آی تیمقالات آموزشی و کاربردی سئو

فرق سئو با گوگل ادز چیست؟

خیلی از شما که در زمینه تولید محتوا کار می‌کنید، احتمالاً چیزهایی در مورد سئو و گوگل ادز می‌دانید و این را هم می‌دانید که هر دو مورد می‌تواند به شما کمک کند تا جایگاه بهتری داخل سایت داشته باشید و به طور کل وضعیت وب سایت را ارتقا دهید. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، هر فعالیتی که بتواند به افزایش ترافیک کمک کند، پر اهمیت شناخته می‌شود. اصطلاحات مختلفی هم در این بین وجود دارد که دو مورد از آنها سئو و گوگل ادز است. هر کدام از این‌ها می‌توانند تاثیر مثبتی در نتیجه کار شما داشته باشند؛ به شرطی که به موقع استفاده شود اما سوالی که وجود دارد، این است که این اصطلاحات دقیقاً چه معنایی داشته و چه تفاوتی بین آنها وجود دارد. اگر نیازمند کسب اطلاعات در این زمینه هستید، با ما همراه باشید تا هر کدام را به صورت جداگانه برای شما تعریف کنیم تا متوجه تفاوت این دو اصطلاح بشوید.

سئو چیست؟

سئو به فرایندی گفته می‌شود که به شما کمک می‌کند تا یک سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشید. اگر سئو به شکل اصولی انجام شود، ترافیک را به سایت شما وارد می‌کند. ترافیکی که کاملاً رایگان است؛ به شرطی که اصول سئو را درست رعایت کرده باشید، زمانی که شما از سئو استفاده می‌کنید، یعنی استراتژی سایت خود را کاملاً اصولی پیش برده‌اید. برای سئو نیازی به هزینه ندارید. فقط باید یک سری اصول را رعایت کنید. سئو انواع مختلفی دارد و ممکن است شما فرد سئوکار استخدام کنید تا سئوهای مختلف را روی سایت پیاده سازی کند و شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند. کارهایی که باید در سئو انجام دهید، خیلی متنوع و مختلف است و شما باید برای آن زمان بگذارید. از طرفی باید از تجربه‌های دیگران هم استفاده کنید. مثلاً می‌توانید سایت خود را ریسپانسیو کنید که با انجام این کار یعنی یک سئوی قوی داشته باشید. ریسپانسیو به معنای سازگاری است. مثلاً فردی که داخل گوشی موبایل در گوگل جستجو کرده، باید همه کلمات و قسمت‌های سایت را ببیند، از سایت شما استفاده کند یا مثلاً اینکه سرعت سایت را افزایش دهید که همه این‌ها به سئوی مناسب ربط دارد تا کاربران برای مشاهده سایت معطل نشوند که احتمال خارج شدن آنها در سایت را بالا می‌برد.

اگر بخواهیم در مورد گوگل ادز یک تعریف دقیق را ارائه دهیم، باید بگوییم که گوگل ادز به معنای بازاریابی در موتور جستجو است. یعنی جستجویی که رایگان نیست و باید به شکل پولی کار کند. برای اینکه وب سایت شما داخل موتور جستجوی گوگل امتیاز بالاتری داشته باشد، شما هزینه می‌کنید. یعنی یک سری تبلیغات انجام می‌دهید تا از طریق الگوریتم مخصوص به گوگل در حوزه توجه مخاطب قرار بگیرید. البته که در کنارش باید محتوای خوبی را ارائه کنید. باید تبلیغات هم داشته باشید تا بتوانید با هزینه‌ای که انجام داده‌اید و کارهایی که با کیفیت است، بیشتر دیده شوید. گوگل از سال ۲۰۱۸ وارد فضای گوگل شد؛ به این صورت که یک کانال تبلیغات را در نظر گرفتند که به ازای هر کلیک پول دریافت کنند تا شما بدون اینکه نگران سئو الگوریتم رتبه‌بندی باشید، بتوانید با هزینه سریعتر به نتیجه برسید. در واقع این جزو امکانات بسیار عالی محسوب می‌شود که شرکت گوگل آن را در اختیار مدیران وب سایت قرار می‌دهد.

فقط کافی است که برای آن هزینه کنید. در واقع یک سرویس تبلیغاتی خیلی قوی محسوب می‌شود که صاحبان کسب و کار می‌توانند از آنها استفاده کنند تا در یک بازه زمانی در گوگل وضعیت خوبی داشته باشند. این روش بر پایه کلمات کلیدی کار می‌کند. شما باید یک حساب کاربری جیمیل داشته باشید و دامنه سایت را ثبت نام کنید. باید کلمات کلیدی که مد نظر شماست و قرار است جستجوگران از طریق آن تبلیغات شما را ببینند، به طور دقیق مشخص کنید. باید مبلغ را پرداخت کنید و بر اساس فرمول‌هایی که داخل گوگل وجود دارد، تبلیغات به نمایش در می‌آید و افراد شما را می‌بینند.

مزایای استفاده از سئو

مزایای سئو

بالاتر به شما گفتیم که سئو چه تعریفی دارد. سئو باعث می‌شود که شما بدون هزینه وارد بازار هدف و کسب و کار شوید، درک بهتر و دقیق‌تری داشته باشید که یک سری تحقیقات به انجام برسانید و شناسایی کلمات کلیدی را انجام دهید که همه این‌ها به استراتژی بهتر کمک می‌کند. اگر سئو تکنیکال باشد، به جنبه‌های فنی توجه می‌کنید. از طرفی اگر سئو داخلی باشد، روی فضای سایت تمرکز می‌کنید. اگر هم سئوی خارجی را به کار بگیرید، قطعاً می‌توانید از فضای بیرون استفاده کنید. مزایای سئو معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمانی که سئو انجام می‌دهید، برای رتبه بالاتر در گوگل راه حل بلند مدت دارید و از طریق آن می‌توانید ترافیک خوبی را دریافت کنید. برای هر کلیک مجبور به هزینه نیستید.
  • با استفاده از سئو توجه گوگل و موتورهای جستجو نسبت به سایت بهینه شده افزایش پیدا می‌کند.
  • سطح اعتماد افراد برای مشتریان در تبلیغات با استفاده از سئو بالاتر است.

مزایای استفاده از گوگل ادز

مزایای گوگل ادز

همانطور که در مورد سئو یک سری مزایا نام بردیم، در مورد گوگل ادز هم چنین چیزی صدق می‌کند.

  • شما با استفاده از گوگل ادز می‌توانید در بین ۵ نتیجه برتر در وب سایت‌های گوگل خودتان را جای دهید و می‌توانید در بالای صفحه اول قرار بگیرید.
  • قابلیت تعیین کلمات یا عبارات کلیدی خاص را دارید.
  • این امکان در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید مشتریان را وارد یک صفحه خاص کرده و به آنجا هدایت کنید.

تفاوت سئو و گوگل ادز

در مورد تفاوت سئو و گوگل ادز باید بگوییم که اگر به دنبال نتایج سریع هستید و می‌خواهید کمتر وقت بگذارید، گوگل ادز گزینه بهتری است. قطعاً هر چقدر که شما بیشتر هزینه کنید، سریع‌تر به نتیجه می‌رسید. گوگل ادز این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که تبلیغات گوگل را استفاده کنید. در نتیجه در مدت زمان کوتاه‌تر رتبه بالاتری را دریافت می‌کنید اما اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید، اما در طولانی مدت استمرار داشته باشید و در گوگل دیده شوید، به سراغ سئو بروید.

اگر فکر می‌کنید که بودجه کافی ندارید اما در کنارش می‌توانید وقت بگذارید، سئو گزینه بهتری خواهد بود اما اگر قصد دارید که در هفته آینده به هدفتان برسید، باید به سراغ تبلیغات گوگل بروید و ما توصیه می‌کنیم برای اینکه به بهترین نتیجه دست پیدا کنید، حتماً هر دو ابزار را استفاده کنید تا در کنار یکدیگر عالی کار کنند.
تمرکز شما باید بیشتر روی تبلیغات گوگل باشد تا به نتایج بالای صفحه دست پیدا کنید. سپس رتبه سئو را هم ارتقا دهید تا بتوانید با بودجه تبلیغاتی کمتر، باز هم دیده شوید. اگر بخواهیم در مورد تفاوت سئو و گوگل ادز صحبت کنیم، باید موارد زیر را نام ببریم:

  • برای اینکه ترافیک وب سایت را بالا ببرید، پرداخت هزینه از طریق گوگل ادز انجام می‌شود اما از طریق سئو نمی‌توانید هزینه پرداخت کنید.
  • در اکثر مواقع برای اینکه نتایج سئو را ببینید، مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارید اما در مورد گوگل ادز، سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.
  • سئو به تایم طولانی‌تری نیاز دارد تا بتواند اعتبار شما را داخل گوگل به وجود بیاورد و رتبه بالاتری کسب کند.
  • گوگل ادز باعث می‌شود تعداد کلمات کلیدی بسیار زیادی را در یک زمان هدف و مشخص قرار دهید اما سئو معمولاً روی تعداد کلمات کلیدی کمتری کار می‌کند اما خیلی دقیق‌تر عمل می‌کند تا در طولانی مدت؛ نتیجه بهتری بگیرد.
  • سئو در واقع همان رتبه‌بندی ارگانیک است که به مرور زمان با ارتقای کار و استمرار، آن را به دست می‌آورید و رتبه شما را هم می‌تواند تا طولانی مدت ثابت نگه داشته و در همان حالت حفظ کند.
  • از دیگر تفاوت‌هایی که وجود دارد، این است که اعتماد مشتری معمولا با کیفیت بالاتری جلب می‌شود تا اینکه بخواهید برای تبلیغات هزینه کنید.
  • معمولاً تبلیغات باعث جلب اعتماد نمی‌شود. فقط شما را بیشتر در چشم مخاطب نشان می‌دهد.
  • استراتژی‌هایی برای هر کدام استفاده می‌کنید، خیلی متفاوت است. در سئو نیاز به رعایت استراتژی‌های بیشتری دارید تا بتوانید به نتیجه برسید اما در مورد گوگل ادز فقط باید هزینه پرداخت کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای سئو با وب سایت

بالاتر گفتیم که  سئو و گوگل ادز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. یکی از تفاوت‌های آنها این است که در سئو به زمان بیشتری نیاز دارید. گوگل دائم خودش را آپدیت کرده و در حال به روز رسانی است. گوگل سعی می‌کند که الگوریتم‌ها را بهبود ببخشد و موتورهای جستجو را در اختیار قرار دهد. گوگل سعی می‌کند الگوریتم‌ها را بهینه‌سازی کند و اگر بخواهید فریب کاری انجام دهید، خیلی راحت این موضوع را شناسایی می‌کند و شما را به کاربر نمایش نمی‌دهد. اگر هم بخواهید طبق الگوریتم‌ها کار کنید، رتبه‌بندی برایتان به کار سختی تبدیل خواهد شد. از طرفی باید تایم طولانی زمان بگذارید تا بتوانید نتایج حاصل از سئو را ببینید.

سئو انواع مختلفی دارد که اگر همه آنها را اصولی رعایت کنید، هر کدام به زمانبندی خاص خودشان نیاز دارند اما به هر حال اگر با کیفیت و اصولی باشد، شما را در صفحات اول گوگل نشان می‌دهد. البته که ما تضمین نمی‌کنیم که حتماً چنین اتفاقی رخ دهد اما اگر تداوم داشته باشید و اصولی کار کنید، قطعاً به موفقیت خواهید رسید.

عوامل مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید به این هدف نزدیک شوید. مثلاً اینکه طرح بازاریابی داشته باشید تا باعث افزایش رتبه سئوی محلی شود. در چنین شرایطی که تبلیغات انجام ندهید، معمولاً ۶ الی ۹ ماه زمان نیاز است تا شما بتوانید نتایج سئو را مشاهده کنید. اگر بعد از اینکه ترافیک سایت افزایش پیدا کرد، تولید محتوا هم توسط شما بیشتر شود، قطعاً رشد شما سرعت پیدا می‌کند اما باز هم به این موضوع دقت کنید؛ سئو به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت شناخته می‌شود و در طولانی مدت حتماً با آن توجه کنید و روی آن کار کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

معایب سئو

قطعاً در کنار مزایا یک سری معایب هم برای هر کدام از آنها وجود دارد. برای اینکه تفاوت آنها را بهتر درک کنید و بتوانید تصمیم قاطعانه تری بگیرید، چه بهتر که در مورد معایب سئو هم اطلاعات داشته باشید. معایب سئو شامل موارد زیر است:

  • شما باید زمان زیادی را اختصاص دهید.
  • باید تلاش کنید انواع سئوها را بشناسید.
  • یاد بگیرید که چگونه آنها را به کار ببندید.
  • سئوی رقبا را در نظر بگیرید و ایرادات آنها را شناسایی کنید.
  • باید برای رتبه بندی زمان بگذارید و رقابت شدید را در این زمینه تجربه کنید.
  • سئو مدام ارتقا پیدا می‌کند و الگوریتم‌های گوگل هم در حال تغییر است و دیگران هم سعی می‌کنند متناسب با آنها خودشان را تغییر دهند.
  • سئو نتایج طولانی مدت اما پایدار دارد‌. یعنی اگر صبور باشید، قطعاً به نتیجه می‌رسید اما به هر حال ممکن است خیلی‌ها در این مسیر خسته شوند و تا انتها کارشان را پیش نبرند.

معایب گوگل ادز

درست است که گوگل ادز یک نوع تبلیغات است اما معایب خودش را هم دارد که باید واقع بینانه به آن نگاه کرد. معایبی که در مورد گوگل ادز وجود دارد که می‌تواند روی تصمیم‌تان تاثیر زیادی داشته باشد، شامل موارد زیر است:

  • برای اینکه تبلیغات در گوگل به نمایش در بیاید؛ حتماً باید هزینه پرداخت کنید. هزینه تبلیغات مختلف هم متفاوت است. برای اینکه بتوانید در کنار تبلیغ کنندگان دیگر بهتر ظاهر شوید، باید رقابت شدیدی را تحمل کنید که قطعاً باید بیشتر از آنها هزینه کنید.
  • معمولاً مصرف کننده نسبت به تبلیغات پولی خیلی اعتماد نمی‌کند. پس جلب اعتماد او در این روش کار سخت‌تری است.

گوگل ادز یا سئو؟

با توجه به نکاتی که توضیح دادیم و مواردی که به عنوان تفاوت هر کدام بیان کردیم، سوالی که وجود دارد، این است که بالاخره سئو گزینه مناسبی است یا اینکه باید به سراغ گوگل ادز برویم؟ هر دو مورد می‌توانند گزینه خوبی باشند و هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. شما باید به شرایط خودتان نگاه کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر کار می‌کند. باید عوامل مختلف را در نظر بگیرید. بالاتر هم گفتیم اگر می‌خواهید در طولانی مدت سرمایه‌گذاری کنید و هزینه کمتری بپردازید، قطعاً باید روی سئو سرمایه گذاری کنید اما اگر می‌خواهید سریع به نتیجه برسید و از لحاظ بودجه مالی مشکلی ندارید، قطعاً گوگل ادز گزینه مناسبی است و بعد از یک هفته هم می‌توانید نتایج آنها را ببینید اما چه بهتر که آنها را به صورت اصولی در کنار یکدیگر استفاده کنید تا بتوانید عملکرد آنها را در کنار هم تجربه کنید که قطعاً نتیجه بهتری را از آن خواهید گرفت.

اهمیت استفاده از گوگل ادز و سئو

قطعاً شما برای کارتان را با موفقیت پیش ببرید، به هر دو مورد نیاز دارید. اهمیت استفاده از آنها مخصوصاً برای کسب و کارهای بزرگ کاملاً زیاد است. در خیلی از کسب و کارها همزمان از این دو مورد استفاده می‌کنند تا رتبه وب سایت را در نتایج جستجو افزایش دهند و ترافیک وب سایت را بالا ببرند. تبلیغات گوگل می‌تواند راهی برای کمک به شرکت‌های مختلف باشد تا بتواند بیشتر در چشم مخاطب جلوه کنند. مثلاً در سایت‌های مرتبط یا صفحات نتایج جستجوی گوگل آنها را به نمایش در می‌آورند. با استفاده از این راهکارها ترافیک وب سایت بالاتر می‌رود و برند شما به مخاطب شناسانده می‌شود. سئو هم می‌تواند همین کارها را انجام دهد. در واقع شما به عنوان یک شرکت با سئوی اصولی می‌توانید باعث افزایش رتبه وب سایت خود شوید؛ به شرطی که بهینه‌سازی درستی برای محتوا داشته باشید، کلمات کلیدی را درست استفاده کنید، ساختار وب سایت را بهبود ببخشید و دیگر عوامل مرتبط را به کار بگیرید تا کارتان کاملا دقیق و اصولی پیش برود.

بهترین راهکار برای کسب و کار از گوگل

اگر شما می‌خواهید در گوگل کسب و کار داشته باشید، دو گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق گوگل ادز یا همان تبلیغات گوگل اقدام کنید. یعنی کمپین تبلیغاتی به راه بیندازید یا اینکه به سراغ سئو بروید. تبلیغات گوگل و سئو هر دو شرایط متفاوتی دارند و مستقل از یکدیگر کار می‌کنند. شما می‌توانید برای اینکه کسب و کار خود را درست و اصولی پیش ببرید، از هر دو روش استفاده کنید . اگر هم بودجه مالی دارید و هم زمان کافی، هر دو می‌تواند شما را به نتایج خوبی برساند  و به موفقیت نزدیک تر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا