سایت دکتر شهاب اناری

ائل گلی (شاه گلی) تبریز همه چیز در مورد ایل گلی

سایت ایمن باشی

ائل گلی که به نام شاه گلی هم معروف است یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود. این گردشگاه در جنوب شرقی شهر تبریز و در فاصله ۷ کیلومتری تا مرکز شهر قرار دارد. از آنجایی که زیبایی، قدمت، آب و هوای این مکان گردشگری بسیار دلنشین است؛ شاه گلی از مکان‌های محبوب گردشگری محسوب می‌شود. شما با گردشی کوتاه در شهر، نام این مکان را بر روی تابلوهای مختلف درون شهر می‌بینید. این مکان را می‌توان نمادی از شهر تبریز به حساب آورد. ائل گلی مکانی است که تصویری کاملاً درست و واضح از شهر تبریز را برای شما نمایش می‌دهد. برای آشنایی کامل با این مجموعه تاریخی و تفریحی با سایت هارا گدیم همراه باشید.

قدمت پارک ائل گلی

در تاریخ آمده است که آغاز ساخت و ساز این مکان زیبا به دوران آق‌قویونلوها برمی‌گردد. از طرفی شاه گلی به معنای استخر شاه است و در آن زمان این مکان استخری بوده است که برای آبیاری باغ‌ها استفاده می‌شده است. در دوره صفویه این دریاچه و باغ‌های اطراف آن گسترش پیدا کرده است و تا آن موقع این استخر بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب برای مناطق شرق تبریز محسوب می‌شده است.

بعد از صفویه و در دوران قاجار بر زیبایی و وسعت این باغ افزوده شد. در این دوره به دستور قهرمان میرزا که فرمانروای وقت شهر تبریز بود عمارت این مکان که در دوران آق‌قویونلوها بنا شده بوده؛ گسترش پیدا کرد و همچنین مسیرهایی در اطراف این استخر ایجاد شد و درختان انبوه از گونه درخت تبریزی و بید مجنون و باغچه‌های گوناگونی نیز از گل‌های اطلسی برای تزیین اطراف این استخر در نظر گرفته شد. ساختمان میان استخر ائل گلی معروف به کلاه فرنگی است.

در زمان پهلوی با واگذاری این مکان زیبا به شهرداری، ائل گلی به یک گردشگاه عمومی تبدیل شد و در همان زمان بود که بازسازی این بنا توسط سید باقر کاظمی (مهذب‌الدوله) استاندار وقت آذربایجان شرقی، صورت گرفت. این بنا که در آن دوره در سال ۱۳۴۶ تخریب شده بود به دلیل برخورداری از اهمیت بالا، در سال ۱۳۴۹ مجدداً بازسازی گردیده است.

بخش‌ های مختلف ائل گلی

بخش‌ های مختلف ائل گلی

این مکان گردشگری زیبا که نگین شهر تبریز محسوب می‌شود در بخش‌های مختلفی مانند تفریحی، رفاهی، گردشگری و تاریخی سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب کرده است. به صورت کلی می‌توان بخش‌های گوناگون این باغ را به دو بخش اساسی استخر و عمارت تقسیم کرد. در ادامه این مقاله در سایت هارا گدیم به توضیح این دو بخش می‌پردازیم.

دریاچه ائل گلی

دریاچه ائل گلی

دریاچه شاه گلی از زیباترین و مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه دیدنی است. این دریاچه حدود ۵۵ هزار متر مربع وسعت دارد. عمق این دریاچه در زمان آق‌قویونلوها حدود ۱۲ متر بوده که هم اکنون به ۳ الی ۹ متر کاهش یافته است. در زمان قبل از انقلاب نام این دریاچه شاه گلی بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام آن به ائل گلی که به معنی دریاچه مردم می‌باشد تغییر پیدا کرده است. تأمین آب دریاچه شاه گلی توسط یکی از شعبه‌های رودخانه لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد؛ تأمین می‌شود. آب این شعبه به صورت جویباری کوچک از قسمت جنوب شرقی دریاچه وارد آن می‌شود.

وجود درختکاری‌های زیبا در تپه نسبتا بلندی که در بخش جنوبی دریاچه قرار دارد و همچنین آبشارهای مصنوعی که از این تپه به سمت داخل دریاچه می‌آیند باعث شده است که زیبایی این مکان را چند برابر کند. این دریاچه برای بازدید در تمامی فصول بسیار دیدنی می‌باشد. در فصل بهار با باز شدن گل‌ها و همچنین سبز شدن درختان انعکاس این زیبایی در درون آب دریاچه باعث طراوت و شادابی هر بازدیدکننده‌ای می‌شود و همچنین در فصل زمستان نیز با یخ زدن آب دریاچه زیبایی شگفت‌انگیزی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. جالب اینجاست که در این فصل ماهی‌های دریاچه در زیر یخ‌ها زنده می‌مانند و فقط روند رشد آن‌ها کمی کندتر می‌شود و دوباره در فصل بهار زندگی عادی خود را ادامه می‌دهند.

عمارت ائل گلی

عمارت ائل گلی

همان‌طور که در بالاتر نیز اشاره کردیم در میان دریاچه شاه گلی، عمارت این باغ قرار دارد. این عمارت در دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو بنا شده است و با روی کار آمدن سلطنت صفویان گسترده‌تر شده است. در نهایت توسط قهرمان میرزا که هشتمین پسر عباس میرزا بوده است این عمارت تکمیل شده و به صورت یک مکان گردشگری در دوران سلطنت قاجار درآمد. این عمارت که بنای آن هشت ضلعی است به عنوان کلاه فرنگی شناخته می‌شود. هم اکنون به دلیل بازسازی‌های انجام شده ساختار اولیه خود را که دیوارهای آن خشتی بوده است را از دست داده است. در حال حاضر عمارت شاه گلی به عنوان رستوران مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که این عمارت در میان آب‌های استخر شاه گلی قرار دارد؛ وجود مسیری که این عمارت را به راه‌های اطراف دریاچه متصل می‌کند باعث می‌شود که این مجموعه نمایی شبه جزیره مانند داشته باشد که باعث زیبایی چند برابری آن می‌شود.

معماری ائل گلی

مجموعه باغ ائل گلی نیز مانند سایر آثار تاریخی و باستانی از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی در بین مردم برخوردار است. معماری و ساخت این باغ در بخش عمارت آن بسیار زیبا و دیدنی است. وجود عمارت هشت ضلعی در میان استخر که تقریباً به شکل یک الماس با گنبدی کوچک می‌باشد باعث زیبایی چشم نواز این باغ شده است. در کنار این عمارت وجود مسیر سنگ‌فرش‌شده به همراه آبراهی در میان آن زیبایی و هنر هنرمندان ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

تفریحات ائل گلی

همان‌طور که گفتیم این مجموعه بسیار محبوب و زیبا علاوه بر نقش مهمی که در بازدید از مکان‌های تاریخی شهر تبریز ایفا می‌کند؛ یکی از تفریحگاه‌های مهم این شهر نیز محسوب می‌شود. قرار گرفتن این امکانات تفریحی در کنار بخش تاریخی باغ باعث می‌شود که بازدیدکنندگان گوناگونی را به خود جذب کند. امکانات تفریحی ائل گلی به شرح زیر است با هارا گدیم همراه باشید.

تالار اندیشه ائل گلی

این تالار ظرفیتی نزدیک به ۳۳۰ نفر دارد که از بخش‌های مختلف پارک ائل گلی محسوب می‌شود. تجهیزات کامل این تالار از جمله سیستم صوتی، تصویری، سرمایشی، گرمایشی و … باعث شده است که کیفیت مناسب و مطلوبی جهت برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های علمی فرهنگی تاریخی و داشته باشد. قرار گرفتن این تالار در کنار مراکز مهمی مانند لونا پارک، باغ ائل گلی، مسجد شاه گلی، کافه دورهمی و … باعث شده است که افراد بیشتری را برای حضور جذب نماید.

درشکه سواری در ائل گلی

تجربه سوار شدن در درشکه بسیار به یاد ماندنی و جذاب است که می‌تواند حال و هوای فیلم‌های قدیمی را برای شما زنده کند. تمامی بازدیدکنندگان می‌توانند با پرداخت هزینه، سوار درشکه‌های باغ ائل گلی شوند و خاطره‌ای به یاد ماندنی را برای خود ثبت کند. این درشکه‌ها دور تا دور دریاچه را می‌چرخند و نشستن درون آن در کنار صدای زنگوله‌ها و سم اسب‌ها، با دیدن زیبایی‌های این باغ باعث می‌شود که حس و حال شگفت‌انگیزی را تجربه نمایید.

قایق سواری در ائل گلی

با توجه به اینکه دریاچه این باغ از بخش‌های مهم آن محسوب می‌شود؛ وجود قایق برای قایقرانی نیز قابل پیش بینی می‌باشد. قایق سواری در فصل‌های بهار و تابستان و همین‌طور در بخشی از فصل پاییز که آب دریاچه هنوز یخ زده باشد؛ امکان‌پذیر است. شما در بخش قایقرانی می‌توانید انواع قایق‌های پدالی و یا موتوری را انتخاب کنید و با پرداخت هزینه آن سوار قایق شده و لحظاتی خوش را برای خود و همراهانتان به وجود بیاورید. از آنجایی که وجود آب باعث مطبوع شدن آب و هوا می‌شود تجربه این قایق سواری در این آب و هوای خنک بسیار مطلوب است.

دوچرخه سواری در ائل گلی

مساحت این باغ به صورت کلی بسیار زیاد است و در حال حاضر برای جذب گردشگران بسیار، امکان دوچرخه سواری نیز در این باغ فراهم شده است. مسیرهای مختلف زیادی مخصوص دوچرخه سواری در این باغ وجود دارند. ایم مسیرها دسترسی دوچرخه سواران را نیز به بخش‌های مختلف این باغ فراهم کرده است؛ لذا وجود این مسیرها باعث می‌شود که هر دوچرخه سواری تمایل تجربه کردن آن را داشته باشد.

مینی گلف در ائل گلی

یکی از امکانات تفریحی خاص و منحصر به فرد باغ ائل گلی، وجود مجموعه مینی گلف این باغ است. در رابطه با این مینی گلف باید این‌گونه گفت که از زمین‌های گلف استاندارد ایران است که سالانه مسابقات و برنامه‌های مختلف استانی در آن برگزار می‌شود. مانند دیگر پارک‌ها، استفاده از امکانات تفریحی باغ ائل گلی نیز دارای هزینه خاص خود است و شما پس از پرداخت آن می‌توانید به انجام این بازی جالب بپردازید.

لونا پارک ائل گلی

یکی از مجموعه‌های تفریحی که در کنار هر پارک بزرگ و پربازدید قرار دارد شهربازی است. در کنار پارک ائل گلی نیز لونا پارک قرار دارد که وسائل متنوعی را نظیر تاپ زنجیری، ترن هوایی، چرخ و فلک، سالتو، ماشین برقی و دیگر وسایل مهیج و شگفت‌انگیز شامل می‌شود. وجود این وسایل برای کامل شدن حس خوب بازدید از این باغ زیبا بسیار مناسب است.

ساعت آفتابی ائل گلی

تشخیص زمان به وسیله آفتاب یکی از کارهای بسیار ساده و در عین حال جالب می‌باشد. وجود این ساعت در باغ ائل گلی نیز باعث می‌شود که هر بازدیدکننده‌ای برای تماشای آن به قسمتی که این ساعت قرار دارد؛ برود. ساعت آفتابی باغ ائل گلی بزرگ‌ترین ساعت آفتابی در شمال غربی کشور محسوب می‌شود که زمان دقیق ساعت در ایران را به ما نشان می‌دهد.

گیم نت ائل گلی

برای افزایش بازدید کنندگان طرح‌های گوناگونی در راستای گسترش مکان‌های دیدنی شهرهای مختلف اجرا می‌شود. باغ ائل گلی نیز شامل این موضوع شده است و در نزدیکی این باغ یک مجموعه مجهز گیم نت قرار گرفته است. با توجه به افزایش استقبال قشر نوجوان و جوان جامعه از بازی‌های کامپیوتری و آنلاین وجود این مجموعه در کنار این باغ باعث افزایش بازدید کنندگان از این مکان زیبا و دیدنی می‌شود.

سالن بیلیارد و سالن دارت ائل گلی

اگر شما از جمله کسانی هستید که به بازی بیلیارد و دارت علاقه‌مند هستید؛ بازدید از باغ ائل گلی به شما پیشنهاد می‌شود. در کنار مجموعه باغ ائل گلی سالن‌های بیلیارد و دارت نیز قرار گرفتند که علاقه‌مندان این تفریح‌های مهیج و جذاب می‌توانند با بازدید از باغ ائل گلی به انجام آن‌ها بپردازند.

سایمان تبریز

مجموعه سایمان تبریز از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی و ورزشی شهر تبریز محسوب می‌شود. این مجموعه در نزدیکی ائل گلی قرار گرفته است و جز امکانات خوب این باغ زیبا و مجهز محسوب می‌شود. وجود فضاهای لوکس ورزشی استاندارد مانند اسکیت، تنیس روی میز، هاکی، سنگ‌نوردی و … باعث شده است که این مجموعه شهرت خوبی را در بین بازدید کنندگان پیدا بکند. در کنار بخش ورزشی وجود رستوران‌های گوناگون و متنوع کافی‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های این مجموعه باعث می‌شود که بازدیدکنندگان یک تجربه کامل را در این بخش داشته باشند.

پیست اسکیت ائل گلی

همان‌طور که قبلا اشاره شد بزرگ‌ترین پیست اسکیت کشور در کنار باغ ائل گلی در مجموعه سایمان تبریز قرار دارد. بازی کردن در این پیست برای علاقه‌مندان اسکیت می‌تواند بسیار جالب و خاطره‌انگیز باشد. وجود فضای بزرگ و همچنین امکانات زیاد این پیست اسکیت باعث می‌شود که خاطره‌های خوش را برای اسکیت بازی به ارمغان بیاورد.

پیک نیک در ائل گلی

در قسمت جنوبی استخر ائل گلی تپه بزرگی قرار دارد که درختان تنومند و بزرگ زیبایی در آن قرار گرفته‌اند. همچنین وجود آبشارهای مصنوعی متعدد در بین این درختان و قرار داشتن آلاچیق‌های بزرگ باعث شده است که امکانات راحتی برای یک پیک نیک خاطره‌انگیز فراهم شده باشد. به علاوه وجود سرویس‌های بهداشتی، اینترنت رایگان و مجموعه‌های تفریحی باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان از این باغ زیبا شده است.

 امکانات ائل گلی

 امکانات ائل گلی

از آنجایی که باغ ائل گلی از مکان‌های محبوب گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود لذا حداکثر تلاش بر این بوده است که امکانات رفاهی خوبی برای بازدید کنندگان در این شهر فراهم شود. وجود اینترنت رایگان در سرتاسر این باغ برای بازدیدکنندگان یکی از نکته‌های بسیار مهم و مثبت این مکان می‌باشد. ائل گلی اولین پارک ایران است که این امکان را برای بازدید کنندگان فراهم آورده است. در کنار این‌ها وجود پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، آبخوری‌های زیاد، رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعدد در سرتاسر این باغ باعث می‌شود که بازدیدکنندگان از این مکان زیبا تجربه‌های بهتر و راحت‌تر داشته باشند.

دلایل اهمیت ائل گلی

ائل گلی قدیمی‌ترین پارک بسیار بزرگ در تبریز است. سالیان سال است که از مکان‌های مهم گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود که در تاریخ ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۷ در آثار ملی ایران ثبت شده است. این مکان از ساعت‌های اولیه صبح تا نیمه‌های شب پذیرای بازدیدکنندگان گوناگونی از خود ساکنین شهر و سراسر جهان می‌باشد. اگر بخواهیم در این مقاله از سایت هارا گدیم به صورت تیتروار دلایل اهمیت بازدید از این مکان تفریحی تاریخی و گردشگری شهر تبریز را بیان کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در پارک ائل گلی امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران وجود دارد.
  • این تفریحگاه برای هر سن و سالی از کودک و سالمند مناسب می‌باشد .
  • تفریحاتی نظیر قایق سواری، پیست اسکیتف لونا پارک و رستوران‌های متعدد برای گردشگران در نظر گرفته شده است.
  • هم اکنون بزرگ‌ترین پیست اسکیت کشور در ائل گلی قرار دارد.
  • فضای سرسبز و زیبای این باغ دیدنی و محبوب
  • فاصله کم این باغ دیدنی با مراکز خرید شهر تبریز
  • دسترسی آسان به این باغ از نقاط مختلف شهر تبریز
  • وجود هتل‌های متنوع و خوب در اطراف این باغ زیبا
  • این پارک از اینترنت رایگان برخوردار است.

گردش در اطراف باغ ائل گلی

این باغ زیبا و دیدنی در کنار دیگر مکان‌های دیدنی شهر تبریز قرار گرفته است. شما پس از بازدید از این مکان زیبا می‌توانید به پارک ولیعصر و یا پارک باغلار باغی که از دیگر مکان‌های دیدنی شهر تبریز محسوب می‌شوند؛ بروید. در کنار این‌ها بازدید از موزه دفاع مقدس و همین‌طور وجود پارک جنگلی صائب تبریزی در نزدیکی باغ ائل گلی می‌تواند یک روز شاد و جالب را برای شما به ارمغان بیاورد.

از طرفی شما می‌توانید برای اقامت به هتل‌های اطراف این باغ بروید. از جمله هتل‌هایی که در اطراف این باغ قرار دارند هتل تبریز پالاس، هتل پارس، هتل بین‌المللی شهریار و هتل کایا لاله پارک هستند. شما با تلفن کردن و یا مراجعه به آن‌ها می‌توانید برای روزهای سفر خود اتاق مد نظر را اجاره بفرمایید. وجود این مکان دیدنی باعث افزایش درآمد هتل‌های نزدیک آن شده است. در کنار باغ ائل گلی می‌توانید برای وعده‌های غذایی خود رستوران خانه سبز، زیتون، پنه، یوز و باختر مراجعه بفرمایید.

دسترسی به ائل گلی

از آن جایی که این باغ از مکان‌های مهم گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود؛ مسیرهای متعددی برای دسترسی به این باغ در شهر تبریز فراهم شده است. شما برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌توانید از مترو استفاده بفرمایید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ شاه گلی، ایستگاه ائل گلی می‌باشد. در کنار استفاده از متروف شما می‌توانید سوار اتوبوس بشوید. اتوبوس‌های متعددی از سرتاسر شهر وجود دارند که در مسیر خود از باغ ائل گلی می‌گذرند. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های خطی نیز برای رفتن به این باغ استفاده نمایید.

در کنار وسائل نقلیه عمومی می‌توانید با خودروی شخصی نیز به این باغ زیبا بروید. وجود پارکینگ شاه گلی موجب شده است که نگرانی بر سر پیدا کردن جای پارک خودرو به حداقل برسد. برای رفتن به ائل گلی با خودروی شخصی، سرراست‌ترین مسیر از اتوبان کسایی و خروجی شاه گلی می‌باشد. شما همچنین می‌توانید با رفتن به سه راهی راهنمایی و حرکت به سمت بلوار شاه گلی به این باغ بروید.

هزینه باغ ائل گلی

این باغ از مکان‌های رایگان گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود. شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه به بازدید از این باغ بپردازید. تنها قسمت‌هایی که در این مجموعه زیبا شامل پرداخت هزینه می‌شوند عبارت‌اند از مینی گلف، درشکه، قایق سواری، لونا پارک و از این قبیل قسمت‌ها که خدمات و امکانات خاصی را برای بازدید کنندگان فراهم آورده‌اند.

بهترین زمان بازدید

باغ ائل گلی از مکان‌های دیدنی شهر تبریز می‌باشد که شما می‌توانید در هر فصلی از سال زیبایی‌های خاص و شگفت‌انگیز آن را مشاهده بفرمایید. بازدید در فصل بهار به دلیل شکفته شدن غنچه‌ها و جوانه زدن درختان باعث می‌شود که طراوت و شادابی بهاری را حس کنید و فضای بسیار زیبا و دیدنی را تجربه بفرمایید. در فصل تابستان با وجود درختان بلند و همچنین آبشارهای مصنوعی متعدد و خود دریاچه فضایی دلپذیر برای بازدید شما فراهم شده است. با آمدن فصل پاییز، رنگ‌های گرم پاییزی این باغ را در درون خود فرو برده و باعث زیبایی دو چندان آن می‌شوند. بازدید از این باغ در فصل زمستان نیز یک تجربه رؤیایی را برای شما فراهم می‌آورد. در این فصل باغ پوشیده از برف می‌باشد و همچنین دریاچه ائل گلی نیز یخ می‌زند. در کنار همه این توصیف‌ها می‌توان گفت که طبق تجربه بهترین فصل برای بازدید از این باغ فصل بهار و تابستان می‌باشد البته سلیقه افراد با یکدیگر متفاوت هستند.

ائل گلی یک خاطره به‌یادماندنی

در این مقاله در سایت هارا گدیم ما سعی برای این کردیم که شما را در رابطه با همه چیز در مورد ائل گلی آشنا کنیم. این باغ هر سال پذیرای گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان بوده است. شما نیز می‌توانید با بازدید از این باغ یک خاطره به یاد ماندنی برای خود ثبت نمایید. برای اتفاق‌های خوب زندگی خود از همین الان برنامه ریزی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا