مکان‌های تاریخی که در شهر تهران می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، عبارتند از:

گنبد زیبا جبلیه

گنبد زیبا جبلیه

پیشنهاد من این است که اگر روزی مسیرتان به شهر کرمان افتاد و خواستید تنها یک مکان را برای بازدید انتخاب کنید، گنبد زیبا جبلیه گزینه مناسبی است. هیچ اطلاعاتی مشخصی در رابطه با تاریخچه این گنبد زیبا ساخته شده از جنس سنگ وجود ندارد.  برخی بر این تصورند که ساخت این گنبد متعلق به دوران قبل از ورود اسلام به کشورمان است. برخی دیگر نیز بر این باورند که این گنبد در دوره سلجوقیان ساخته شده و امروزه به عنوان یک موزه معروف هنرنمایی می‌کند.

ارگ بزرگ بم

ارگ بزرگ بم

ارگ بم یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی ایران است که به دلیل دارا بودن مساحت زیاد توانسته است شهرت بسیاری به دست آورد. در سراسر جهان از این آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان بزرگ‌ترین بنا خشتی موجود در سراسر جهان یاد می‌شود. این اثر در طول تاریخ آسیب‌های بسیاری را به خود دیده است اما با یک مرمت پانزده ساله توانسته است دوباره سر پا شود.

ارگ زیبا راین

ارگ زیبا راین

ارگ راین یکی از بناهای تاریخی تاسیس شده در دوران ساسانیان است که به دلیل وام گیری از معماری این دوره توانسته است شهرت بسیاری یابد. این رگ بزرگ دارای ظاهری چهار گوش است که هنرهای معماری فراوانی را در خود جای داده است.

حمام زیبا و قدیمی وکیل

حمام زیبا و قدیمی وکیل

اگر به دنبال یک مکان باستانی و پر رمز و راز قدیمی هستید، حمام وکیل کرمان بهترین گزینه است. این حمام که امروزه به عنوان یک موزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های ساخته شده در ایران است که در اطراف آن بازارهای سنتی بسیاری برای دید و بازدید واقع شده است. این حمام زیبا روایت‌های مختلفی از شیوه زندگی افراد قدیم را در اختیار علاقه مندان قرار می‌دهد.

قلعه باستانی اردشیر

قلعه باستانی اردشیر

اگر به دنبال یک مکان گردشگری متفاوت در شهر کرمان هستید، حتما بازدید از قلعه اردشیر را در برنامه سفر خود قرار دهید. این قلعه تاریخی که در طول زمان فرسوده شده است، در بالای یک تپه در شهر اشراف واقع شده است.

تاریخ شناسان بر این باورند که موسس این قلعه اردشیر بابکان است که به نشانه پیروزی خود در زمینه فتح این شهر، قلعه باشکوه اردشیر را طراحی و ساخته است.

مجموعه وسیع ابراهیم خان کرمان

مجموعه وسیع ابراهیم خان کرمان

امکان ندارد لیستی از بهترین مکان‌های گردشگری تهران تهیه شود اما نام مجموعه ابراهیم خان کرمان در این میان به چشم نخورد. در واقع این مجموعه توسط یکی از حاکمان عادل شهر کرمان به نام ابراهیم خان ظهیرالدوله با مساحتی بالای ۴۰۰۰ متر طراحی و ساخته شده است تا به مردم این شهر کمک شود زندگی راحت‌تری داشته باشند. از بخش‌های مختلف تشکیل دهنده این مجموعه می‌توان به حمام، بازار، مدرسه، آب‌انبار و دیگر آثار تاریخی به جای مانده اشاره کرد. ناگفته نماند که در ساخت تمامی این آثار هنرهای معماری به چشم می‌خورد.

آتشکده آناهیتا

آتشکده آناهیتا یا قلعه دختر یکی دیگر از آثار به جا مانده از دوران باستان است که بر روی یک کوه بلند در شرق کرمان واقع شده و چشم نوازی می‌کند. این اثر ماندگار و فراموش نشدنی هر ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران شهر کرمان قرار می‌گیرد.

یخدان مویدی یک اثر به جا مانده از دوران صفوی است که قنات مویدی از زیر آن گذر می‌کند. طراحی سقف این سازه که ۲۰ متر ارتفاع دارد برای اثر گذاری بیشتر در انجام فعالیت به شکل مخروط است.

مجموعه جالب و دیدنی گنجعلی خان

مجموعه جالب و دیدنی گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان شامل چندین بنا است که به دستور حاکم قدرتمند کرمان یعنی گنجعلی ساخته شده است. این مجموعه که شامل یک موزه دیدنی و یک حمام باستانی است از زمان صفوی تا به امروز به دلیل برخورداری از معماری خاص ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

باغ‌ های دیدنی و بهشت مانند شهر کرمان

باغ‌ های دیدنی و بهشت مانند شهر کرمان

ممکن است ترجیح دهید به جای بازدید از مکان‌های تاریخی گردشگری کرمان از باغ‌هایی دیدن کنید که هر کدام نشانگر جلوه‌ای از بهشت برین هستند. به همین دلیل در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین باغ‌های گردشگری شهر کرمان خواهیم پرداخت.

باغ زیبا و بهشت مانند هرندی

باغ زیبا و بهشت مانند هرندی

اگر از زندگی در دنیا مدرن خسته‌ای شده‌اید و دوست دارید چند ساعتی را در یک باغ به دور از هیاهو سر کنید، بازدید از باغ یا موزه هرندی که توسط محمدرضا خان عدل سلطان ساخته شده است، گزینه مناسبی برای رهایی از آشفتگی‌های ذهنی است.

باغ زیبا و سرسبز شازده

باغ زیبا و سرسبز شازده

باغ شازده یکی از آثار به جا مانده از سلطنت قاجار است که به شیوه‌ای بسیار خارق العاده طراحی و ساخته شده است. این باغ وسیع ۳ هکتاری به کمک عمارت بی‌نظیر، حوضچه زیبا و درختان سر به فلک کشیده توانسته است به شهرت دلخواه خود دست یابد.

باغ زیبا و متفاوت فتح آباد

باغ زیبا و متفاوت فتح آباد

این باغ نیز یکی دیگر از مکان‌های گردشگری کرمان است که در لیست پیشنهادی ما برای بازدید قرار می‌گیرد. زیبایی‌های بسیار خیره کننده این باغ به خصوص در شب با قرارگیری در کنار عمارت شاهانه به جا مانده از دوران قاجار تا کنون چشم‌های بسیاری را به خود خیره کرده است.

مکان‌ های عرفانی شهر کرمان

اگر دوست دارید چندین ساعتی را صرف راز و نیاز و نیایش در مکان‌های عرفانی شهر کرمان کنید، جاذبه‌های بسیاری پیش رو شما قرار می‌گیرد. از مسجد جامع گرفته تا مسجد ملک، گنبد مشتاقیه و آرامگاه شاه نعمت الله ولی همگی از مکان‌های عرفانی شهر کرمان هستند که به واسطه دارا بودن طراحی و معماری خاص توانسته است، برای سالیان طولانی به عنوان یک جاذبه گردشگری پرطرفدار در نظر گرفته شود.

جاذبه‌ های طبیعی شهر کرمان

علاقه مندان به طبیعت نیز در هنگام بازدید از شهر کرمان می‌توانند مکان‌های گردشگری طبیعی بسیاری بیابید. برخی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین این مکان‌ها عبارتند از: دره راگه، آبشار کشیت، روستا میمند و …

سخن پایانی

در این مقاله از هارا گدیم سعی کردیم به صورت تخصصی در رابطه با مکان‌های گردشگری شهر کرمان صحبت کنیم. و بهترین گزینه‌های پیش رو برای بازدید از این شهر را به شما بشناسانیم. قطعا مکان‌های گردشگری شهر باستانی کرمان بسیار فراتر از چیزی است که در این مقاله بیان شده است. اما ناچاریم تنها برخی از این مکان‌های زیبا و دوست داشتنی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا