سایت دکتر شهاب اناری
استان آذربایجان شرقیایران گردیتبریز

سوغاتی های تبریز

سایت ایمن باشی

سفر یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌هایی است که انسان در طول زندگی خود انجام می‌دهد، زیرا باعث می‌شود تا در زمانی کوتاه تجربیات جدیدی کسب کرده که در موقعیت‌های مختلف زندگی به کار می‌آید. سفر بخش‌های گوناگونی دارد که هر کدام خاطره‌انگیز هستند، اما یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌ها که حس خوبی را به دیگران نیز منتقل می‌کند خرید سوغاتی است.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی مختلفی که دارد از قومیت‌های زیادی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها دارای سوغاتی‌های متفاوتی هستند. یکی از این شهرهای ایران که سوغاتی‌های معروف زیادی دارد، تبریز است به همین خاطر ما قصد داریم در این مقاله از مجله سفر و گردشگری هارا گدیم توضیحاتی درباره سوغاتی‌های تبریز داشته باشیم تا هنگام سفر به این شهر زیبا تحفه‌ای درخور عزیزانتان تهیه کرده و آن‌ها را با فرهنگ و مکان‌های دیدنی تبریز آشنا کنید.

معرفی انواع سوغاتی‌های تبریز هارا گدیم

همانطور که می‌دانید تبریز سومین شهر بزرگ ایران پس از تهران و مشهد به حساب می‌آید که به دلیل قدمت زیادی که دارد، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است به گونه‌ای که در تمام فصول سال مسافرانی همواره مشتاق به سفر کردن به این شهر هستند. شهر تبریز به دلیل تاریخچه‌ای که دارد از سوغاتی‌های متفاوت و جذابی برخوردار است که به طور کلی آن‌ها را به دو دسته صنایع دستی و مواد غذایی تقسیم می‌کنند که ما در این قسمت به معرفی معروف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

سوغاتی‌های خوشمزه تبریز

یکی از دلایل معروفیت و محبوبیت شهر تبریز شیرینی‌جات و مواد غذایی این شهر است که به دلیل تنوع زیادی که دارد با ذائقه اکثر افراد سازگاری دارند.

باقلوا تبریز

سوغاتی‌های خوشمزه تبریز

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همسایه طرفداران زیادی دارد، باقلوای تبریز است زیرا از نظر طعم و عطر هیچگونه شباهتی با دیگر باقلواهایی که در دیگر شهرهای ایران پخته می‌شود، ندارد. این شیرینی لذیذ از خمیر ورقه‌ای، پسته، هل، مغز گردو، شکر، آبلیمو، گلاب، کره و شیره‌ای مخصوص تشکیل شده است به همین خاطر می‌توان آن‌ را در طعم‌های مختلف بادامی‌، پسته‌ای و نارگیلی و در اشکال مربعی، لوله‌ای و لوزی در بازار یافت.

شیرینی نوقا

یکی دیگر از سوغاتی‌های تبریز که شباهت زیادی به گز اصفهان دارد، شیرینی نوقا یا لوکا است که از سفیده تخم‌مرغ، گردو، وانیل، شکر یا عسل و نان میکادو تشکیل شده است. این شیرینی قدیمی به دلیل مزه‌ای که دارد نه تنها در ایران بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته و مردم آذری ارزش خاصی برای آن قائل هستند و از آن در مراسمات سنتی مانند نوروز استفاده می‌کنند بلکه کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، پرو، فیلیپین و کوبا آن را به عنوان دسر در اکثر رستوران‌های خود سرو می‌کنند. این شیرینی خوشمزه را می‌توان در طعم‌های مختلفی مانند کاکائویی، وانیلی، شکلاتی، گردویی، پسته‌ای، بادامی و بادام زمینی تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

پنیر تبریزی

لبنیات تبریز مانند پنیر لیقوان یکی دیگر از مواد غذایی محبوب شهر تبریز به حساب می‌آید که به دلیل آن که از شیر تازه گوسفندی تهیه می‌شوند، خاصیت فراوانی داشته و عطر و طعم بی‌نظیری برخوردارند به گونه‌ای که اغلب افراد از آن‌ها به عنوان لبنیاتی سالم و خوشمزه یاد می‌کنند که باعث تقویت بدنشان می‌شود.

شیرینی اریس

یکی از قدیمی‌ترین سوغاتی‌های تبریز که قدمت زیادی دارد، شیرینی اریس است که از ترکیب شیر، وانیل، پسته، شکر و کاکائو تشکیل شده است. این شیرینی را می‌توان در طعم‌های کاکائویی، شیری و پرتقالی در بازارهای تبریز یافت. یک نوع از شیرینی‌های اریس که از دیگر نوع‌های آن تفاوت دارد اریس تسبیحی است که شکل ظاهری آن شبیه به دانه‌های تسبیح و درشت است. این شیرینی که به نام‌های بستنی خشک یا سوت شیرینی سی نیز شناخته می‌شود را اغلب به جای قند با چای می‌خورند تا تلخی آن را از بین ببرند.

آجیل و خشکبار

یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز که نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد و صادر نیز می‌شود، آجیل و خشکبار تبریز است که بسیار مقوی است و تنوع زیادی دارد. آجیل و خشکبار تبریز علاوه بر آن که در انواع مختلف شور و خام عرضه می‌شود دارای آجیل میوه خشک نیز است که آن را از دیگر آجیل‌های موجود در بازار متمایز می‌کند. در آجیل تبریز پسته، فندق، بادام، گردو، بادام هندی، خشک شده میوه‌هایی همچون زردآّلو، انگور، آلو، هلو وکیوی یافت می‌شود که به ذائقه افراد زیادی خوش می‌آید.

قرابیه تبریز

قرابیه تبریز که شباهت زیادی به کلوچه دارد یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه و البته گران تبریز به حساب می‌آید که تبریزی‌ها اغلب آن را در اعیاد مذهبی و باستانی برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌کنند. شیرینی قرابیه که با طعم‌های گردویی و پسته‌ای در بازار تبریز یافت می‌شود از آرد، تخم‌مرغ، شکر و وانیل تشکیل شده که روی آن پر از مغز پسته و گردو است به همین خاطر کمی از دیگر سوغاتی‌های تبریز گران‌تر است.

عسل سهند

تبریز یکی از شهرهای خوش آب و هوا و سرسبز ایران است، به همین خاطر گل‌ها و گیاهان طبیعی زیاد و متنوعی در آنجا می‌رویند که سبب شده‌اند محصولات طبیعی مقوی و خوشمزه‌ای مانند عسل پدید آید. عسل سهند که حاصل تلاش زنبوران مراغه است یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار تبریز محسوب می‌شود زیرا خاصیت درمانی داشته و بسیار تقوت‌کننده است.

شیرینی کنجدی

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه تبریز که سایت هارا گدیم قصد معرفی آن را دارد، شیرینی کنجدی است که از ترکیب کنجد، شکر و زرده تخم‎‌مرغ تشکیل شده و ارزش غذایی بسیار زیادی دارد به همین خاطر در آذربایجان‌شرقی اکثر افراد برای شب‌نشینی‌ها ز این شیرینی لذیذ استفاده می‌کنند.

مربای گل سرخ

همانطور که گفته شد تبریز یکی از شهرهای پر گل ایران به حساب می‌آید به همین خاطر گل سرخ در آنجا به وفور یافت می‌شود همین امر سبب شده مربای آن به عنوان یکی از سوغاتی‌های تبریز شناخته شود و طرفداران زیادی پیدا کند.

شیرینی لطیفه تبریزی

این شیرینی خوشمزه که در همه جای ایران طبخ می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد، به عنوان یکی از سوغاتی‌های تبریز به حساب می‌آید زیرا این شیرینی دایره‌ای شکل که بافت سبکی دارد و در داخل آن خامه قرار گرفته است در تبریز به شیوه خاصی طبخ می‌شود که طعم و عطر آن را از دیگر شیرینی‌های لطیفه که در ایران پخته می‌شود، متمایز می‌کند.

لوز

لوز یکی از شیرینی‌های خوشمزه تبریز محسوب می‌شود که مشابه آن در شهر یزد نیز وجود دارد و به عنوان یکی از سوغاتی‌های لذیذ آن شهر به حساب می‌آید. لوز تبریزی که از مقدار زیادی پسته له شده، پودر قند، زعفران دم کرده، بادام و شکر تشکیل شده تنها یک طعم دارد.

حلوا بزرک

حلوا بزرک که نام دیگر آن زره حلواسی است یکی از شیرینی‌های مخصوص و سوغاتی‌های خوشمزه تبریز به حساب می‌آید. این شیرینی همانطور که از نامش مشخص است از دانه روغنی بزرک که از خانواده کتان است تهیه می‌شود به همین خاطر رنگ تیره‌ای داشته و برای بهبود دردهای مفصلی و استخوانی بسیار مفید است.

رشته ختایی

رشته ختایی یا باقلوا رشته‌ای یکی دیگر از سوغاتی‌های دلچسب تبریز است که اغلب در ماه رمضان پخته می‌شود. این شیرینی خوشمزه که در ترکیه به نام تل کادایف شهرت یافته است از ترکیب رشته ختایی، پودر قند، کره، زنجبیل، گلاب، پودر گل‌محمدی و دارچین تهیه می‌شود.

راحت‌الحلقوم

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز راحت‌الحلقوم است که در سراسر کشور آن را به نام باسلوق یا لوکوم می‌شناسند. این شیرینی به دلیل آن که بافت نرمی دارد و به سرعت در دهان آب می‌شود، راحت‌الحلقوم نام‌گذاری شده است.

شیرینی پیچ انگشتی

یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه تبریز که می‌توانید آن را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید، شیرین پیچ انگشتی یل پفک گردویی است که از پسته، پودر شکر، وانیل، گردوی خرد شده و زرده تخم‌مرغ تشکیل شده و طبخ آسانی دارد.

نان روغنی

یکی از سوغاتی‌هایی که شما از تبریز می‌توانید برای عزیزانتان تهیه کنید نان سنتی آن شهر است که به نام نان روغنی یا نان ایشلی کوکه شناخته می‌شود. این نان سنتی را می‌توان از هر نانوایی در شهر تبریز تهیه کرد.

ریس خشک یا چورتمه

شیرینی چورتمه یکی دیگر از شیرینی‌های لذیذ تبریز است که امروزه به سختی یافت می‌شود زیرا تنها تفاوتی که با شیرینی اریس دارد این است که فقط کمی سفت‌تر بوده و خوردن آن کمی دشوار است به همین خاطر اغلب افراد ترجبح می‌دهند، شیرینی نرم‌تری که به دندان‌هایشان آسیبی نمی‌زند خریداری کرده و بخورند.

سوغات صنایع دستی تبریز

سوغات صنایع دستی تبریز

همانطور که پیش از این گفتیم تبریز یکی از شهرهای تاریخی ایران به حساب می‌آید که تا کنون قومیت‌های مختلفی در آنجا ساکن بوده‌اند همین امر سبب شده  صنایع دستی و هنرهای گوناگونی در تبریز رونق داشته باشد و به عنوان سوغاتی توسط گردشگران و مسافران خریداری شوند. هارا گدیم در این مقاله قصد دارد با بیان سوغات صنایع دستی تبریز شما را با دیگر سوغاتی‌های تبریز آشنا کند.

چاپ باتیک

چاپ باتیک که در تبریز به نام چاپ کلاقه‌ای نیز شناخته می‌شود یک هنر زیبا است که طرفداران زیادی دارد. این هنر که نوعی چاپ بر روی پارچه‌های ابریشمی است در یونسکو به اسم شهر اسکو در نزدیکی تبریز ثبت جهانی شده است اما علاوه بر آن در کشورهای دیگری همچون اندونزی و آذربایجان رواج دارد. رنگ‌های به کار رفته در چاپ باتیک توسط گیاهانی همچون روناس، پوست انار، اسپرک، زردچوبه و پوست گردو تامین می‌شود و طرح‌های چاپی از طریق رنگرزی و واکس و به وسیله مهر یا بدون مهر یا تلفیقی روی پارچه ایجاد می‌شوند.

چرم تبریز

در تبریز دام‌های زیادی پرورش می‌یابند که بخشی از آن صرف تولید چرم طبیعی می‌شود. چرم تبریز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که با برندهای چرم مطرح دنیا رقابت می‌کنند؛ یکی از بهترین گزینه‌هایی که سایت هارا گدیم برای سوغاتی تبریز به شما پیشنها می‌کند همین چرم تبریز است زیرا هم زیبایی چشمگیری داشته و باکیفیت است.

سفال و سرامیک

تبریز خاک مرغوبی دارد همین امر باعث شده سفال و سرامیک این شهر به یکی از قدیمی‌ترین سوغات تبریز تبدیل شود. آثار سفالی و سرامیک تبریز به دلیل ظرافت بالا و تنوعی که دارد یکی از گزینه‌های مناسب سوغاتی به حساب می‌آید.

قالی تبریز

یکی از مراکز فرش‌بافی در ایران شهر تبریز است که قدمت زیادی دارد زیرا از دوران صفویه در این شهر رونق یافت. در تبریز قالی، قالیچه و تابلو فرش را با نخ‌های ابریشم می‌بافند. از طرح‌های مختص تبریز که اغلب برای سوغاتی گرفته می‌شوند طرح‌های هرتی، لچک ترنج و گلستانی شکارگاه است.

نقره‌کاری

از نفیس‌ترین سوغاتی‌های تبریز می‌توان به نقره‌کوبی یا کنده‌کاری روی نقره اشاره کرد. این هنر که در سال 1915 از ترکیه به ایران آمد امروزه مهر اصالت آثار و تولیدات صنایع دستی را از سازمان یونسکو دریافت کرده است.

ورنی‌بافی

ورنی یا گلیم عشایری که به نام سوماک نیز شناخته می‌شوند یکی از صنایع دستی تبریز به حساب می‌آید که می‌توان به عنوان سوغاتی آن را تهیه کرد. ورنی نوعی گلیم یک رو و بدون پرز است که به عنوان زیرانداز، روانداز و رویه پشتی به کار می‌رود. این هنر دست بافت از جنس پشم، پنبه، کنف یا ابریشم است که هیچ گره‌ای در بافت آن وجود ندارد. ورنی‌بافی با آن که نقشه خاصی ندارد و زنان عشایر به صورت ذهنی آن‌ها را می‌بافند اما طرح‌های معروفی به نام پیچ‌بافی، جناغی و هندسی وجود دارد که بسیار مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.

حجاری سنتی تبریزی

حجاری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای سنتی ایرانیان به حساب می‌آید که در سراسر کشور مرسوم است اما در تبریز این هنر همچنان رونق دارد و به عنوان یکی از صنایع دستی و سوغاتی آن شهر محسوب می‌شود زیرا همچنان هنرمندان تبریزی بر روی سنگ‌های سخت طرح‌های باطرافتی ایجاد می‌کنند که باعث شگفتی همگان می‌شود.

قلم‌زنی

قلم‌زنی شباهت زیادی به نقره‌کاری دارد با آن که در شهرهای دیگر ایران مانند اصفهان رونق دارد اما در تبریز کنده‌کاری‌هایی بر روی ظروف مسی، برنجی، نقره و طلا صورت می‌گیرد که با برجستگی‌های زیبایی که ایجاد می‌کند بسیار چشمگیر می‌شوند.

جمع‌بندی سوغاتی های تبریز

ما در این مقاله از مجله سفر و گردشگری هارا گدیم به معرفی‌ انواع سوغاتی‌های تبریز پرداخته‎‌ایم تا شما هنگام سفر به این شهر زیبا علاوه بر بازدید اماکن دیدنی و لذت بردن از سفر خود بتوانید با خرید سوغاتی عزیزانی را که با شما در سفر همراهتان نبوده‌اند را خوشحال کرده و شهر تبریز را بهشان معرفی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا