سایت دکتر شهاب اناری
کسب و کار

بزرگترین معایب ایمپلنت یک روزه که باید بدانید!

سایت ایمن باشی

ایمپلنت یک روزه ی همان ایمپلنت فوری در واقع روشی از کاشت ایمپلنت است که در یک جلسه پایه ایمپلنت کاشت می شود و در همان جلسه روکش را جایگذاری می کنند تا فرد بیمار بتواند بلا فاصله شروع به خوردن غذا و لبخند زدن کند. اما باید این موضوع را بدانید که فرد بیمار ممکن است دچار عوارض پس از کاشت ایمپلنت بشود و حتی ممکن است عفونت به سراغ این بیمار برود. هر چند باید بدانید که برخی از افراد هستند که می توانند درمان بی دندانی خود را به این روش انجام دهند زیرا باید دارای شرایط خاصی باشند و اکثر بیماران کاشت ایمپلنت خود را به روش معمولی انجام می دهند.

در این مقاله به بررسی برخی معایب ایمپلنت یک روزه یا فوری می پردازیم و این اطلاعات را برای درک بیشتر شما از ایمپلنت یک روزه به اشتراک می گذاریم.

در صورتی که می خواهید درباره قیمت انواع ایمپلنت اعم از یک روزه، فوری، دیجیتال، اوردنچر و …. مطلع شوید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

منظور از ایمپلنت یک روزه چیست؟

ایمپلنت دندان در واقع روشی درمانی ترمیمی است که برای درمان بی دندانی استفاده می شود و معمولا این درمان وابسته به سلامت دهان و دندان فرد بیمار برای رسیدن به نتیجه خوب ممکن است تا چند ماه زمان نیاز داشته باشد.

در این روش کاشت ایمپلنت، درمان به این صورت است که یک پایه که معمولا از جنس تیتانیوم است را مانند ریشه دندان درون استخوان فک قرار می دهند تا مانند ریشه دندان که دندان های طبیعی را نگه می دارد روکش ایمپلنت دندان را نگه دارد. جوش خوردن بافت استخوان فک با پایه ایمپلنت دندان ممکن است تا چند ماه زمان ببرد که پس از آن نوبت به نصب روکش دندان روی پایه ایمپلنت می رسد. حداقل زمان مورد نیاز برای نهایی کردن عمل کاشت ایمپلنت حدود ۶ ماه بوده در حالی که برخی از پزشکان با وعده ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت فوری کلیه این مراحل زمان بر را تنها طی یک تا دو جلسه خاتمه می دهند.

عوارض و معایب ایمپلنت یک روزه

وقتی فرد اقدام به کاشت ایمپلنت دندان به روش یک روزه انجام می دهد، به دلیل عدم اطمینان از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک ممکن است خطرات و عوارض احتمالی سلامتی دهان و دندان های فرد را تهدید کند که این موارد از قبیل زیر هستند.

عوارض و معایب ایمپلنت یک روزه

افزایش خطر نارسایی ایمپلنت فوری

از مهم ترین عوارضی که وجود دارند میتوان به شل شدن فیکسچر و حرکت آن پس از عمل کاشت ایمپلنت دندان اشاره کرد که ممکن است افرادی که کاشت ایمپلنت دندان فوری انجام می دهند به آن دچار شوند. در واقع برای افزایش ماندگاری و طول عمر ایمپلنت باید این پایه را طوری درون استخوان فک قرار دهند که حرکت نکند تا بافت استخوان درون لثه اطراف آن را بپوشاند و با آن یکی شود.

این روند، کاری زمان بر بوده و جوش خوردن پایه به استخوان فک ممکن است با توجه به شرایط فرد به چند ماه زمان لازم داشته باشد. بنابراین چنانچه در کاشت ایمپلنت فوری توسط پزشک متخصص، دقت و توجه کافی در زمینه نحوه قرارگیری صحیح ایمپلنت درون بافت استخوان فک صورت نگیرد، امکان حرکت ایمپلنت به دلیل عدم جوش خوردن آن در هر لحظه وجود داشته و این موضوع عوارض و خسارات جبران ناپذیری را برای فرد بیمار به دنبال خواهد داشت.

عفونت های شدید و درد های احتمالی

از دومین معایب کاشت ایمپلنت فوری باید به این موضوع اشاره کنیم که ممکن است عفونت های شدید و دردهای احتمالی بروز دهند. هرچند باید بدانید این عفونت ها و درد ها مختص کاشت ایمپلنت فوری نیست و ممکن است افرادی که کاشت ایمپلنت خود را به روش طبیعی انجام می دهند دچار این نوع عوارض کاشت ایمپلنت شوند که البته تورم، آبسه و التهاب  جزو عوارض نخواهد بود.

عفونت ایمپلنت یک روزه دندان مربوط به شل شدن پایه فیکسچر و یا شکستن زودرس ایمپلنت است  و باید حتما برای جلوگیری از این اتفاق از تراکم بافت استخوانی مورد نیاز و وضعیت سلامتی آن جهت جوش خوردن با فیکسچر اطمینان حاصل شود. همچنین باید بدانید که این موضوع ممکن است عوارضی دیگر را با خود به همراه داشته باشد. عوارض آن می تواند از سوراخ شدن استخوان فک و احتمال آسیب رسیدن به عصاب آن، احتمال قورت دادن اجزا و بی حسی را به دنبال خود خواهد داشت.

عدم امکان ایمپلنت فوری برای همه ی افراد

این روش کاشت ایمپلنت مناسب افرادی است که از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار باشند و استخوان فک فرد تحلیل نرفته باشد. چرا که در این عمل باید پیوند استخوان فک نیز به صورت همزمان انجام شود تا پایه ایمپلنت پس از قرار گرفتن با استخوان فک یکی شود. عموما ایمپلنت یک روزه و فوری را برای بیمارهایی به کار می برند که از تراکم استخوانی بسیار قوی و سالم برخوردار بوده و دندانپزشک متخصص آنها نیز از تجربه و مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشد. همچنین افرادی که از بروکسیسم یا گرفتگی دندان احساس ناراحتی می کنند بهتر است که سراغ شیوه کاشت ایمپلنت فوری نروند.

فراموش نکنید که اگر قصد کاشت ایمپلنت فوری را دارید برای کاشت ایمپلنت به این روش باید به طور دقیق مورد معاینه قرار گیرید تا همه ی موارد مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت یک روزه را داشته باشید و کاشت ایمپلنت شما با موفقیت سپری شود. از دیگر مواردی که در این موضوع بسیار مهم است انتخاب پزشکی ماهر می باشد تا با توانایی بالا و دقت و مهارت خود نقشه کاشت ایمپلنت را طراحی و در نهایت نصب و اجرا می کند. انتخاب پزشکی ماهر بسیار مهم برای این عمل جراحی است و تاثیر بسیار زیادی بر روی  موفقیت کاشت ایمپلنت دارد. فراموش نکنید که با پزشک خود در باره کاشت ایمپلنت فوری مشورت کنید تا به صورت دقیق شما را در باره مزایا و معایب این روش کاشت مطلع سازد تا بهتر بتوانید روش درمان خود را انتخاب کنید.

رعایت بهداشت از مهم ترین نکاتی است که می تواند از بروز بیماری های لثه و عفونت جلو گیری کند،  از همین جهت نیاز است بدانید برای رعایت بهداشت باید روزی یک بار از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید و پس از هر وعده غذایی باید دندان های خود را به خوبی با مسواک نرم، تمیز کنید. هرچند این نکته فراموش نشود که برای مسواک زدن دندان هایتان باید از مسواک هایی با فرچه های نرم استفاده کنید. دقت داشته باشید که به ایمپلنت ها نیز هرگز نباید فشار زیادی را وارد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا