آی تیمقالات آموزشی و کاربردی سئو

سئوی خارجی چیست؟

قطعاً اگر شما در حوزه سئو فعالیت می‌کنید، می‌دانید که سئوها انواع مختلفی دارند. شما برای هر کدام از آنها باید یک سری اصول و قوانین و قواعد خاص خودشان را در نظر بگیرید. زمانی می‌توانید یک سئو سایت موفق داشته باشید که انواع آنها را کنار یکدیگر رعایت کنید و اصول را به درستی پیاده سازی کنید. در حقیقت در حالی که سئو داخلی به بهینه‌ سازی عناصر درون سایت مانند محتوا، کلمات کلیدی و ساختار صفحات می‌پردازد، سئو خارجی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که خارج از سایت انجام می‌شود و تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو دارد. در ادامه به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

سئوی خارجی چیست؟

سئو خارجی که به آن سئو Off page گفته می‌شود، در واقع به فعالیت‌هایی مربوط می شود که شما می‌خواهید برای ارتقای رتبه سایت خود در نتایج جستجو آنها را اجرا کنید. یک سری فعالیت‌ها هستند که شما در سئوی داخلی روی سایت آنها را انجام می‌دهید اما یک سری از فعالیت‌های دیگر باید خارج از سایت به انجام برسد تا شما بتوانید یک سئوی خارجی موفق داشته باشید‌. بهینه‌سازی سایت در سئوی خارجی یک سری اقدامات را نیاز دارد؛ اقداماتی که باعث شود فارغ از هر گونه فضایی که داخل سایت وجود دارد، مخاطب را به داخل سایت شما بکشاند و اعتبار سایتتان را افزایش دهد. همانطور که از نام آن مشخص است، مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که شما خارج از خود سایتتان انجام می‌دهید و سایت را به دیگران معرفی کرده و لینک می‌دهید. در نتیجه از طریق فضاهای خارج از سایت گوگل هم کیفیت محتوای شماره شناسایی می‌کند و رتبه را افزایش می‌دهد.

اهمیت سئوی خارجی

الگوریتم گوگل به گونه‌ای است که مدام خودش را آپدیت می‌کند و موضوعاتی را که برایش مهم بوده، تغییر می‌دهد. فاکتورها و عوامل مختلفی در گوگل وجود دارند که می‌تواند به رتبه‌بندی پیج شما کمک کند. به خاطر همین ما تاکید داریم که مدام این فاکتورها را مطالعه کنید تا از چیزی عقب نباشید اما معمولاً چند مورد همیشه ثابت هستند و مورد توجه قرار می‌گیرند و خیلی از افراد متخصص هم به آنها تاکید دارند و آن هم این است که محتوای شما کاملاً با عنوان سرچ شده ارتباط داشته باشد تا مخاطب بتواند به شما اعتماد کند که همین امتیاز سایتتان را بالا می‌برد.

اگر شما به همین یک موضوع دقت کنید و آن را با کیفیت بالا انجام دهید، قطعاً می‌توانید جایگاه خود را در موتور جستجوی گوگل تا حد زیادی ارتقا دهید. بدین منظور باید سئوی خارجی خود را به کار بگیرید. شاید خیلی از افراد دقیقاً این الگوریتم‌ها را نشناسند؛ در صورتی که اگر شما سئوی خارجی را به درستی اجرا کنید، ۵۰ درصد کار را انجام داده‌اید. سئوی خارجی تاثیر بسیار زیادی روی ارتقای امتیاز سایت دارد. هر چقدر که شما سئوی داخلی را کیفیت داده باشید اما به سئوی خارجی توجه نکنید، زحماتتان هدر می‌رود. شما نه تنها باید به کیفیت محتوای داخل سایت توجه کنید، بلکه حواستان به فضا و سئوی خارجی هم باشد که گوگل حتماً به آن دقت می‌کند. در واقع باید فضای وجود داشته باشد که از برند شما آگاهی‌سازی انجام دهد و لینک سازی اتفاق بیفتد تا بتوانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

تکنیک‌ها و راهکارهای مربوط به سئوی خارجی

سئوی خارجی شامل یک سری از فعالیت‌ها می‌شود؛ فعالیت‌هایی که مثلاً لینک سازی را در بر می‌گیرد که باعث می‌شود کسی که بیرون از سایت شما است، با محتوای کار محصولات و برند شما آشنایی پیدا کرده و وارد سایت شود. بدین منظور می‌توانید یک سری تکنیک‌ها را به کار بگیرید تا این آگاهی سازی بهتر و با کیفیت‌تر انجام شود. این تکنیک‌ها شامل موارد زیر هستند:

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

قطعاً می‌دانید که این روزها برای موفقیت در هر کاری باید بخشی از فعالیت خود را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید. خیلی از کاربران در طول روز بیشتر وقت خود را داخل شبکه‌های اجتماعی هستند که همین موضوع می‌تواند راهی بسیار عالی باشد تا خودتان را به آنها بشناسانید. اگر در این شبکه‌ها حضور داشته باشید، قطعاً کسب و کار خود را راحت‌تر معرفی می‌کنید، دیگران برند شما را بهتر می‌شناسند و احتمال اینکه مشتری پیدا کنید، بالاتر می‌رود. همین باعث می‌شود که برندتان خیلی سریع‌تر رشد کند و فضای سایت هم ارتقا پیدا می‌کند. گوگل هم که برند شما را به عنوان یک برند شناخته شده تشخیص داده است، اعتبار بیشتری به شما می‌دهد و رتبه تان را بالا خواهد برد.

عضویت در سایت‌های اجتماعی bookmarking

از دیگر تکنیک‌های سئوی خارجی این است که داخل این سایت‌ها حضور پیدا کنید تا بتوانید برند و سایت را به دیگران بشناسانید. به این صورت که در این صفحات مطالب جدید آپلود کنید و در فضاهایی مانند ردیت آنها را اشتراک گذاری کنید، انجام این کار باعث می‌شود که به روز رسانی و آپدیت صفحات سایت هم خیلی سریع‌تر انجام شود و موتور جستجوی گوگل بیشتر به شما توجه کند.

همگانی سازی

وقتی محتوای شما به صورت ویروسی منتشر می‌شود، یعنی موفق شده‌اید تا به شکل انفجاری در بین کاربران اینترنت پخش شود و تعداد زیادی از افراد آن را ببینند و با آن تعامل کنند. این یعنی شما یک استراتژی بازاریابی محتوایی بسیار قوی و مؤثر را اجرا کرده‌اید.

ساخت ویدیوهای پربازدید

معجزه ویدیو را فراموش نکنید. ویدیو می‌تواند یک مارکتینگ جداگانه باشد. اگر شما ترندهای حوزه سئو را بشناسید که در سال ۲۰۲۲ به بعد بیشتر روی آن تاکید کردند، متوجه می‌شوید که اهمیت وجود ویدیوی جذاب چقدر بالا است. اگر شما ویدئو داشته باشید و مخاطب بازدید خوبی از آن داشته باشد، قطعاً در نظر مخاطب خیلی بیشتر و بهتر جلوه می‌کنید. اگر ویدیوی جذاب را بارگذاری کنید، شانستان برای گرفتن لینک از سایت‌های دیگر هم افزایش پیدا می‌کند. کاربران با شما تعامل بیشتری برقرار می‌کنند که همه این‌ها تاثیر مثبتی روی ارتقای رتبه شما در سایت خواهد گذاشت.  در نتیجه احتمال اینکه کاربر مدت زمان بیشتری را داخل سایت سپری کند، هم بالاتر می‌رود. خیلی از مشتریان حتی این ویدیوهای جذاب را هم به دیگران می‌فرستند که همه این‌ها باعث می‌شود بیشتر و بیشتر از قبل شناسایی شوید. جالب‌تر اینکه شما می‌توانید تصاویر و ویدیوهایی که ساخته‌اید را داخل بعضی از سایت‌های دیگر اشتراک گذاری کنید. مثلاً آپارات، یوتیوب، پیکاسو و پینترست جزو این موارد محسوب می‌شوند که می‌توانند به سایت شما لینک دهند که همه این‌ها یک سئوی خارجی بسیار عالی را برای شما می‌سازد و ترافیک سایت شما را تا حد زیادی بالا می‌برد.

ایجاد مطالب مهم

شما باید مطالب مهم را با کاربران خود به اشتراک بگذارید و متناسب با موضوعی که انتخاب کرده‌اید، محتوایی را ارائه دهید که کاملاً ارزشمند و جذاب باشد و احتمال اشتراک گذاری آن افزایش پیدا کند.

همکاری با سایت‌های تاثیرگذار

تصور کنید که کسب ‌و کار شما یک پازل است. هر قطعه از این پازل، یک سایت یا یک منبع اطلاعاتی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کسب ‌و کار شما مربوط می‌شود. سایت‌های مکمل، همان قطعاتی هستند که با قرار گرفتن در کنار هم، تصویر کامل و جذاب‌تری را ایجاد می‌ کنند.

به عبارتی بضی از سایت‌ها هستند که کارشان مرتبط با شماست. بعضی از سایت‌ها نیز مکمل شما هستند. سایت‌های مکمل می‌توانند یک همکاری کاملا تاثیرگذار برای شما داشته باشند و هر دو مخاطب را به داخل سایت بعدی ارجاع دهید و ناخودآگاه به یکدیگر لینک بدهید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که باید کارتان با هم مرتبط باشد.

قرارگیری داخل لیست دسته‌بندی

احتمالاً شما هم سایت‌هایی را مشاهده کرده‌اید که کسب و کارها و سایت‌های مختلف را به شما معرفی می‌کند. شاید هنوز برای حضور داخل آنها تصمیم قطعی نگرفته باشید، به این موضوع دقت کنید که سایت شما می‌تواند داخل یک لیست پرطرفدار مرتبط و مشهور وجود داشته باشد. در نتیجه شناخت آن دوچندان می‌شود، زیرا خیلی‌ها از طریق همین لیست شما را پیدا می‌کنند که این می‌تواند راهی عالی برای شناساندن سایت باشد.

طعمه لینک

از دیگر تکنیک‌هایی که برای سئوی خارجی وجود دارد، باید به طعمه لینک اشاره کنیم. اشتباه نکنید! طعمه لینک نمی‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. اگر بخواهیم خیلی راحت آن را برای شما توضیح دهیم، به این معناست که شما باید به سراغ تولید محتوایی بروید که دیگران تشویق شوند تا آن را با دیگری به اشتراک بگذارند. مثلاً اگر به ویدیوهای طنز دقت کرده باشید، می‌بینید که خیلی‌ها آنها را برای هم ارسال می‌کنند یا اگر یک نکته خاص و امنیتی را داخل ویدیو توضیح داده باشید، خیلی‌ها ویدئو را برای هم ارسال می‌کنند. اگر شما به سراغ تصاویر زیبا بروید یا ویدیوهای کاربردی بسازید، خیلیی‌ها به سایت شما لینک می‌دهند و اشتراک گذاری آنها باعث می‌شود که سایت تان بیشتر دیده شود.

برندسازی قوی

از دیگر اقداماتی که در سئوی خارجی باید انجام دهید و یک تکنیک کاملاً عالی است، این است که یک برند قوی بسازید؛ برندی که قابل اعتماد باشد و دیگران هم بتوانند به آن لینک بدهند. اگر برندینگ را قوی کنید، قطعاً می‌توانید بین مخاطبان خود یک شناخت قوی و مثبت را راجع به آن برند به وجود بیاورید. برای اینکه برندسازی قوی داشته باشید، می‌توانید پیام، نام تجاری، لوگو و تجربیات کاربر را ارتقا دهید که ترکیب اصولی آنها کنار یکدیگر قطعاً می‌تواند برند شما را هویت بدهد که اساس و اولویت انجام این کار باید ایجاد اعتماد و ارزش برای مشتری باشد.

حضور داخل سایت‌های نقد و بررسی و فروم‌ها

از دیگر سایت‌هایی که می‌تواند کار شما را ارتقا دهد و برندتان را به دیگران بشناساند، این است که دیگران در مورد کسب و کار شما نظر داشته باشند یا نقد و بررسی انجام شده باشد. شما می‌توانید از مشتریان خود تقاضا کنید که اگر از محصول شما راضی بودند یا انتقادی داشته‌اند، در نظردهی‌ها شرکت کنند که مثلاً داخل گوگل مپ می‌توان این کار را انجام داد. خودتان هم می‌توانید وارد فروم‌های مرتبط شوید که به حوزه کاری خودتان ربط دارد در آنجا می‌توانید سوالات کاربران مختلف را جواب دهید. با انجام این کار نه تنها برندسازی اتفاق می‌افتد، بلکه می‌توانید برای سایتتان هم لینک بسازید.

محتوای ترند

ساخت محتوای ترند که متناسب با مسائل روز باشد و با آنها همخوانی داشته باشد، قطعاً شانس اشتراک گذاری بیشتری دارد و می‌تواند به شما کمک کند که سایتتان را بهتر به دیگران بشناسانید.

وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی می‌تواند یک تکنیک فوق العاده و یک اصل اساسی برای سئوی خارجی باشد. وبلاگ یک فضای ساده را ایجاد می‌کند. کاربر هم خیلی راحت می‌تواند به قسمت‌های مختلف آن دسترسی پیدا کند. در نتیجه راهی عالی برای جذب مخاطب است و حتی لینک خارجی هم در آنجا خیلی راحت جای می‌گیرد و خیلی راحت می‌توانید فضای مرتبط و متناسب با آن را پیدا کنید. برای اینکه ترافیک سایت را بالا ببرید و مخاطب بیشتری جذب کنید، قطعاً ساخت وبلاگ‌های مختلف با موضوعات متفاوت اما مرتبط می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد. یعنی وبلاگی که داخل آن محتوای مرتبط و ارزشمند تولید کرده باشید و مخاطب را به سایت خود لینک دهید که یک راهکار هوشمندانه برای سئوی خارجی محسوب می‌شود. بعد از اینکه محتوا را نوشتید، حتماً از انکر تکست یا همان کلماتی استفاده کنید که حاوی لینک سایت خودتان باشد تا مخاطب به سایت شما لینک پیدا کند و بتوانید ترافیک و رتبه سایت را بالا ببرید.

جلوگیری از ورود اسپم

خیلی‌ها برای اینکه کار خود را ارتقا دهند، به سراغ تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه می‌روند که به شدت خطرناک است. گوگل در شناسایی این تکنیک‌های منفی زرنگ است و سایت شما را داخل گوگل، اسپم می‌کند. حتی ممکن است رقبای شما تکنیک‌های کلاه سیاه را برایتان در نظر بگیرند. مثلاً لینک‌های خارجی یا لینک‌هایی را به سایت شما بفروشند که سایت تان را اسپم می‌کند که حتماً باید مراقب این موضوع باشید، زیرا می‌تواند نتایج زحمات شما را در سئوی خارجی هدر بدهد. سرویس‌های نظارتی جداگانه‌ای برای شناسایی اسپم‌ها وجود دارد که می‌توانید از آنها جلوگیری کنید.

استفاده از لینک با کیفیت

اگر شما از منابع معتبر و مرتبط، لینک با کیفیت دریافت کنید که متناسب با موضوع شماست، قطعاً در نظر موتور جستجو خیلی معتبرتر و ارزشمندتر دیده می‌شوید. در نتیجه محتوای شما هم بیشتر از قبل دیده خواهد شد.

استفاده از کدهای w3c, css و Rss

استفاده از این کدها می‌تواند ترافیک سایت شما را افزایش دهد. زمانی که می‌خواهید سایت را طراحی کنید، حتماً یادتان باشد در سئوی خارجی این کدها را به کار بگیرید تا رتبه سایت شما افزایش پیدا کند. استفاده از این کدها سرعت بارگذاری را هم بالا می‌برد که می‌تواند به شدت در موفقیت کار شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیرگذار باشد.

دیگر تکنیک‌ها برای سئوی خارجی به صورت کوتاه و مختصر

اگر بخواهیم یک سری تکنیک‌های دیگر به صورت کوتاه و مختصر را برای شما توضیح دهیم، شامل موارد زیر هستند:

  • اول از همه اینکه شما می‌توانید بک لینک و به پورتاژ خریداری کنید که قطعاً در ارتقای سایتتان اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • همچنین می‌توانید برای بهبود سئو با اینفلوئنسرها ارتباط بگیرید تا سطح کارتان ارتقا پیدا کند.
  • شما می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی بسازید یا مثلاً تخصص خود را به یک سری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارائه دهید تا در موفقیتتان تاثیر بیشتری داشته باشد.
  • از طرفی می‌توانید لینک‌های شکسته را داخل سایت شناسایی کنید و برای استراتژی ساخت لینک از آنها کمک بگیرید.
  • همچنین می‌توانید داخل دایرکتوری ثبت نام کنید.

تفاوت بین سئوی داخلی و سئوی خارجی

فرق سئو داخلی با سئو خارجی

سئوی داخلی بیشتر روی بهینه‌سازی محتوا توجه می‌کند و تمرکز آن روی بخش‌های داخلی سایت است. بخش‌هایی که صاحب سایت خیلی راحت می‌تواند آنها را کنترل کند اما در مورد سئوی خارجی ما با نقطه مقابل این موضوع مواجه هستیم‌‌. در سئوی خارجی هدف این است که اقتدار دامنه سایت را افزایش دهیم. یعنی سعی کنیم بک لینک بگیریم، محتوا تولید کنیم و تبلیغات را از سایت‌های معتبر به اشتراک بگذاریم.

سئوی داخلی در واقع اجرای تکنیک‌هایی است که داخل سایت انجام می‌دهید تا رتبه سایت ارتقا پیدا کند. مثلاً لینک سازی داخلی انجام می‌دهید یا کلمات کلیدی مرتبط را استفاده می‌کنید یا حتی URL درست و مناسب را به کار می‌گیرید. حتی متن‌هایی را اضافه یا کمتر می‌کنید تا رتبه سایت ارتقا پیدا کند که روی صفحه داخلی سایت تاثیر بسیار زیادی دارد و جزو بخش‌های اصلی سئو محسوب می‌شود اما اگر قرار باشد شما بیرون از محدوده سایت یک کار جدید برای ارتقای رتبه انجام دهید، یعنی روی سئوی خارجی تمرکز کرده‌اید. هدف هر دو سئو یکسان است و هر دو می‌خواهند رتبه سایت را ارتقا دهند اما یکی از آنها در داخل سایت و دیگری در خارج از سایت تمرکز می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا