دانستنی های سفر

برای مسافرت قطار بهتر است یا هواپیما؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن بسیاری از افراد شکل می‌گیرد این است که برای سفر خود قطار را انتخاب کنند یا هواپیما. قطعا تصمیم گیری برای انتخاب وسیله سفر یکی از دشوارترین کارها است.

به همین دلیل هیچ کس نمی‌تواند به شما بگوید که برای مسافرت خرید بلیط قطار بهتر است یا بلیط هواپیما؟ آنچه که در نهایت باعث می‌شود، بهتر بتوانید تصمیم بگیرید چه وسیله‌ای را برای سفر انتخاب کنید، شرایط خودتان است. در این مقاله از هارا گدیم قصد داریم با یک نگاه بی‌طرف به بررسی مزایا و معایب سفر با قطار و هواپیما بپردازیم تا به شما کمک کرده باشیم در این باره بهتر تصمیم گیری کنید.

فاصله بین مقصد و مبدا چقدر است؟

سفر کردن هم با قطار و هم با هواپیما می‌تواند لذت بخش باشد به شرطی که مسافت بین مبدا و مقصد کاملا با وسیله منتخب تناسب داشته باشد. به عنوان مثال اگر قصد دارید از یک کشور به کشور دیگری سفر کنید، قطار گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود چرا که آنقدر مسیر طولانی و خسته کننده می‌شود که توان لذت بردن از سفر را از دست می‌دهید. در چنین شرایطی وسیله سفر ایده آل شما هواپیما است. چرا که مسیر طولانی و چندین ساعته شما را با سرعتی بالاتر در یک بازه زمانی کوتاه‌تر می‌پیماید.

آیا محدودیت زمانی دارید؟

سرعت بالا هواپیما در پیمودن مسیرهای طولانی باعث شده است تا در سفرهایی که محدودیت زمانی وجود دارد افراد ترجیح دهند به جای استفاده از دیگر وسایل سفر، هواپیما را انتخاب کنند.

بنابراین هرگاه می‌خواستید در یک بازه زمانی محدود سفر کنید، و برایتان تک تک لحضه‌ها حائز اهمیت بود، بهترین استفاده از هواپیما به جای قطار است.

قطار بیشتر مناسب سفرهایی است که هیچ محدودیت زمانی برای بازگشت وجود ندارد. و فرد می‌خواهد آهسته و پیوسته به سمت مقصد حرکت کند.

آیا با محدودیت بودجه مواجه‌اید؟

اگر با محدودیت بودجه همراه هستید. و می‌خواهید برنامه سفرتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که هزینه کمتری برای شما داشته باشد، سفر با قطار گزینه ایده آل‌تری است. در واقع می‌توان گفت هزینه بلیط قطار بسیار کمتر و کم هزینه‌تر از هزینه بلیط قطار است.

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد از دست دادن یک سرمایه بزرگ‌تر در هنگام سفر با قطار به نام زمان است.

آیا به دنبال راهی برای افزایش امکانات سفر هستید؟

اگر افزایش امکانات سفر برای‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است، دو راه پیش روی شما قرار خواهد گرفت. اولین راهکار برای استفاده از این امکانات استفاده از سفرهای هوایی است. چرا که در این سفرها شرکت‌های هواپیمایی امکانات بسیار بیشتر و متنوع‌ترین را در جهت راحتی و آسایش فرد در اختیار او قرار می‌دهند. راه دوم استفاده از امکانات وی آی پی قطار می‌باشد. اما متاسفانه هزینه دریافت این امکانات به قدری بالا است که تجربه سفر با هواپیما می‌تواند هزینه کمتری برای فرد به دنبال داشته باشد.

آیا از پروازهای هوایی می‌ترسید؟

اگر از تجربه سفرهای هوایی می‌ترسید یا به هر دلیلی از قرار گرفتن در آسمان واهمه دارید، وسیله سفر مناسب شما برای سفر قطار است. در واقع این وسیله بیشتر مناسب کسانی است که به دلیل فوبیا ارتفاع و سقوط چشم بر روی دیگر مزایا سفرهای هوایی می‌بندند.

با اینکه تجربه سفر با هواپیما برای عده‌ای ترسناک و پر استرس است اما عده دیگری نیز هستند که از تجربه کردن این سفر لذت می‌برند.

آیا می‌خواهید به صورت گروهی سفر کنید؟

اگر به صورت گروهی و یا همراه با دیگر اعضا خانواده به سفر می‌روید. و دوست دارید در طول سفر دور هم جمع شوید و خاطرات زیباتری بسازید، بهترین گزینه برای سفر شما قطار است. واگن‌های قطار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان گذران چند روز زندگی را برای یک گروه خاص فراهم می‌کنند. در چنین شرایطی قطعا خاطرات شیرین‌تری در ذهن شما از مسافرت شکل می‌گیرد.

آیا به دنبال راهی برای تخفیف هزینه بلیط کودکانتان هستید؟

در بیشتر سفرهای هوایی یک تخفیف ویژه برای کودکان زیر ۱۲ سال در نظر گرفته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا افرادی که در طول سفر فرزندان‌شان را به همراه دارند به منظور کاهش هزینه‌های سفر از هواپیما به جای قطار استفاده کنند.

البته توجه داشته باشید کاهش هزینه‌های پرواز کودکان در سفرهای چارتر شده مشاهده نمی‌شود. کوتاه‌تر بودن مسیر پرواز با هواپیما باعث می‌شود تا کودکان کمتر خسته شوند. و در طول مسیر کمتر شاهد بهانه گیری‌های آن‌ها باشیم.

آیا به همراه خود بار زیادی را به سفر می‌آورید؟

محدودیت حمل بار در سفرهای هوایی یکی دیگر از دلایلی است که برخی افراد ترجیح می‌دهند، سفر با قطار را تجربه کنند. در پروازهای هواپیمایی شما با محدودیت حمل بار مواجه‌اید. به این معنی که از یک وزن معین بیشتر نمی‌توانید با خود بار حمل کنید. این مشکل در هنگام سفر با قطار وجود ندارد. در سفرهای زمینی شما هر چقدر که بار داشته باشید، به راحتی می‌توانید با خود حمل کنید. هیچ مشکلی هم به وجود نخواهد آمد.

این موضوع به یک انگیزه قوی جهت استفاده افراد از قطار در هنگام به همراه داشتن بار زیاد تبدیل خواهد شد.

آیا بهداشت محیط برای‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

متاسفانه یکی از ایرادات سفرهای زمینی رعایت کمتر بهداشت محیط در طول سفر است. این موضوع در سفرهای هوایی اصلا دیده نمی‌شود. متاسفانه سرویس‌های بهداشتی واقع شده در قطار به قدری کثیف هستند که می‌توانند زمینه را برای ابتلای شما به امراض مختلف فراهم کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر فردی حساس هستید که نمی‌توانید این آلودگی‌ها را مشاهده کنید، به هیچ عنوان قطار را برای سفر انتخاب نکنید.

آیا دوست دارید در طول مسیر از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید؟

از آنجایی که مسیر راه آهن‌ها دقیقا از میان روستاها و جنگل‌ها می‌گذرد، در هنگام مسافرت با قطار امکان مشاهده محیط اطراف و لذت بردن از مسیر فراهم است. به عنوان یک فرد عاشق طبیعت بهتر است قطار را برای تجربه یک سفر متفاوت‌تر انتخاب کنید. و در طول مسیر از زیبایی‌های طبیعی خلق شده توسط خالق بزرگ نهایت لذت را ببرید.

آیا از اتلاف وقت در فرودگاه کلافه می‌شوید؟

سفرهای هوایی در کنار دارا بودن مزایا بسیار یک عیب بزرگ دارند. آن هم اتلاف زمان برای بررسی مدارک شخصی در فرودگاه قبل و بعد از پرواز است. در واقع هنگامی که با هواپیما به مسافرت می‌روید، چندین ساعت بعد و قبل از پرواز زمان شما به تحویل بار و بررسی‌های لازم اختصاص پیدا می‌کند. این موضوع در هنگام سفرهای زمینی کمتر دیده می‌شود. علاوه بر این اکثر فرودگاه‌ها فاصله بسیار زیادی تا مرکز شهر دارند. به همین دلیل مسافر موظف است برای رسیدن به فرودگاه از شهر خارج شود.

فاصله کم راه آهن با مراکز شهر از دیگر مزایایی است که باعث می‌شود عده‌ای سفرهای زمینی را به سفرهای هوایی بیشتر ترجیح دهند.

سفر با هواپیما مناسب چه کسانی است؟

با این تفاسیر صورت گرفته باید بگوییم سفرهای هوایی بیشتر مناسب کسانی است که از تجربه پرواز در آسمان‌ها واهمه ندارند. به دنبال راهی برای رسیدن سریع‌تر به مقصد هستند. به بهداشت فردی و محیطی بیشتر اهمیت می‌دهند. بارهای محدودتری با خود به همراه دارند. به دنبال تجربه یک سفر عالی با امکانات ویژه هستند. کودکی را به خود به همراه دارند.

سفر با قطار مناسب چه کسانی است؟

سفر با قطار بیشتر مناسب کسانی است که به دنبال لذت بردن از فضا اطراف در طی سفر هستند. و کیفیت پایین‌تر خدمات در طول سفر آن‌ها را دل آزرده نمی‌کند. سفرهای زمینی اما گروهی را ترجیح می‌دهند. بار زیادی را با خود در طول سفر حمل می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از هارا گدیم سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که مسافرت با قطار بهتر است یا هواپیما؟ با اینکه به مقایسه مزایا و معایب سفرهای هوایی و زمینی پرداختیم. اما فراموش نکنید که تصمیم گیرنده نهایی خودتان هستید. شما باید با در نظر گرفتن شرایط خود انتخاب کنید که کدام یک از این وسیله‌های سفر می‌تواند بهتر و سریع‌تر، و بدون دردسرتر شما را به مقصد دلخواه‌تان برساند.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا