سایت دکتر شهاب اناری
استان خراسان رضویایران گردیمشهد

مشهد برای زندگی چطور است؟

سایت ایمن باشی

احتمالا خیلی از شما هم این فکر به سرتان زده که در شهرهای دیگری زندگی کرده و تفاوت فرهنگی را تجربه کنید و از این همه تنوع لذت ببرید و با مهاجرت زندگیتان را تغییر دهید. بی شک برای یک بار هم که شده به این قضیه فکر کرد‌ه‌اید. یکی از شهرهایی که این روزها خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد، مشهد است.

این شهر علاوه بر اینکه حال و هوای مذهبی دارد، می‌تواند از جنبه‌های دیگر هم برای زندگی محل مناسبی باشد اما به هر حال شما باید با توجه به شرایط خودتان همه چیز را ارزیابی کنید و بعد تصمیم بگیرید. اگر میخواهید به پاسخ سوالتان برسید، با ما همراه باشید که در این بخش از مجله گردشگری هارا گدیم برای شما توضیح دهیم که مشهد برای زندگی چطور است.

اطلاعات کلی در مورد شهر مشهد

اطلاعات کلی در مورد شهر مشهد

قبل از هر چیز باید یکسری اطلاعات کلی در مورد این شهر داشته باشیم که تقریبا شناسنامه آن به حساب می‌آید. کل مساحت شهر مشهد ۲۴ کیلومتر مربع است که در قسمت شمال شرق کشورمان ایران واقع شده که بین رشته کوه‌های بینالود و هزار مسجد قرار گرفته است. ارتفاع این شهر هم از سطح دریا برابر با ۹۸۵ متر است و با تهران پایتخت ایران هم ۹۶۶ کیلومتر فاصله دارد.

برای زندگی در مشهد، باید چه مواردی را مد نظر قرار دهیم؟

زمانی که شما تصمیم میگیرید در یک شهر جدید زندگی کنید و می خواهید به بررسی این بپردازید که مشهد برای زندگی چطور است. موارد مختلفی هستند که باید آنها را مد نظر قرار دهید. مثلاً موقعیت جغرافیایی، جمعیت، وضعیت اقتصادی، فرهنگ مردم، آب و هوای جزو موارد بسیار مهمی هستند که باید به آن دقت کنید و بعد تصمیم بگیرید که مشهد یا هر شهر دیگری می‌تواند گزینه مناسبی برای زندگی باشد یا خیر؛ که ما در ادامه ویژگی‌های مهم این شهر را برای زندگی بررسی خواهیم کرد.

شهر مشهد از لحاظ اقتصادی چگونه است؟

مهمترین چیزی که در بررسی این شهر مقدس باید به انجام برسانیم، این است که آن را از لحاظ اقتصادی بررسی کنیم. فعالیت‌های مختلف خدماتی، صنعتی و کشاورزی در این شهر انجام می‌شود و می‌توان گفت که مشهد جزء قطب‌های مهم اقتصادی است. علت هم این است که در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته و یک مکان مذهبی شناخته شده است که خیلی‌ها برای مسافرت، سیاحت و زیارت به سراغ این شهر می‌روند.

در نتیجه می‌تواند از  لحاظ اقتصاد گزینه خوبی باشد. از لحاظ توریستی و هتلداری و از لحاظ فروش مواد مختلف مثل زرشک، نبات، آجیل، خشکبار، غلات، زعفران، چغندر قند و محصولات این چنینی هم بسیار عالی است و همین اقتصاد شهر مشهد را رشد داده و شما از لحاظ اقتصاد و پیدا کردن کار در این شهر کمتر با مشکل مواجه می‌شوید. همچنین مهمترین صنایع هم در شهر مشهد هستند که شما صنایع پوشاک، خوراک، مصالح ساختمانی، چرم و صنایع دستی و فلزی را شاهد خواهید بود.

آب و هوای مشهد

یکی دیگر از مواردی که در مبحث مربوط به مشهد برای زندگی چطور است باید مورد بررسی قرار بگیرد و اهمیت زیادی هم دارد، آب و هوا است. موقعیت جغرافیایی مشهد به گونه‌ای است که آن را در یک منطقه مرزی شمال و جنوب خراسان قرار داده و در نتیجه از نظر آب و هوایی خیلی با هم تداخل پیدا می‌کنند اما اغلب شما با آب و هوای سرد و خشک مواجه هستید. علت هم نزدیک به ارتفاعات رشته کوه‌ها است. اما اگر بخواهیم یک عبارت دقیق نام ببریم و آب و هوای این شهر را توصیف کنیم، باید بگوییم که شما با یک آب و هوای متغیر روبرو خواهید شد که خیلی با حالت معتدل فاصله ندارد.

تابستان‌های این شهر کاملا گرم و خشک و زمستان‌های آن سرد و مرطوب است. بادها هم در جهت جنوب شرقی به شمال غربی هستند. بیشترین میزان گرما در تابستان ۴۳ درجه بالای صفر و کمترین دما در زمستان ۲۳ درجه زیر صفر است.

حمل و نقل در مشهد

یکی دیگر از مواردی که حتماً باید بررسی کنید و متوجه شوید که فلان شهر می‌تواند برای زندگی گزینه مناسبی باشد یا نه، وضعیت حمل و نقل است. در شهر مشهد خوشبختانه از لحاظ حمل و نقل، شما با امکانات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. وضعیت فرودگاهی و هواپیمایی در این کشور بسیار پیشرفته است. تعداد اتوبوس‌ها و بی‌آر‌تی بسیار زیاد است و شما با تاکسی‌های زیادی مواجه هستید؛ همچنین خط مترو در این شهر وجود دارد. از آنجایی که مسافران زیادی به مشهد می‌آیند، از لحاظ حمل و نقل، همه چیز در بهترین و بالاترین سطحِ خودش قرار گرفته است و می‌تواند گزینه قابل توجهی برای انتخاب زندگی در مشهد باشد.

دانشگاه‌های مشهد

در مبحث مشهد برای زندگی چطور است، همچنین باید بررسی کنیم که وضعیت دانشگاه‌ها چگونه هستند. مشهد یکی از مهمترین مراکز علمی در کشور ایران به حساب می‌آید. دومین دانشگاه برتر ایران در آن قرار گرفته که با عنوان دانشگاه فردوسی مشهد شناخته می‌شود و جزو معتبرترین و بزرگترین دانشگاه‌های خاورمیانه است و تاسیس آن مربوط به سال ۱۳۲۸ است.

علاوه بر دانشگاه‌ فردوسی دانشگاه‌های معتبری دیگری هم در این شهر قرار گرفتند و برای تحصیل فرزندانتان می‌توانند گزینه خوبی باشند. برخی از دانشگاه‌های معروف مشهد شامل موارد زیر است:

  • دانشگاه خیام
  • دانشگاه صنعتی سجاد
  • دانشگاه علوم پزشکی
  • دانشگاه امام رضا
  • دانشگاه آزاد مشهد

مراکز تجاری در مشهد

برای زندگی در یک شهر بزرگ شما باید به مراکز تجاری هم توجه داشته باشید. مراکز بزرگ تجاری در این شهر بسیار متنوع هستند. شاید فکر کنید که فقط با یک شهر مذهبی مواجه هستید اما از لحاظ امکانات همه چیز در این شهر وجود دارد، مراکزی مانند الماس شرق، زیست خاور، تابان، کیان، پروما و بازار معروف رضا جزء مراکز تجاری در مشهد است. علاو بر آن شما با هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های زیادی مواجه هستید که خودشان جزو مراکز تجاری به حساب می‌آیند. البته ناگفته نماند نمایشگاه‌های بین المللی که هر ساله در مشهد برگزار می‌شوند، جزو باکیفیت ترین‌ها و شلوغ‌ترین‌ها هستند.

بهترین محله های مشهد برای زندگی

بهترین محله های مشهد برای زندگی

همانطور که بارها نیز در این مقاله گفته شد، زمانی که شما تصمیم میگیرید در مشهد زندگی کنید، قطعاً باید موارد مختلف را بسنجید. یکی از این موارد این است که به محله‌های آن دقت کنید. قطعا محله‌های مشهد با یکدیگر یکسان نیستند. باید بدانید که کدام یک برای زندگی از لحاظ سر و صدا، امنیت و تمیزی بهتر است که در این قسمت این محل‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. محله‌هایی که در ادامه نام میبریم، هم از لحاظ کم بودن تنش و سر و صدا و هم از لحاظ شیک بودن جزو بهترین محله‌های مشهد حساب میشوند:

  • خیابان ابوذر غفاری
  • خیابان ملاصدرا
  • خیابان ناصرخسرو
  • خیابان بابک
  • خیابان معاد و عدل
  • بلوار وکیل آباد
  • بلوار باهنر
  • بلوار هاشمیه
  • بلوار هنرستان

جمع‌بندی

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که زندگی در مشهد چطور است. در نتیجه می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا مشهد می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد یا خیر. در این مقاله ابعاد مختلف زندگی در مشهد را برایتان بررسی کردیم و توضیح دادیم که این شهر از لحاظ هزینه، حمل و نقل، امکانات و دانشگاه‌ها چگونه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا