سایت دکتر شهاب اناری
کسب و کار

نحوه محاسبه درب اتوماتیک شیشه ای

سایت ایمن باشی

محاسبه و اندازه گیری درب اتوماتیک شیشه ای بدون شک مهم ترین نکته ای است که قبل از خرید باید آن را در نظر داشته باشید. با محاسبه ابعاد درست و صحیح، علاوه بر ظاهر دلنشین باعث افزایش طول عمر درب اتوماتیک می شود. هنگامی که درب اتوماتیک شیشه ای در مراکز تجاری به درستی نصب و نگهداری شود، مشتریان احساس رضایت کرده و نشان می دهد که شما برای مشتریان اهمیت قائل هستید. در صورتی که می خواهید درب اتوماتیک شیشه ای را متناسب با شرایط محلی و وزن مناسب تهیه کنید، لازم است نکات زیادی را مدنظر داشته باشید. در این مقاله از هارا گدیم ضمن بررسی ابعاد استاندارد هر یک از انواع درب های اتوماتیک، نحوه محاسبه دستی آن نیز معرفی شده است.

ابعاد درب اتوماتیک شیشه ای

شاید بتوان با قطعیت گفت که مهم ترین فاکتور ساختن درب شیشه ای، سنجیدن ابعاد مکان مورد نظر است؛ چرا که در صورت کوچکترین اختلاف اندازه در ارتفاع و عرض این دسته از درب ها، امکان نصب درب وجود ندارد. شما باید بعد از بررسی و اندازه گیری دقیق ابعاد فضای مورد نظر، مرحله برش درب های شیشه ای انجام خواهد شد و شیشه ها مطابق با فضای اندازه گیری شده قالب بندی خواهد شد.

درب های اتوماتیک شیشه ای با ابعاد گوناگون بسته به محیط و مکان مورد نظر، برش خورده و تولید می شوند. مهم ترین ویژگی این دسته از درب ها این است که با انواع قالب های سفارشی سازگار است. البته علاوه بر ابعاد استاندارد، المان های دیگری نظیر وزن فریم با توجه به میزان رفت و آمد و نوع کاربری آن نیز در فرایند تولید درب اتوماتیک شیشه ای تاثیر گذار می باشد. جنس شیشه این درب ها می تواند از جنس شیشه و یا شیشه سکوریت باشد.

متخصصان شاغل در زمینه فروش درب اتوماتیک شیشه ای، بهترین و مناسب ترین درب را با محاسبه ابعاد آن، مطابق با شرایط مکانی و فضایی شما معرفی می کنند. در صورتی که ابعاد درب شیشه ای اتوماتیک با چهارچوب مکان مورد نظر مطابقت نداشته باشد، علاوه بر عملکرد نادرست و ظاهر ناخوشایند آن، موجب کاهش طول عمر مفید درب می شود.

ابعاد استاندارد انواع درب اتوماتیک شیشه ای

درب های اتوماتیک شیشه ای  در بیشتر مکان های اداری، آموزشی، تجاری، مسکونی و … مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته از درب ها به صورت کشویی باز و بسته می شوند. همچنین این دسته از درب های مدرن دو یا چهار لنگه هستند. از درب های کشویی 2 لنگه برای اماکنی استفاده می شود که رفت و آمد زیادی وجود نداشته و از فضای کمتری برخوردار است. در مقابل، از درب های کشویی 4 لنگه برای اماکن پر رفت و آمد و فضاهای بزرگ استفاده می شود.

درب های اتوماتیک شیشه ای در انواع متنوع و با کارایی خاص تولید می شود. هر یک از انواع این درب ها ابعاد استاندارد مختص به خود را دارند. برای نصب هر کدام از آن ها شما باید استانداردهای مختص به آن را در نظر داشته و آن را رعایت کنید. در ادامه علاوه بر معرفی انواع درب اتوماتیک شیشه ای، استانداردهای آن ها را نیز شرح داده ایم:

  1. درب اتوماتیک شیشه ای کشویی:

این درب برای محیط هایی با تردد بسیار زیاد استفاده می شود. در صورتی که 1 لنگه باشد، عرض دهانه ورودی 80 تا 200 سانتی متر و اگر 2 لنگه باشد، عرضه دهانه آن 80 تا 300 سانتی متر است. ارتفاع استاندارد برای این نوع درب ها حداکثر به اندازه 300 سانتی متر طراحی می شود.

  1. درب اتوماتیک تلسکوپی:

یکی از درب های مناسب محیط هایی با فضای محدود است. نوع یک طرفه آن با عرض دهانه 90 تا 300 سانتی متر و درب دو طرفه با عرض 160 تا 350 سانتی متر تولید می شود. حداکثر ارتفاع استاندارد نیز برای درب اتوماتیک تلسکوپی، حداکثر 300 سانتی متر است.

  1. درب اتوماتیک break-out sliding:

این نوع از درب های کشویی برای خروجی اضطراری استفاده می شوند. درب break-out sliding با استفاده از یک دهانه وسیع، تخلیه ایمن را فراهم می کنند. عرض دهانه استاندارد برای دهانه یک لنگه 90 تا 125 سانتی متر و برای درب 2 لنگه 90 تا 220 متر در نظر گرفته می شود. حداکثر ارتفاع آن 300 سانتی متر است.

  1. درب کشویی منشوری با مثلثی:

برای ورودی های دارای زاویه به کار می روند. درب کشویی منشوری با دو لنگه ثابت و متحرک ساخته می شود. عرض دهانه ورودی استاندارد آن 80 تا 300 سانتی متر و ارتفاع آن نیز 300 سانتی متر است.

  1. درب اتوماتیک کروی و یا منحنی:

این دسته از درب ها برای ورودی هایی که برجسته هستند، استفاده می شود. ساختمان هایی با معماری منحنی شکل با استفاده از این درب ها، فضایی کلاسیک و زیبایی را به محیط می دهد. حداکثر شعاع استاندارد برای درب های اتوماتیک کروی 100 سانتی متر و عرض دهانه ورودی نیز متناسب با اندازه محیط تولید می شود. ارتفاع استاندارد آن نیز 250 سانتی متر است.

  1. درب اتوماتیک نیم کرو:

بیشتر در مراکز تجاری به کار می رود. همچنین شکل خاصی را به ساختمان می بخشد. میزان انحنا در درب های اتوماتیک نیم کرو، با سلیقه و نظر مشتری قابل تغییر است. حداکثر عرض و ارتفاع استاندارد این درب به ترتیب 400 و 250 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

  1. درب کشویی اتوماتیک مقاوم به آتش:

به عنوان درب کشویی استاندارد ضد حریق، در صورت آتش سوزی از جان انسان ها در برابر آتش محافظت می کند. عرض ورودی استاندارد یک لنگه 90 تا 125 سانتی متر و نوع دو لنگه آن 90 تا 230 سانتی متر است. ارتفاع استاندارد آن نیز 220 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

باید به این موضوع توجه کنید که کوچکترین اشتباه در اندازه گیری درب شیشه ای اتوماتیک مشکل ساز خواهد بود. این مشکلات شامل کارکرد نادرست درب، گیر کردن آن، کاهش عمر آن به دلیل استهلاک بالا و جا نخوردن در محل نصب و … می شود.

محاسبه عرض درب اتوماتیک شیشه ای

هر لته و یا درب دارای کی قالب به شکل مستطیل و از جنس فلز است. ارتفاع درب های ثابت بین 2 الی 2.5 متر بوده و ارتفاع درب های متحرک نیز حدود 2 سانتی متر از درب های ثابت کمتر است؛ به همین خاطر می تواند به صورت آزادانه حرکت کند. عرض لت های متحرک و ثابت باید به صورت کاملا دقیق مساوی باشد تا علاوه بر شکل ظاهری مطلوب، مکانیسم نصب درب و طراحی در در چارچوب آن به درستی انجام گیرد. در صورتی که قصد محاسبه عرض درب اتوماتیک شیشه ای را دارید، باید به تعداد لته هایی که تمایل دارید روی آن نصب کنید نیز توجه داشته باشید. به طور کلی، عرض درب اتوماتیک شیشه ای از فرمول زیر محاسبه می شود:

عرض درب اتوماتیک شیشه ای = عرض کل ورودی +x 2  (عرض بغل لته) – 4 سانتی متر بادخور /  تعداد درب ها

محاسبه ارتفاع درب اتوماتیک شیشه ای

در ابتدا باید بیان کنیم کتیبه اصطلاحی است که به فضای بالای درب اتوماتیک شیشه ای می گویند. در حقیقت این اندازه برابر با اندازه اپراتور درب شیشه ای است. در برخی مکان های تجاری برای زیباسازی اماکن تجاری، هتل ها و… برای زیباسازی و متناسب کردن فضا از کتیبه ها در قسمت بالایی درب شیشه ای ورودی استفاده می شود. فرمول محاسبه ارتفاع درب شیشه ای اتوماتیک و عرض کتیبه به شرح زیر است:

ارتفاع درب اتوماتیک شیشه ای (کتیبه) = ارتفاع کل ورودی ( سانتی متر) – ارتفاع درب ثابت (سانتی متر)– 15 سانتی متر

عرض کتیبه = عرض کل ورودی – 2 سانتی متر بادخور

سخن پایانی

نحوه محاسبه درب اتوماتیک شیشه ای کار بسیار تخصصی است که باید توسط متخصصین این حوزه به صورت کاملا حرفه ای انجام شود. این متخصصان علاوه بر اندازه گیری ابعاد مورد نظر، خصوصیات و ویژگی های خاص محل مورد نظر شما را بررسی کرده و مشاوره های لازم را جهت انتخاب بهترین نوع از درب های اتوماتیک شیشه ای را به مشتریان خود می دهند. هر یک از درب های اتوماتیک شیشه ای ویژگی های استاندارد مختص به خود را دارا می باشند؛ همچنین لازم است که تمام این ویژگی ها و ابعاد استاندارد، برای هر یک از انواع درب ها، در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا