ترکیه

شرایط خرید خانه در ترکیه

سرمایه‌ گذاری یک تصمیم عاقلانه برای آینده است. یکی از انواع سرمایه‌ گذاری ­ها خرید خانه یا هر نوع ملکی است که از قدیم مورد استقبال عموم قرار می­گرفت. در واقع شما اینگونه پول خود را با گذر زمان به چند برابر مقدار اولیه تبدیل می­کنید. این روش سرمایه ­گذاری اینقدر موفقیت ­آمیز بوده که حتی امروزه برخی از افراد به خرید خانه در خارج از کشور هم روی آورده ­اند.

یکی از کشور­هایی که خرید خانه در آن به شدت پیشنهاد می‌ شود خرید خانه در کشور همسایه­ مان یعنی ترکیه است. این کشور دارای فروشگاه­ های مدرن، ساحل­ های دل‌ انگیز، امکانات رفاهی و شهر­های متعدد است. پس از یک طرف موقعیت مکانی و از طرفی جاذبه­ های گردشگری این کشور آن را یه یک انتخاب ایده ­آل برای سرمایه­ گذاری در غرب آسیا تبدیل کرده ­است. خرید خانه در ترکیه مانند هر کاری شرایطی دارد که در ادامه این مقاله از هارا گدیم با شرایط خرید خانه در ترکیه آشنا خواهیم شد.

مراحل خرید ملک در ترکیه

مراحل خرید ملک در ترکیه

قبل از هر چیزی، ابتدا باید پروسه و ترتیب مراحل خرید ملک در ترکیه را بدانیم که به شرح زیر است:

تحقیق و کسب اطلاعات اولیه

در مرحله اول باید با توجه به بودجه‌ ای که در اختیار دارید، منطقه‌ ای از ترکیه که با روحیات شما سازگاری دارد را انتخاب کنید و سپس نظرات خود را با یک مشاور املاک ماهر و مطمئن به اشتراک بگذارید تا او با توجه به سلیقه شما ملک مورد نظرتان را جستجو کند و در صورت یافتن موارد مناسب شما را در جریان بگذارد.

بازدید از خانه ­ها

واجب است که برای خرید هر خانه ای وقت بگذارید و روز­ هایی را برای بازدید از خانه ­ها اختصاص دهید. برای شرایط خرید خانه در ترکیه نیز حتماً تمام جوانب را بسنجید زیرا برای رزرو خانه در ترکیه مبلغی به صورت غیر قابل برگشت به عنوان بیعانه از شما گرفته می­شود که در صورت کنسلی این مبلغ به هیچ عنوان به شما برگشت داده نمی­شود و عملا آن را از دست­ خواهید ­داد.

عقد قرارداد

پس از پرداخت بیعانه، قراردادی بین شما (خریدار) و فروشنده که شامل تاریخ ثبت سند، نحوه پرداخت و … هست، تنظیم می­شود و سپس در دفتر اسناد رسمی با استفاده از مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند اسناد، سند به نام خریدار منتقل خواهد شد.

پرداخت هزینه

در این مرحله از مراحل خرید ملک در ترکیه، شما باید یک حساب بانکی در ترکیه افتتاح کنید تا هزینه خانه را مطابق با شرایط امضا شده در قرارداد، از ایران به حساب بانکی موجود خود در ترکیه انتقال دهید.

اخذ مالکیت و ثبت سند ملکی (TAPO)

این مرحله، مرحله نهایی در شرایط خرید خانه در ترکیه است. در واقع شما پس از انجام کارهای اداری و پرداخت مالیات و عوارض، اسناد اصلی را دریافت میکنید. در واقع این اسناد، مالکیت را از فروشنده به شما (خریدار) منتقل می‌ کند و نشان می‌ دهد که این ملک متعلق به شماست و کسی حق نفی آن را ندارد که به این عمل تاپو گفته می­شود.

قیمت خانه در ترکیه چقدر است؟

قیمت خانه در ترکیه چقدر است؟

یکی از نکات مهم در شرایط خرید خانه در ترکیه، بررسی قیمت ملک ها است. قیمت خانه در ترکیه، همچون خرید خانه در هر جای دنیا به عوامل مختلفی مثل متراژ خانه، سن بنا، شهر، محل، امکانات، دسترسی ها و … بستگی دارد؛ برای مثال  قیمت در بخش آسیایی ترکیه، کمی مناسب تر از بقیه جاها است یا قیمت شرایط خرید خانه در ترکیه در شهرهای کوچک، کمتر است. همچنین قیمت خرید در شهرهای محبوب مثل استانبول، آنکارا، آنتالیا، ازمیر و وان گرانتر است. حتی قیمت هر متر مربع خانه در داخل شهر با حومه شهر متفاوت است؛ برای مثال قیمت متوسط هر متر مربع ملک در داخل شهر استانبول ۱۱۰۰۰ لیر ولی در حومه شهر ۷۵۰۰ لیر است.

مزایا و معایب خرید خانه در ترکیه

بدیهی است که بررسی مزایا و معایب هر کاری، به تصمیم گیری بهتر کمک می­کند. شرایط خرید خانه در ترکیه نیز خوبی ها و بدی هایی دارد که در ادامه به آن­ها می­پردازیم.

معایب خرید خانه در ترکیه

دانستن معایب این کار، خطر ­های احتمالی مسیر را  به طور چشمگیری کاهش می­دهد. موارد زیر چند نمونه از چالش ­های شرایط خرید خانه در ترکیه محسوب می­شود.

هزینه ­­های جانبی و مالیات

در هر کشوری علاوه بر هزینه خود ملک، شخص موظف است که هزینه­ های جانبی مثل هزینه انتقال سند، بیمه، شهرداری، کمیسیون بنگاه و … را بپردازد.

امکان کلاهبرداری

با افزایش تعداد متقاضیان شرایط خرید خانه در ترکیه، تعداد افراد کلاهبردار و غیر حرفه ای هم افزایش یافته است؛ برای مثال امروزه برخی از آژانس‌ های املاک در ایران و ترکیه که مجوز های لازم را ندارند، از ناآگاهی مردم سوء استفاده می‌ کنند؛ پس شما باید با انجام تحقیق‌ های کافی، مراکز معتبر را انتخاب نمایید.

بسیاری از افراد برای اینکه کارشان بدون عیب و نقص انجام شود، از وکلای حقوقی کمک میگیرند. بعضی از این وکلا بدون داشتن مجوز یا با داشتن پروانه جعلی مشغول به کار هستند؛ پس باید قبل از سپردن کار به ایشان، از صحت پروانه وکالت آن­ها مطمئن شوید.

موارد ابطال

در صورتی که یکی از موارد زیر اتفاق افتد، قرارداد خرید ملک در ترکیه باطل خواهد شد:

  • اگر آن ملک به گونه ای بر خلاف قوانین کشور ترکیه باشد.
  • اگر آن ملک توسط ادارات و وزارت ­ها تایید نشده باشد.
  • اگر زمینی توسط یک تبعه خارجی خریداری شود، تا دو سال وقت دارد که آن را بسازد و چنانچه این زمان تمام شود؛ قرارداد خرید ملک باطل می­شود.
  • یکی دیگر از معایب خرید ملک در ترکیه، این است که مردم هر کشوری مجاز به خرید ملک در ترکیه نیستند و باید جزو اسامی مجاز برای دریافت اقامت در این کشور باشید که ایران در دسته ­ی کشور­های مجاز قرار دارد.
  • از عیب های دیگر خرید ملک در ترکیه می‌ توان به سطح ضعیف انگلیسی مردم آن اشاره کرد. این کشور با اینکه سالانه پذیرای میلیون­ ها توریست از نقاط مختلف جهان است اما اغلب ساکنینش نمی توانند ماهرانه به این زبان جهانی صحبت کنند.

مزایا خرید ملک در ترکیه

نا گفته نماند که خرید خانه در ترکیه مزایای زیادی هم دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می‌ کنیم:

  • فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این کشور، به مردم کشور خودمان ایران شباهت زیادی دارد و این مسئله حس غربت را برای مهاجرین کمتر می­کند.
  • اخذ اقامت ترکیه را می­توان اصلی ترین مزیت شرایط خرید خانه در ترکیه در نظر گرفت؛ زیرا در صورتی که شما حداقل ۴۰۰ هزار دلار بابت خرید خانه­ تان پرداخت کرده باشید، وزارت کشور ترکیه حق شهروندی و پاسپورت به شما اختصاص خواهد داد.
  • در مواردی قیمت خانه در ترکیه نسبت به قیمت خانه در ایران، مناسب ­تر است و شما می توانید با پرداخت مبلغ کمتر در این کشور صاحب خانه شوید.
  • به دلیل وجود آب و هوای متعادل و جاذبه‌ های گردشگری فراوان از جمله ساحل های زیبا، مراکز رفاهی – تفریحی و بناهای تاریخی متعدد در ترکیه، شرایط کاری و زندگی در آن کشور مساعد است و امکان کسب درآمد هم وجود دارد.

همانطور که متوجه شدید خرید ملک در ترکیه، مزایای زیادی دارد و معایب آن هم با کسب اطلاعات و دقت بالا قابل پیشگیری است.

قوانین خرید ملک در ترکیه

قوانین خرید ملک در ترکیه

اشخاصی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند، قبل از هر اقدامی در این جهت باید این قوانین را بدانند:

  • اگر می خواهید اقامت دائم دریافت کنید، باید ملکی به ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار بخرید و همچنین برای حفظ پاسپورت خود، نباید به مدت سه سال آن را به کسی بفروشید.
  • اتباع خارجی باید زمینی که می خرند را طی دو سال بسازند؛ در غیر این صورت همانطور که گفتیم قرارداد باطل خواهد شد.
  • اتباع خارجی می­توانند از بانک­ ها و موسسات و …تقاضای خرید اقساطی و وام کنند.
  • اتباع خارجی می­توانند حداکثر ۳۰ هکتار از اراضی ترکیه را متعلق به خود کنند و آن­ها را بخرند.

برخی از سوالات متداول

آیا می‌توان خانه‌ای را در ترکیه به صورت قسطی خرید؟

بله؛ البته شما تنها خانه‌ های نوساز و کلید نخورده را می توانید به صورت اقساطی بخرید و تعیین شرایط اقساط نیز بر عهده خود فروشنده است.

کدام شهر ترکیه برای خرید ملک و سرمایه گذاری بهتر است؟

استانبول؛ این شهر به دلیل داشتن امکانات شهری و رفاهی و جاذبه‌ های توریستی بالا بهترین شهر ترکیه محسوب می‌ شود و خب طبیعتاً قیمت خانه در آن با رشد بیشتری همراه است.

هزینه‌ های روزمره زندگی در ترکیه نسبت به اروپا چگونه است؟

در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی هزینه‌ های زندگی کمتر برآورد می­شود و هزینه ­هایی مثل خورد و خوراک، پوشاک، تحصیل، اینترنت و… با توجه به ارزش لیر آنچنان بالا نیست.

جمع‌بندی

در صورتی که تمام جوانب سنجیده شود و با آگاهی کامل با آژانس ها و افراد کاربلد و معتبر ارتباط برقرار شود، به نظر می‌ رسد که شرایط خرید خانه در ترکیه یک تصمیم عاقلانه باشد. از طرفی با توجه به افزایش صعودی و روز افزون قیمت ملک در ایران، شاید بشود که در کشور یاد شده با پرداخت هزینه ­های کمتر، صاحب خانه شد و از جذابیت ها و امکانات این کشور بهره‌ مند شد. پس اگر قصد انجام همچین کاری را دارید، بهتر است پیوسته اطلاعات خود را راجع به قیمت ­ها قوانین جدید و… به روز رسانی کنید که مشاوران ما در هارا گدیم این کار را برای شما به بهترین نحو انجام خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا