سایت دکتر شهاب اناری
کسب و کار

علت افت فشار پکیج چیست

سایت ایمن باشی

بدون شک پکیج‌ها جزو کاربردی‌ترین لوازمی هستند که در محیط منزل قرار می‌گیرند. با وجود آنها خیلی راحت می‌توانید به تنظیم فشار آب بپردازید اما به هر حال یک سری مشکلاتی هم دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. گاهی اوقات به هر دلیلی ممکن است فشار پکیج پایین بیاید یا به اصطلاح افت کند اما سوالی که برای خیلی از شما هم ایجاد می‌شود، این است که علت افت فشار پکیج چیست. اگر می‌خواهید به پاسخ این سوال برسید، تا انتها ما را در این مقاله از هارا گدیم همراهی کنید تا توضیحات کافی را برایتان ارائه دهیم.

فشار نرمال پکیج

قبل از اینکه راجع به علت افت فشار پکیج با شما صحبت کنیم، باید بگوییم که فشار پکیج در حالت نرمال و طبیعی باعث تعادل بین آب و هوا در سیستم پکیج دیواری می‌شود؛ یعنی شما می توانید از طریق عقربه که روی دستگاه وجود دارد، فشار آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این تعادل وجود دارد یا خیر.

در حقیقت سیستم گرمایشی پکیج باید یک شرایط خاص و مشخص داشته باشد تا بتواند به خوبی عملکرد گرم کردن آب را انجام بدهد که فشار نرمال برای آن، مهمترین عامل تعادل است. در حالت نرمال و طبیعی میزان فشار پکیج باید بین یک تا دو بار باشد و در بهترین حالت آن را روی ۱.۵ بار در نظر می‌گیرند.

مشکلات مربوط به افت فشار پکیج

مشکلات مربوط به افت فشار پکیج چیست

سوالی که پیش می‌آید، این است که اگر فشار پکیج افت کند، این موضوع خطرناک است؟! قطعاً بله. خطرات زیادی می‌تواند به خاطر علت افت فشار پکیج رخ بدهد. مهمترین خطراتی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، شامل موارد زیر است:

  • در چنین حالتی اجزای پکیج خراب می‌شوند.
  • لوله‌ها دچار ترکیدگی خواهند شد.
  • زمانی که فشار پکیج افت داشته باشد، یعنی آب به اندازه کافی داخل سیستم جریان پیدا نکرده و همین باعث می‌شود که داخل رادیاتور هم آبی وجود نداشته باشد.
  • وقتی که آب در پکیج به اندازه کافی نباشد یا حتی فشار آب خیلی کم باشد، دستگاه به طور ناگهانی خاموش شده و روشن نخواهد شد.

علل افت فشار پکیج

بهتر است به سراغ اصل مطلب برویم و برایتان توضیح دهیم که علت افت فشار پکیج چیست‌. دلایل مختلفی می‌تواند برای این موضوع وجود داشته باشد اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

وجود نشتی

اگر در سیستم پکیج دیواری نشتی وجود داشته باشد هم؛ این موضوع می‌تواند باعث افت فشار دستگاه بشود. برای نشتی نشانه‌های مختلفی وجود دارد، مثلا اگر کف مرطوب باشد، لوله‌ها سوراخ باشند، دریچه‌ها یا رادیاتورها خیس باشند، یعنی نشتی وجود دارد. اتصالاتی هم که زیر پکیج است باید چک شود تا هیچ‌گونه رطوبتی داخل آنها وجود نداشته باشد. اگر اجزای داخلی خراب باشد یا لوله‌ها خوردگی پیدا کرده باشند، باید اقدام به تعمیر یا تعویض آنها بکنید.

وجود هوا داخل سیستم پکیج

گاهی اوقات علت افت فشار پکیج این است که مقداری هوا داخل سیستم وجود دارد. در واقع برای اینکه کمبود آب جبران بشود، هوا وارد می‌گردد که وضعیت را بدتر می‌کند. شما خیلی ساده می‌توانید هوا را در سیستم پکیج چک کنید. قبل از اینکه هر کاری را به انجام برسانید، اقدام به هواگیری رادیاتورها کنید. از پیچ گوشتی یا آچار مخصوص استفاده کنید و در خلاف جهت عقربه های ساعت درجه‌های هوا را چرخش دهید تا آب اضافی را از آن بیرون بریزید. انجام این کار باعث می‌شود تا هوایی که داخل دستگاه به دام افتاده، آزاد شده و بیرون بریزد و آب داغ داخل دستگاه جریان داشته باشد.

خرابی و باز ماندن شیر پکیج

ممکن است شیر پکیجی که در زیر دستگاه وجود دارد و به یک پیچ پلاستیکی بند است و معمولاً به رنگ سیاه و آبی رنگ هم دیده می‌شود، دچار مشکل شده باشد. از شیر پکیج برای هواگیری پکیج استفاده می‌کنند اما باز کردن شیر آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باعث می‌شود تا آب وارد پکیج گردد و آبگیری شود. بعد از اینکه این شیر را باز می‌کنید، فشار باید به اندازه نرمال و طبیعی یعنی 1 تا 2 بار برسد و بعد باید آن را ببندید اما اگر به هر دلیلی فراموش کرده و نبندید، ممکن است افت فشار پکیج اتفاق بیفتد.

سوراخ شدن مبدل حرارتی

سوراخ شدن مبدل حرارتی در پکیج ممکن است به ندرت و در موارد خاص رخ بدهد؛ اما یکی از موارد علت افت فشار پکیج است که حتما باید از متخصص سوال کنید تا مشکل را برطرف کند.

مشکلات مربوط به منبع انبساط

منبع انبساط به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزایی است که داخل پکیج دیواری شناخته می‌شود. وظیفه‌اش این است که بین فشار آب و انبساط‌هایی که ایجاد می‌شود، تعادل کافی را به وجود بیاورد. منبع انبساط این وظیفه را دارد تا فشار آب را داخل پکیج به حالت ثابت نگه دارد و وظیفه گرم کردن آب را به خوبی انجام دهد. اگر به هر دلیلی آسیب دیده باشد، توانایی کنترل میزان فشار آب گرم را نخواهد داشت و همین میتواند علت افت فشار پکیج و بالا رفتن فشار پکیج هم باشد.
برای اینکه مشکل را برطرف کنید، باید تست منبع انبساط انجام دهید. اول باید درپوش والو یا شیر را باز کنید.

اگر متوجه شدید که فقط هوا از آن بیرون میزند، یعنی مشکلی وجود ندارد اما اگر متوجه شدید که به جای هوا آب از داخل دریچه بیرون می‌آید، یعنی منبع انبساط دچار عیب و ایراد شده و حتما باید تعویض گردد و اگر هم هیچ آب و هوایی از آن خارج نمی‌شد، یعنی بادی داخل دستگاه وجود ندارد و باید با فشار ایجاد شده، شما یک بار آن را باد کنید که با یک تلمبه معمولی هم این کار امکان‌پذیر است و مشکل برطرف خواهد شد.

پکیج‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین لوازمی هستند که در محیط منزل از آنها استفاده می‌شود و مانند هر وسیله مهم دیگری یکسری تنظیمات دارند که باید درست و اصولی باشد، در غیر این صورت شما نمی‌توانید شاهد عملکرد درست و دقیقی در دستگاه باشید. یکی از مشکلاتی که پیش می‌آید، مربوط به بالا و پایین رفتن فشار پکیج است که ما در این مقاله به طور مشخص برایتان توضیح دادیم علت افت فشار پکیج چیست و باید در چه مواردی آنها را بررسی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا