آی تیمقالات آموزشی و کاربردی سئو

گوگل کنسول چیست؟

زمانی که می‌خواهید با استفاده از گوگل به ارتقای سایت خود کمک کنید، باید در مورد اصطلاحات مختلف اطلاعات داشته باشید. اصطلاحاتی که شاید توجه به آنها بتواند جایگاه شما را در گوگل خیلی تغییر دهد. یکی از آنها گوگل کنسول است که آن را تحت عنوان گوگل سرچ کنسول هم می‌شناسند؛ انگار که یک فضای جداگانه درست شده که از داخل مانیتور، وب سایت شما را از هر نظر مورد بررسی قرار می‌دهند اما باید دید که دقیقاً چه ویژگی‌هایی در گوگل کنسول وجود دارد، کاربرد آن چیست یا اصلاً چگونه باید با آن کار کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی این اطلاعات را در اختیارتان قرار دهیم.

گوگل کنسول چیست؟

گوگل کنسول یا همان گوگل سرچ کنسول به یک ابزار رایگان گفته می‌شود که از طریق آن خیلی راحت می‌توانید عملکرد وب سایت خود را ردیابی کنید. یعنی وضعیتی که در نتایج جستجوی گوگل دارید را از طریق این سیستم زیر نظر می‌گیرید و برنامه‌ریزی می‌کنید که چگونه آن را بهتر از قبل کنید. گوگل کنسول باعث می‌شود که در مورد ترافیک وب سایت اطلاعات کاملا مفید و ارزشمند به دست بیاورید و رتبه‌بندی و عملکرد صفحه را بسنجید.

این ابزار برای کسانی مفید است که به عنوان وب مستر فعالیت می‌کنند. همانطور که یک نویسنده به قلم نیاز دارد، وب مستر هم حتماً به سرچ کنسول نیاز دارد تا کارش را پیش ببرد و بدون وجود آن نمی‌تواند روی سئو و به طور کلی بر روی سایت نظارت خوب و درستی داشته باشد و هیچ کاری از پیش نخواهد رفت.

در واقع بالاتر هم به شما گفتیم که گوگل کنسول شبیه به یک فضای پر از مانیتور و لوازم الکترونیکی است که از هر لحاظ می‌تواند وب سایت را بررسی کند و ویژگی‌های آن را تحت نظر قرار دهد. مثلاً اینکه کاربر شما در فلان ساعت از کجا وارد سایت شد، به خاطر جستجوی چه کلمه‌ای این اتفاق افتاد و در نتیجه چقدر در سایت شما ماند. همه این اطلاعات کمک می‌کند که شما بدانید در چه نقطه‌ای پیشرفت دارید و از چه طریق می‌توانید مخاطب جذب کنید.

تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل کنسول چیست؟

گوگل آنالیتیکس یکی از تحلیلگرهای قوی گوگل محسوب می‌شود و جزو ابزارهای رایگان است که خیلی راحت از طریق آنها می‌توانید کاربران پیج و رفتار آنها را تجزیه و تحلیل کنید اما تفاوت ان با گوگل کنسول بسیار مهم است. گوگل کنسول قبل از اینکه کاربر وارد سایت شود او را بررسی می‌کند. یعنی اینکه از کجا وارد شده را مهم می‌داند اما گوگل آنالیتیکس رفتار و تعامل کاربر را بعد از اینکه وارد سایت می‌شود، تجزیه تحلیل می‌کند.

اگر شما گوگل کنسول داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید عملکرد سایت را در صفحه نتایج جستجو ببینید اما اگر گوگل آنالیتیکس داشته باشید، متوجه می‌شوید که ورود کاربر به سایت از چه طریق بوده است. مثلاً آیا از طریق شبکه‌های اجتماعی، گوگل یا کمپین‌های تبلیغی وارد شده است؟‌اینکه کاربر چه ویژگی‌هایی دارد که مثلاً سن، جنسیت، محل زندگی و مواردی از این قبیل بررسی می‌شود و هم اینکه داخل سایت چه رفتاری داشته و نحوه تعامل او با وب سایت شما چگونه بوده است.

هر دو مورد برای اینکه بتوانید روی سایت خود احاطه و کنترل بیشتری داشته باشید، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در واقع گوگل آنالیتیکس باعث می‌شود که مدت زمان هر کدام از بخش‌ها بررسی شود و گوگل کنسول در صفحه نتایج جستجو و تعداد کلیک‌های کاربر را بررسی می‌کند. شما می‌توانید نرخ تبدیل کاربر را از طریق آنالیتیکس بررسی کنید اما خطاها، بک لینک‌ها و مشکلات سایت را از طریق گوگل کنسول جزیه تحلیل کنیم. اگر بخواهیم در یک جمله تفاوت آنها را توضیح دهیم، باید بگوییم که گوگل کنسول بیشتر روی سئو تمرکز می‌کند اما گوگل آنالیتیکس برای همه بخش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند مفید واقع شود.

کاربرد گوگل کنسول

کاربرد گوگل کنسول

سوال مهمی که باید به آن پاسخ بدهیم، این است که اصلاً کاربرد گوگل کنسول چیست و چگونه می‌تواند به ما کمک کند. کاربردهای زیادی برای گوگل سرچ کنسول وجود دارد که آن را شبیه به یک اتاق مانیتورینگ می‌بیند، شما به کمک آن می‌توانید خیلی راحت در نتایج گوگل وضعیت صفحات سایت را ببینید. با استفاده از آن می‌توانید کاربردهای زیر را تجربه کنید.

شناسایی صفحاتی که بازدید آنها بیشتر از بقیه است را خیلی راحت از طریق گوگل کنسول تجربه می‌کنید و می‌توانید رتبه‌بندی وب سایت را در نتایج جستجو خیلی از قبل بهتر کنید. خیلی راحت می‌توانید ایرادات تکنیکال و فنی را داخل وب سایت شناسایی کرده و آنها را به طور کامل برطرف کنید. با استفاده از گوگل کنسول وضعیت بازدید کنندگان یا همان ترافیک را زیر نظر می‌گیرید و کاملاً متوجه می‌شوید که کدام کاربر از کجا وارد سایت شده و برای استفاده از سایت شما از چه دستگاهی استفاده می‌کند.

همچنین تمامی کلمات کلیدی که کاربر آنها را سرچ کرده و وارد وب سایت شما شده است، هم نمایش داده می‌شود. مثلاً اگر شما بخواهید وب سایتی را راه‌اندازی کنید که در مورد لوازم جانبی موبایل باشد، گوگل سرچ کنسول به شما اطلاعات می‌دهد که چه کلمه کلیدی سرچ شده از کدام وب سایت کاربر وارد سایت شما شد؟ آیا لوازم جانبی آیپد بیشتر از بقیه سرچ شد یا مثلاً لوازم جانبی موبایل سامسونگ بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفت که همه این‌ها به شما کمک می‌کند بدانید چه محتوایی را باید بیشتر تولید کنید، زیرا مخاطب بیشتری برای آن وجود دارد.

ویژگی‌های گوگل کنسول

گوگل سرچ کنسول یک سری ویژگی‌ها دارد.‌ در واقع آن را به عنوان یک ابزار جادویی برای تجزیه تحلیل می‌شناسند و به شما تمامی اطلاعات مهم را ارائه می‌دهد. برای اینکه کاربران بتوانند متوجه اشتباهاتشان بشوند و ببینند که چرا در رقابت رتبه بالایی ندارند و کاربران سایت آنها را در صفحه اول نمی‌بینند، حتماً به این ابزار نیاز دارد. هیچ خبری هم از پیچیدگی‌ها و سردرگمی‌های مربوط به تهدیدی گوگل آنالیتیکس وجود ندارد. تحلیلگر گوگل شاید یک سری اطلاعات پیچیده در اختیارتان قرار دهد که اصلاً آنها سر در نمی‌آورید. در صورتی که گوگل کنسول اطلاعات واضح و کاملاً کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما را سردرگم نمی‌کند. در واقع یکی از بهترین ابزارهایی است که به شما کمک می‌کند حداکثر امکانات و کیفیت را بتوانید در کارتان تجربه کنید و خیلی راحت شما را به رتبه‌های بالا و جذب ترافیک بالاتر نزدیک می‌کند. به خاطر اینکه ویژگی‌های بسیار جذابی را برای کاربران در نظر می‌گیرد.

بخش‌های اصلی گوگل کنسول

برای اینکه بتوانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید، باید بخش‌های اصلی آن را بشناسید. شما اول باید وارد سرچ کنسول گوگل شوید و در آنجا سایت خود را به ثبت برسانید. پروسه ثبت سایت در آنجا حدوداً ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد که این حداقل تایمی است که برای ثبت سایت وجود دارد. سپس اطلاعات لازم به سرچ کنسول ارائه می‌شود. بعد از اینکه بخش‌های مختلف وب سایت فعال شدند، از طریق آنها خیلی راحت می‌توانید اطلاعات کسب کنید؛ تقریبا شبیه به تحلیلگر اینستاگرام عمل می‌کند و اطلاعات زیادی را در مورد کاربران در اختیار شما قرار می‌دهد. بخش‌های مختلفی برای گوگل سرچ کنسول وجود دارد که شامل موارد زیر است:

1. بخش overview

این بخش به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند وضعیت سایت شما را به صورت کلی بررسی کند. زمانی که شما وارد صفحه سرچ گوگل کنسول می‌شود، این اولین صفحه‌ای است که با آن مواجه خواهید شد. از وضعیت سایت شما یک نمای کلی در اختیارتان قرار می‌گیرد که اطلاعات آن کاملاً مفید است و به دردتان می‌خورد اما اگر می‌خواهید نگاه شما به سایت دقیق‌تر باشد، باید هر کدام از بخش‌ها را به صورت جداگانه تجزیه تحلیل کنید که در ادامه راجع به آنها توضیح خواهیم داد.

2. بخش performance

این بخش مربوط به بازدید میزان کلیک، نرخ تبدیل و ایمپرشن است. همچنین میانگین رتبه شما را هم نمایش می‌دهد که بر اساس هر کدام خیلی راحت می‌توانید وضعیت خود را ببینید. در بخش کلیک متوجه می‌شوید کسانی که در صفحه سایت شما بودند، چند بار روی محتوای سایت کلیک کرده‌اند و چه محتوایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ حتی عکس، ویدیو و متن‌ها به صورت جداگانه نمایش داده می‌شوند.
بخش ایمپرشن یا Impression به تعداد دفعاتی مربوط می‌شود که کاربر با سایت شما مواجه شده است. فرقی ندارد که کاربر از صفحه گوگل پایین آمده و روی سایت شما کلیک کرده یا صفحه شما از اول بالا بوده است. در هر صورت به تعداد دفعاتی که سایت شما نمایش درآمده باشد، ایمپریشن گفته می‌شود؛ حتی اگر شما رتبه نهم را در گوگل داشته باشید.

مطلب بعدی که در مورد آن صحبت می‌شود، نرخ تبدیل یا همان CRT است. نسبت تعداد کلیک‌ها به تعداد ایمپریشن را نرخ کلیک می‌گویند. فرض کنید که شما در یک بازه زمانی مشخص ۵۰۰ ایمپریشن دارید و کاربر شما هم در همان بازه زمانی که گفتیم، ۵۰ بار روی آن کلیک کرده است که نرخ تبدیل آن را به عنوان درصد به شما بیان می‌کنند.

بخش بعدی مربوط به میانگین رتبه است که معمولاً به صورت Average position نوشته می‌شود. در این قسمت شما می‌توانید میانگین رتبه‌ای که برای یک کلمه کلیدی یا یک صفحه خاص در سایتتان در یک بازه زمانی مشخص وجود دارد را ببینید. نباید آن را با رتبه خود در گوگل اشتباه بگیرید. رتبه گوگل مربوط به تمامی نتایجی است که از سایت به دست آورده اید اما این مربوط به یک مطلب یا یک کلمه کلیدی خاص است.

3. بخش URL Inspection

در این بخش شما می‌توانید آدرس هر کدام از صفحه‌هایی که داخل سایت وارد کردید را ببینید و وضعیت نمایش آنها را داخل گوگل بررسی کنید. مثلاً متوجه می‌شوید که آیا فلان صفحه داخل نتایج جستجوی گوگل ایندکس شده است؟ چه کلمات کلیدی برای آن استفاده شده است؟ آیا مشکلی برای آن وجود دارد که رتبه آن را پایین آورده است؟ در هر صورت نمایش هر کدام از صفحات را می‌توانید بررسی کنید و خطاهای احتمالی را هم مشاهده کنید.

4. بخش Index

بخش ایندکس وضعیت سایت شما را نشان می‌دهد. گزارش ایندکس در واقع مربوط به اطلاعاتی است که چه صفحاتی از سایت شما توسط گوگل ایندکس می‌شود. هشدارها و خطاها مربوط به آنها چیست؟ چه اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد؟ هر کدام از آنها شامل سه بخش می‌شود که اولین مورد صفحات یا pages هستند. شما می‌توانید در این بخش صفحات ایندکس شده یا ایندکس نشده از طریق گوگل را ببینید که صفحات ایندکس شده با رنگ سبز نمایش می‌دهند و ایندکس نشده رنگ خاکستری دارند.
بخش دیگری هم به نام علت ایندکس نشدن یاWhy Pages Are Not Indexed وجود دارد که از طریق آن متوجه می‌شوید که علت ایندکس نشدن بعضی از صفحات شما چیست. سپس می‌توانید آن را بررسی کنید، خطاها را برطرف کنید و درخواست ایندکس را دوباره از طریق دکمه گوگل ارسال کنید.

بخش بعدی مربوط به نقشه سایت یا همان Sitemaps است؛ به این صورت که می‌توانید از آن شبیه به یک نقشه راه استفاده کنید. این بخش به گوگل اعلام می‌کند که کدام یک از قسمت‌های سایت شما باید ایندکس شود. یعنی کدام قسمت از سایت را باید بگردد تا سریعتر و دقیق‌تر ایندکس را انجام دهد. مثلاً اگر شما یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید، می‌توانید از این بخش به گوگل کمک کنید تا از این طریق خیلی سریع‌تر محصولات مختلف و خدمات را پیدا کند و نقشه متوجه بخش‌های مختلف سایت شما بشود.
بخش دیگر مربوط به حذف محتوا از گوگل یا همان Removals است. بعضی از صفحات داخل گوگل هستند که دیگر در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شوند و اصلاً کار بد نیستند. شما باید درخواست کنید که این صفحات حذف شوند و فضای سایت شما را شلوغ نکنند. البته قبل از حذف آنها حتماً باید یک سری اقدامات را از داخل وب سایت انجام دهید که مسیر آن کاملاً مشخص است. مثلاً یکی از این کارهایی که باید به انجام برسانید، ریدایرکت ۳۰۳ به صفحات دیگر است.

5. بخش Experience

بخش experiences همان تجربه کاربر نشان می‌دهد که سایت شما در گوگل کنسول از نظر کاربر عملکردی دارد. شما از این طریق متوجه می‌شوید که چگونه توانستید یک تجربه کاربری خوب را برای کاربر سایت رقم بزنید که معمولاً سه پارامتر را برای آن در نظر می‌گیرند که اولین مورد page experience است. به این صورت که نشان می‌دهد کاربر زمانی که از سایت شما بازدید می‌کرده، چه تجربه‌ای داشته است؟ خلاصه‌ای از تجربه او در این قسمت در اختیار شما قرار می‌گیرد که این تجربه می‌تواند بر اساس معیارهایی مثل ریسپانسیو بودن صفحه یا همان سرعت بارگذاری باشد.

بخش دیگر در این مورد Core Web Vitals است. در این بخش یک سری عوامل حیاتی در نظر گرفته می‌شود. مثلاً کارایی و سرعت سایت تحت نظر قرار گرفته می‌شود تا رتبه آن را به صورت جداگانه به شما نشان دهد. اگر دیدید که در این بخش نمودار سبز دارید، یعنی سرعت وب سایت شما خوب است و خیلی سریع می‌توانید به درخواست‌های کاربر پاسخ بدهید.

بخش بعدی Mobile Usability است. در این بخش شما می‌توانید ترافیک سایت را از طریق موبایل نگاه کنید. بسیار مهم است که این بخش برای کاربر کاملاً ریسپانسیو باشد و بتواند کل صفحه را ببیند و از تمامی اطلاعات استفاده کند که اگر ارور زرد یا قرمز داشته باشید، هر کدام معانی خاص خودشان را دارند که از توضیحات می‌توانید آنها را متوجه شوید.

6. بخش Enhancements

این بخش مربوط به حضور قدرتمند داخل گوگل محسوب می‌شود و به شما کمک می‌کند که اطلاعات بیشتری از سایتتان داشته باشید. هر چقدر که حضور شما قوی‌تر و پررنگ‌تر باشد، در این بخش وضعیت بهتری را مشاهده می‌کنید که معمولاً سه پارامتر را برای آن بررسی می‌کنند که اولین مورد مربوط به مسیر راه کاربر یا Breadcrumbs است. داخل آن یک سری لینک کوچک وجود دارد که آن را در بالای صفحه وب می‌توانید ببینید. از طریق آنها مسیر را خیلی راحت‌تر پیدا می‌کنید. مثلاً متوجه می‌شوید که بخش خدمات محصولات یا آموزش‌ها در کدام قسمت سایت قرار گرفته و چگونه می‌توانید آنها را تغییر دهید.

بخش دیگر که در این مورد بررسی می‌شود، شامل پرسش و پاسخ متداول یا همان FAQ است که قطعاً می‌تواند شانس شما را برای افزایش امتیاز بالاتر ببرد. زمانی که سوالات متداول در سایت شما وجود دارد، قطعاً نتیجه بهتری در گوگل می‌گیرید و کلیک بیشتر خواهد بود. اگر می‌خواهید در نتایج گوگل زیر عنوان هم اضافه کنید، می‌توانید از افزونه WP FAQ Schema Markup for SEO استفاده کنید یا اینکه به سراغ ابزار سئو یواست و ویرایشگر گوتنبرگ بروید و پرسش و پاسخ را اضافه کنید. سپس نتیجه آن را خواهید دید مبحث دیگر مربوط به نوار جستجو یا همان Sitelinks Searchbox است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد؛ برای اینکه بخواهید یک صفحه خاص را پیدا کنید. نام برند سایت را ثبت کنید. اگر این بخش فعال باشد، خیلی راحت می‌توانند از این طریق شما را پیدا کنند که قطعاً یک ویژگی بسیار مهم برای وارد شدن سریع‌تر به سایت شما محسوب می‌شود.

بخش دیگری که در این مبحث آن را بررسی می‌کنند، مربوط به Review Snippets است که در سرچ گوگل آن را به عنوان یک ویژگی کاملاً جذاب می‌شناسند. از این طریق که فضای سایت را برای کاربر خیلی جذاب می‌کند. اگر آن را فعال کنید، قطعاً می‌توانید از حداکثر نظرات مثبت کاربران مطلع شوید و آن را در نتایج گوگل هم نمایش دهید که خودش باعث جذب مشتری و مخاطب می‌شود و نرخ تبدیل را بالا می‌برد. معمولاً به صورت ریویو ستاره‌دار آنها را مشاهده می‌کند.

7. بخش Security & Manual Actions

این بخش مربوط به اقدامات دستی و امنیت گوگل کنسول است که از طریق آن می‌توانید خیلی راحت اقدامات دستی و امنیت را در مورد وب سایت متوجه شوید. اطلاعاتی که داخل آن وجود دارد،  باعث می‌شود مشکلات را خیلی سریع‌تر شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آنها کنید. حتی می‌توانید از خیلی از اخطارهای امنیتی هم پیشگیری کنید. اگر قرار باشد کسی برای شما لینک نامعتبر بفرستد یا سئوی کله سیاه اتفاق بیفتد، خیلی راحت از این طریق هشدار را دریافت می‌کنید و جلوی این اتفاق را می‌گیرید.

8. بخش تنظیمات Legacy

این بخش در گوگل کنسول برای اقدام تبلیغاتی به کار می‌رود که استاندارد یک تبلیغ را در حالت موبایل یا دسکتاپ ندارد و به شما کمک می‌کند که بتوانید این مشکل را برطرف کنید. البته که یک سری از اقدامات گمراه کننده را هم گزارش می‌دهد. اگر هم شما نوتیفیکیشن یا اعلان بدافزار داشته باشید، باز هم به شما اعلام می‌کند.

9. بخش گزارش Links

از طریق این بخش خیلی راحت می‌توانید وضعیت لینک خارجی و داخلی را ببینید. لینک‌های خارجی که از وبسایت‌های دیگر وارد سایت شما شدند و لینک‌های داخلی که وضعیت وب سایت شما را به نمایش می‌گذارند.

10. بخش Setting

در نهایت وارد بخش تنظیمات گوگل کنسول می‌شوید که تنظیمات کلی در جستجوی کنسول را می‌توانید ببینید و حتی می‌توانید آدرس را هم تغییر دهید که چهار بخش در آن وجود دارد.

بخش اول مربوط به تغییر آدرس سایت، بخش دوم مربوط به دسترسی کاربر، بخش بعدی مربوط به تغییر مالکیت حساب و بخش آخر مربوط به وضعیت شما از لحاظ اتصال سرچ کنسول به دیگر سرویس‌های گوگل است.
بخش دیگری هم به نام About وجود دارد که از طریق آن خیلی راحت می‌توانید دامنه را حذف کنید. در نهایت هم بخش Crawling را می‌بینید که تنظیمات کراول‌های گوگل را از طریق آن تماشا خواهید کرد.

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

کار با گوگل سرچ کنسول

اگر شما به تازگی سایت راه‌اندازی کرده‌اید یا مثلاً مدیر سایت یا سئو کار هستید، حتماً باید بلد باشید که با گوگل کنسول کار کنید. در واقع شبیه به یک دستیار بسیار مهم برای شما عمل می‌کند که حتماً باید تحلیل‌های آن را بلد باشید. اولین کاری که باید به انجام برسانید، این است که این سرویس را ثبت کنید. از طریق سایت رسمی سرچ کنسول می‌توانید این کار را به انجام برسانید.

برای اینکه مطمئن شوید وب سایت شما سرچ گوگل کنسول را دارد، باید یک سری مراحل را طی کنید. اول وارد حساب گوگل شوید و بعد صفحه سرچ کنسول را باز کنید. در نهایت باید آدرس یا همان دامنه وب سایت را تایپ کنید. روی دکمه ادامه کلیک کنید. اگر ثبت سایت شما داخل سرچ کنسول انجام شده باشد، با یک صفحه مواجه می‌شوید که تمامی اطلاعات مربوط به وب سایت را نشان می‌دهد. اگر هم ثبت نشده باشد، این موضوع به شما اعلام می‌شود که باید مراحل ثبت را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا