دانستنی های سفر

چگونه پاسپورت بگیریم؟ مدارک، شرایط و هزینه ها

هنگامی که فردی به هر دلیلی تصمیم به ترک وطن به صورت دائم یا موقت می‌کند، یکی از مواردی که برای دریافت اجازه خروج از کشور باید داشته باشد، پاسپورت است. در این مقاله از هارا گدیم قصد داریم در رابطه با نحوه دریافت پاسپورت و اقداماتی که در این مسیر باید انجام گیرد، صحبت کنیم.

فرقی نمی‌کند در چه کشوری زندگی می‌کنید و یا قصد دارید به چه کشوری سفر کنید. در هر حال بدون در دست داشتن پاسپورت یا بهتر است بگوییم شناسنامه خروج از کشور به شما اجازه گذر از مرزها داده نخواهد شد. برخلاف تصور برخی از دوستان دریافت پاسپورت سختی زیادی به همراه نخواهد داشت. افرادی که جز واجدین شرایط دریافت پاسپورت محسوب می‌شوند، می‌توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ و ارائه مدارک مورد نیاز در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسپورت خود را برای خروج از کشور آماده کنند.

قبل از اینکه به طور تخصصی در رابطه با نحوه دریافت پاسپورت و اقدامات لازم صحبت کنیم، نیاز است تا با انواع پاسپورت در ایران آشنا شویم. و اطلاعاتی هر چند کم در این زمینه داشته باشیم.

پاسپورت در ایران به چند دسته تقسیم می‌شود؟

پاسپورت در ایران به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بسته به اینکه هدف فرد از دریافت گذرنامه چیست، شاهد پدید آمدن سه دسته مختلف از انواع پاسپورت‌های ایرانی هستیم. اگر قصد شما از دریافت گذرنامه، سفر و گردشگری است؛ پاسپورت دریافتی شما گذرنامه عادی یا توریستی نامیده می‌شود. هیچ محدودیتی در دریافت گذرنامه‌های توریستی وجود ندارد. و تمامی افراد در هر سن و موقعیتی می‌توانند نسبت به دریافت این نوع گذرنامه اقدام کنند.

اگر فرد متقاضی گذرنامه با هدف ماموریت کاری قصد خروج از کشور را داشته باشد، پاسپورت او در دسته گذرنامه‌های خدماتی قرار می‌گیرد. نوع دیگری از گذرنامه‌های ایرانی که شباهت بسیاری با پاسپورت‌های خدماتی دارند، گذرنامه‌های دیپلمات می‌باشد. این پاسپورت برای انجام ماموریت توسط مقام‌های کشوری و شخصیت‌های سیاسی برجسته طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای گرفتن پاسپورت به چه مدارکی نیاز است؟

برای گرفتن پاسپورت به چه مدارکی نیاز است؟

همان گونه که ابتدا این مقاله نیز اشاره کردیم، دریافت پاسپورت یا گذرنامه با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و مراجعه به پلیس + 10 امکان پذیر است. حال ممکن است برای برخی از دوستان این سوال شکل گیرد که چه مدارکی نیاز است در زمان مراجعه به پلیس + 10 به همراه داشته باشیم؟

مدارک مورد نیاز شما برای دریافت گذرنامه بسته به جنسیت‌تان متفاوت است. اما همچنان بدون در نظر گرفتن جنسیت شما یک سری مدارک مشترک نیاز است. این مدارک عبارتند از: شناسنامه و کارت ملی، عکس بیومتریک و در صورت وجود اصل آخرین گذرنامه.

اگر بانو هستید و قصد خروج از کشور را دارید علاوه بر مدارک مشترک نام برده برای دریافت گذرنامه اجازه محضری همسر لازم است. اگر همسر وی فوت کرده باشد لازم است گواهی فوت و در صورت طلاق، اصل طلاق نامه در کنار سایر مدارک مورد نیاز قرار گیرد.

اگر متقاضی دریافت گذرنامه آقا باشد، نیاز است تا کارت پایان خدمت یا معافیت با خود به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که دانشجویان با به همراه داشتن گواهی اشتغال به تحصیل و افراد بالا ۵۰ سال نیاز به همراه داشتن کارت پایانه خدمت نخواهند داشت.

پس از ارائه مدارک و پرداخت هزینه لازم برای صدور گذرنامه از یک هفته تا ده روز طول میکشد تا پاسپورت شما از طریق پست برای‌تان ارسال گردد.

عکس مخصوص پاسپورت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

عکس ارائه شده برای دریافت گذرنامه باید مطابق با استانداردهایی باشد که برای این عکس  4*6 تعریف شده است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که معیارهای در نظر گرفته شده برای آقایان و خانم‌ها یک سری تفاوت‌ها با یکدیگر دارند که نباید از آن غافل شد.

ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای عکس پاسپورت آقایان به شرح زیر می‌باشد:

۱: پس زمینه عکس گرفته شده برای دریافت گذرنامه بایستی سفید باشد. علاوه بر این رنگ لباس فرد متقاضی دریافت گذرنامه نباید با پس زمینه که سفید و گاهی سبز است یکی باشد.

۲: عکس گرفته شده باید به قدری واضح باشد که تمامی اعضا صورت و چهره فرد قابل تشخیص باشد.

۳: در هنگام عکس گرفتن برای گذرنامه مو و ریش فرد نباید آرایش یا حالت خاصی به خود گرفته باشد. علاوه بر این فرد می‌بایست بدون هیچ گونه آرایش خاص یا وسایلی چون عینک و کلاه نسبت به عکس گرفتن اقدام کند.

۴: طبق قوانین تعریف شده پوشیدن لباس‌های بلند و یقه باز جایز نیست. مگر اینکه فرد متقاضی روحانی باشد. در چنین شرایطی می‌تواند با لباس روحانیت عکس خود را به ثبت رساند.

خانم‌ها نیز در هنگام عکس گرفتن برای دریافت گذرنامه باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

۱: فرد متقاضی بایستی حجاب خود را به طور کامل رعایت کند. اما در عین حال گردی صورت و چهره او باید کاملا قابل تشخیص و واضح باشد.

۲: در هنگام عکس گرفتن برای گذرنامه بانو متقاضی نباید آرایش خاصی داشته باشد. علاوه بر این از پوشیدن عینک، کلاه و دیگر زیورآلات باید خودداری کند.

۳: همچون آقایان، بانوان نیز باید از پوشیدن لباس‌هایی که رنگ سفید یا سبز دارند،خودداری کنند.

تمامی افرادی که متقاضی دریافت پاسپورت هستند به غیر از برخی از افراد خاص که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، می‌توانند در کیوسک‌های مخصوص واقع شده در پلیس +۱۰ عکس دلخواه خود برای دریافت کارت پاسپورت را بگیرند.

افرادی که نمی‌توانند در کیوسک‌های مخصوص واقع در پلیس +۱۰ عکس گذرنامه بگیرند

به طور کلی چهار دسته از افراد نمی‌توانند در کیوسک‌های مخصوص پلیس +۱۰ عکس لازم برای دریافت پاسپورت را بگیرند. دسته اول افرادی هستند که سن آن‌ها کمتر از ۳ سال می‌باشد. دسته دوم بیمارانی است که تحت شیمی درمانی و جراحی سر قرار گرفته‌اند. دسته سوم و چهارم به ترتیب کسانی هستند که جزو اقلیت‌های مذهبی محسوب می‌شوند و عمل جراحی زیبایی بر روی اعضا صورت خود انجام داده و هنوز بهبود نیافته‌اند.

شرایط دریافت پاسپورت به شرح زیر است:

شرایط دریافت پاسپورت

برای دریافت گذرنامه یا پاسپورت رعایت یک سری نکات لازم و ضروری است. در ادامه به معرفی برخی از این ملزومات خواهیم پرداخت:

۱: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام دریافت گذرنامه باید به آن توجه داشته باشید این است که عکس شما نباید بیشتر از یک سال عمر داشته باشد. بنابراین اگر بیشتر از یک سال از زمان ثبت عکس شما می‌گذرد، لازم است نسبت به عکس گیری مجدد اقدام کنید.

۲: اگر متقاضی دریافت پاسپورت جدید هستید، می‌بایست مجدد عکس جدید بگیرید.

۳: افرادی که از نظر قانونی ممنوع الخروج شده‌اند، نمی‌توانند نسبت به دریافت گذرنامه اقدام کنند.

۴: افرادی که محل تولدشان کشور دیگری است، در هنگام دریافت پاسپورت لازم است مدارک نحوه ورود خود را به کارشناسان ارائه دهند.

۵: افرادی که کمتر از ۶ سال عمر دارند، در هنگام دریافت گذرنامه بایستی در محل حضور داشته باشند.

۶: اجازه محضری پدر یا سرپرست قانونی کسانی که  کمتر از ۱۸ سال سن دارند، لازم و ضروری است.

۷: کودکانی که بیشتر از پنج سال سن دارند، لازم است در هنگام عکس گرفتن حجاب خود را کامل رعایت کند. اما اگر سن فرد کمتر از ۵ سال باشد تنها پوشیدن لباس پوشیده بر او لازم است. در هنگام عکس انداختن باید گوش‌های او در تصویر مشاهده شود.

۸: متقاضیان بالای ۱۵ سال باید در هنگام دریافت پاسپورت شناسنامه عکس دار داشته باشند. اما کسانی که سن کمتری دارند می‌توانند به وسیله دفترچه بیمه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای دریافت گذرنامه اقدام کنند.

۹: اگر فرد نظامی باشد یا از بازنشستگی او از نظام کمتر از ۵ سال است که می‌گذرد، برای دریافت گذرنامه نیازمند موافقت حفاظت یگان می‌باشد.

زینب روستا

سال‌ها بعد از اتمام زنگ انشاها قلم را دوباره مهیا کردم تا بنویسم اما این بار کمی متفاوت‌تر. این بار می‌خواستم با آواز قلم به دنیای دیجیتال سفر کنم و به جای سرودن ترانه عشق، ساز سفر و گردشگری زنم. اینگونه بود که مسیر پر داستان چهار و اندی ساله من در دنیای محتوا آغاز گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا