سایت دکتر شهاب اناری
کسب و کار

انواع کابل کشی دوربین های مداربسته

سایت ایمن باشی

امروزه با توجه به نیاز های ایمنی خانه و محیط کارمان باید اشاره کنیم که دوربین های مداربسته حرف اول را میزنند. خرید دوربین های مدار بسته با بهترین قیمت میتواند یکی از خواسته های اصلی همه باشد. از بخش های نصب دوربین مداربسته نیزکابل کشی دوربین مداربسته نیز بسیار حائز اهمیت است.

شما در این مقاله و در ادامه مطالب با انواع مسیر کابل کشی ها، نوع کابل ها، طراحی نقشه دوربین مداربسته، کابل کشی برق، و بسیاری دیگر از نکات مربوط به کابل کشی دوربین ها آشنا خواهید شد. پس تا پایان مطالب با تیم ما همراه باشید.

تمامی نکات ذکر شده با توجه به نیاز های شما چه در مرحله قبل از سفید کاری باشید و یا در حال نصب دوربین قطعا برای شما کاربردی خواهند بود.

در قدم اول انتخاب کابل دوربین مداربسته و کابل کشی دوربین مداربسته باید مورد توجه شما قرار گیرد که نوع کابل کشی شما برای دوربین مداربسته تحت شبکه یا دوربین مداربسته بر بستر انالوگ را میخواهد شما باشد.

چگونه کابل مناسب دوربین مداربسته خود را انتخاب کنم؟

در صورتی که در انتخاب نوع کابل و نحوه اتصالات آن شک دارید باید برای اطمینان از صحت کارکد تجهیزاتتان کابل شبکه و کابل کواکسیال را هم زمان بکشید.(باید اشاره کنیم که فقط از کابل شبکه نیز در این مواقع استفاده میشود و در صورتی که تجهیزات شما در بستر انالوگ قرار داشته باشد میشود از ویدیو بالون نیز استفاده کرد)

محل نصب تجهیزات و سیستم های شما

الف) مکان اصلی نصب دوربین مداربسته

ب) محل نصب خود سیستم

DVR  و سیستم های سرور معروف به

ج) محل جای گیری مانیتور های شما

دال) نقشه ی اصلی کابل کشی دوربین و نحوه کارکرد آن

برچسب گذاری کابل ها

شما در جهت سهولت کارتان برای مشکلات احتمالی در آینده میتوانید کابل کشی سیستم با برچسب گذاری کابل ها را انجام دهید بدین ترتیب که مرحله به مرحله از کابل کشی را با برچسب هاب متفاوت و رنگی باید از هم جدا کنید تا در صورت بروز مشکل احتمالی بعد از چندین مدت بتوانید براحتی عب یابی را انجام دهید.

در واقع در این پروسه ذکر شده تشخیص سریع و شناسایی کابل یک مداربسته بوسیله اقدامات شما زمان عیب یابی را در کنار هزینه های بوجود آمده بسیار کاهش خواهد داد. بدون این برچسب ها در بعضی از شرایط خاص جستجو و پی بردن صحیح مسیر کابل میتواند غیر ممکن و بسیار زمان بر باشد.

رنگ کابلها یا سوکتها

استفاده از رنگ های متفوات و منحصر به فرد برای هر کابل یا رعایت ترتیب اصولی چینش کابلها شما یاری رسان شما در سادگی و هزینه های ناشی از کابل کشی را در بر خواهد داشت اما در کنار این باید بگوییم که انتخاب تنها یک نوع از رنگی خاص برای هر کابل حتی اگر براساس استاندارد خاصی هم نباشد هم پروسه عیب را با مشکل مواجه میکند و هم زمان و وقت بسیاری را از شما خواهد گرفت.

اگر با توجه به روش بالا رنگ های متفاوت در کابلکشی دوربین مداربسته توسط شما به کار بروند قطعا براحتی می توان بین راه های ارتباطی و سیمکشی های اصلی شامل کابل های دیتا، سیستمهای ولتاژ پایین، سیستمهای هوشمند ساختمانی و … را از هم جدا کرد.

رنگ کابل ها در کابل دوربین

رنگ کابل ها در کابل دوربین چطور است؟

در ادامه به رایج ترین و مناسب ترین رنگهای بکار رفته برای قسمت ها و اهداف مختلف سیستم اشاره میکنیم.

دو رنگ خاکستری و آبی برای کابل اصلی شبکه
رنگ قرمز برای نمایش سیستم حریق
رنگ های سبز و بنفش و گاهی هم زرد در کنار رنگ نارنجی برای قسمتهای تصویری

البته همانطور که گفتیم این انتخاب رنگها در اصول اصلی و نحوه کابل کشی سیستمی اشاره نشده و فقط اساس هزینه ها و زمان تهیه و … و برای سهولت کار اینها رایج هستند.

طراحی نقشه

نه تنها طراحی نقشه برای کابل کشی اصولی این محصولات و برنامه ریزی و صرفه جویی وقت حائز اهمیت است بلکه به مرور زمان و بعد گذشت مدتی از نصب برای امور تعمیر و نگهداری نیز  ارزش بسیاری دارد.

ضمن اینکه برای نصب این سیستم در سایر فضاها و مکانهای دلخواهتان میتوانید یک نقشه درست و کاربردی در دست داشته باشید. اگر کاربرد کابلها و نحوه کمک رسانی آنها در سیستم اصلی معلوم نباشد می توان آنها را کابلهای غیر لازم یا حتی خارج از سرویس در نقشه برچسب گذاری کرد.

رساندن ولتاژ تغذیه به دوربین مداربسته

ذکر این نکته نیز در کنار نکات بالا بسیار حائز اهمیت است که در صورتی که شما حتی اگر از دوربین مداربسته بیسیم نیز بهره مند باشید باز هم باید کابل تغذیه برق را به دوربین مدرابسته بتوانید متصل نمایید.

از این رو باید بگوییم که نحوه سیم کشی دوربین مداربسته در کل دو روش اصلی برق کشی به دوربین مداربسته وجود دارد.

تغذیه مرکزی دوربین مداربسته

در این برق رسانی دقیقا عین منبع تغذیه مرکزی و کشیدن سیم های مربوطه و بردن برق 12 ولت به دوربین مداربسته میباشد.این روش بسیار ساده بوده و اصولا با کابل های کوچک و کوتاه تر صورت میگیرد.

تغذیه مستقل هر دوربین مداربسته

در بعضی اوقات برای رساندن تغذیه به دوربین مورد نظر تا هر دوربین مداربسته یک کابل برق جداگانه متصل میشود و سپس در کنار دوربین از منبع تغذیه بهره میگیرند.

در مواردی که طول کابل دوربین مداربسته کمی طولانی تر است و یا میخواهیم هر دوربین مداربسته به صورت تکی و جدا باشد پیشنهاد استفاده از این نوع تغذیه مستقل صورت میگیرد.

در این نوع روش تغذیه دوربین ها باید به مواردی که در ادامه اشاره میشود هم دقت شود:

سر کابل های اصلی برق که به هر دوربین مداربسته اتصال داده میشوند باید یک جا جمع شده و سپس با کنتور فیوز مستقل اداره شوند.

در قسمت سر کابل برق که منبع تغذیه برق رسان ما به دوربین مداربسته گره میخورد حتما پریز برق و یا اصطلاحا ترمینال به کار گیری شود و از اضافه کردن چهار شاخه ی روی منبع تغذیه جدا و شدییدا خودداری کنید.

حتما پریز برق مربوطه و منبع تغذیه اصلی را در داخل کاور مناسب این نوع از سیستمها قرار دهید.

کابل کشی سیستم دوربین مداربسته بر بستر انالوگ

 برای شروع به کار دوربین های آنالوگ( HD-SDI و HD-CVI – AHD ) باید دو کابل متصل نمود.

یکی از کابل های متصل شده وظیفه برای انتقال ویدئو و دیگری نیز وظیفه تغذیه سیستم اصلی را بر عهده دارند.

در انواع روش های سیم کشی این محصولات می توانید یک کابل کواکسیال و سیم های جداگانه را طراحی نمایید، و یا زا کواکسال ترکیب مدل استفاده بکنید.

در روش ادغام کابل تصویر و برق ۱۲ ولت در کابل کواکسیال برای آسان شدن پروسه نصب بسیار راحت و رایج میباشد.

البته در شرایطی که فضای مورد نظر شما بسیار بزرگ باشد استفاده از کابل کواکسیال تک و برق رسانی به وسیله ی کابل برق به صرفه تر و کاربردی تر است.

نصب و کابل کشی دوربین

هنگامی که پروسه های گفته شده را راجع به کابل کشی در دوربین مداربسته به دقت مطالعه کرده باشید و کمی هم آدم فنی ای باشید، می توانید دوربین مداربسته خود را به آسانی نصب و راه اندازی نمایید.

اگر در شرایطی خاص کابل دوربین مداربسته از طرف اتصالهای آن از همدیگر جدا شده باشند، سیمهای برچسب خورده و رنگی متفاوت را می توان با هم وصل کرده و اتصالات را به قسمت بیرونی و اصلی با توجه به راهنمای سیستم متصل نمود.

اگر محیط مورد نظر شما کمی خشن تر و بخصوص تر باشد و سیمهای خود را از طریق یک دیوار بتنی یا آجری مستحکم رد کرده باشید، ضرورت دارد که یک جعبه ده در ده (محل اصلی و محکم قرارگیری فیش ها، سوکت ها، منبع تغذیه) را نیز به کار ببرید.

جعبه های ذکر شده کاربردی و مطمعن بوده و استفاده از کابل  به طریق کانال در خارج از ساختار شما نیز به دردتان خواهد خورد چونکه این محلها به عنوان یک محفظه ضد آب محافظت از اتصالات قدرت و ویدئو را که خروجی و دلیل اصلی نصب دوربین بوده است را صد درصد تضمین میکند و نباید نگرانی در اختلال در قسمت برقی و تصاویر دریافتی را داشته باشید.

در پروسه ابتدایی این محل باید عنوان کنیم که ابتدا سیم خود را از طریق سوراخ مشاهده شده در پشت جعبه اتصال باید قرار دهید. سپس جعبه اتصال را به وسیله ابزارآلات لازم به دیوار وصل کنید. سیستم مداری بسته خود را به اتصال قدرت و ویدئو موجود در ابزار های خود سیستم باید بتوانید متصل کنید. سپس پوشش پلاستیکی یا آهنی موجود را به جعبه اتصال اضافه کرده و در آخر باید بتوانید دوربین را به محل مورد نظر اتصال دهید و سپس تصاویر و دریافتی های خود را در شرایط جوی متفاوت باید کنترل کنید. و در صورت بروز هر نوع مشکلی با ترفند سیمهای برچسب زده شده نسبت به عیب یابی سیستم خود اقدام نمییید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا