آی تیمقالات آموزشی و کاربردی سئو

سئو داخلی چیست؟

سئو می‌تواند یک راهکار مناسب برای بهتر دیده شدن در صفحات نتایج گوگل باشد. زمانی که شما سئو را رعایت کنید؛ قطعاً نتایج آن را به وضوح مشاهده می‌کنید اما سئوها انواع مختلفی دارند که شاید در مورد آنها زیاد تحقیق نکرده باشید. تکنیک‌های هر کدام با یکدیگر فرق دارد؛ یعنی سئوی تکنیکال با دیگر انواع سئوها متفاوت است. یکی از سئوها سئوی داخلی نام دارد که شاید فقط نام آن را شنیده باشید اما دقیقاً ندانید که چرا باید از آن استفاده کنید، چه اصولی دارد و چگونه می‌توانید آنها را برای بهینه‌سازی صفحه سایت خود به انجام برسانید؟ اگر نیازمند کسب اطلاعات در مورد سئوی داخلی هستید، این مبحث را تا انتها دنبال کنید.

سئوی داخلی به چه معناست؟

سئو داخلی را نباید با اصول سئوی معمولی اشتباه بگیریم. اگر شما بخواهید محتوا را میز و صندلی در نظر بگیرید، سئوی داخلی به معنای رنگ دکور و برق کشی آنها است. سئوی داخلی که به آن سئو on page گفته می‌شود، به معنای تمام فعالیت‌ها و کارهایی است که شما می‌خواهید برای بهینه‌سازی اجزای صفحه آنها را انجام دهید. یعنی کاری کنید که کاربر آنها را بپسندد. با انجام این کار در منابع جستجویی رتبه بالاتری می‌گیرید. مثلاً شما در سئوی داخلی باید به بخش‌هایی مانند لینک، تصاویر، محتوا و حتی فضای سفید هم دقت کنید که باعث می‌شود کاربر در محیط احساس راحتی و لذت بیشتری را تجربه کند.

علت اهمیت سئوی داخلی

سوال اینجاست که چرا سئوی داخلی اصلاً اهمیت پیدا می‌کند؟ آیا با وجود پیشرفت‌هایی که داخل تکنولوژی انجام شده، باز هم ظاهر محتوا اهمیت دارد؟ قطعاً بله. به مرور زمان این اهمیت بیشتر هم می‌شود. اگر بخواهیم یک دلیل منطقی برای حرف‌هایمان داشته باشیم، بهتر است به گفته‌های خود شرکت گوگل هم مراجعه کنیم.

طبق گفته‌های گوگل، اولین سیگنالی که باعث می‌شود کاربر ارتباط محتوای نمایش داده شده را با جستجوی خود پیدا کند، همان کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی که به آن کیوورد گفته می‌شود، باید داخل متن و داخل عنوان آورده شده باشد. در نتیجه گوگل خیلی راحت سایت شما را به بقیه نشان می‌دهد اما این موضوع به این معنا نیست که ما فقط کلمات کلیدی را داخل صفحه پر کنیم و بخواهیم هر طور که شده میزان استفاده از آنها را افزایش دهیم تا بخواهیم از رقبای خود پیشی بگیریم. در واقع چیزهای مهمتر دیگری هم وجود دارد.

در واقع ما باید علاوه بر اینکه صفحه خود را به مخاطب نشان می‌دهیم، برای او تجربه خوبی بسازیم، سرعت بارگذاری را افزایش دهیم، نرخ کلیک را بالا ببریم و سعی کنیم بین هدف کاربر از جستجو و محتوا تطبیق به وجود بیاوریم. پس چیزی که از استفاده از کلمات کلیدی اهمیت بیشتری دارد، این است که یک محتوای معتبر و مفید داشته باشیم تا کاربر خیلی راحت بتواند پاسخ سوالات خود را پیدا کند و مطالعه دقیقی روی محتوا داشته باشد. در نتیجه باید فضای سفید، تصاویر اورجینال و کاربری خوبی را به وجود بیاوریم. گاهی اوقات کاربر اصلاً متوجه نیست که در پشت صحنه چه اصول فنی یا تکنیکالی رعایت شده یا مثلاً خارج از سایت چه اتفاقاتی می‌افتد و فقط به داخل سایت نگاه می‌کند که سئوی داخلی دقیقاً همین جا به درد می‌خورد و می‌تواند مستقیماً روی تجربه کاربر و احساس او از سایت ما تاثیر داشته باشد. پس سئوی داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر درست انجام شود، کاربر و گوگل خیلی راحت می‌توانند سایت و صفحات را بهتر درک کنند.

تکنیک‌های سئوی داخلی

برای اینکه شما بتوانید سئوی داخلی را به خوبی به اجرا در بیاورید، باید از تکنیک‌های آن استفاده کنید که ما در این بخش به طور کامل آنها را به شما توضیح می‌دهیم. تکنیک‌های سئوی داخلی با سئوی فنی یا تکنیکال متفاوت است و قطعاً در کنار یکدیگر می‌توانند ارتقای سایت شما را رقم بزنند و نتایج آن را به وضوح ببینید.

شناسایی کلمات کلیدی

برای اینکه بتوانید کلمات کلیدی را شناسایی کنید، ابزارهای زیادی وجود دارد. مثلاً می‌توانید از کیوورد پلنر یا ابزارهایی مثل موارد زیر استفاده کنید:

  • KWfinder
    • KeywordTool
    • Moz
    • SEMrush
    • Ubersuggest
    • Ahrefs

با استفاده از این ابزارها می‌توانید کلمات کلیدی مهم و موثر را راحت‌تر پیدا کنید. کلماتی را پیدا می‌کنید که استفاده از آنها مفید است و بیهوده نخواهد بود. در نتیجه تلاش می‌کنید آنها را به شکل مرتبط داخل محتوا به کار بگیرید. یعنی در واقع این ابزار به شما کلمه‌های کلیدی را نشان می‌دهد که احتمالاً مشتری آنها را جستجو می‌کند. مثلاً اگر شما بخواهید مطلب خود را بیشتر به دیگران نشان دهید، نمی‌توانید داخل سایتی که مربوط به لوازم جانبی موبایل است، طرز تهیه همبرگر را استفاده کنید.

این ابزار به شما کمک می‌کند تا میزان رقابت و حجم جستجو را بهتر بشناسید. از طرفی بعضی از کلمات کلیدی هستند که حجم جستجوی آنها خیلی بالا نیست اما نرخ تبدیل در آنها بسیار بالا است که خودتان از آنها خبر ندارید اما این ابزار، آنها را به شما معرفی می‌کند. البته دقت کنید که هدف شما فقط نباید سرمایه‌گذاری روی این کلمات باشد، بلکه باید یک لیست از آنها داشته باشید تا هرجا که دیدید به مطلب شما مرتبط است، آنها را استفاده کنید. در واقع می‌تواند پایه و اساس کارتان را در سئوی اولیه داخلی رقم بزند. شما باید این مراحل را جدی بگیرید و سعی کنید بهترین کلمات را شناسایی کنید و به هدف خود نزدیک شوید.

بهینه سازی عنوان و متادیسکریپشن

بعد از اینکه کلمات کلیدی را پیدا کردید، باید به سراغ استفاده از آنها در صفحات بروید. مثلاً فرض کنید شما می‌خواهید در مقاله‌ای در مورد طرز تهیه همبرگر صحبت کنید. پس قطعاً طرز تهیه همبرگر یا روش پخت همبرگر جزو عنوان‌های شما باید باشد. عنوان و متادیسکریپشن در واقع جزو قسمت‌های اصلی داخل صفحه هستند که حتماً کلمه کلیدی باید داخل آنها استفاده شود. چیزی که گوگل و کاربر خیلی راحت‌تر آنها را شناسایی می‌کند و متوجه می‌شود که دقیقاً صفحه شما در مورد چه موضوعی صحبت می‌کند تا بتواند آن را به کاربر نشان دهد.

هر چقدر که کلمه کلیدی به عنوان نزدیک‌تر باشد، شانس شما برای دیده شدن بیشتر است. البته منظور ما این نیست که حتماً در اول عنوان این کلمه کلیدی را جای دهید اما اجازه ندهید که فاصله آن خیلی هم زیاد شود.
همه این‌ها را هم زمانی باید انجام دهید که مطمئن باشید استفاده از این کلمه کاملاً منطقی است و باعث بی‌معنی شدن یا بی‌مزه شدن کارتان نمی‌شود و تناسب را به هم نمی‌زند. در کنار کلمه کلیدی می‌توانید از یک سری کلمات دیگر استفاده کنید که باعث جلب توجه می‌شود. مثلاً واژه “رایگان” ناخودآگاه جلب توجه می‌کند یا لغات شیک‌ترین، باکلاس‌ترین، بهترین و جذاب‌ترین باعث می‌شود که از عنوان به نتیجه بهتری برسید.

حتی شما می‌توانید کارتان را با کیفیت‌تر پیش ببرید؛ به این صورت که وارد جستجوی کاربران شوید، عنوان‌های آنها را ببینید، در ذهن خودتان آنها را اصلاح کنید و ببینید چه راهکارهایی برای بهتر کردن عنوان وجود دارد که به آن تحقیق کلمه کلیدی گفته می‌شود. نکته مهمی که در این بین وجود دارد، این است که استفاده از کلمات کلیدی قدرتمند قطعاً تاثیرگذار است اما به شرطی که اغراق و زیاده‌روی اتفاق نیفتد، زیرا کاربر ممکن است آن را شبیه به یک طعمه ببیند و حتی گوگل هم ممکن است چنین برداشتی داشته باشد و اصلاً در صفحه نمایش گوگل آن را نشان ندهد. یا حتی خود مخاطب هم روی آن کلیک نکند، زیرا کاملاً مشخص است که شما اغراق آمیز صحبت می‌کنید.

در بخش متادیسکریپشن حتماً دقت کنید که آن را پر کنید. در واقع در این بخش نشان می‌دهید که مقاله یا مبحث شما دقیقاً در مورد چه موضوعی صحبت می‌کند. داخل این بخش نباید کلمات کلیدی خیلی متفاوتی استفاده کنید. فقط باید مقاله را توصیف کنید و در مورد مهمترین مزایا صحبت کنید. گاهی اوقات ممکن است گوگل بر اساس محتوایی که ارائه داده‌اید و چیزی که کاربر جستجو کرده، خودش یک توضیح را انتخاب کند اما ما توصیه می‌کنیم خودتان هم به صورت جداگانه توضیحات را بنویسید. اگر هم اکنون می‌خواهید محتواهای خود را بررسی کرده و آنها را بهبود ببخشید، حتماً برای محتواهایی که متادسکریپشن ندارند یک توضیح ارائه دهید.

اضافه کردن طبیعی کلمات کلیدی

همیشه بر استفاده صحیح از کلمات کلیدی تأکید می‌کنیم؛ اما دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد و غیرطبیعی از کلمات کلیدی نه تنها به بهبود رتبه شما کمک نمی‌کند بلکه ممکن است به سایت‌تان آسیب بزند. گوگل الگوریتم ‌های پیچیده‌ای دارد که می‌تواند استفاده مصنوعی از کلمات کلیدی را تشخیص دهد و سایت شما را جریمه کند. به جای تکرار بی‌رویه کلمات کلیدی، تمرکز خود را بر تولید محتوای باکیفیت، مرتبط و خوانا بگذارید. استفاده از کلمات کلیدی باید به صورت طبیعی و در راستای بهبود تجربه کاربری باشد.

در حقیقت برای اینکه از افراط در استفاده از کلمات کلیدی جلوگیری شود، باید مراقب باشید. در هر خط از این کلمات استفاده نکنید. معمولاً هر ۲۰۰ کلمه یک بار می‌تواند راهی مناسب برای استفاده از کلمات کلیدی باشد. البته باز هم به شرطی که کاملاً مرتبط آنها را به کار بگیرید که در جای مناسب خودشان قرار داده شوند. استفاده بیش از حد از آنها باعث می‌شود که شما با کیورد استافینگ مواجه شوید و سئوی داخلی شما دچار مشکل شود. کیورد استافینگ یعنی استفاده بی‌مورد بی‌معنی و بیش از حد از کلمه کلیدی داخل محتوا که قطعاً به صفحه سایت شما آسیب وارد می‌کند.

جلوگیری از رقابت با خود

یکی از اشتباهات رایج در سئو داخلی، ایجاد رقابت کاذب بین صفحات مختلف سایت است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که برای یک کلمه کلیدی خاص، چندین صفحه محتوا تولید کنیم. به این پدیده، کنیبالیزیشن کلمات کلیدی می‌گویند. وقتی چند صفحه برای یک کلمه کلیدی مشابه بهینه می‌شوند، موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام صفحه را برای آن کلمه در نتایج برتر نمایش دهند. در نتیجه، تمام صفحات شما از نظر رتبه‌بندی آسیب می‌بینند. به عبارت دیگر، شما در حال رقابت با خودتان هستید و این رقابت باعث می‌شود تا هیچ‌کدام از صفحات شما نتوانند به خوبی در نتایج جستجو ظاهر شوند. عواقب کنیبالیزیشن کلمات کلیدی بسیار جدی است و می‌تواند منجر به کاهش ترافیک سایت، کاهش نرخ تبدیل، کاهش بک لینک ‌ها و در نهایت کاهش اعتبار سایت در موتورهای جستجو شود.

نکته بعدی اینکه گوگل هم اصلاً نمی‌داند برای یک کلمه کلیدی خاص باید کدام صفحه را به مخاطب نشان دهد و اصلا از نشان دادن صفحه شما به طور کل منصرف خواهد شد. اما اگر بتوانید از یک کلمه کلیدی در یک صفحه به شکل مناسب استفاده کنید، قطعاً برای اینکه رتبه بالایی بگیرید، شانستان بیشتر است. به خاطر همین می‌توانید یک جدول محتوا داشته باشید و عبارت کلیدی را همراه URL مقابل آنها ثبت کنید. در نتیجه ببینید که کدام دو صفحه شما یک کلمه کلیدی یکسان دارند و بعد به سراغ حل مشکل بروید. شما می‌توانید دوباره سایت را ساختاربندی کنید؛ یعنی می‌توانید بر اساس نیاز کاربر محتوا را تغییر دهید تا امتیاز شما در نتیجه جستجوی گوگل هم تفاوت پیدا کند. همچنین می‌توانید کلمه کلیدی جدید بسازید یا به سراغ ریدایرکت ۳۰۱ بروید.

تولید محتوای ارزشمند برای سئوی داخلی

تولید محتوای پر فایده و ارزشمند اهمیت بسیار زیادی دارد. محتوایی که یونیک و کاملا خاص و منحصر به فرد باشد. مطلبی که در سایت‌های دیگر عنوان نشده باشد و تفاوت آن را کاملاً احساس کنید. کپی کاری به شدت به سایت شما ضربه می‌زند. اینکه بخواهید فقط جای کلمات را با یکدیگر تغییر دهید، هیچ تفاوتی را ایجاد نمی‌کند.

محتوای شما باید نسبت به رقبای خود خیلی دقیق‌تر، کامل‌تر و مفیدتر باشد. برای این کار می‌توانید به سایت رقبا نگاهی بیندازید و کم و کاستی‌های آنها را پیدا کنید تا خودتان چنین اشتباهاتی را مرتکب نشوید که قطعاً تاثیر بسیار زیادی در موفقیت کار شما خواهد داشت. برای اینکه یک محتوای مفید داشته باشید، کلمات کلیدی را به اندازه سر جای خودشان استفاده کنید و مطابق با نیاز کاربر محتوا تولید کنید. از هجو، زیاده گویی و مطلب نامرتبط قطعاً بپرهیزید. سعی کنید خودتان و اطلاعاتتان را آپدیت نگه دارید و به سراغ اطلاعات کاربردی بروید و اطلاعات کامل‌تری را در اختیار مخاطب قرار دهید. حتماً تصاویر مثل اینفوگرافیک استفاده کنید. برای کاربر ایرانی محتوا نویسی کنید که دقیقاً به درد او بخورد.

استفاده از رابط کاربری خوب

سئوی داخلی وابسته به چیزی است که مخاطب از صفحه شما می‌بیند. یکی از عوامل این است که رابط کاربری خوبی بسازید. یعنی وب سایت شما کاملاً قابل درک باشد و در مدت زمان کوتاهی مخاطب را به محتوای مد نظر برساند. مخاطب باید بداند که دقیقاً در کجای سایت قرار گرفته است، در کدام قسمت‌ها کلیک می‌کند و جابجایی قرار است چگونه انجام شود. صفحات نباید هیچگونه نقصی داشته باشند و تمام اجزای آنها باید قابل مشاهده باشد تا کاربر بتواند آنها را به کار بگیرد.

نشان دادن تجربه یا تخصص

چیزی که برای گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که فردی که محتوا را می‌نویسد، یک فرد کاملا با تجربه و متخصص در آن زمینه باشد که قطعاً ارزش بسیار بالاتری برای او پیدا می‌کند. مثلاً اگر شما می‌خواهیو در حوزه مهندسی محتوا بنویسید، باید کاملاً در این زمینه تخصص و تجربه داشته باشید. در چنین شرایطی قطعاً محتوای شما یونیک خواهد بود و شانس اینکه در گوگل رتبه بالاتری بگیرید، افزایش پیدا می‌کند. باید نشان دهید که نسبت به موضوعات احاطه کامل دارید. باید راه حل آن را با توجه به تجربه‌ای که دارید، ارائه دهید. باید به سراغ نقل قول حرفه‌ای بروید و از منابع کاملاً معتبر کمک بگیرید. حتی می‌توانید به آنها لینک هم بزنید. شما به عنوان یک فرد با تجربه با کسی که فقط یک مقاله را ترجمه کرده، تفاوت زیادی دارید و خودتان می‌توانید مثال‌های جدیدی بزنید که آن مسئله را برای مخاطب تفهیم کند و همین یک سئوی داخلی تروتمیز را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از تصاویر بهینه‌سازی شده

برای سئوی داخلی استفاده از تصاویر بهینه‌سازی شده با کیفیت بالا و خوش رنگ و لعاب اهمیت بسیار زیادی دارند‌. تصاویری که حجم آنها بالا نباشد و سایت خیلی راحت آنها را باز کند اما بتواند به تفهیم بهتر محتوا کمک کند. برای اینکه شما از تصاویر درست استفاده کنید، حتماً باید عنوان را هم درست در نظر گرفته باشید. قبل از اینکه تصاویر داخل سایت آپلود شود، حتماً باید با استفاده از ابزار آنلاین، حجم‌ را کمتر کنید تا همزمان که مخاطب در حال خواندن مطلب است، تصاویر هم برای کاربر نمایش داده شود.

تفاوت سئوی داخلی با سئوی خارجی

عوامل موثری هستند که می‌توانند روی هر دو سئو تاثیرگذار باشند. تفاوت آنها به خاطر المان‌هایی است که داخل وب سایت وجود دارد. معمولاً عواملی که می‌تواند روی سئوی داخلی تاثیرگذار باشد، شامل کیفیت کدنویسی یا همان ساختار فنی، محتوای دیداری، نوشتاری و کاربر پسند است. یعنی زمانی که کاربر وارد صفحه شما می‌شود، تحت تاثیر یک سری عوامل قرار می‌گیرد. در نتیجه می‌تواند تصمیم بگیرد که داخل وبسایت شما بماند یا نه. در صورتی که در سئوی خارجی چنین مواردی اهمیت ندارد و هر چیزی مهم می‌شود که مربوط به خارج سایت باشد. مثلاً فعالیت داخل شبکه اجتماعی یکی از کارهایی است که برای سئوی خارجی باید انجام دهید یا فعالیت‌های بازاریابی و لینک سازی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

سئو چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا