سایت دکتر شهاب اناری
ایران گردیجزیزه قشم

سوغاتی های قشم

سایت ایمن باشی

سفر کردن یکی از لذت‌ بخش‌ ترین فعالیت‌ های انسانی به حساب می‌ آید که افراد زیادی به آن علاقه دارند زیرا فرد را برای مدت زمانی کوتاه از دغدغه‌ های زندگی‌ اش دور کرده و باعث آرامشش می‌ شود. اما مسئله مهمی که شاید شما هم با آن مواجه شده باشید، پیدا کردن مکانی است که هم شرایط آب‌ و هوایی خوبی داشته باشد و هم جاذبه‌ های دیدنی‌ اش باعث سرگرم شدن مسافران شود.

یکی از بهترین گزینه‌ های پیشنهادی ما به شما برای سفر کردن، جزیره قشم در استان هرمزگان است که طبیعت بی‌ نظیر و جاذبه‌ های گردشگری چشم نوازش باعث تعجب و هیجان‌ زدگی مسافران می‌ شود؛ پس اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید زیرا ما در این مقاله از سایت هارا گدیم قصد داریم شما را ابتدا با جزیره زیبای قشم آشنا کنیم تا پیش از سفر شناختی از این شهر داشته باشید و سپس به معرفی سوغاتی ‌های قشم بپردازیم تا هنگام سفر با ارزش‌ ترین هدیه را برای عزیزانتان خریداری کرده و باعث حال خوبشان شوید.

قشم، شهر عجایب هفتگانه

قشم که به نام برکاوان نیز شناخته می‌ شود، بزرگ‌ ترین جزیره خلیج‌فارس است که به دلیل طبیعت خاص، جاذبه‌ های منحصر به‌ فرد و سبک زندگی و آداب ‌و رسوم مردمانش هویت مستقلی به خود گرفته و به منطقه‌ ای متمایز از دیگر جزیره‌ ها تبدیل شده است. سالانه افراد زیادی به دلایل مختلفی مانند شرایط آب ‌و هوایی مناسب یا ماموریت کاری به این شهر سفر می‌ کنند؛ اما اصلی‌ ترین دلیل که باعث جذب توریست به این جزیره شده بازدید از مکان‌ های دیدنی متنوع آن مانند دره ستارگان، غار نمکدان، جنگل‌ های حرا، دلفین‌ های جزیره هنگام، لاک‌ پشت ‌های پوزه عقابی، تنگه چا‎‌ه‌ کوه و جزایر ناز است که باعث شده گردشگران لقب شهر عجایب هفنگانه را به آن بدهند و برای تماشای تمامی این موارد به قشم سفر کنند.

معرفی انواع سوغاتی های قشم

همانطور که می‌ دانید مهم‌ ترین بخش سفر پس از بازدید از مکان‌ های دیدنی، خرید سوغاتی برای آشنایان و بستگان است زیرا نه تنها میزان محبت شما را به آن‌ ها نشان می‌ دهد بلکه باعث شده نسبت به فرهنگ و آداب ‌و رسوم شهری که به آن سفر کرده‌ اید هم، شناختی به دست آورده و علاقه‌ مند به سفر به آنجا شوند.

شهر قشم نیز مانند دیگر شهر های ایران از سوغاتی‌ های متنوعی برخوردار است که به دو دسته خوراکی‌ ها و صنایع دستی تقسیم می‌ شوند. ما در این قسمت از مقاله قصد داریم هر کدام از سوغاتی های قشم را به طور جداگانه معرفی کنیم تا شما بدانید کدام یک از آن‌ ها با ذائقه عزیزانتان سازگاری دارد و بدون نگرانی آن را تهیه کنید، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سوغاتی ‌های خوشمزه قشم

سوغاتی ‌های خوشمزه قشم

جاذبه‌ های دیدنی و گردشگری قشم یکی از دلایلی است که افراد را ترغیب به سفر می‌ کند اما یکی دیگر از دلایل اصلی سفر مسافران غذا ها و خوراکی‌ های محلی خوشمزه این شهر است که با هر ذائقه‌ای سازگاری داشته و هر جایی یافت نمی‌ شود. اما گاهی خودتان یا اطرافیانتان امکان سفر به این شهر را ندارید که جای نگرانی نیست زیرا مردم خونگرم قشم با طبخ بهترین خوراکی‌ های خوشمزه خود و فروش آن‌ها به عنوان سوغاتی باعث شده‌ اند بتوان طعم یک سری از خوراکی‌ های آن‌ ها را در هر کجا چشید.

ما در ادامه مقاله قصد داریم تعدادی از سوغاتی‌ های خوشمزه این شهر را معرفی کنیم تا هنگام سفر به این شهر برای عزیزانتان تهیه کنید.

خرما

خرما بهترین و معروف‌ ترین سوغاتی‌ شهر های جنوبی ایران مانند قشم محسوب می‌ شود، زیرا موقعیت جغرافیایی و شرایط آب ‌و هوایی آن منطقه به گونه‌ ای است که نخل‌ های گوناگون و زیادی در آنجا رشد می‌ کنند. رطب‌ هایی که در قشم یافت می‌ شوند با آن که بسیار شیرین هستند؛ اما ضرر کمتری داشته و جایگزین مناسبی برای قند به حساب می‌ آیند، به همین دلیل شما با خرید رطب‌ های درجه یک و مشتقات آن‌ ها مانند انواع شیره‌ ها با قیمت مناسب از سلامتی اطرافیانتان محافظت کرده‌ اید. خرما یک خوراکی بسیار مقوی و مغذی است که افراد با خوردن آن می‌ توانند انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند. از معروف‌ ترین خرما های قشم می‌ توان به خرما شکر اشاره کرد که بیشتر کشت شده و بسیاز خشک و شیرین است.

مسقطی جنوبی

یکی دیگر از سوغاتی‌ های خوشمزه قشم، مسقطی نام دارد. این خوراکی لذیذ که از ترکیب نشاسته، گلاب، زعفران، کره، انواع مغز ها و شکر به دست می‌ آید، در واقع نوعی حلوا است که ظاهری ژله ­‌مانند دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شیرینی نه تنها در قشم پخته می‌ شود و به عنوان سوغاتی به فروش می‌ رسد بلکه در دیگر شهر های جنوبی ایران مانند شیراز در طعم‌ های مختلف طبخ و فروخته می‌ شود.

نان تموشی یا تو مشتی

یکی از سوغاتی‌ های خوشمزه جزیره قشم، نان سنتی تموشی است ک عطر و طعم دلنشینی دارد. این نان به عنوان قدیمی‌ ترین و معروف‌ ترین نان جزیره قشم شناخته می‌ شود به همین خاطر در اکثر نانوایی‌ ها و شیرینی فروشی‌ های این شهر پخته شده و به فروش می‌ رسد. افرادی که در قشم مشغول به پخت نان تموشی هستند برای تهیه آن ابتدا تابه را به خوبی داغ می‌ کنند سپس خمیری که از آرد و آب به دست آمده را به صورت خیلی نازک درون تابه پهن می‌ کنند؛ زمانی که نان کمی پخته شد، پنیر یا تخم‌مرغ روی آن می‌ ریزند و اغلب با سس مخصوصی به نام مهیاوه که ترکیبی از آب ماهی، رازیانه، نمک، ریحان، خردل و گشنیز است، می‌ فروشند. اما ناگفته نماند که نان تموشی را با سس دیگری به نام سوراغ نیز نوش جان می‌ کنند که از ترکیب آب، نمک، ناهی حشینه، پوست نارنج و گل سرخ درست شده است.

نان گرده

نان گرده یکی دیگر از نان‌ های سنتی جزیره قشم است که مسافران آن را به عنوان یکی از سوغاتی های قشم برای اطرافیانشان می‌ برند. این نان همانطور که از نامش مشخص است شکل گردی دارد زیرا چانه‌ های کوچکی که جدا شده به صورت گرد پهن داخل تابه گذاشته و پخته می‎شود. نان گرده نیز همانند نان تموشی بعد از پخت با سس مهیاوه سرو می‌ شود.

نان لگیمات

نان لگیمات که برخی افراد آن را به دلیل طعم شیرینی که دارد با کلوچه اشتباه می‌ گیرند، یکی دیگر از نان‌ های سنتی جزیره قشم است که به عنوان سوغاتی به فروش می‌ رسد. این نان از ترکیبات آرد، گلاب، شکر، تخم ‌مرغ؛ زعفران، خمیر مایه و نمک تشکیل شده که هر کدام مزه دلنشینی را به نان بخشیده‌ اند.

نان خمیرتره

نان خمیر تره یکی دیگر از نان‌ های سنتی جزیره قشم است و به دلیل مزه متفاوتی که دارد، خواهان مخصوص خود را پیدا کرده است. طبخ این نان محلی به این صورت است که ابتدا باید آرد را با شکر و سپس با ماست مخلوط کرد و بعد یکی یکی تخم‌ مرغ‌ ها و کمی آب را به آن اضافه کرده تا خمیر تشکیل شود.

پس از آماده‌ سازی خمیر باید آن را به مدت 24 ساعت کنار گذاشته سپس درون تابه پخت. اگر عزیزانتان به دنبال طعم خاصی در میان نان‌ های محلی هستند، نان خمیرتره بهترین گزینه است تا به عنوان یکی از سوغاتی های قشم برایشان برده و خواسته‌ شان را برآورده کنید.

کیک سنتی هلر

کیک سنتی هلر شیرینی خشکی است که به دلیل مواد به کار رفته در پختش، برای تمامی گروه‌ های سنی به ویژه کودکان بسیار مفید است. این شیرینی ابتدا در روستایی به نام هلر که در 18 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد، پخته شد به همین خاطر به این نام شهرت یافته است و اکنون یکی از سوغاتی‌ های محبوب قشم به حساب می‌ آید. این کیک اسفنجی با آن که از ترکیب تخم‌مرغ، آرد، وانیل و شکر تشکیل شده اما به شیوه خاصی پخته می‌ شود که در عین سادگی مزه فوق‌ العاده‌ ای دارد.

ادویه‌ جات جنوبی از سوغاتی های قشم

ادویه به دلیل عطر و طعمی که به غذا می‌ بخشد جز اصلی‌ ترین بخش طبخ هر غذایی به حساب می‌ آید و اکثر افراد از آن برای خوشمزگی غذا استفاده می‌ کنند. همانطور که می‌ دانید در ایران دستپخت زنان جنوبی و غذاهایشان بسیار پرآوازه است که به گفته خودشان یکی از دلایل اصلی آن استفاده از ادویه‌ های مرغوب و باکیفیت بوده که تنها در جنوب یافت می‌ شوند.

اگر شما یا عزیزانتان اهل غذاهای تند و ترشی هستید و طعم غذا برایتان بسیار اهمیت دارد، باید سفری به قشم داشته باشید زیرا هنگام سفر به این شهر می‌ توانید ادویه‌ هایی را به عنوان سوغاتی و با قیمت مناسب در مناطق لافت، سهیلی و دیرستان تهیه کنید که تنها در بازار هند و کشورهای شرقی آسیا یافت می‌ شوند و مزه غذا را بسیار دلچسب می‌ کنند. یکی از معروف‌ ترین ادویه‌ های قشم که تنها در این شهر یافت می‌ شود، ادویه خاک سرخ هرمز است که کاربرد زیادی داشته و یک گزینه مناسب برای سوغاتی به حساب می‌ آید.

از دیگر سوغاتی‌ های خوشمزه قشم می‌ توان به نان رخنه، نان کروسی و نان بلاتاوه اشاره کرد که جز نان‌ های سنتی قشم محسوب شده‌ اند و هر کدام طرفداران خود را دارند.

سوغات صنایع دستی قشم

سوغات صنایع دستی قشم

قشم یکی از معدود شهر هایی است که با آن که مسافران زیادی از نقاط مختلف کره‌ زمین دارد اما همچنان فرهنگ و سنت خود را حفظ کرده است به گونه‌ ای که صنایع دستی آن شهر توسط جوانان با دقت و ظرافت بالایی خلق می‌ شوند. یکی از بهترین سوغاتی های قشم که می‌ توانید برای عزیزانتان تهیه کنید صنایع دستی آن است که در این قسمت تعدادی از آن‌ ها را معرفی می‌ کنیم.

صنایع دستی دریایی

یکی دیگر از ویژگی‌ های جزیره قشم که علاوه بر زیبایی شهر، باعث رونق اقتصادی آن شده است، جزر و مد و تغییر میزان سطح آب دریا در طول روز است زیرا باعث می‌ شود پس از پایین رفتن سطح آب تعداد زیادی صدف‌، مرجان، حلزون‌ و بقایای سایر آبزیان بر روی ماسه‌ های ساحل باقی بمانند و صیادان با برداشتن آن‌ ها بتوانند انواع گوناگونی از زیورآلات و لوازم تزئینی را بسازند. اگر شما قصد دارید سوغاتی به یاد ماندنی تهیه کنید که برای همیشه در ذهن عزیزتان ماندگار شود، بهتر است خرید صنایع دستی دریایی را در الویتتان قرار دهید زیرا صنایع دستی دریایی یکی از پرطرفدار ترین سوغاتی های قشم به حساب می‌ آید که به عنوان یک یادگاری‌ ماندگار و ویژه شناخته می‌ شود.

لباس‌ های محلی قشم

قشم با آن که شهر توریستی است و مردمان زیادی از نقاط مختلف جهان به آنجا سفر می‌ کنند اما همواره یکی از شهرهای سنتی ایران به حساب می‌ آید که تاکنون فرهنگ و آداب‌ و رسوم خود را حفظ کرده است. مردم این شهر هنوز با لباس‌ های محلی خود در شهر حاضر می‌ شوند و مسافران را تشویق به پوشیدن این نوع از لباس‌ ها می‌ کنند؛ زیرا لباس‌ های محلی قشم کاملا مناسب آب‌ و هوا آن منطقه طراحی و دوخته می‌ شوند. لباس‌ های محلی قشم انواع مختلفی دارند که روی هر کدام بخشی از هنر های دستی زنان آن منطقه نشان داده شده و بسیار زیبا هستند؛ به همین خاطر یک گزینه مناسب برای خرید سوغاتی و نشان دادن فرهنگ شهری است که به آن سفر کرده‌ اید.

کپکاپ سازی

کپکاپ سازی یکی از صنایع دستی جزیره قشم است که تنها در این شهر ساخته و عرضه می‌ شود؛ زیرا کپکاپ نوعی کفش است که برای ماهی‌ گیران، لنج‌ سازان و افرادی که در کشتی‌ ها و لنج‌ ها زمان زیادی مشغول به کار هستند، ساخته می‌ شود تا دچار آسیبی نشوند. شما می‌ توانید این محصول چوبی و مقاوم را به عنوان یکی از سوغاتی های قشمبرای عزیزانتان تهیه کرده و نمادی از آن شهر را برایشان به یادگار ببرید.

خوس‌ دوزی

خوس‌ دوزی یکی دیگر از هنر های دستی زنان قشم است که قدمت زیادی دارد به گونه‌ ای که می‌ توان طرح‌ های قدیمی را در آن پیدا کرد. در این هنر پرکاربرد از نخ مخصوصی به نام نقده استفاده شده تا بتوان به راحتی طرح‌ هایی مانند بته‌ جقه و ستاره را به روی پارچه ایجاد کرد.

برقع سازی

لباس‌ های محلی قشم از جزئیات مختلفی تشکیل شده‌ اند، که هر کدام زیبایی خاصی به ظاهر افراد می‌ بخشند؛ اما یکی از اصلی‌ ترین قسمت‌ های لباس‌ محلی زنان جنوب، نقاب یا همان برقع است که از بالای ابرو تا زیر بینی را می‌ پوشاند و توسط خود زنان قشم درست می‌ شود. برقع‌ ها در طرح‌ ها و رنگ‌ های گوناگونی تولید می‌ شوند به همین خاطر طرفداران زیادی داشته و برای اکثر افراد جذاب است. اگر شما برای مادر، همسر، خواهر یا دخترتان قصد خرید سوغاتی از قشم را دارید برقع بهترین گزینه است زیرا نمادی از یک زن جنوبی را برایشان به یادگار برده‌ اید که به وسیله آن می‌ توانند با فرهنگشان آشنا شوند.

گلابتون دوزی

یکی از هنرهای دستی مردم قشم، گلابتون دوزی است. در این هنر زنان و مردان با استفاده از نخ‌ های زر و نقره، رو دوزی کرده و نقش‌ های اسلیمی، محرابی و بته‌ جقه بر روی پارچه‌ ها ایجاد می‌ کنند تا زیبایی آن‌ ها را دوچندان کنند. شما می‌ توانید این پارچه‌ ها را به عنوان سوغاتی خریداری کنید تا اطرافیانتان بتوانند از آن‌ ها برای دوخت روسری، شلوار و لباس‌ های زنانه استفاده کنند.

ساز عود

مردم جنوب افرادی خوشگذران هستند که این ویژگی را می‌ توان در پیشیانشان نیز دید؛ زیرا سازی که در حال حاضر به نام ساز عود یا بربط در قشم ساخته می‌ شود، جز ساز های خوش‌ صدا قدیم ایرانی‌ ها به حساب می‌ آید و افراد زیادی علاقه‌ مند به نواختن آن هستند؛ بنابراین شما می‌ توانید آن را به عنوان سوغاتی های قشم خریداری کرده و به عزیزانتان هدیه دهید تا آن‌ ها بتوانند با یادگیری آن ساز با فرهنگ و تاریخچه جزیره قشم آشنا شوند.

تکه دوزی

تکه‌ دوزی هنر دیگری است که در سراسر ایران رواج دارد، اما مردم جزیره قشم با تبحر خاصی آن را انجام می‌ دهند که باعث شده جذابیتش دو چندان شود. تکه دوزی انواع مختلفی دارد که یکی از معروف‌ ترین آن‌ ها چهل تکه نام داشته و برای تزئین روتختی، روبالشتی، رومبلی و رو پشتی استفاده می‌ شود.

صنایع شک‌بافی

شک‌ بافی یکی دیگر از هنر های دستی خاص جزیره قشم است که باعث زیبایی هر چه بیشتر لباس‌ های محلی این شهر می‌ شود؛ زیرا در این هنر که از یک بالشتک کوچک و چندین قرقره نخ استفاده شده، نوار هایی به قطر 5 تا 50 میلی‌ متر بافته می‌ شوند که در تزئین شلوار ها، لبه آستین‌ ها و کناره‌ های دامن به کار می‌ روند. ناگفته نماند که این هنر زیبا با آن که ارزش بسیار بالایی داشته و بسیار زیبا است اما تنها زمانی می‌ توانید با خود به شهرتان ببرید که روی قسمتی از لباستان بدوزید.

صنایع گلیم ‌بافی از سوغاتی های قشم

یکی از قدیمی‌ ترین سوغاتی‌ های جنوب ایران که تا کنون محبوبیت خود را در میان مردم حفظ کرده گلیم‌ بافی است. این هنر دستی زیبا که طرح و نقش منحصر به‌ فردی دارد و با قیمت پایینی عرضه می‌ شود، به قدری طرفدار پیدا کرده است که باعث شده اکثر زنان خانه‌ دار و دختران جزیره قشم نیز مشغول به بافت گلیم شوند و با تبحر خاصی که در این حرفه دارند بتوانند درآمدی را از این راه کسب کنند. این گلیم‌ ها که طرح و نقشی شبیه به نقوش هندسی و طرح‌ های قدیمی استان هرمزگان دارد، دو رو بوده و بسیار سبک هستند به گونه‌ ای که به راحتی قابل‌ حمل بوده و موقع بردن به جایی اذیت نخواهید شد.

بادله ‌دوزی

بادله‌ دوزی صنایع دستی بسیار زیبایی است که تنها در جزیره قشم رواج دارد زیرا از ترکیب دو هنر دستی این منطقه یعنی شک‌ بافی و زربافی پدید آمده است. در بادله‌ دوزی به دلیل رافتی که وجود دارد طرح‌ های هندسی خاصی را می‌ توان خلق کرد. اگر شما قصد خرید سوغاتی ویژه‌ ای دارید تا به یاد ماندنی باشد ما هنر بادله‌ دوزی را به شما پیشنهاد می‌ کنیم.

صنایع حصیربافی

همانطور که گفته شد در جنوب ایران نخل‌ های زیادی وجود دارد که مردم نه تنها از میوه آن یعنی خرما، بلکه از چوب‌ های نازک تنه آن که حصیر نامیده می‌ شوند، برای حصیربافی استفاده می‌ کنند. اگر شما به دنبال سوغاتی خاصی هستید که هر جایی یافت نشود، حصیربافی بهترین گزینه است زیرا با آن که هنرمندان این حرفه ظروفی با طرح‌ های متفاوت می‌ بافند که همه را شگفت‌ زده می‌ کنند اما قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌ ای نیز دارند که باعث می‌ شود بتوانید تعداد زیادی از محصولات را تهیه کنید.

صنایع دستی حصیر بافی محصولات گوناگونی دارد که از معروف‌ ترین و پرکاربرد ترین آن‌ ها می‌ توان به زیرانداز یا تک، سینی‌ های گرد و بزرگی به نام سپ، ظرف‌ های نگهداری میوه و نان یا کفه، گلدان حصیری، درپوش کوزه، دمکش و سوند که پوششی برای خانه‌ های مسکونی محسوب می‌ شود، اشاره کرد.

جمع‌بندی

سالانه تعداد زیادی از افراد از گوشه و کنار جهان به قشم، شهر عجایب هفتگانه جهان برای بازدید از مکان ­های دیدنی، سفر می­ کنند. بی‌ شک یکی از اصلی‌ ترین دغدغه‌های هر مسافری خرید سوغات برای دوستان، خانواده، همکاران و … خود است. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع سوغاتی های قشم آشنا کنیم به گونه‌ ای که اکنون با خواندن آن می‌ دانید که اگر به سوغاتی­ های خوراکی و شیرینی­ جات علاقه­ مند هستید، کیک سنتی هلر، خرما، نان تموشی، رنگینک، نان گرده و… برای شما بهترین گزینه است و اگر به آثار ماندگار علاقه دارید بهتر است؛ به سراغ صنایع دستی قشم مانند آثار گلیم‌ بافی، خوس‌ دوزی، بادله‌ دوزی، گلابتون دوزی و…  بروید.

برخی از سوالات متداول

بهترین مکانها و مراکز خرید در قشم کجا است؟

در کل مراکز خرید بسیاری در شهر قشم وجود دارد اما برخی از بهترین ها عبارتند از: بازار نخل، بازار قدیم، مرکز خرید دلفین و سیتی سنتر

بهترین صنایع دستی برای سوغاتی های قشم کدام است؟

سوزن دوزی، گلیم بافی، تکه دوزی و حصیربافی چندی از بهترین‌ صنایع قشم هستند.

محبوب‌ و معروف‌ترین سوغاتی قشم چیست؟

صنایع دستی مربوط به دریا؛ هنرهای خلاقانه با استفاده از صدف و حلزون بر روی تابلو ها، دستبند ها و … محبوب‌ ترین محسوب می‌ شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا