آی تیمقالات آموزشی و کاربردی سئو

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل

برای اینکه شما بتوانید در گوگل موفق شوید و جایگاه خوبی به دست بیاورید، بسیار مهم است که الگوریتم‌های آن را بشناسید. گوگل یکی از بهترین موتورهای جستجو محسوب می‌شود. اگر شما به اندازه کافی تلاش کنید تا فضای خوبی برای کاربر بسازید، قطعاً خیلی سریع‌تر می‌توانید به نتیجه برسید و وب سایت شما به عنوان یکی از اولین پیشنهادات گوگل به مخاطب نمایش داده می‌شود. در نتیجه می‌توانید یک سئو قدرتمند داشته باشید تا موتور جستجو آن را به عنوان بهترین‌ها شناسایی کند اما به هر حال برای اینکه بتوانید جایگاه خود را تثبیت کرده و حفظ کنید، باید الگوریتم‌های گوگل را بشناسید. سوالی که وجود دارد، این است که اصلاً الگوریتم چه معنایی دارد و گوگل اصلاً چه الگوریتم‌هایی را در نظر می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

الگوریتم به چه معناست؟

زمانی که صحبت از الگوریتم گوگل می‌شود، خیلی‌ها اصلاً با تعریف الگوریتم کاری ندارند. در صورتی که شما باید به صورت پایه‌ای و اساسی این مطلب را درک کنید. الگوریتم به یک سیستم پیچیده و هوشمند گفته می‌شود. با استفاده از آنها جستجوی کاربر بهبود پیدا می‌کند و نتایج دقیق و مرتبط در اختیار قرار می‌گیرد و دقیقاً جواب سوال و هدف خودش را پیدا می‌کند. معیارهای مختلفی برای این الگوریتم‌ها در نظر گرفته می‌شود تا مخاطب برای جستجوی سوال خود به سایت شما برسد.

مثلاً ارتباط وب، رتبه‌بندی صفحه و محتوای داخل صفحات همگی می‌توانند همان الگوریتم مد نظر باشند. سیستم الگوریتم که داخل گوگل وجود دارد، معمولا چند الگوریتم را داخل خودش جای می‌دهد. همه این الگوریتم‌ها با یکدیگر هماهنگ هستند تا بتوانند سئوی با کیفیت را تشخیص داده و رتبه سایت را بالا ببرند. خزنده‌هایی که در موتور جستجو وجود دارند، جمع آوری اطلاعات و داده را به انجام می‌رسانند الگوریتم شبیه به ریاضی، طبقه‌بندی اطلاعات را به انجام برساند و با توجه به ارتباط و اهمیتی که دارد، آنها را در نتایج جستجو نمایش دهد. در نتیجه شما می‌توانید ساختار صفحات وب را خیلی دقیق‌تر متوجه شوید.

هدف از ایجاد الگوریتم در گوگل

همه الگوریتم های گوگل

سوالی که وجود دارد، این است که اصلاً الگوریتم‌های گوگل به چه هدفی تولید شده‌اند. هدف آنها دقیقاً چه چیزی را دنبال می‌کند که باعث می‌شود بعضی از سایت‌ها را به مخاطب نشان دهند و بعضی‌ها را اصلاً از دید مخاطب پنهان کنند. اهداف مربوط به الگوریتم گوگل در دو دسته طبقه بندی می‌شود که شامل موارد زیر است:

ارزش دهی به سایت‌های کاربر پسند

الگوریتم گوگل به گونه‌ای عمل می‌کند که رتبه سایت‌های با محتوا و با ارزش افزایش پیدا کند. سایت‌هایی که کاربر بیشتر آنها را می‌پسندد. معمولاً داخل این وب سایت‌ها محتوای با کیفیت و اورجینال وجود دارد که قطعاً می‌تواند با موضوعات جستجو شده کاملاً همخوانی داشته باشد. در نتیجه الگوریتم را در رتبه بالاتر قرار می‌دهد تا بتواند به نتایج عالی دست یابد.

کاهش رتبه سایت بی‌کیفیت

از دیگر اهدافی که در الگوریتم گوگل دنبال می‌شود، این است که رتبه سایت‌های بی‌کیفیت را کمتر می‌کند. مثلاً ممکن است یک سایت محتوای مزاحم یا کپی شده داشته باشد که قطعاً برای کاربر ارزشی ندارد،  گوگل خیلی راحت آن را شناسایی می‌کند و رتبه آنها را کاهش می‌دهد.

الگوریتم‌های گوگل در سال ۲۰۲۴

در سال ۲۰۲۴ یعنی تا به الان الگوریتم‌های گوگل بیشتر از هر زمان دیگری اضافه شده‌اند و همین باعث می‌شود سخت‌گیری‌های بیشتری روی وب سایت شما وجود داشته باشد. یعنی از چند جنبه بیشتر و متفاوت‌تر وب سایت شما را بررسی می‌کنند تا ببینند گزینه خوبی برای نمایش به مخاطب هست یا خیر. ما در این مبحث این الگوریتم ها را به شما معرفی می‌کنیم تا با روش کار گوگل بیشتر آشنا شوید.

الگوریتم spambrain

این الگوریتم در واقع یک سیستم امنیتی خیلی قوی محسوب می‌شود. گوگل سعی می‌کند آن را روز به روز توسعه بدهد. برای صفحات طراحی شده که می‌خواهند از تکنیک کلاه سیاه یا همان تکنیک‌های اسپم و تقلبی استفاده کنند، گوگل خیلی راحت از طریق این الگوریتم آنها را شناسایی می‌کند. معمولاً تکنولوژی‌های پیشرفته داخل این الگوریتم‌ها به کار گرفته می‌شود که یکی از آنها هوش مصنوعی و دیگری ماشین لرنینگ است. از طریق آنها فعالیت‌های مشکوک شناسایی شده و جلوی این اتفاق جلو گرفته می‌شود تا تقلب اینترنتی اتفاق نیفتد.

الگوریتم پیج رنک الگوریتم pagerank

این الگوریتم به عنوان یکی از مهمترین الگوریتم‌های گوگل شناسایی می‌شود که از طریق آن رتبه‌بندی صفحات سایت را به انجام می‌رسانند. تقریباً یکی از قدیمی‌ترین الگوریتم‌ها است‌. یعنی از سال ۱۹۹۸ آنها را به کار گرفتند. در گذشته یعنی همان زمان‌هایی که این الگوریتم تازه روی کار آمده بود، آنها را بر اساس تعداد لینک دنبال کننده از سایت‌های دیگر ارزیابی می‌کردند که همین باعث می‌شد یک صفحه نسبت به وب سایت دیگر اعتبار بالاتری دریافت کند. در نتیجه صفحاتی که لینک‌های بیشتر دریافت می‌کردند و ارتباطات بیشتر داشتند، قطعاً به ارزش بیشتری می‌رسیدند. چند سال بعد از اینکه این راه‌اندازی اتفاق افتاد، الگوریتم‌ها از طریق گوگل ارتقا پیدا کردند و یک سری عوامل و فاکتورهای جدید برای ارزیابی به آنها اضافه شد. مثلاً در کنار موارد بالا اهمیت دنبال کردن یا عدم دنبال کردن، لینک‌های داخلی، انکر تکست‌ها و مواردی از این قبیل را هم در نظر گرفتند تا سطح کارایی و دقت به حداکثر برسد.

الگوریتم رقص گوگل

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) مجموعه‌ای پیچیده از الگوریتم ‌های گوگل است که به طور مداوم در حال تغییر و تکامل هستند. این الگوریتم‌ها وظیفه دارند تا صفحات وب را بر اساس معیارهای مختلفی مانند کیفیت محتوا، تجربه کاربری، ساختار سایت و … رتبه ‌بندی کنند. به عبارت ساده‌تر، رقص گوگل به گوگل کمک می‌کند تا بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهد. در حقیقت رقص گوگل به طور مستقیم بر رتبه صفحات وب در نتایج جستجو تأثیر می‌گذارد. از طرفی گوگل با استفاده از رقص گوگل، سعی می‌کند تا صفحاتی را به کاربران نمایش دهد که بیشترین ارتباط را با جستجوی آن‌ها دارند و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهند. همچنین کمک می‌کند تا محتوای باکیفیت و مفید را از محتوای بی‌کیفیت تشخیص دهد و به طور مداوم وب را رصد می‌کند تا تغییرات ایجاد شده در سایت‌ها را شناسایی کرده و رتبه‌بندی صفحات را بر اساس این تغییرات به‌روزرسانی کند.

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتمی تحت عنوان پاندا وجود دارد که یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌ها داخل گوگل محسوب می‌شود. آن را از سال ۲۰۱۱ معرفی کرده‌اند. هدف از ایجاد این الگوریتم این است که کیفیت نتایج جستجو برای کاربر افزایش پیدا کند؛ به این صورت که از طریق آن محتوای داخل سایت را به طور کامل ارزیابی کیفی می‌کنند. معمولاً در این نوع ارزیابی بیشتر روی محتوای ضعیف کپی شده، خیلی کوتاه و تکراری تمرکز دارند. برای اینکه الگوریتم پاندا تاثیرات منفی نداشته باشد، شما حتماً باید کیفیت محتوا را بالا ببرید و مراقب باشید که کپی کاری و مطالب تکراری اتفاق نیفتد.

الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم Mobilegeddon یکی از همین الگوریتم‌هاست. به این صورت که باید فضای سایت شما با موبایل سازگاری کامل داشته باشد. این الگوریتم را در سال ۲۰۱۵ معرفی کردند. هدف از ایجاد آن این بود که کاربر تجربه بهتری در سایت داشته باشد و در تلفن همراه بهتر از سایت شما استفاده کند. بعضی از سایت‌ها هستند که داخل تلفن همراه وضعیت خوبی ندارند و انگار که شما نمی‌توانید همه مطالب را مطالعه کنید؛ مخصوصاً اگر با یک تبلیغ مواجه شوید که کاملاً همه چیز از دسترس شما خارج می‌شود. این الگوریتم به گونه‌ای طراحی شده که سازگاری صفحه وب سایت را با گوشی همراه و تبلت بررسی می‌کند که اگر با آن سازگاری نداشته باشد، آن را کم کم از نتیجه جستجو کمرنگ کرده و به مرور حذف می‌کند. پس حتماً باید روی این مسئله دقت داشته باشید که به آن قابلیت ریسپانسیو گفته می‌شود تا فرد بتواند از طریق موبایل راحت به سایت دسترسی داشته باشد که این روزها خیلی‌ها فقط از طریق موبایل جستجو را انجام می‌دهند و اصلاً از کامپیوتر استفاده نمی‌کنند. پس این الگوریتم به شدت در ارتقای رتبه سایت شما اهمیت دارد.

الگوریتم جدید بودن محتوا

الگوریتم جدید بودن یا تازه بودن محتوا که به آن الگوریتم Freshness گفته می‌شود، در سال ۲۰۱۱ معرفی شده و باعث می‌شود که شما مطابق با علایق کاربر کار کنید و نتیجه بهتری از ارتقای وب سایت خود بگیرید؛ به این صورت که می‌توانید محتوای به روز و جدید تولید کنید. سپس محتوای جذاب شما توسط گوگل خیلی سریع‌تر شناسایی می‌شود و به مخاطب نمایش داده می‌شود. وجود این الگوریتم باعث می‌شود که شما ترغیب شوید به سراغ به روز رسانی اطلاعات بروید، محتوای قدیمی را دوباره آپدیت کنید تا رتبه بهتری در گوگل کسب کنید. سطح کارایی در این الگوریتم افزایش پیدا می‌کند و کاربر هم در جستجوهایش می‌تواند تجربه بهتری پیدا کند و اطلاعات به روز و جدید را داخل صفحات جستجو ببیند و یک ابزار مهم برای سئوکاری محسوب می‌شود.

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر (Zebra Algorithm) یکی از ابزارهای قدرتمند گوگل است که از سال 1998 به منظور بهبود کیفیت نتایج جستجو و ایجاد یک فضای امن و قابل اعتماد برای کاربران، به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک، فعالیت می‌کند. هدف اصلی این الگوریتم، شناسایی و حذف سایت‌ های تقلبی، اسپم و نامعتبر از نتایج جستجو است. به عبارت دیگر، گوگل با استفاده از الگوریتم گورخر، تلاش می‌کند تا محیطی امن و قابل اعتماد را برای کاربران ایجاد کند تا بتوانند با اطمینان خاطر به خرید آنلاین بپردازند.

الگوریتم ونیز

الگوریتم venice قبل از اینکه آپدیت‌های جدید گوگل روی کار بیاید، وجود داشت. به این صورت که ممکن بود شما گاهی اوقات چیزی را در گوگل جستجو کنید و به یک نتیجه غیرمنطقی و غیر مرتبط برسید اما از آنجا که آپدیت‌های جدید روی کار آمده، دیگر چنین اتفاقی را تجربه نمی‌کنید. در نتیجه نتایجی که به دست می‌آورید، مطابق با چیزی است که داخل سایت جستجو کرده‌اید. همین موضوع باعث می‌شود که خیلی راحت مطالب داخل سایت را تفکیک کرده و آنها را درک کنید که در بهبود نتایج محلی تاثیر بسیار زیادی دارد و آن را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین الگوریتم‌ها داخل گوگل می‌شناسند. از سال ۲۰۱۲ آن را وارد الگوریتم‌های گوگل کردند تا بتوانند در جستجوی محلی نقش مهمی داشته باشند و موقعیت جغرافیایی فرد یا آدرس IP را در نشان دادن نتایج در نظر بگیرند.

الگوریتم فِرد

الگوریتم فرد (Fred) که در سال 2017 توسط گوگل معرفی شد، یک تحول بزرگ در دنیای سئو ایجاد کرد. این الگوریتم با هدف بهبود کیفیت نتایج جستجو و مبارزه با سایت‌هایی که به جای ارائه محتوای ارزشمند، بر روی تبلیغات و تکنیک‌های اسپم تمرکز داشتند، طراحی شده بود. یکی از اصلی‌ترین اهداف گوگل، ارائه بهترین تجربه کاربری به کاربران است. الگوریتم فرد با شناسایی و جریمه کردن سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت و تبلیغات زیاد داشتند، به بهبود تجربه کاربری کمک شایانی کرد. این الگوریتم با شناسایی و جریمه کردن سایت‌هایی که از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کردند، به ایجاد یک فضای رقابتی سالم‌تر در دنیای سئو کمک کرد. الگوریتم فرد به صاحبان سایت‌ها یادآوری کرد که تولید محتوای باکیفیت و مرتبط با نیاز کاربران، مهم‌ترین عامل برای موفقیت در دنیای دیجیتال است.

الگوریتم آتوریتی

الگوریتم Page Authority (PA) که توسط شرکت Moz توسعه یافته، یکی از ابزارهای قدرتمند در حوزه سئو است. این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا اعتبار و قدرت هر صفحه وب را ارزیابی کند و نتایج جستجو را به گونه‌ای مرتب کند که صفحات باکیفیت‌تر و مرتبط‌تر در رتبه‌های برتر قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین اهداف این الگوریتم، کاهش تعداد تبلیغات بی‌ربط و مزاحم در نتایج جستجو است. با استفاده از PA، گوگل می‌تواند صفحات وب را بر اساس کیفیت محتوا و ارتباط آن‌ها با عبارت جستجو رتبه‌بندی کند و از نمایش صفحات پر از تبلیغات بی‌ربط جلوگیری کند. با کاهش تبلیغات مزاحم و نمایش نتایج مرتبط‌تر، تجربه کاربری به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. کاربران به سرعت می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند و نیازی به صرف زمان برای جستجو در میان نتایج نامربوط ندارند.

الگوریتم ماه عسل (honeymoon)

الگوریتم ماه عسل گوگل (Google Honeymoon) یک پدیده جالب در دنیای سئو است که در سال 2004 معرفی شد. این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا سایت‌های جدید را به دقت ارزیابی کرده و رتبه واقعی آن‌ها را مشخص کند. وقتی یک سایت جدید ایجاد می‌شود و محتوای باکیفیتی تولید می‌کند، گوگل آن را به سرعت در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. این دوره زمانی که سایت جدید در رتبه‌های برتر قرار دارد و گوگل آن را به دقت زیر نظر دارد، “ماه عسل” نامیده می‌شود.

الگوریتم مدیک

الگوریتم مدیک گوگل که در سال 2018 معرفی شد، یک به ‌روز رسانی اساسی در هسته الگوریتم‌ های گوگل بود که به طور خاص بر روی بهبود کیفیت نتایج جستجو در حوزه‌های مرتبط با سلامت، پزشکی و سبک زندگی تمرکز داشت. این الگوریتم با هدف شناسایی و رتبه‌بندی دقیق‌تر وب‌سایت‌هایی که اطلاعات مرتبط با سلامت ارائه می‌دهند، طراحی شده است. اطلاعات نادرست در حوزه سلامت می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای افراد داشته باشد. به همین دلیل، گوگل با معرفی الگوریتم مدیک تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که کاربران به اطلاعات دقیق و قابل اعتماد دسترسی داشته باشند. الگوریتم مدیک به شدت بر کیفیت محتوا تأکید دارد. وب‌سایت‌هایی که محتوای تخصصی، معتبر و قابل اعتماد تولید می‌کنند، در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب می‌کنند. این الگوریتم توانایی بالایی در شناسایی وب‌سایت ‌هایی دارد که اطلاعات نادرست، گمراه‌کننده یا تبلیغاتی ارائه می‌دهند. از طرفی الگوریتم مدیک تأثیر مستقیمی بر کسب‌وکارهای آنلاین به ویژه در حوزه سلامت دارد. وب‌سایت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید مطابق با استاندارد های الگوریتم مدیک بهینه‌سازی شوند تا بتوانند در نتایج جستجو موفق باشند.

الگوریتم گراف دانش

این الگوریتم در سال ۲۰۱۲ معرفی شده است که باعث می‌شود کاربران به اطلاعات خیلی سریع‌تر و راحت‌تر دسترسی پیدا کنند. به این صورت که بیشتر از ۵۰۰ میلیون مفهوم را در نظر می‌گیرد و بیشتر از سه و نیم بیلیون فکس را در بین روابط این مفاهیم داخل خودش جای می‌دهد تا دنیای واقعی و روابط بین موجودات بهتر درک شود. در واقع این الگوریتم باعث می‌شود که شما در مورد مفاهیم واقعی اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید و بتوانید خیلی راحت از طریق فیلم، کتاب و اشخاص، آنها را متوجه شوید که همین سطح کارایی گوگل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

الگوریتم payday loan

این الگوریتم یکی از موثرترین الگوریتم‌ها داخل گوگل شناسایی می‌شود که رتبه سایت اسپم را در صفحه نتایج جستجو کاهش می‌دهد. آن را در سال ۲۰۱۳ معرفی کردند که باعث شد گوگل بتواند آپدیت‌های جدید آن را هم ارائه کند تا از مواجهه کاربر با سایت اسپم و تقلبی جلوگیری کند و رتبه آنها را پایین بیاورد. حتی اگر شما از کلمات کلیدی پرکاربرد و مرتبط استفاده کنید اما محتوای شما مناسب نباشد و هیچ ربطی به کلمات کلیدی نداشته باشد، گوگل خیلی راحت آن را شناسایی کرده و رتبه شما را تنزل می‌دهد.

الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی که با عنوان Goolgle pirate شناسایی می‌شود، یکی از الگوریتم‌های گوگل است که حقوق کپی رایت را نقض می‌کند. در سال ۲۰۱۲ آن را معرفی کردند تا دنیای وب، محیط بهتری برای رضایت کاربران داشته باشد. در واقع به منظور حق کپی رایت است که باعث می‌شود شما تشویق شوید تا یک محتوای یونیک و منحصر به فرد داشته باشید و از سایت‌های دیگر کپی نکنید که هرگونه تصویر، ویدیو و متن کپی شده را حذف می‌کند. اگر این موضوع بیشتر از ۵۰ درصد باشد، مجازاتش سنگین است؛ تا جایی که می‌تواند باعث حذف و از بین رفتن URL شود.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر تحت عنوان pigeon شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۴ آن را معرفی کردند، یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌هایی است که در گوگل وجود دارد و باعث می‌شود اطلاعات دقیق‌تر در اختیار مخاطب قرار بگیرد. جستجوی کاربر و اطلاعات داخل نقشه در این الگوریتم با یکدیگر ترکیب می‌شود تا شما به یک نتیجه محلی خوبی برسید. مثلاً اگر بخواهید محصولی را خریداری کنید، سئوی محلی اتفاق می‌افتد؛ به این صورت که نزدیک‌ترین محل به خانه شما شناسایی می‌شود تا خیلی راحت‌تر بتوانید کارتان را پیش ببرید.

الگوریتم پیج لایوت

الگوریتم page layout یکی از الگوریتم‌های گوگل است که در سال ۲۰۱۲ آن را معرفی کردند. هدف آن این است که از تبلیغات زیاد جلوگیری کند. از آنجایی که آپدیت‌های زیادی در گوگل انجام شده، این الگوریتم به صورت کاملا اتوماتیک کار می‌کند و نیاز نیست که کسی بخواهد آن را تحت کنترل بگیرد. هدف این است که کاربر از ورود به یک سایت تجربه بهتری داشته باشد و مدام با تبلیغ‌های نامرتبط مواجه نباشد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، آن سایت پنالتی شده و جریمه خواهد شد. در نتیجه شما در تبلیغات باید حد اعتدال را رعایت کنید تا مخاطب خسته نشود.

الگوریتم E_A_T

این الگوریتم روی سه مبنای اصلی کار می‌کند که آن هم تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد است. یعنی این مفاهیم باید داخل سایت اجرا شود تا گوگل شما را در رتبه‌های اول جای دهد. منظور تخصص فرد نویسنده، اعتبار صفحه سایت و قابلیت اعتماد در اطلاعات صحیح سایت است. این الگوریتم بیشتر روی مسئله سلامت و مالی افراد تمرکز دارد که البته وضعیت جان و مال افراد را هم در نظر می‌گیرد. برای این آپدیت معمولاً یک سری معیار مشخص را در نظر گرفتند تا بتوانند رتبه سایت را ارتقا دهند و اعتماد افراد را جلب کنند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار تحت عنوان hummingbird شناسایی می‌شود که آن را در سال ۲۰۱۳ معرفی کردند و بیشتر روی جستجوی معنا و مفهوم جملات تمرکز دارد. به این صورت که اول به سراغ پیش‌بینی نیاز کاربر می‌روند؛ مخصوصاً اگر جستجوی صوتی اتفاق افتاده باشد. سپس بهترین نتیجه جستجو را در اختیار او قرار می‌دهد. اگر ابهام در جملات وجود داشته باشد یا اشتباه تایپی رخ بدهد، می‌تواند آن را اصلاح کند و نتیجه مورد انتظار را نمایش دهد. حتی می‌تواند مترادف‌ها و اصطلاحات مرتبط با کلمات کلیدی را هم شناسایی کند و یک مطلب با کیفیت را در اختیار مخاطب قرار دهد.

الگوریتم MUM

این الگوریتم که خیلی جدید است و در سال ۲۰۲۱ معرفی شده است. از پردازش زبان و هوش مصنوعی استفاده کرده و چند کار را به صورت همزمان مدیریت می‌کند؛ به این صورت که می‌تواند ویدئو، تصویر، متن به زبان‌های مختلف و سایت‌های متفاوت را در هر زبانی درک کند و تجزیه تحلیل داده‌ها را در اختیار او قرار دهد. انجام این کار باعث می‌شود دانش معنایی گوگل تا حد زیادی ارتقا پیدا کند، جستجوی بین‌المللی بیشتر شود و بین متن و محتوا ارتباط عمیق‌تری شکل بگیرد.

الگوریتم فرست ایندکس

این الگوریتم به عنوان یک تغییر مهم در سیاست رتبه‌بندی گوگل معرفی می‌شود؛ به این صورت که رتبه‌بندی را از نسخه دسکتاپ به نسخه موبایل تغییر می‌دهد. از آنجا که کاربران بیشتر از موبایل استفاده می‌کنند، در نتیجه باید بهترین تجربه را هم از این موضوع کسب کنند که این الگوریتم روی این قضیه خیلی تمرکز دارد.

الگوریتم برت

الگوریتم Bert از طریق هوش مصنوعی کار می‌کند؛ به این صورت که مفهوم جملات یا عباراتی که کاربر جستجو کرده را درک می‌کند. از روی کلمات قبل و بعد می‌تواند آنها را حدس بزند. در نتیجه ساختارهای زبانی پیچیده را هم تشخیص می‌دهد و نتایج دقیق‌تری را در اختیار شما می‌گذارد. حتی می‌تواند کلمات اضافی را شناسایی کرده و آنها را درک کند. مثلاً اگر حروف اضافه را به معنای تغییر در معنای جمله استفاده کرده باشید، خیلی راحت آن را حدس می‌زند.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم Rankbrain در سال ۲۰۱۵ معرفی شده که باز هم از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. سیگنال‌ها را با نتایج موتور جستجو تطبیق می‌دهد و آنها را رتبه‌بندی می‌کند. هدف آن این است که جستجوها را بهتر درک کند و نتایج مرتبط با آنها را نشان دهد؛ به این صورت که عبارات جستجو را از لحاظ معانی تجزیه تحلیل می‌کند و تعامل کاربر را با گوگل افزایش می‌دهد. همین باعث می‌شود که کاربر نتیجه بهتری بگیرد که معمولا بهینه سازی کلمات کلیدی و استفاده از آنها به شکل متعادل در این الگوریتم تاثیر بسیار زیادی دارد.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم penguin به عنوان یکی از مهمترین الگوریتم‌ها در گوگل شناسایی می‌شود. آن را در سال ۲۰۱۲ معرفی کردند. هدف این است که سایت‌هایی که قرار است از تکنیک‌های غیرقانونی و نامشروع استفاده کرده را شناسایی کرده و آنها را مجازات کند. مثلاً اگر شما لینک دهی ضعیف داشته باشید یا لینک دهی اسپم را استفاده کنید یا خیلی از تکنیک‌های بهینه‌سازی استفاده کنید که با کیفیت نیستند، تاثیر منفی آنها را به شما نشان می‌دهد. فرقی ندارد که لینک سازی داخلی باشد یا خارجی یا مثلاً اینکه به سراغ استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط بروید یا بخواهید که آنها را در محتوای نامرتبط استفاده کنید که این موضوع توسط گوگل خیلی دقیق شناسایی می‌شود تا بتوانند از این اتفاقات جلوگیری کند و کاربر هم تجربه بهتری داشته باشد.

الگوریتم سند باکس

الگوریتم سند باکس که آن را تحت عنوان sandbox می‌شناسند، در سال ۲۰۰۴ در گوگل وجود دارد اما این روزها بیشتر ارتقا پیدا کرده است. این الگوریتم اعتبار و کیفیت سایت‌هایی را افزایش می‌دهد که به تازگی تاسیس شده‌اند. در واقع یک جعبه شنی برای سایت‌های تازه کار به وجود می‌آورد تا در عرض ۳ الی ۶ ماه بتواند کیفیت و عملکرد آنها را تحت نظر قرار دهد تا مطمئن شود محتوای خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که معمولاً سرعت بارگذاری، قابلیت سازگاری در گوشی موبایل، لینک‌های مرتبط مقالات با مفهوم صفحات همگی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند و زیر ذره‌بین گوگل هستند.

الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین که آن را در سال ۲۰۰۹ معرفی کردند و در سال ۲۰۱۰ آن را به رسمیت شناختند، یک ابزار بسیار قوی داخل گوگل محسوب می‌شود؛ به این صورت که یک سیستم جدید برای ایندکس کردن است که ایندکس گذاری را تغییرات زیادی مواجه کرده است. ربات‌های گوگل می‌توانند محتواهای تازه را از این طریق شناسایی کنند که قبلا برای آنها کار پیچیده‌تری بود. هدف این است که از این طریق محتوا را به روز رسانی کنند و کیفیت نتیجه جستجو را تا حد زیادی افزایش دهند. همچنین سرعت کارگزاری نتایج جستجو در این نوع الگوریتم هم زیر نظر گرفته می‌شود که همه این‌ها به تجربه بهتر کاربر کمک می‌کند.

الگوریتم محتوای مفید

الگوریتم محتوای مفید که آن را به عنوان helpful content می‌شناسند و در سال ۲۰۲۳ آن را معرفی کرده‌اند، می‌تواند سطح تجربه کاربران را تا حد زیادی ارتقا دهد. در واقع یکی از جدیدترین الگوریتم‌های کارآمد است که روی محتوا تمرکز زیادی دارد؛ محتوایی که بتواند نیاز کاربر را به خوبی پاسخ دهد. این الگوریتم فقط یک صفحه خاص را بررسی نمی‌کند، بلکه کل سایت شما را کاملاً تحت نظر قرار می‌دهد. اگر به هر دلیلی تشخیص دهد که سایت شما محتوای کم ارزش دارد، قطعاً این موضوع روی کل سایت شما تاثیرگذار خواهد بود در نتیجه باید روی محتوایی کار کنید که با توجه به سیاست‌های گوگل مفید شناخته شود. منظور از محتوای مفید محتوایی است که دقیقاً بتواند پاسخ نیازهای مخاطب را بدهد و با سوالی که پرسیده همخوانی داشته باشد تا سطح رضایت او را بالا ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا