دانستنی های سفر

چرا بلیط هواپیما گران شده است؟ قیمت جدید در 1403

گرانی بلیط هواپیما موضوع تازه‌ای نیست. در شرایطی که طوفان تورم هیچ بازار و حیطه‌ای را بی‌نصیب نگذاشته، گران‌شدن بلیط پروازهای هوایی هم اصلاً عجیب نیست. با این حال، موج جدید گرانی‌ها ریشه در دلایل دیگری هم دارد که امکان تحلیل و بررسی آن‌ها وجود دارد. اگر قصد سفر هوایی دارید و با گرانی بلیط هواپیما روبه‌رو شده‌اید، باید بدانید که پای چند عامل به میان است. در ادامه از این عوامل و دلیل گرانی برایتان خواهیم گفت.

ردپای آزادسازی قیمت‌ها و اعمال تغییر از سوی شرکت‌های هواپیمایی

صحبت از آزادسازی قیمت‌ها و کم‌شدن کنترل دولتی روی تعرفه‌ها زیاد به گوش می‌خورد. ظاهراً با این ترفندهای تازه سیاست‌گذاری در حوزه قیمت‌ها، این شرکت‌های هوایی هستند که امر تعیین قیمت را به دست گرفته‌اند و برای همین، به رغم بهره‌مندی از یارانه‌های فراوان در زمینه سوخت هواپیماها و موضوعات دیگر، نیاز به بالابردن قیمت‌ها را برای خود ضروری می‌دانند. در واقع، شرکت‌های هواپیمایی با بالابردن قیمت‌ها باعث تغییر تعرفه‌ها شده‌اند و معتقدند که برای تأمین هزینه‌های ارائه خدمات به افزایش قیمت‌ها نیاز است.

نبود هماهنگی میان عرضه و تقاضا در بسیاری از مسیرها

در بسیاری از مسیرهای هوایی، فقدان هواپیما و امکانات کافی برای توجیه و تحقق درخواست مسافران به چشم می‌خورد. درخواست مشتریان برای پروازهای مختلف بالاتر از ظرفیت‌های در دسترس برای سروسامان‌دادن به پروازها است. در چنین وضعیتی، درخواست بالا یا همان تقاضای فزاینده در مواجهه با عرضه اندک، باعث رشد قیمت بلیط هواپیماها شده است. کمبود هواپیما و نبود برنامه‌ای منظم برای سروسامان‌دادن به پروازهای پرشمار در مقاصد پرتقاضا، نظم این حیطه را به هم زده است و گرانی‌هایی به همراه داشته است. نیاز به خدمات جدیدتر و دستگاه‌های بیشتر در حوزه پروازهای هوایی و سفرها با هواپیما، بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

مشخص‌نبودن سازوکار قیمت‌گذاری در بازار

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، روند آزادسازی قیمت‌ها در بازار بلیط هواپیما به چشم می‌خورد. شرکت‌های هوایی امر قیمت‌گذاری را به دست گرفته‌اند. همه این‌ها در حالی است که از کمک‌هایی در قالب سوبسیدهای مختلف هم بهره‌مند می‌شوند. در آزادسازی قیمت‌ها و کم‌شدن دخالت‌های دولتی برای تعیین تعرفه‌ها، قاعدتاً نباید حمایت‌ها و پشتیبانی‌های رسمی و دولتی از شرکت‌های هواپیمایی به عمل بیاید. با این حال، شرکت‌ها هم از سوبسیدها بهره می‌برند و هم برای ایجاد تعادل در دخل و خرجشان، قیمت بلیط را افزایش می‌دهند. هنوز سازوکاری هموار و بهینه برای ایجاد تعادلی دلخواه تمام ذی‌نفعان این بازار در کار نیست. بالاخره مشخص نیست که لزوم آزادسازی قیمت‌ها و واگذارکردن مسئولیت تعیین تعرفه‌ها به عهده شرکت‌های هواپیمایی است یا همچنان پشتیبانی و حضور دولت در این زمینه برقرار است. شاید اندکی شفافیت در مسیر اطلاع‌رسانی حوزه تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری بلیط هواپیما، خیال همه را بابت این مقوله راحت کند.

آشنایی با روش‌های خرید بلیط هواپیما ارزان

با این‌همه، در این بازار آشفته باز هم روش‌هایی برای تهیه بهتر و سریع‌تر بلیط وجود دارد. با وجود راه‌کارهایی هوشمندانه در این وضعیت هم می‌توانید به بلیط دلخواهی برسید که قیمتی مناسب‌ دارد. یکی از بهترین روش‌ها جهت تهیه چنین بلیطی، استفاده از خرید اینترنتی است. با فرصتی که تهیه آنلاین بلیط در اختیارتان قرار می‌دهد، امکان برنامه‌ریزی برای سفری مقرون‌به‌صرفه مقدور می‌شود.

در تهیه اینترنتی بلیط هواپیما باید به سامانه‌هایی معتبر سر بزنید. این پلتفرم‌های آنلاین به شما امکاناتی می‌دهند که امکان مدیریت هزینه‌ها را مقدور می‌کند. با مراجعه به آن‌ها، فرصت پیداکردن بلیط‌های ارزان‌تر از چند راه مقدور می‌شود:

  • خرید با استفاده از کدهای تخفیف؛
  • تهیه بلیط‌های چارتری و لحظه آخری؛
  • خرید بلیط‌های ارزان در زمان مناسب و سریع.

خرید با استفاده از کدهای تخفیف

یکی از جذاب‌ترین خدماتی که در سامانه‌های اینترنتی خرید بلیط هواپیما برایتان فراهم است، امکان بهره‌مندی از کدهای تخفیف است. با خرید از این بسترهای اینترنتی، به کاربران کدهای تخفیفی داده می‌شود که در زمان پرداخت هزینه بلیط، اِعمال می‌شوند و درصدی از قیمت بلیط را کم می‌کنند. در خرید به شیوه‌های معمولی، چنین خدماتی در کار نیست و به ندرت، شرایط ارائه تخفیف فراهم می‌شود. اگر هم شرکت‌های هواپیمایی در خرید مستقیم بلیط، تخفیفی در نظر بگیرند، آن را به تمام مشتریان و مسافران ارائه نمی‌کنند. خرید از سامانه‌های آنلاین به کاربران اجازه می‌دهد که از شرایط ویژه خرید مانند تخفیفات در قالب کدهای رنگارنگ و کمپین‌های مختلف استفاده کنند و با قیمت پایین‌تری، بلیط هواپیما را بخرند.

تهیه بلیط‌های چارتری و لحظه آخری

با مراجعه به سامانه اینترنتی خرید بلیط، امکان استفاده از فیلترهایی مقدور می‌شود که فهرستی کامل از انواع بلیط هواپیما را در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال، در یک دسته‌بندی، می‌توانید بلیط‌های چارتری یا لحظه آخری را مشاهده کنید. با مرور فهرست چنین بلیط‌هایی، امکان خرید گزینه موردنظر با قیمت پایین‌تر فراهم می‌شود. بلیط‌های چارتری یا لحظه آخری معمولاً هزینه کمتری نسبت به موارد معمولی دارند. در مراجعه به پلتفرم آنلاین تهیه بلیط، این موارد راحت‌تر قابل شناسایی هستند. با خرید آن‌ها، پروازی ارزان‌تر خواهید داشت.

خرید بلیط‌های ارزان در زمان مناسب و سریع

مراجعه به سامانه‌های آنلاین خرید به شما امکان شناسایی بلیط‌هایی را می‌دهد که گاهی بنا به زمان و روز پرواز، آن‌چنان پرطرفدار نیستند و با قیمت پایین‌تر، تعرفه‌گذاری شده‌اند. در واقع، این پلتفرم‌ها راهی آسان برای پیداکردن سریع بلیط‌های ارزان‌تر در اختیارتان قرار می‌دهند. با چک‌کردن سامانه موردنظر، زود و سریع از وجود بلیط‌هایی باخبر می‌شوید که به دلایل مختلف ارزان‌تر به فروش می‌رسند. در این پلتفرم‌ها، اصولاً سازوکارهایی مانند وجود فیلترهایی با عناوین بلیط با بیشترین تخفیف یا بلیط با پایین‌ترین قیمت هم وجود دارند. با انتخاب این فیلترها، فهرستی از بلیط‌هایی را مشاهده خواهید کرد که قیمتشان مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در نتیجه، خرید ارزان‌تر بلیط برایتان آسان‌تر و ممکن‌تر از هر زمان و روش دیگری می‌شود.

در آخر

قیمت‌گذاری در حوزه‌های مختلف فروش کالا و خدمات مقوله حساسی است و نبود قوانین مشخص و امکانات کافی برای سازماندهی به بازار، باعث بالارفتن قیمت می‌شود. در زمینه خرید بلیط هواپیما هم شاهد گرانی‌هایی هستیم که ریشه در مشکلاتی مشابه دارند. با تهیه بلیط هواپیما از بسترهای آنلاین، امکان پیداکردن گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و مناسب، برای کاربران راحت‌تر از همیشه می‌شود. اگر از گرانی قیمت بلیط‌ها در سفرهای هوایی گلایه دارید، شاید بهتر است که این روش‌ها را هم امتحان کنید و از خریدی ارزان‌تر و البته راحت‌تر لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا