سایت دکتر شهاب اناری
کسب و کار

سوزش سر دل: علل، علائم و درمان

سایت ایمن باشی

سوزش سر دل یک بیماری شایع و ناراحت کننده است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اغلب با احساس سوزش در قفسه سینه مشخص می شود که معمولاً بعد از غذا خوردن یا هنگام دراز کشیدن رخ می دهد. در حالی که سوزش سر دل گاه به گاه شایع و به طور کلی بی ضرر است، سوزش معده مزمن می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد. در این مقاله، علل، علائم و گزینه‌های درمانی برای سوزش سر دل را بررسی می‌کنیم.

چه چیزی باعث سوزش سر دل می شود؟

سوزش سر دل زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به لوله‌ای که غذا را از دهان شما به معده می‌برد، که به مری معروف است، باز می‌گردد. این زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر تحتانی مری (LES)، حلقه ای از عضله که مری را از معده جدا می کند، به درستی بسته نمی شود. عوامل متعددی می توانند در تضعیف LES و ایجاد سوزش سر دل نقش داشته باشند:

عوامل رژیمی

برخی غذاها و نوشیدنی ها، مانند مواد تند، چرب یا اسیدی، کافئین و الکل، می توانند LES را آرام کنند یا تولید اسید معده را افزایش دهند و احتمال سوزش سر دل را افزایش دهند.

چاقی

اضافه وزن، به خصوص در اطراف شکم، می تواند به معده و LES فشار وارد کند و باعث اختلال در عملکرد آنها شود.

فتق هیاتال

فتق هیاتال زمانی رخ می دهد که قسمت بالایی معده از طریق دیافراگم برآمده می شود و به اسید معده اجازه می دهد راحت تر به مری جریان یابد.

بارداری

تغییرات هورمونی و فشار رحم در حال رشد می تواند منجر به سوزش سر دل در دوران بارداری شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن LES را ضعیف می کند و تولید اسید معده را افزایش می دهد و خطر سوزش سر دل را افزایش می دهد.

علائم سوزش سر دل

علامت مشخصه سوزش سر دل، احساس سوزش در قفسه سینه است که اغلب با طعم ترش یا تلخ در گلو همراه است. سایر علائم رایج عبارتند از:

رگورژیتاسیون

برگشت اسید معده یا غذا به داخل دهان.

دیسفاژی

مشکل در بلع یا احساس گیر کردن غذا در قفسه سینه یا گلو.

سرفه و خس خس

تحریک ناشی از اسید معده می تواند منجر به سرفه، خس خس سینه یا تشدید شرایط تنفسی موجود شود.

گرفتگی صدا

تحریک مزمن گلو می تواند باعث گرفتگی صدا و تغییر صدا شود.

گلو درد

اسید همچنین می تواند گلو را تحریک کند و منجر به گلودرد شود.

تشخیص و عوارض سوزش سردل

اگر سوزش سردل مداوم یا شدید را تجربه می کنید، ضروری است که به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. آنها می توانند این بیماری را تشخیص دهند و مسائل جدی تری مانند بیماری ریفلاکس معده (GERD) یا مری بارت را که ممکن است خطر سرطان مری را افزایش دهد، رد کنند.

تشخیص معمولاً شامل معاینه فیزیکی است و ممکن است شامل آزمایش‌هایی مانند آندوسکوپی، پایش pH یا اشعه ایکس بلع باریم باشد. بهتر است برای تشخیص دقیق تر به دکتر طاهری مراجعه کنید تا هرچه سریع تر برای شما درمان آغاز شود.

عوارض سوزش معده درمان نشده یا شدید می تواند شامل ازوفاژیت (التهاب مری)، تنگی مری (تنگ شدن مری) و در موارد نادر مری بارت باشد.

درمان سوزش سردل

تغییرات سبک زندگی

بسیاری از افراد می توانند سوزش سر دل را از طریق اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی مدیریت کنند. این موارد شامل پرهیز از غذاهای محرک، خوردن وعده های غذایی کوچکتر، دراز نکشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن و بالا بردن سر تخت می باشد.

داروها

آنتی اسیدهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی مانند مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) و مسدودکننده‌های H2 می‌توانند به کاهش تولید اسید معده و کاهش علائم کمک کنند. معمولا برای مشکلات معده قرص فاموتیدین تجویز میشود.

جراحی

در موارد شدید GERD یا زمانی که سایر درمان ها با شکست مواجه می شوند، ممکن است برای تقویت LES یا اصلاح فتق هیاتال جراحی لازم باشد.

درمان‌های جایگزین

برخی افراد از طریق درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی، داروهای گیاهی مانند استفاده از خواص میخک یا مکمل‌های غذایی از علائم سوزش سر دل تسکین می‌یابند. قبل از امتحان این روش ها، مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی ضروری است.

جمع بندی

سوزش سر دل یک بیماری شایع و اغلب قابل کنترل است، اما نباید آن را نادیده گرفت، به خصوص زمانی که مزمن یا شدید شود. با تغییر شیوه زندگی مناسب، داروها، یا در موارد شدید، مداخله جراحی، بیشتر افراد می توانند از سوزش سر دل خلاص شوند و از عوارض جلوگیری کنند. اگر علائم مداوم یا شدید را تجربه کردید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید تا بهترین اقدام را برای وضعیت خاص خود تعیین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا