سایت دکتر شهاب اناری
استان اصفهاناصفهانایران گردی

سوغاتی های اصفهان

سایت ایمن باشی

لذت بخش‌ترین قسمت سفر خرید سوغاتی‌های معروف و خوراکی های خوشمزه مربوط به آن شهر می باشد. اصفهان یک شهر با سوغاتی‌های بی‌نظیر و متنوع است. امکان ندارد مسافر این شهر باشید و قبل از برگشت از این شهر از سوغاتی‌ های اصفهان با خود به شهر خود نیاورید. اگر با این خوراکی‌های خوشمزه آشنایی چندانی ندارید با ما همراه باشید تا در مجله گردشگری هاراگدیم شما را با سوغاتی‌های معروف شهر اصفهان آشنا کنیم.

معرفی انواع سوغاتی‌ های اصفهان

سوغاتی‌های این شهر توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. در اینجا سعی داریم شما را با انواع سوغاتی‌های پرطرفدار و محبوب شهر اصفهان آشنا کنیم.

گز اصفهان

گز اصفهان یکی از خوشمزه‌ترین و پر طرفدار‌ترین سوغاتی های اصفهان می باشد. که همه‌ی ما طعم خاص آن را برای یک بار هم که شده چشیده‌ایم. این گز از شهد درختی به نام انگبین درست می‌شود که این درخت در شهر خوانسار اصفهان موجود است و عصاره آن به وسیله حشرات کوچک بر روی این درخت‌ به وجود می‌آید.

 شهد‌ تولید شده به وسیله این حشرات مانند یک ماده به رنگ زرد است که از روی درخت انگبین در آخر فصل تابستان برداشت می‌شود. از آن جایی که نسل این حشره رو به انقراض می‌باشد برای ساخت گز از مواد دیگری مانند ترنجبین، عسل و شیر خشک استفاده می‌کنند و بقیه مواد اولیه تهیه کننده گز شامل تخم مرغ، شکر، گلاب و مغز پسته و… می‌باشد.

انواع گز اصفهان

گز‌ها در انواع متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و ممکن است انواع مختلف گز را در بسته بندی های مختلف دیده باشید. در ادامه، انواع گز را معرفی کرده و روش تولید هر کدام را توضیح خواهیم داد:

  • گز شکلاتی

گز شکلاتی یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان است که طرفداران زیادی هم در کشورمان و هم در خارج از کشور دارد. این محصول صادراتی به دست هنرمندان و آشپزان حرفه‌ای اصفهانی تهیه می‌شود.

 در ساخت گز شکلاتی علاوه بر مواد اصلی و اولیه گز، از شکلات هم استفاده می‌شود که به دو صورت متنوع تولید می‌شود.

در گز‌های لایه‌ای شکلاتی، شکلات را درون گز قرار می‌دهند و پس از برش‌های دقیق بسته بندی می‌شوند. و در روش دیگر گز‌ها را به طور کامل به شکلات آغشته می‌کنند. در این صورت خواص و ماندگاری گز افزایش می‌یابد. در تهیه این نوع گز با توجه به این که از شیر خشک و پودر کاکائو استفاده می‌شود  یک طعم فوق العاده و خاص نسبت به دیگر گز‌ها دارد و همچنین از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

  • گز لقمه ای

در این مدل از گزها، پس از تهیه مواد اولیه گز‌های لقمه‌ای در اندازه‌های کوچک مربعی یا دایره‌ای شکل برش زده می‌شوند و بسته بندی می‌شوند.

  • گز سکه ای

در این نوع از گزها؛ همانطور که از اسم آن مشخص است بعد از تهیه مواد اولیه به قطعات شبیه به سکه بزرگ تبدیل می‌شوند و در مرحله‌ی بعدی باید آغشته به آرد شود و پس از مراحل انجام شده در صورت آماده شدن آن را بسته‌بندی می‌کنند.

  • گز آردی

تهیه این نوع گز هم مانند گز‌های دیگر است تنها تفاوتی که در تهیه این نوع گز وجود دارد این است که در آخر، گز را درون یک ظرف آرد قرار می‌دهند تا به وسیله آرد چسبندگی‌ها از بین برود و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

  • گز برشی

بعد از تهیه و ساخت مواد اولیه درون این نوع گز قبل از بسته بندی کردن آن به وسیله یک نوع دستگاه خاص و مخصوص برش زده می‌شوند تا مواد و مغز درون گز مشخص باشد و در مرحله بعدی آن‌ها را در بسته‌بندی های زیبا قرار می‌دهند.

  • گز انگشت پیچ

در تهیه گز انگشت پیچ، از مغز‌های آجیل استفاده نمی‌شود بلکه از مواد اولیه نرمی استفاده شده به گونه‌ای که به آسانی می توانید آن را درون استکان یا ظرف بریزید و با قاشق میل کنید. انگشت پیچ نیز یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی های اصفهان است. پیشنهاد میکنیم طعم‌ بی‌نظیر این خوراکی را حتی برای یکبار هم که شده بچشید.

پولکی، سوغاتی مخصوص اصفهان

معروف‌ترین سوغاتی اصفهان بعد از گز، پولکی است. معمولا بسیاری از افراد این سوغاتی شیرین و لذیذ را همراه با چای میل می‌کنند. پولکی از نظر غذایی یک خوراکی سالم محسوب می‌شود چرا که نسبت به قند‌های خوراکی، شیرینی بسیار کمی را دارد.

در قدیم به این خوراکی آبنبات‌های پولکی می‌گفتند به علت این که از نوع و خانواده آبنبات‌ها است. برای ساخت این نوع خوراکی معمولا از باقی مانده‌ی شهد و شیره تهیه آبنبات‌ها استفاده می‌شود.

طرز تهیه پولکی

در این قسمت به نحوه‌ی ساخت و تهیه پولکی می‌پردازیم:

بعد از شفاف شدن بلور‌های نبات باید به مواد مقداری سرکه افزود تا مواد آن کدر نشود بعد این مراحل، باید مواد را بر روی یک ظروف پهن کرد و آن را به شکل و اندازه‌های کوچک و سکه مانند با یک نوع دستگاه مخصوص تبدیل کرد. و در آخر می‌توان پولکی را در طعم‌های متنوع مانند نارگیلی، زعفرانی، شکلاتی، عسلی و پسته‌ای بسته‌بندی کرد.

جوزقندی

با توجه به اینکه در ساخت و تهیه جوزقندی از مواد با کیفیتی استفاده می‌شود معمولا در بین سوغاتی های اصفهان یکی از گران‌ترین سوغاتی ها بحساب می آید. همین کیفیت مواد اولیه آن، باعث شده که بتوانید این شیرینی را تا مدت یک سال در یخچال نگهداری کنید.

برای تهیه جوزقندی معمولا از میوه‌های مانند هلو و آلو استفاده می‌شود که طعم خوشمزه ترش و شیرینی دارد. برای تهیه این شیرینی، هلو‌ها را بدون پوست در مدت زمان سه روز باید در مقابل نور خورشید قرار بگیرد تا کاملا خشک شود بعد از انجام این مرحله باید هسته‌های هلو را درآورد و دوباره آن را در یک محیط تمیز در مقابل آفتاب قرار دارد تا درون آن‌ها نیز خشک شود و در آخر داخل آن را با ترکیب موادی مانند بادام، هل، شکر و غیره پر می‌کنند.

شیرینی برنجی و کرکی اصفهان

شیرینی برنجی: این نوع شیرینی از محبوب‌ترین و خوش طعم‌ترین سوغاتی های اصفهان به شمار می‌رود.

 برای تهیه این نوع شیرینی از موادی مانند گلاب، تخم مرغ، زعفران و آرد برنج استفاده می‌شود برای درست کردن شیرینی برنجی افراد حرفه‌ای و ماهری دست به کار می‌شوند.

شیرینی کرکی: مواد اولیه برای تهیه شیرینی کرکی زعفران، شکر، آرد و روغن می‌باشد. این نوع شیرینی با طعم فوق العاده و خوشمزه خود موجب شده که یک سوغاتی پر‌طرفدار به حساب بیاید و همچنین از شیرینی‌های شناخته شده و معروف در اصفهان محسوب می‌شود.

سوهان اصفهان

از دیگر سوغاتی‌ های اصفهان، سوهان می‌باشد. سوهان یک نوع شیرینی است که یک طعم بی نظیر و خاص دارد. با توجه به این که در تهیه آن از هل استفاده می‌شود عطر خوش بویی دارد و معمولا  با چایی صرف می‌شود.

سوهان اصفهان معمولا در دو نوع مغزدار و ساده تهیه می‌شود برای تزیین سوهان مغزدار از خلال بادام و پسته استفاده می‌شود. قیمت سوهان با توجه به مقدار خلال بادام و پسته استفاده شده در آن گران است. این محصول در مقایسه با گز، قیمت پایین‌تری دارد بنابراین برای سوغاتی دادن گزینه مناسبی می‌باشد.

نبات و برشتوک اصفهان

نبات: از دیگر سوغاتی های اصفهان که توجه افراد را با طعم بی نظیر خود جلب کرده است، نبات می‌باشد. نبات‌ها به صورت چوبی و شاخه‌ای موجود است. نبات اصفهان در طعم‌های متنوعی مانند دارچینی، نعنایی، زعفرانی، آویشن و غیره تهیه می‌شوند و در بازار موجود است که هر فرد با توجه به سبک دلخواه و سلیقه خود می‌تواند نبات مورد نیاز خود را انتخاب کند.

برشتوک: برای درست کردن و تهیه این نوع شیرینی از مواد اولیه مانند آرد نخودچی و آرد گندم استفاده می‌شود. و با توجه به نوع آردی که در تهیه آن به کار میرود طعم آن تفاوت دارد و به مواد آن پودر قند و هل افزوده می‌شود.

بعد از تهیه مواد اولیه برشتوک به قطعات لوزی شکل برش زده می‌شود. برشتوک از شیرینی‌های سنتی در شهر اصفهان به حساب می‌آید.

عسل فریدونشهر

یکی از مرغوب‌ترین سوغاتی های اصفهان عسل فریدن شهر می‌باشد.

 این عسل تولید شده در این شهر به صورت کاملا طبیعی تهیه و به بازار عرضه می شود. با توجه به کیفیت بالای این محصول و کمیاب بودن آن، معمولا به قیمت بالا فروخته می‌شود.

 همچنین این عسل طبیعی دارای انواع متنوعی مانند عسل قنقال، عسل زول و عسل گون زرد است.

با توجه به این که این منطقه دارای پوشش گیاهی و طبیعی خاصی است یکی از عوامل مهم و موثر در مرغوبیت عسل همین پوشش گیاهی به شمار می‌رود. همچنین استفاده نکردن از کود‌های مخصوص در تولید این عسل موجب کیفیت بالای آن شده است.

سخن پایانی

در این مقاله هدف ما بر این بود که شما را با انواع سوغاتی های اصفهان آشنا کنیم. اگر روزی به اصفهان سفر کردید خرید سوغاتی را فراموش نکنید. و از این خوشمزه های لذیذ به دوستان و خانواده ی خود به عنوان سوغاتی ببرید تا بدین وسیله آنها را نیز خوشحال کرده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا