آی تیمقالات آموزشی و کاربردی سئو

درآمد یک سئوکار چقدر است؟

همانطور که می‌دانید فعالیت در شغل‌های اینترنتی این روزها بیش از هر زمان دیگری پررنگ‌تر شده است؛ مخصوصاً از زمانی که کرونا اتفاق افتاد. همه سعی کردند از طریق اینترنت پول در بیاورند و راهکارهایی را امتحان کردند که فرصت دورکاری را در اختیار آنها قرار می‌داد. سئو یکی از شغل‌های خیلی مهم همراه با بازار کار خوب نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا محسوب می‌شود. یعنی اگر شما در این مورد سررشته داشته باشید، می‌توانید در هر جایی کار پیدا کنید اما سوال اینجاست که آیا اصلاً ارزش وارد شدن به این حوزه بالاست؟ آیا درآمد خوبی در ایران برای این شغل وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا در مورد درآمد سئوکار با شما صحبت کنیم.

عوامل تعیین کننده درآمد سئوکار

قبل از اینکه بخواهیم یک عدد دقیق در مورد درآمد سئوکارها به شما بگوییم، باید یک سری عوامل را بررسی کنیم و بگوییم که چرا یک سئوکار نسبت به دیگری درآمد متفاوت‌تری دارد؟ عوامل تعیین کننده درآمد این افراد شامل موارد زیر است:

  سطوح درآمد مختلف

بدون شک که در بسیاری از مشاغل درآمد افراد با یکدیگر متفاوت است. یعنی ممکن است دو پزشک با یک تخصص و یک میزان از تحصیلات درآمد متفاوت داشته باشند که این یک اتفاق طبیعی است. در کشور ما ایران هم چنین چیزی رخ می‌دهد. در مورد سئوکار هم حتماً شما چنین چیزی را تجربه می‌کنید. در هر صورت کیفیت کار افراد؛ تجربه آنها یا پیچیدگی پروژه‌هایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، باعث می‌شود که درآمد هم با یکدیگر فرق کند.

مشتریان محلی یا بین المللی

اگر شما متخصص سئو باشید که با مشتری بین‌المللی کار می‌کنید، قطعاً درآمد تان خیلی بالاتر است، زیرا در کشورهای دیگر نرخ بالاتری را برای پرداخت هزینه در نظر می‌گیرند؛ مخصوصاً اگر ارز استفاده شده نسبت به ریال قوی‌تر باشد. سطح درآمد شما هم افزایش پیدا می‌کند اما اگر با مشتری محلی معمولی کار کنید، قطعاً نسبت به افرادی که با مشتریان بین‌المللی کار می‌کنند، درآمد شما کمتر است‌.

پروژه پیشنهادی

پروژه‌ای که شما دریافت می‌کنید، می‌تواند دستمزدهای مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است همزمان با دو پروژه شبیه به هم کار کنید اما دستمزد آنها با یکدیگر فرق دارد. به خاطر همین نمی‌توانیم یک حقوق ثابت را برای آن در نظر بگیریم اما ممکن است شما به عنوان یک فردی که سئوکار است، در یک شرکت استخدام شده باشید. در چنین حالتی درآمد شما ثابت است اما اگر به عنوان فریلنسر برای خودتان کار کنید، درآمد متغیر خواهد بود.

تجربه و تخصص

متخصصان سئو از لحاظ تجربه تخصص با یکدیگر فرق دارند. اگر اثبات شود که شما سابقه بالایی دارید یا مهارت تخصصی شما در رزومه کارتان مشخص باشد، مثلاً سئوی فنی یا تجارت الکترونیک یا سئوی محلی را به انجام رسانده باشید، قطعاً حقوققتان بالاتر می‌رود و پروژه‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود، درآمد بیشتری خواهد داشت.

عوامل اقتصادی

هر شغلی تحت تاثیر عوامل اقتصادی قرار می‌گیرد. سئو کار هم از این قاعده مستثنا نیست. تورم و تحریم می‌تواند روی درآمد شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

تقاضای بازار

زمانی که شما وارد بازاریابی دیجیتال و سئو می‌شوید، تقاضا اهمیت بسیار زیادی در درآمد شما دارد. گاهی اوقات در یک برهه زمانی هستیم که تعداد سئو کارها نسبت به تقاضای شغلی کمتر است. در نتیجه درآمد افزایش پیدا می‌کند. گاهی اوقات تعداد سئوکار خیلی افزایش پیدا می‌کند اما تقاضا در بازار برای این شغل زیاد نیست. در نتیجه درآمدها کمتر می‌شود.

میزان دقیق درآمد سئوکار

درآمد متخصص سئو

اکنون می‌خواهیم به سراغ اصل مطلب برویم و میزان دقیق درآمد سئوکار را برای شما توضیح دهیم. یک سئوکار می‌تواند با توجه به جایگاه شغلی که دارد، درآمد متفاوتی داشته باشد. به خاطر همین ما سه دسته‌بندی را به شما توضیح می‌دهیم تا ببینید که هر کدام بر چه اساسی درآمد خواهند داشت.

سئوکار استخدام شده داخل شرکت

گاهی اوقات شما داخل یک شرکت استخدام می‌شوید و به عنوان سئوکار در آنجا شناخته می‌شوید و حتی می‌توانید نمونه کار هم به آنها نشان دهید که در استخدام تان تاثیر بسیار زیادی دارد. آگهی‌های استخدام بسیار متنوع است که باید آنها را بررسی کنید. سایت‌های مختلفی هستند که می‌توانید از آنها استخدام کارشناس سئو را پیدا کنید که با موقعیت محلی جغرافیایی و به طور کل وضعیت و شرایط زندگی شما مناسب باشد. شرکت‌های مختلف درآمد متفاوتی را در نظر می‌گیرند؛ مثلاً در سال ۱۴۰۲ شرکت وب رمز درآمد سئوکار را از ۱۱ میلیون تومان در نظر گرفته بود و شرکت پویا اندیش از ۱۶ میلیون تومان. درامدها مدام تغییر می‌کند و نمی‌توانیم برای همه شرکت‌ها یک عدد ثابت را در نظر بگیریم. میانگین حقوقی که یک سئو کار دریافت می‌کند، به سابقه و درجه شغلی او بستگی دارد که اگر شما در شرکت‌های استخدام چرخی بزنید و در آنجا جستجو کنید، می‌توانید درآمدها را ببینید.

اگر شما سابقه کمتر از دو سال داشته باشید، قطعاً میانگین حقوق شما نسبت به فردی که سابقه بالاتری دارد کاهش پیدا می‌کند. مثلاً ممکن است رنج درآمدی شما از ۱۰ میلیون تومان شروع شود‌ در صورتی که افرادی که کارشناس ارشد سئو باشند، ممکن است درآمد آنها در حالت حداقلی ۱۵ میلیون تومان باشد. پس همه این‌ها می‌تواند روی حقوق شما تاثیرگذار باشد. اگر هم شما بالاتر از ۵ سال داشته باشید، مثلاً حقوققتان می‌تواند از ۲۰ میلیون تومان شروع شود. حتی برای بعضی‌ها تا بالاتر از ۵۰ میلیون هم خواهد بود.

سئوکار فریلنسر آزادکار

منظور از فریلنسر کسی است که فقط برای خودش کار می‌کند. کسی که قرار است بدون اینکه در یک شرکت استخدام شده باشد، خودش کارهای مربوط به سئوی سایت را به انجام برساند. چنین فردی پروژه‌های مختلف را قبول می‌کند. او تصمیم می‌گیرد که در طول روز فقط دو ساعت زمان بگذارد و برای یک نفر در یک شهر دیگر کار کند یا مثلاً ۱۰ ساعت از روز را به کار سئو اختصاص دهد که همه این‌ها می‌تواند درآمد متفاوتی با توجه به پروژه‌های اخذ شده در طول ماه داشته باشد. درآمد آنها مثلاً از ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و هر چقدر که بیشتر کار کنند و بیشتر پروژه بپذیرند، افزایش پیدا می‌کند که کاملاً حداکثر حقوق دست خودشان است.
اگر شما به تازگی وارد این بازار کار شدید و هنوز آنقدر اعتماد به نفس پیدا نکردید که وارد پروژه‌های بزرگ و ثابت شوید، می‌توانید از کارهای کوچک شروع کنید تا کم کم تجربه شما افزایش پیدا کند و به درآمدهای دو رقمی برسید.

درآمد سئوکار در خارج از ایران

اگر شما بخواهید شانستان را امتحان کنید و در خارج از ایران به عنوان یک سئوکار فعالیت کنید، درآمد شما در ماه بیشتر از ۴۰۰۰ دلار خواهد بود. هزینه زندگی در خارج از کشور هم بر اساس دلار است. در نتیجه به این موضوع دقت داشته باشید که مثلاً اگر شما بخواهید در کشور آمریکا زندگی کنید، هزینه‌ها بالا است اما به هر حال سئوکار می‌تواند شغل خوبی باشد؛ به شرطی که به اندازه کافی تخصص داشته باشید و حرفه‌ای کار کنید.

نکات مهم برای استخدام در شرکت به عنوان سئوکار

اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید حقوق ثابت داشته باشید و در یک شرکت استخدام شوید‌ یک سری نکات را به یاد داشته باشید.

اولین نکته این است که بدانید شغل سئو جزو مهارت‌هایی است که هنوز خیلی‌ها اهمیت آن را نمی‌دانند و آنها جدی نمی‌گیرند. مثلاً ممکن است یک کارفرما به سراغ طراحی سایت برود و با هزینه ۵۰۰ هزار تومان اقدام به طراحی سایت کند و از یک سئوکار هم بخواهد با ماهی ۲ الی ۳ میلیون کارهای سئوی سایت را انجام داده و او را وارد صفحه اول گوگل کند. این حقوق برای یک سئوکار حرفه‌ای که می‌خواهد شما را به صفحه اول گوگل برساند؛ بسیار پایین است. این‌ها همه حقوق‌هایی هستند که داخل سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور آنها را می‌بینید. در صورتی که نمی‌تواند معیار درستی برای درآمد یک فرد سئوکار حرفه‌ای باشد.

نکته بعدی اینکه یک سری کارفرماها هستند که خودشان تازه وارد این کار شده‌اند. در نتیجه به سراغ سایت‌های تخصصی برای استخدام نخواهند رفت و بیشتر درخواست خود را داخل دیوار و شیپور ثبت می‌کنند که این کار هم اصلاً حرفه‌ای نیست. اگر شما به عنوان فردی که در سئو حرفه‌ای شده‌اید، متخصص هستید و می‌دانید که به اندازه کافی دانش دارید و می‌خواهید وارد کار شوید، حتماً به سایت‌های تخصصی استخدامی سر بزنید و به سراغ شیپور و دیوار نروید.

شروع کار سئو کار مبتدی

اگر به تازگی سئو را شروع کردید و هنوز به اندازه کافی تخصص پیدا نکرده‌ اید، حتماً باید پروژه‌های ساده را قبول کنید اما بعد از اینکه به مرور زمان کارتان را گسترش دادید و تجربه کسب کردید، می‌توانید وارد شرکت‌های مختلف شده و در آنجا استخدام شوید. اگر بخواهید از همان اول وارد شرکت شوید، به خاطر اینکه تجربه و اعتماد به نفس کافی را نداریدک ممکن است به طور کل کار سئو را کنار بگذارید پس به مرور زمان کارتان را گسترش دهید. اگر هم سابقه کاری و پروژه‌ های موفق داشته باشید با درآمد بالاتری می‌توانید استخدام شوید.

بازار کار سئو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا