سایت دکتر شهاب اناری
استان آذربایجان شرقیایران گردیتبریز

غذاهای سنتی تبریز با عکس (لیست کامل)

سایت ایمن باشی

غذاهای سنتی تبریز از جمله غذاهای خوش‌رنگ و لعاب ایرانی محسوب می‌شود که هر فردی پس از خوردن آن‌ها تجربه بسیار خوب و شیرینی را کسب کرده است. این غذاها به دلیل مزه بسیار لذیذ، بوی مطبوع و ظاهر زیبایشان معروف هستند. اگر قصد سفر به شهر تبریز را دارید به شما توصیه می‌کنیم که حتماً چند غذاهای سنتی تبریز را امتحان بفرمایید. خوردن این غذاها باعث می‌شود که تجربه سفر شما کامل گردد. برای آشنایی بیشتر با غذاهای سنتی تبریز با سایت هارا گدیم همراه باشید در اینجا ما سعی داریم معروف‌ترین غذاهای سنتی شهر تبریز را به شما معرفی کنیم.

غذاهای اصیل تبریزی

در این بخش از مقاله هارا گدیم در تلاش هستیم که انواع غذاهای اصیل تبریزی را به شما معرفی بفرمایید. دانستن نام غذاهای سنتی تبریز و حداقل اطلاعات دررابطه‌با طرز تهیه این غذاها باعث ترغیب شما برای امتحان کردن این غذاها می‌شود.

کوفته تبریزی؛ اصیل‌ترین غذای شهر تبریز

کوفته تبریزی

وقتی صحبت از غذاهای سنتی تبریز باشد همگی ما در ذهنمان کوفته تبریزی را مجسم می‌کنیم. این غذا اصیل‌ترین غذای شهر تبریز محسوب می‌شود که از نظر خود ساکنان شهر تبریز، خوشمزه‌ترین کوفته در میان بقیه انواع کوفته‌ها محسوب می‌شود. البته پختن این غذا نیز دارای سختی‌ها و طرز پخت مخصوص خود است و شما به‌راحتی نمی‌توانید آن را بدون داشتن تجربه در خانه درست کنید.

مواد داخل کوفته تبریزی گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات، لپه، آلو، گردو، زرشک و پیاز هستند که ترکیب این مواد با آب، زعفران و رب گوجه‌فرنگی تجربه یک غذای بسیار لذیذ را برای شما فراهم می‌آورد. بسته به دستور پخت‌های مختلف بعضی از افراد معمولاً تخم‌مرغ درسته، زرشک و بادام را نیز درون کوفته تبریزی قرار می‌دهند. در کنار این غذا اصولاً سبزی، ترشی و ماست قرار می‌دهند که طعم بی‌نظیر این کوفته را چندبرابر می‌کند.

خورشت هویج؛ سالم و لذیذ

خورشت هویج

این غذا همان‌طور که از نامش نیز معلوم است مقدار زیادی هویج دارد که شاید مطابق میل هر سلیقه‌ای نباشد ولی رنگ و لعاب نارنجی آن باعث می‌شود که سفره شما بسیار زیبا و چشم‌نواز بشود. از طرفی مزه این خورش شیرین است و اگر شما یکی از طرف‌داران غذاهای شیرین هستید باید حتما این غذا را امتحان کنید. برای تهیه این غذا ابتدا باید هویج‌ها را به‌صورت خلالی خرد کنید. شما می‌توانید از هویج فرنگی یا زردک برای تهیه این غذا استفاده کنید.

طرز تهیه اصلی این غذا با گوشت است ولی این غذا را می‌توان با مرغ هم درست کرد. شما پس از خردکردن هویج‌ها و تفت دادن آن‌ها با اضافه‌کردن گوشت یا مرغ و رب گوجه‌فرنگی باید به این غذا آب، زعفران، آلو، مقداری دارچین و آبلیمو اضافه کنید. ترکیب این مواد با هم دیگر باعث خوشمزه‌تر شدن این خورش نارنجی‌رنگ می‌شود.

تره شورباسی یا قورما شورباسی؛ قدیمی و اصیل

تره شورباسی

اگر در رستوران این غذا را سفارش بدهید از نظرتان تفاوت چندانی با آبگوشت نخواهد داشت اما در شهر تبریز پختن آبگوشت نیز با طرز تهیه خاص خود صورت می‌گیرد. برای تهیه این غذای اصیل شما باید بعد از پخت آبگوشت به‌صورت معمولی، در انتها به این غذا طرح و تخم‌مرغ اضافه کنید. اضافه‌شدن این مواد باعث خوشمزگی بیشتر این غذا می‌شود. در کنار این غذا شما می‌توانید نان سنگک، پیاز، سبزی‌خوردن و ترشی را استفاده کنید. این غذا بسیار مقوی است و برای افرادی که کمبود کلسیم دارند توصیه می‌شود.

سوتی پلو؛ پلویی متفاوت و لذیذ

سوتی پلو

وقتی صحبت از غذاهای سنتی تبریز باشد نمی‌توان سوتی پلو یا شیر پلو را فراموش کرد. این غذا بسیار ساده است ولی در عین سادگی می‌تواند تجربه جدیدی را برای شما به وجود بیاورد. برای تهیه سوتی پلو شما باید برنج را به همراه شیر، کره، زعفران و نمک مانند برنج کته و یا دمی بپزید. برای خوردن این غذا می‌توانید از انواع خورش‌ها استفاده کنید ولی اصولاً سوتی پلو را به همراه ماهی سرخ شده و یا ماهی شکم پر و اگر اهل ماهی نیستید با گوشت یا مرغ به همراه آلو، کشمش و انواع مغزهای مختلف سرو کنید.

گشنیز کباب؛ پرطرف‌دار و مجلسی

گشنیز کباب

گشنیز کباب یکی از غذاهای سنتی شهر تبریز است که در شهر ماکو نیز پخته می‌شود. این غذای خوشمزه در واقع یک نوع کوفته محسوب می‌شود که از موادی نظیر گشنیز، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، تخم‌مرغ و آرد سفید تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا شما باید لپه‌ها را بپزید و با پیازها چرخ کنید. در ادامه گوشت چرخ‌کرده را به مواد اضافه کنید. در اینجا باید ادویه‌های مناسب و مطابق میل خود را به غذا بیفزایید و مواد را ورز دهید. پس از انجام این مرحله با اضافه نمودن تخم‌مرغ مواد را به‌صورت کوفته‌های ریز درآورده و سرخ کنید. گشنیز را هم تفت دهید. سپس با آماده‌کردن سسی از آرد سفید تفت‌داده شده به همراه آب و همچنین پیاز نگینی خرد شده کوفته‌ها و گشنیز سرخ شده را به مواد بیفزایید. کنار هم قرارگرفتن این مواد بسیار لذیذ و خوشمزه باعث ایجاد یک تجربه جدید و جذاب برای شما می‌شود.

کباب بناب، خوشمزه و به‌یادماندنی

کباب بناب

اگر به مقدار اندکی با غذاهای سنتی تبریز آشنا باشید؛ حتماً نام کباب بناب را به یاد می‌آورید. این غذا از غذاهای اصیل شهر تبریز است که هر فردی در زندگی خود تلاش می‌کند که حداقل یک‌بار آن را امتحان کند. برای پختن غذا گوشت گوسفندی به همراه پیاز و نمک و فلفل با هم به‌خوبی مخلوط می‌شود. تفاوتی که این کباب با کباب‌کوبیده دارد در اندازه آن است؛ به‌طوری‌که اندازه آن بسیار بزرگ‌تر از یک کباب معمولی می‌باشد. برای سرو این غذا می‌توانید از پلو استفاده کنید ولی این کباب در شهر تبریز با نان خورده می‌شود. دررابطه‌با پیشینه این کباب این‌طور آمده است که از غذاهای لذیذ دوران قاجار می‌باشد و توسط مرحوم صمد آشپزباشی در بناب درست شده است.

جغوربغور؛ نادر و لذیذ

جغوربغور

جغوربغور که به جربز و یا جیز بیز هم معروف است یکی از غذاهای سنتی تبریز محسوب می‌شود که تجربه خوردن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای پخت این غذا به جگر سیاه گوسفندی، جگر سفید و دل و قلوه نیاز داریم. زمان پخت آن کوتاه است و پخت آن کار سختی نمی‌باشد. شما برای تهیه این غذا باید ابتدا پیاز را سرخ کنید و سپس دل جگر و قلوه را که از قبل خرد کرده‌اید؛ به پیاز اضافه کنید. برای مزه‌دار کردن این غذا می‌توانید از ادویه‌های مخصوص استفاده کنید. به‌عنوان سس این غذا شما از رب گوجه‌فرنگی و یا رب انار می‌توانید استفاده بفرمایید. تجربه این غذا برای دوستداران دل و جگر و قلوه بسیار جذاب و درعین‌حال نادر است.

دلمه و کوکوی تبریزی

دلمه و کوکوی تبریزی

شما با سفر به شهر تبریز محال است که با حضور در وعده‌های غذایی در منزل یکی از ساکنان این شهر و یا با رفتن به یک رستوران سنتی، نام دلمه و یا کوکوی تبریزی را نبینید. با سایت هارا گدیم برای آشنایی با دلمه و کوکوهای اصیل تبریزی همراه باشید.

دلمه بادمجان تبریزی، اصیل و خاطره‌انگیز

دلمه بادمجان تبریزی

این دلمه نیز از غذاهای سنتی تبریز محسوب می‌شود که همان‌طور که از نامش پیداست در تهیه این غذا از بادمجان استفاده شده است. شما برای طبخ این غذا باید علاوه‌بر بادمجان از گوشت چرخ‌کرده، لپه، برنج، رب انار، رب گوجه‌فرنگی، سبزیجات معطر، کره و ادویه استفاده کنید. در این غذا نیز حضور سبزیجات محلی تبریز باعث خوشمزه‌تر شدن این غذا می‌شو.د شما با خالی‌کردن داخل بادمجان‌ها و آماده‌کردن مواد درون آن و سپس ریختن مواد به درون بادمجان‌ها نصف مراحل را پیش رفته‌اید. در ادامه با درست‌کردن سسی از رب انار، رب گوجه‌فرنگی، زعفران دم‌کرده و آبلیمو دلمه‌های بادمجان را داخل آن قرار دهید و اجازه دهید که به همراه سس پخته شوند. خوردن این غذا به دوستداران بادمجان بسیار توصیه می‌شود.

دلمه برگ مو؛ غذایی بادقت و اصیل

دلمه برگ مو

شاید شما در هر جایی از ایران که ساکن باشید این غذا را تجربه کرده باشید چرا که دلمه برگ مو در شهرهای گوناگون ایران نیز پخته می‌شود. ولی اصالت این غذا به شهر تبریز باز می‌گردد. طرز تهیه این غذا نیز سختی‌ها و روش‌های خاص خود را دارد و درست‌کردن آن باید با نهایت دقت و توجه صورت بگیرد تا غذایی بی‌نقص تهیه شود.

برای تهیه کردن این غذای بسیار لذیذ ابتدا لازم است که برگ موها را داخل آب و نمک به مدت یک دقیقه بجوشانید و سپس مواد داخل دلمه که شامل گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات مخصوص، برنج، پیازداغ، لپه و ادویه مخصوص هستند را تفت‌داده و آن‌ها را آماده کنید. سپس باید دانه‌دانه مواد را داخل برگ موها قرار بدهید و آن‌ها را با نهایت دقت و ظرافت به‌صورت لقمه‌ای بپیچانید.

در اینجا بر اساس سلیقه فردی شما می‌توانید از زرشک و بادام استفاده کنید. از دلایلی که باعث شده دلمه‌های برگ موی تبریز بسیار خوشمزه و لذیذ باشند استفاده از سبزیجات محلی این شهر مانند تره، مرزه، شوید و … می‌باشد.

دلمه کلم؛ ظریف و خوشمزه

دلمه کلم

هستند افرادی که مزه برگ مو در دلمه برگ مو را نمی‌پسندند؛ لذا توصیه ما به این افراد برای تجربه دلمه‌های اصیل تبریزی خوردن دلمه کلم تبریزی هست. دلمه کلم یکی از غذاهای سنتی تبریز است که طعم بسیار لذیذ و خوشمزه را برای شما به ارمغان می‌آورد. تجربه خوردن این غذا به‌تمامی افراد توصیه می‌شود. برای پختن این غذا باید نهایت دقت و ظرافت را صرف کنید تا دلمه وا نرود و مواد از آن بیرون نریزد و یا بیش از اندازه خشک نشود. مواد داخل دلمه کلم شامل گوشت چرخ‌کرده، برنج، سبزیجات مانند تره، مرزه، شوید، لپه، پیازداغ و ادویه‌های مختلف می‌باشند. شما بنا بر سلیقه خود می‌توانید مواد آن را کم یا زیاد بفرمایید. پس از آماده‌سازی کلم‌ها و همچنین مواد داخلی دلمه شما می‌توانید مواد را به داخل برگ‌های کلم گذاشته و آن را به‌دقت بپیچید. با پختن دلمه درون آب زعفران، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مخصوص و صرف زمان مناسب برای پخت آن، دلمه آماده می‌شود.

کوکوی تره؛ لذیذ و مجلسی

 

تره محلی شهر تبریز یکی از مواد پرکاربرد این شهر می‌باشد که در اکثر غذاهای سنتی تبریز می‌توانیم آن را ببینیم. کوکوی تره نیز یکی از کوکوهای خوشمزه و مجلسی شهر تبریز محسوب می‌شود. طرز تهیه این کوکو بسیار شبیه به کوکوسبزی است و تنها تفاوت این غذای اصیل سبزی آن است که در این کوکو از سیر و تره به‌عنوان سبزی اصلی استفاده می‌شود. شما پس از مخلوط کردن تره و سیر رنده شده به همراه ادویه و تخم‌مرغ می‌توانید مواد را سرخ کنید برای تزیین غذا می‌توان از زرشک و گردو استفاده کرد.

کوکوی لوبیا سبز؛ خوشمزه و جدید

کوکوی لوبیا سبز

کوکوی لوبیا سبز علاوه بر ساده بودن، طعمی بسیار خوشمزه و بی‌نظیر دارد که می‌تواند یک وعده غذایی سبک محسوب شود. این غذا علاوه بر طعم بی‌نظیر خود بسیار سریع نیز آماده می‌شود که از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. شما برای پختن این کوکو باید از لوبیا سبز، هویج و سیب‌زمینی آب پز استفاده کنید. در کنار این سه مواد برای خوش‌طعم‌تر شدن آن می‌توانید از سبزی، سیر، قارچ، پیاز، فلفل‌دلمه‌ای و ادویه مخصوص برای تهیه آن نیز استفاده بکنید. در انتها با اضافه‌کردن تخم‌مرغ و مخلوط کردن آن شما می‌توانید کوکو را در قالب و شکل‌های مدنظر خود سرخ به نمایید. برای تزیین غذای زیبا و ساده می‌توانید از زرشک و پیازداغ استفاده بفرمایید.

کوکوی هفت لشکر؛ محبوب و پر مواد

کوکوی هفت لشکر

یکی دیگر از انواع کوکوهای سنتی شهر تبریز کوکوی هفت شکر است که محبوبیت بسیاری در شهر تبریز دارد. این کوکو به دلیل آنکه از ۷ ماده غذایی درست شده است به این اسم نام‌گذاری شده است. برای تهیه این غذای خوشمزه باید مواد زیر را تهیه نمود لوبیا سبز، سیب‌زمینی خرد شده، پیاز خرد شده، هویج، گوشت چرخ‌کرده، سینه مرغ، فلفل‌دلمه‌ای، قارچ و تخم‌مرغ. در کنار این مواد شما می‌توانید از ادویه‌های مختلف نظیر پودر گل محمدی، پودر زیره، زردچوبه، نمک و فلفل استفاده نمایید.

پس از خردکردن همه مواد به‌صورت نگینی، سیب‌زمینی و سپس پیاز و در نهایت گوشت را تفت داده و هویج و قارچ را آب‌پز نمایید و در نهایت در روغن تفت دهید. سپس همه مواد را با هم مخلوط کرده و تخم‌مرغ‌ها را به مواد اضافه کنید و در انتها نیز لوبیا سبز و فلفل‌دلمه‌ای را به مواد بیفزایید. پس از هم زدن و یکدست شدن مواد آن را با شعله کم سرخ کنید. خوردن این غذای سنتی تبریز علاوه بر طعم و مزه فوق‌العاده آن، خواص بسیار زیادی نیز دارد.

آش‌های اصیل تبریزی

شهر تبریز یکی از بهترین شهرهای کشور ایران می‌باشد که در پخت انواع آش نیز لیست بلند و بالایی را به خود اختصاص داده است. تجربه هر یک از این آش‌ها به تنهایی برای شما لحظاتی خوش و تازه را به ارمغان می‌آورد. با سایت هارا گدیم برای معرفی انواع آش‌های شهر تبریز همراه باشید.

آش آبغوره؛ ترش و خوشمزه

آش آبغوره

این آش یکی از غذاهای محبوب شهر تبریز محسوب می‌شود. وجود این آش بر سر سفره نشانه اصالت غذاهای تبریزی است. برای تهیه این آش خوشمزه شما می‌توانید از آبغوره و یا غوره تازه، بلغور، گندم، عدس و لوبیا چشم‌بلبلی استفاده بفرمایید. شما می‌توانید بنا بر سلیقه خود سبزیجات متفاوتی را استفاده بفرمایید اما در شهر تبریز معمولاً برای تهیه آش آبغوره از تره و جعفری استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید نعنا و گشنیز هم به این آش اضافه کنید. وجود آب‌غوره و یا غوره تازه در این آش باعث می‌شود که این آش خوشمزه برای رفع عطش، کاهش قند و کلسترول خون و صفرا زدایی بسیار مناسب باشد.

آش اوماج؛ گرمایی در زمستان

آش اوماج

غیرممکن است که در فصل‌های سرد به تبریز سفر کنید و این آش را در خانه‌های مردم شهر تبریز نبینید. مردم تبریز برای آن که بدن‌هایشان در برابر سرما مقاوم شود این آش را هر چند روز یک‌بار پخته و میل می‌فرمایند. تهیه این آش از موادی نظیر عدس، سبزیجات آش، پیاز و اوماج می‌باشد. اوماج‌ها خمیر خشک شده هستند که با ترکیب آب و آرد به دست می‌آیند. این غذای سنتی تبریز برای سرماخوردگی بسیار مفید است و باعث تسریع بهبودی فرد می‌شود.

آش کلم‌برگ تقویت کننده و بی نظیر

از آش‌های بسیار خوشمزه و سنتی شهر تبریز آش کلم‌برگ است که در جشن نیمه پاییز پخته می‌شود. این آش دارای موادی نظیر کلم‌برگ، هویج، کرفس، جو و بلغور گندم می‌باشد. ازآنجایی‌که ترکیب این مواد با همدیگر بسیار پرخاصیت است؛ این آش برای بهبود سرماخوردگی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است. این خواص در کنار طعم بی‌نظیر این آش تجربه‌ای فوق‌العاده را رقم می‌زند.

آش ماست؛ عجیب اما فوق‌العاده

شاید شنیدن اسم این غذا برایتان بسیار عجیب باشد اما آش ماست یکی از غذاهای سنتی تبریز محسوب می‌شود که مزه بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. تهیه این آش لذیذ به این صورت است که شما باید با گوشت چرخ‌کرده، آرد ذرت و پیاز، کوفته‌های ریز درست کنید. در ادامه برنج، سیب‌زمینی، هویج، لوبیا و عدس را باید در آب گوشت بپزید. پس از انجام این مراحل شما باید سبزی را اضافه کنید و اجازه بدهید که با شعله کم غذا جا بیفتد. در انتها برای سرو این غذا باید ماست را به آن اضافه کنید. ترکیب این مواد با هم دیگر یک تجربه جدید و متفاوت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آش گیلدیک؛ پرخاصیت و مقوی

آش گیلدیک

یکی دیگر از غذاهای محلی شهر تبریز آش گیلدیک می‌باشد. این آش به دلیل داشتن انواع حبوبات و همچنین دارابودن گوشت پروتئین فراوان دارد. همچنین دارای فیبر، انواع ویتامین‌های A ،B،C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، گلوکز، فروکتوز و … می‌باشد. تمامی این مواد در کنار هم باعث افزایش سطح انرژی بدن، جلوگیری از پوکی‌استخوان، تقویت عمومی می‌شود. خوردن این آش حتی برای عضله‌سازی ورزشکاران نیز مناسب می‌باشد. موادی که در این آش استفاده می‌شوند عبارت‌اند از گوشت چرخ‌کرده، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، نخود، برنج، آلوچه، زردآلو، سبزی آش، پیاز، گل نسترن، مغز گردو و همچنین پیازداغ و نعنا داغ برای تزیین استفاده می‌شود. شما می‌توانید با خوردن این آش فوق‌العاده سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایید.

آش میوه؛ ترش و جذاب

یکی از ویژگی‌هایی که غذاهای سنتی تبریز دارد این است که در بین آن‌ها می‌توانید غذایی باب میل هر نوع سلیقه‌ای را پیدا کنید. از آش‌های معروف شهر تبریز آش میوه است که برای افرادی که به غذاهای ترش علاقه دارند؛ بسیار توصیه می‌شود. تهیه این آش نیز بسیار جذاب است. شما باید علاوه بر حبوبات و سبزیجات آش به قابلمه آلبالو، آلو بخارا، زغال اخته و زردآلو اضافه کنید. افزودن این میوه‌ها در کنار نخود، لوبیا، هویج، گوجه‌فرنگی و گوشت قلقلی باعث می‌شود که طعم بسیار خوشمزه را میل بفرمایید. برای ترش‌تر شدن این آش می‌توانید از مقداری سرکه استفاده کنید.

آش شیر؛ ساده و محلی

از دیگر غذاهای سنتی شهر تبریز آش شیر می‌باشد که در روزهای سرد زمستانی بسیار توصیه می‌شود. این آش با شیر، گندم، کشمش، گردو، بادام، نمک و فلفل درست می‌شود. در شهر تبریز اصولاً در کنار آش شیر، فالوده خانگی نیز خورده می‌شود. برای تزیین آش می‌توانید از جعفری تازه استفاده نمایید.

آش گوجه‌فرنگی؛ قرمز و دوست‌داشتنی

آش گوجه‌ فرنگی

شما می‌توانید برای تجربه این غذاهای اصیل آش گوجه‌فرنگی را انتخاب کنید. طرز تهیه و مواد اولیه این آش بسیار شبیه به آش آبغوره می‌باشد با این تفاوت که مقدار گوجه‌فرنگی این آش بیشتر است. شما در کنار برنج، گوجه‌فرنگی، لوبیا، غوره و یا آبغوره و سبزیجات معطر در انتها و پس از آماده‌شدن آش می‌توانید به آن نعنا داغ و یا پیازداغ اضافه کنید.

آش یخ؛ متفاوت و خوشمزه

این آش به‌صورت ظاهری شباهت بسیاری به آب‌دوغ‌خیار دارد اما برای تهیه این آش خوشمزه به ماست، برنج پخته شده، سیر رنده شده، ادویه‌های متفاوت و سبزیجات معطر مانند گشنیز، جعفری، تره، ترخون و برگ چغندر نیاز داریم. نکته‌ای که باعث می‌شود این آش ظاهری متفاوت داشته باشد وجود تکه‌های یخ درون آن است. شما برای تهیه آش یخ باید برنج، سبزی، ادویه و آب را بپزید و سپس به آن سیر رنده شده را اضافه کنید. در ادامه باید اجازه دهید تا آش سرد شود و برای سرو باید به آن ماست و یخ اضافه کنید. خوردن آش یخ تبریز یک تجربه جدید و شگفت‌انگیز خواهد بود.

داش کلم آشی؛ مجلسی و خوشمزه

یکی از آش‌های سنتی تبریز که در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌شود؛ داش کلم آشی یا آش کلم قمری می‌باشد. مواد لازم برای تهیه این آش برنج نیم دانه، کلم قمری، لپه، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی می‌باشد. این آش نیز مانند سایر غذاهای سنتی تبریز نیاز به سبزیجات معطری مانند تره دارد. طرز تهیه این آش بسیار ساده است و شما هم می‌توانید از این آش برای مهمانی‌های خود استفاده کنید. برای تزیین آش کلم قمری می‌توانید از نعنا خشک و پیازداغ استفاده بکنید. در زمان‌های قدیم به این آش، کشک نیز اضافه می‌شد.

آش شیله عدس؛ آسان و مقوی

عدس یکی از موادی است که بسیار پر خاصیت می‌باشد. آش شیله عدس به دلیل برخورداری از این ماده غذایی بسیار مقوی است. در کنار این خاصیت‌ها طرز تهیه این آش خیلی راحت می‌باشد. موادی که شما برای تهیه این آش نیاز دارید عبارت‌اند از سبزیجات معطر مانند تره و پیازچه، عدس، بلغور، گوجه‌فرنگی و برنج. تبریزی‌ها برای تهیه این آش از سبزیجات محلی تبریز به نام کالش استفاده می‌کنند. خوردن این آش ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن و حافظه توصیه می‌شود.

آش قوروت قیله؛ ترکیب کشک و گوشت

از دیگر غذاهای سنتی شهر تبریز که خوردن آن را در سفر به این شهر به شما توصیه می‌کنیم؛ آش قوروت قیله است. این آش بسیار خوشمزه و لذیذ می‌باشد. در زبان محلی شهر قوروت به معنی کشک و قیله به معنی گوشت قورمه تفت‌داده شده می‌باشد. شما برای تهیه این آش علاوه بر موارد گفته شده باید از برنج نیم دانه، بلغور، لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیا سبز خرد شده، تره، جعفری، بادمجان، سیر، پیاز، ریحان، گوجه‌فرنگی و همچنین ادویه‌های مختلف نظیر نمک، فلفل و زردچوبه استفاده نمایید. همان‌طور که از اسم مواد اولیه معلوم است ترکیب این مواد با هم طعمی متفاوت و خوشمزه را ایجاد می‌کند.

آش گوشواره؛ جذاب و پر خاصیت

نام‌گذاری این آش به دلیل استفاده از خمیرهای گوشواره مانند است. از ویژگی‌های غذاهای سنتی تبریز مقوی بودن آن‌ها است. تهیه آش به این صورت می‌باشد که شما در ابتدا باید خمیر این آش را آماده کنید. برای آماده‌کردن خمیر باید تخم‌مرغ آرد و آب را با یکدیگر مخلوط کرده و بگذارید به مدت نیم ساعت استراحت کند. سپس باید گوشت چرخ‌کرده را همراه با پیاز و ادویه‌های مناسب به‌صورت قلقلی‌های ریز درآورده و آن‌ها را کنار بگذارید. در ادامه خمیرها را با گوشت پر کنید و با شکلی شبیه گوشواره آن‌ها را ببندید. شما برای تهیه این آش می‌توانید از گشنیز، نعنا، رب گوجه‌فرنگی، سرکه، جعفری و ادویه‌های مناسب استفاده نمایید. وجود این لقمه‌های گوشواره مانند جای خالی حبوبات را پر می‌نماید.

انواع پیش‌غذاها و دسرهای شهر تبریز

تبریزی‌ها برای کامل نمودن هنرمندی خود به تهیه پیش‌غذاهای خاص و دسرهای اصیل این شهر پرداختند. وجود هر یک از این غذاهای سنتی تبریز در کنار یکی از این پیش‌غذاها و دسرها باعث می‌شود که سفره شما زیبایی چندبرابری را به خود اختصاص بدهد.

قیقاناخ؛ دسر صبحانه

قیقاناخ

این غذا که به خاگینه هم معروف است یکی از غذاهای سنتی شهر تبریز محسوب می‌شود که می‌توانید آن را در وعده صبحانه و یا عصرانه میل بفرمایید. شاید با خود فکر کنید که این غذا فرقی با خاگینه‌های شهرهای دیگر ندارد ولی حتی در این دسر ساده نیز می‌توانید رنگ و بوی شهر تبریز را ببینید. شما برای پختن این غذا به روش اصیل تبریزی باید تخم‌مرغ را با ماست آرد و کره مخلوط کنید. در اینجا استفاده از سبزیجات معطر و محلی شهر تبریز باعث می‌شود که این غذا رنگ و بوی اصیل تبریز را به خود بگیرد. پس از مخلوط کردن تمامی این مواد باید آن را سرخ کنید در انتها بعد از آماده‌شدن مواد و سرخ شدن آن‌ها روی آن‌ها شهری از شکر و آب بریزید. دسر قیقاناخ شما آماده خوردن می‌باشد. این دسر به‌خصوص برای افراد مبتلا به کم‌خونی و همین‌طور برای خانم‌ها پس از زایمان بسیار توصیه می‌شود.

قارنی یاریخ؛ خوشمزه و مجلسی

یکی از غذاهای سنتی تبریز قارنی یاریخ یا گارنی یاریخ می‌باشد که به بادمجان شکم پر نیز معروف است. تجربه خوردن این غذای مجلسی تبریزی بسیار لذیذ و دلپذیر می‌باشد. برای آماده‌سازی این غذا شما می‌توانید بادمجان‌ها را به‌دلخواه کبابی و یا سرخ نمایید. پس از آماده‌شدن بادمجان‌ها شما باید آن‌ها را بازکرده و داخل آن‌ها را با گوشت چرخ‌کرده که با ادویه‌های مختلف و پیاز مخلوط شده است به همراه گوجه‌فرنگی و جعفری پر نمایید. در ادامه بادمجان‌‌های شکم پر را بر روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید که مزه‌ها به خورد یکدیگر بروند. در انتها خوردن این غذای سنتی تبریزی تجربه‌ای بی‌نظیر را برای شما فراهم می‌آورد.

سوپ بزرک؛ مقوی و ساده

یکی از سوپ‌های اصیل شهر تبریز که بسیار پرخاصیت و مقوی می‌باشد سوپ بزرک است. موادی که در این صورت استفاده می‌شوند عبارت‌اند از بزرک، گندم، آب، روغن یا کره  است. باتوجه‌به سلیقه شما می‌توان از شیره انگور نیز استفاده کرد. شما برای تهیه این سوپ ابتدا باید تخم بزرک را آسیاب کنید و سپس با آرد مخلوط کرده و تفت دهید. بعد از آن به مواد آب را اضافه کرده و اجازه دهید تا جا بیفتد. برای سرو سوپ می‌توان از کره یا روغن و یا بر اساس علاقه شما از شیره انگور نیز استفاده نمود. این غذا برای وعده صبحانه سرو می‌شود.

دویماج؛ شیک و ساده

دویماج

در نگاه اول به این غذا شاید ذهنتان به سمت نان و پنیر و سبزی برود اما وجود نان خشک تبریزی، پنیر و کره محلی و همچنین تره و جعفری محلی شهر تبریز باعث می‌شود که این پیش‌غذا رنگ و بوی این شهر را به خود بگیرد. شما تمامی مواد گفته شده را باید با یکدیگر مخلوط کنید و مقداری آب و یا دوغ بر روی آن بریزید و آن‌ها را به شکل کوفته‌های متوسط در بیاورید. خوردن این غذای خوشمزه در وعده‌های صبحانه و عصرانه بسیار می‌چسبد. شما می‌توانید برای تهیه این دسر خوشمزه از گردو نیز استفاده بفرمایید.

تجربه طعم‎‌های بی‌نظیر تبریزی

در این مقاله از سایت هارا گدیم شما را با انواع غذاهای سنتی تبریز آشنا کردیم. شهر تبریز شهری پر از مزه‌های گوناگون و طعم‌های بی‌نظیر است که تجربه آن را به شما توصیه می‌کنیم. شما می‌توانید برای سرو کردن هر یک از این غذاهای بسیار خوشمزه  علاوه بر منوی هتل اقامت خود، به رستوران‌های سنتی این شهر بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا