دانستنی های سفر

قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟

سفر کردن تجربه لذت بخشی است، به خصوص اگر هواپیما را به عنوان وسیله سفر انتخاب کنید. قصد نداریم در این مقاله در رابطه با مزایا سفر کردن با هواپیما صحبت کنیم. قصد ما بررسی عواملی است که بر تعیین قیمت بلیط هواپیما موثر است. قبل از اینکه این مطلب را بخوانید، توصیه می‌کنیم سری به مقاله پیشین ما که در رابطه با انواع بلیط هواپیما صحبت کرده است بزنید تا اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

انتظار می‌رود پس از مطالعه این مقاله بتوانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما را یافته و خریداری کنید.

عوامل موثر در تعیین قیمت بلیط هواپیما

عوامل موثر در تعیین قیمت بلیط هواپیما

مبدا و مقصد شما چقدر با یکدیگر فاصله دارند؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد، فاصله میان مبدا و مقصد شما است. هرچه که این فاصله بیشتر و طولانی‌تر باشد، شما برای خرید بلیط نیاز به پرداخت هزینه بیشتری خواهد داشت. به‌ عنوان مثال اگر بخواهید از یک شهر چون گیلان به سمت شیراز سفر کنید باید هزینه بیشتری نسبت‌ به زمانی‌که می‌خواهید از گیلان به تهران سفر کنید، بپردازید.

در برخی سفرها که فاصله میان مبدا و مقصد تعیین‌شده بسیار زیاد است هواپیما در طول مسیر چند بار برای سوخت‌گیری فرود می‌آید یا به‌ عبارتی سفر شما چند پروازه می‌شود. در چنین شرایطی هزینه بلیطی که از شما درخواست می‌شود، بسیار بیشتر از زمانی است که هواپیما در طی یک پرواز شما را به مقصد‌تان می‌رساند. این موضوع در سفرهای برون مرزی اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. شما اگر بخواهید یک سفر درون‌ کشوری داشته باشید قطعا هزینه کمتری نسبت‌ به زمانی‌ که سفر شما برون کشوری است پرداخت می‌کنید.

آیا سفر شما در مناسبت خاصی قرار است صورت بگیرد؟

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت نهایی بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد، بازه زمانی است که شما برای سفر انتخاب می‌کنید. در برخی مناسبت‌ها میزان گردشگران در برخی شهرها به طور قابل توجه‌ای افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی هزینه مورد نیاز برای خرید بلیط نیز زیاد می‌شود. به عنوان مثال در ایام تعطیلات نوروز که افراد زیادی منزل را به قصد بازدید از شهرهای شمالی ترک می‌کنند، شاهد افزایش قیمت بلیط‌هایی خواهیم بود که مربوط به سفر رفت و برگشت به این استان‌ها می‌باشد.

چنانچه شما خواهان خرید بلیط ارزان قیمت هستید، می‌بایست در بازه‌های زمانی که تعداد مسافران بسیار اندک است، نسبت به خریداری بلیط اقدام کنید.

بلیط شما سیستمی است یا چارتری؟

بلیط شما سیستمی است یا چارتری؟

پیش‌تر به طور تخصصی در رابطه با بلیط‌های سیستمی و بلیط‌های چارتری بحث کرده‌ایم. نوع بلیط خریداری شده از دیگر عواملی است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر هزینه‌ها داشته باشد.

بلیط‌های سیستمی و چارتری امکانات یکسان اما هزینه‌های متفاوتی دارند. اگر شانس با شما یار باشد و بتوانید بلیط‌های چارتر شده را در بازه‌های زمانی که تعداد مسافران کم است پیدا کنید، قطعا هزینه کمتری نسبت به بلیط‌های سیستمی خواهید پرداخت.

لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که خرید بلیط‌های سیستمی از چندین ماه پیش از سفر می‌تواند هزینه سفر شما را به طور قابل توجه‌ای کاهش دهد. بگذارید با یک مثال بیشتر برایتان توضیح دهم. فرض کنید قصد دارید در تاریخ ۲۱ شهریور ماه به مشهد مقدس سفر و از مکان‌های گردشگری شهر مشهد بازدید کنید. اگر در مرداد ماه بلیط خود را رزرو کنید، قطعا هزینه شما کمتر از زمانی است که بخواهید در شهریور بلیط بخرید. در واقع هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید، هزینه‌ای که نیاز است برای خرید بلیط سیستمی پرداخته شود، افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع در رابطه با بلیط‌های چارتر شده هم صدق می‌کند. اگر در بازه‌های زمانی که تعداد مسافران بسیار زیاد است و افراد زیادی برای گردشگری برنامه می‌ریزند بخواهید یک بلیط چارتر شده خریداری کنید، هزینه پرداختی شما بابت خرید هیچ تفاوتی با هزینه بلیط‌های سیستمی نخواهد داشت.

آیا بلیط خریداری شده توسط شما پیش‌تر توسط فردی لغو شده است؟

نمی‌دانم تا چه اندازه با بلیط‌های لحظه آخری آشنایی دارید. این بلیط‌ها معمولا بلیط‌هایی هستند که توسط افراد دیگر لغو شده‌اند. و با هزینه‌های بسیار باورنکردنی به فروش می‌رسند. اما صبر کردن برای خریداری این دسته بلیط‌ها کاری در ریسک است، چرا که معلوم نیست شما در دقایق آخر پرواز بتوانید بلیط‌های لحظه آخری را پیدا کنید یا خیر.

برای خریداری این دسته بلیط‌ها که هم گروه با بلیط‌های چارتر شده در نظر گرفته می‌شوند، باید گوش به زنگ باشید تا فرصت‌های پیش رو را دریابید.

کدام شرکت هواپیمایی را برای خرید بلیط انتخاب کرده‌اید؟

کدام شرکت هواپیمایی را برای خرید بلیط انتخاب کرده‌اید؟

شرکت هواپیمایی منتخب از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت نهایی بلیط است. معمولا شرکت‌های هواپیمایی معروف‌تر به دلیل دارا بودن مسافران بیشتر هزینه بالاتری برای فروش بلیط هواپیما دریافت می‌کنند. استقبال افراد از شرکت‌هایی هواپیمایی که سالیان سال در این عرصه فعالیت کرده‌اند، بسیار بیشتر است. بنابراین اگر به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌ خرید بلیط هواپیما هستید، یکی از این راه‌ها خرید بلیط از شرکت‌هایی است که شهرت کمتری دارند.

توصیه ما این است که خودتان را به خرید بلیط از یک ایرلاین محدود نکنید. این شانس را به خود دهید که با تجربه خرید بلیط از شرکت‌های هواپیمایی مختلف، مراکزی را که با هزینه پایین‌تری خدمات بیشتری را ارائه می‌دهند، بیابید.

بلیط منتخب شما فرست کلاس است یا کلاس اکونومی و کلاس بیزنس؟

منظور از کلاس پروازی کیفیت سفر و امکاناتی است که در طی سفر در اختیار مسافران قرار داده می‌شود. قطعا هر چه این امکانات بیشتر باشد، نیاز به پرداخت هزینه زیادتری برای خرید بلیط خواهد بود.

امروزه افراد زیادی داوطلب هستند تا بالاترین سطح از کیفیت و امکانات را در طی سفر هوایی خود تجربه کنند. این افراد حاضرند برای تجربه راحتی هزینه بالاتری پرداخت کنند. به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی پروازها را بر اساس امکاناتی که در اختیار مسافر قرار داده می‌شود به چند کلاس مختلف تقسیم بندی می‌کند.

بیشترین امکاناتی که در اختیار مسافر قرار می‌گیرد مربوط به کلاس پروازی، فرست کلاس است. در واقع مسافران پروازهای فرست کلاس یک سفر رویایی را تجربه خواهند کرد. منویی از غذاهای با کیفیت و درجه یک پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد که بسته به سلیقه خود می‌توانند غذا دلخواه را انتخاب کنند. در طول سفر امکان استفاده از اینترنت و تماشا تلویزیون و حتی حمام کردن نیز برای آن‌ها فراهم است. با این توصیف‌ها طبیعی است اگر بلیط‌های فرست کلاس هزینه‌های بالایی داشته باشند. بلیط‌های فرست کلاس بیشتر مربوط به سفرهایی هستند که بین مقصد و مبدا مسافت طولانی وجود دارد.

پس از فرست کلاس بیشترین امکانات مربوط به بلیط‌های کلاس بیزنس است. اگر چه امکاناتی که در اختیار مسافر قرار داده می‌شود، بسیار کمتر از امکاناتی است که در پروازهای فرست کلاس وجود دارد اما باز هم در طول سفر راحتی و آسایش و خدمات بیشتر نسبت به پروازهای معمولی را تجربه خواهید کرد. کم بودن تعداد مسافران در اینگونه پروازها باعث می‌شود تا شما بتوانید تجربه یک سفر آرام و به دور از شلوغی را داشته باشید.

کلاس اکونومی یا اقتصادی پرمتقاضی‌ترین نوع از کلاس پروازی‌ها است. دلیل این استقبال بسیار زیاد را می‌توان کم بودن هزینه بلیط کلاس اکونومی دانست. با اینکه هزینه پرداختی برای خرید این دسته بلیط صرفه اقتصادی بالایی دارد. اما پذیرایی با غذا سرد و همچنین ازدیاد جمعیت مسافران باعث می‌شود تا کیفیت سفر هوایی‌تان به طور قابل توجه‌ای کاهش پیدا کند.

گران‌ ترین بلیط‌ ها کدامند؟

ممکن است عده‌ای از علاقه مندان دوست داشته باشند، بدانند کدام بلیط‌ها نیاز به پرداخت هزینه‌ای سنگین‌تری دارند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر قصد داشته باشید در اوج سفر و مناسبت‌های خاص به سفر روید، از بلیط‌های فرست کلاس و بیزنس کلاس استفاده کنید، و همچنین به شهرهای یا کشورهای بسیار دور سفر کنید، هزینه پرداختی در قبال خرید بلیط بسیار زیاد خواهد شد.

ارزان‌ ترین بلیط‌ ها کدامند؟

اگر شما از چندین ماه قبل نسبت به خرید بلیط‌های سیستمی اقدام کنید، در زمان‌هایی که تعداد مسافران کم است از بلیط‌های چارتر شده استفاده کنید، بلیط‌های لحظه آخر را خریداری کنید و کلاس اکونومی را انتخاب کنید، بلیط خریداری شده شما جز ارزان‌ترین بلیط‌ها محسوب می‌شود. همچنین اگر مسافت مبدا و مقصد شما بسیار کم باشد، بلیط شما از قیمت پایین‌تری برخوردار خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بحث و گفت و گو در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلیط هواپیما صحبت کنیم. و هر آنچه را که نیاز است بدانید، در اختیار شما قرار دهیم. قطعا دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا بسته به شرایط خود بهترین بلیط را برای خود خریداری کنید. پس از خواندن این مقاله ممکن است دو سوال مهم در ذهن شما شکل گیرد که در ادامه سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ صحیحی دهیم. این دو سوال عبارتند از:

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا