سایت دکتر شهاب اناری
کسب و کار

ارزش غذایی محصولات منجمد شده با تونل انجماد کاهش می یابد؟

سایت ایمن باشی

یکی از سوالات مهمی که امروزه با توجه به گسترش سردخانه و تونل انجماد مواد غذایی با آن مواجه هستیم این است که آیا ارزش غذایی محصولات منجمد شده با تونل انجماد کاهش می یابد؟

برای پاسخ به این سوال در این مقاله لازم است ابتدا با انواع تونل انجماد مانند تونل انجماد گوشت و تونل انجماد بستنی و تفاوت سردخانه و تونل انجماد آشنا شوید؟

تونل انجماد

تونل انجماد نوعی سردخانه صنعتی می باشد که مواد غذایی را جهت نگه داری طولانی مدت منجمد می کند. دمای تونل انجماد معمولا بین منفی 30 تا منفی 60 درجه سانتی گراد است. از مواد غذایی قابل انجماد در تونل انجماد می توان به گوشت، محصولات دریایی، بستنی، لبنیات و … اشاره کرد.

انواع انجماد

در سردخانه های صنعتی انجماد مواد غذایی به دو روش انجماد آرام و انجماد سریع قابل انجام می باشد. که برای انجماد آرام از سردخانه زیرصفر و برای انجماد سریع از تونل انجماد (Tunnel Freezer) استفاده می کنند.

انجماد آرام

در انجماد آرام، انجماد به صورت آهسته تر نسبت به دیگر روش ها قابل انجام است، در این روش باید مواد غذایی را در دمای منفی 18 تا منفی 40 درجه سانتیگراد نگه داری کنیم تا مواد به صورت آرام شروع به منجمد شدن کنند.

 مدت زمان انجماد محصولات در انجماد آرام، بسته به نوع مواد غذایی و سردخانه بین حدود 3 ساعت تا 3 روز می باشد و مورد تایید سازمان بهداشت نمی باشد.

تونل انجماد سریع

در تونل انجماد، انجام عمل انجماد سریع به روش های گوناگونی انجام می شود، از دو دیدگاه ذیل می توان تونل انجماد سریع را مورد بررسی قرار داد.

  1. عملکرد و کاربرد تونل انجماد
  2. طراحی تونل انجماد
    1. تونل انجماد خطی
    2. تونل انجماد مارپیچی
    3. تونل انجماد سالنی

انجماد سریع بر اساس عملکرد و کاربرد

درانجماد آنی و سریع بر اساس عملکرد می توانیم از دو روش ذیل استفاده کنیم.

  1. انجماد سریع به وسیله وزش هوای سرد
  2. انجماد سریع به روش غوطه ور نمودن

 انجماد سریع ؛ وزش هوای سرد

در این روش باید برای منجمد کردن مواد غذایی آن ها را در معرض هوای سرد قرار دهند. در این روش هوای سرد با استفاده از فن ها از روی محصولات عبور و آنها را منجمد می کند.

معمولا مواد غذایی مانند سبزیجات، نخود فرنگی، لوبیا سبز، قارچ و غیره را به این روش منجمد می کنند.

انجماد سریع؛ غوطه ور نمودن

در روش انجماد به صورت غوطه ور نمودن از نیتروژن مایع برای منجمد نمودن محصولات استفاده می شود. از روش ذکر شده برای محصولاتی مانند پرتقال، میگو، ماهی و دیگر مواد غذایی دریایی استفاده می شود.

تونل انجماد بر اساس طراحی

تونل های انجماد بر اساس طراحی به تونل انجماد خطی و مارپیجی تقسیم می شوند.

تونل انجماد خطی

در این مدل روش منجمد کردن با هوای سرد کارایی دارد، و معمولا تونل‌های انجماد خطی دارای ظرفیت بالایی می باشند.

تونل انجماد ماهی

تونل انجماد مارپیچی

این نوع از طراحی تونل انجماد برای منجمد کردن مواد غذایی استفاده می شود و ظرفیت منجمد کردن این نوع از تونل ها حدودا ۳ تن در ساعت است.

انواع تونل انجماد مواد غذایی

تونل های انجماد مواد غذایی شامل : تونل انجماد مرغ، تونل انجماد سبزیجات، تونل انجماد بستنی، تونل انجماد گوشت، تونل انجماد محصولات دریایی مانند ماهی، میگو، تونل انجماد میوه و مشتقات آن را نام برد.

تونل انجماد بستنی

از تونل انجماد بستنی برای تولید بستنی استفاده می شود زیرا انجماد مهم ترین مرحله در تولید بستنی است.

لازم به ذکر است که در تونل انجماد بستنی سرعت انجماد در اندازه کریستال‌های یخ موثر می باشد و هر چه تعداد کریستال های یخ بیشتر و اندازه آنها کوچک تر باشد بستنی کیفیت بهتری خواهد داشت. بنابراین می توان گفت مناسب‌ترین روش برای منجمد کردن مخلوط بستنی استفاده از تونل انجماد IQF است.

تونل انجماد بستنی

همانطور که می دانید برای انجماد بستنی از تونل انجماد و برای نگه داری بستنی از سردخانه استفاده می کنیم.

مزایای تونل انجماد بستنی

از مزایای تونل انجماد بستنی به انجماد سریع، انجماد مداوم، ظرفیت تولید بالا، تطبیق پذیری و بهره وری انرژی را می توانیم نام ببریم.

تونل انجماد گوشت

از آنجاییکه گوشت از مواد هایی است که به سرعت فاسد می شود برای نگه داری ان معمولا از تونل انجماد گوشت استفاده می کنند. تونل انجماد گوشت مواد مغذی ، رنگ و طعم گوشت را حفظ می کند، زیرا گوشت را در مدت زمان کوتاه منجمد می کند. دمای تونل انجماد گوشت معمولا به منفی 40 درجه سانتی گراد می رسد. تونل انجماد گوشت دارای دو مدل سالنی و تونل انجماد سریع IQF می باشد.

قیمت تونل انجماد

قیمت تونل انجماد به عواملی چون طراحی، تجهیزات، حجم و … بستگی دارد که می توانید قیمت روز تونل انجماد را از سایت سردخانه یار بگیرید.

تفاوت سردخانه و تونل انجماد چیست ؟

سردخانه و تونل انجماد در کارایی، طراحی و تجهیزات استفاده شده با هم متفاوت می باشند.

این دو در نحوه خنک سازی متفاوت عمل می کنند به طور مثال جای نحوه نصب اواپراتور تونل انجماد با سردخانه زیر صفر متفاوت می باشد. در تونل اواپراتور به شکل عمودی نصب می شود و دارای بار برودتی بالایی است.

آیا ارزش غذایی محصولات منجمد شده با تونل انجماد کاهش می یابد ؟

در رابطه با این سوال باید بگوییم که خیر در انجماد با تونل انجماد نه تنها ارزش غذایی محصولات کاهش نمی یابد بلکه نسبت به روش های نگه داری دیگر بهتر می باشد.

در تونل انجماد به علت منجمد شدن سریع مواد غذایی اطراف آن یخ نمیبندد و ظاهر محصول بعد از خارج شدن از انجماد تغییر نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا